Gå til innhold

Er det mulig å lage vannkjøling uten pumpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff blir varmt uten pumpe ja :p

15min med Prime95 = 54C

 

Men enda ikke for varmt :cool:

 

EDIT: Kan ikke du designe en CPU blokk til meg Zamo der vannet kommer inn på nedsiden og går ut på oppsiden slik at vannet kan passsere direkte over CPU?? Da tenker jeg resultatene blir meget my bedre :D

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Jada det med raddissen var vel ikke rare jobben :D

Vent til du ser bildene. Brutteren stakk av med kameraet :mad:

Men han skulle komme innom på vei hjem.

 

Men det ser ut som det går helt greit dette her.

Kjører fremdeles load test 56C nå.

 

Etterpå blir det overklokking :cool:

 

Tror det er den sørens vannblokka som er problemet for at load tempen ikke er lavere. Skal se om det går an å snu den og se om det hjelper.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Huff blir varmt uten pumpe ja  :p

15min med Prime95 = 54C

 

Men enda ikke for varmt    :cool:

 

EDIT: Kan ikke du designe en CPU blokk til meg Zamo der vannet kommer inn på nedsiden og går ut på oppsiden slik at vannet kan passsere direkte over CPU?? Da tenker jeg resultatene blir meget my bedre  :D

5045517[/snapback]

Tror Nitrob har konstruert en blokk som ville passe genialt til dette.

Har en egen idé til blokk en blokk til dette formålet, men den ligner mye på nitrobs, så jeg vet ikke om jeg tør tegne den ferdig, kan bli beskyldt for plagiat.

 

Er du interesert i å være med å utvikle en blokk til dette formålet? :hmm:

Lenke til kommentar
Huff blir varmt uten pumpe ja  :p

15min med Prime95 = 54C

 

Men enda ikke for varmt    :cool:

 

EDIT: Kan ikke du designe en CPU blokk til meg Zamo der vannet kommer inn på nedsiden og går ut på oppsiden slik at vannet kan passsere direkte over CPU?? Da tenker jeg resultatene blir meget my bedre  :D

5045517[/snapback]

Tror Nitrob har konstruert en blokk som ville passe genialt til dette.

Har en egen idé til blokk en blokk til dette formålet, men den ligner mye på nitrobs, så jeg vet ikke om jeg tør tegne den ferdig, kan bli beskyldt for plagiat.

 

Er du interesert i å være med å utvikle en blokk til dette formålet? :hmm:

5045702[/snapback]

 

Ja jeg er med på alt som er gøy jeg :p

Vet du om Nitrob laget Worklog på blokka si eller?

Har gått og fundert endel på hvordan en sånn blokk må bli allerede.

Kan være jeg prøver å lage en for å se hvor bra jeg kan få dette systemet uten pumpen.

Tror jeg skal få til å kople på skjermkortet også uten at temperaturene blir skyhøye :whistle:

 

Utrolig så mye to harddisker og en PSU støyer forresten :D

 

Tror jeg må finne en fiks ide for å kjøle PSUen også. For denne støyen holder jeg ikke ut :!: haha

 

EDIT: Tror jeg glemte å si at jeg har ingen vifter på "radiatoren" heller.

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
EDIT: Tror jeg glemte å si at jeg har ingen vifter på "radiatoren" heller.
Huuuiii...!! :dribble:

Da høres det jo lovende ut! ;)

 

Det finnes jo allerede strømforsyninger uten vifte. Men jeg tror de har ganske svære kjøleribber som stikker ut bak på maskinen.

Vet du om Nitrob laget Worklog på blokka si eller?
Han har nok ikke noe worklog, det er bare jeg og han som sender litt 3D modeller frem ogtilbake mellom oss og diskuterer litt noen ganger.

 

Ellers når det gjelder design av en sånn blokk, så er det vel egentlig ikke så komplisert at ikke nesten hvemsomhelst kan kontruere noe som virker greit!?

 

Hm.. Skal de om jeg får tid til å lage noen 3D modeller ute i uken en gang.

Lenke til kommentar

Ja en blokk i et slikt system som dette trenger jo ikke være den mest effektive, men den må ha enormt liten motstand og så bør den være slik at inn og utløpet er i topp og bunn.

Da får utnyttet best mulig den oppdriften i vannet som oppvarmingen gir.

 

Ja jeg har også sett de PSUene uten vifter, men det gøyeste hadde vært å hatt en vannkjølt maskin (CPU, NB, GPU, PSU, HDD og RAM) uten noen vifter eller pumpe :dribble:

Lenke til kommentar
Dette hørest svært lovende ut :) Dette kan bli stort innen lavbudsjett vannavkjøling :)

5046076[/snapback]

He, he..

Kansje derfor det ikke finnes allerede!?

Man taper jo penger på alle de andre tingene som ikke trengs.

Ja en blokk i et slikt system som dette trenger jo ikke være den mest effektive, men den må ha enormt liten motstand og så bør den være slik at inn og utløpet er i topp og bunn.

Da får utnyttet best mulig den oppdriften i vannet som oppvarmingen gir.

Enig. Jepp, ligner felt på de tankene vi har lekt med.
Ja jeg har også sett de PSUene uten vifter, men det gøyeste hadde vært å hatt en vannkjølt maskin (CPU, NB, GPU, PSU, HDD og RAM) uten noen vifter eller pumpe dribble.gif
Muligens litt uenig..

Tror det blir lite kjøling igjen til CPU-en da!? Men så blir det sikkert mer fart på vannet.

Lenke til kommentar
Jepp. Stille, stille...

 

Det er kansje mulig om man snur hovedkortet opp ned, slik at Prosessoren får vannet først.

Da er det jo kansje bare en fordel at de andre komponentene er med og varmer vannet og får opp sirkulasjonen.

5046278[/snapback]

 

Jepp der sier du noe :yes:

Skal kjøpe meg nytt kabinett også snart, så da burde jeg kanskje kjøpt et slikt LianLi der hovedkortet står på hodet.

 

Kjørte forresten Prime 95 i to timer maks temp var 61C :D

Lenke til kommentar

Det det er snakk om her, er jo et termosifong-prinsipp.

Varmt vann er lettere enn kaldt, og dermed vil det varme vannet, (helst i et system med statisk likevekt) stige, og da vil man oppnå en viss sirkulasjon.

Skulle jeg gjette på en passende løsning, måtte den bestå av en horisontalt montert radiator av registertypen, som høyeste punkt i systemet.

Det varme vannet vil da stige til radiatoren, hvor det i sin tur vil avkjøles. Er radiatoren stor nok, eller alternativt utstyrt med stillegående vifter, vil man kunne oppnå en ganske stor temperaturforskjell inn / ut fra radiatoren.

Noen "superkjøling" vil man nok ikke oppnå, men kanskje allikevel god nok til "standard" bruk.

Lenke til kommentar

Ja poenget her er jo selvfølgelig ikke å lage verdens beste vannkjøling, men kanskje verdens stilleste.

 

Og jeg bruker en oljeovn som radiator, der det varme vannet går inn i toppen og det kalde kommer ut i bunnen :D

 

Og sirkulasjonen er faktisk ikke så verst, kan se bittesmå partikler sveve gjennom slangen.

Lenke til kommentar
Ja poenget her er jo selvfølgelig ikke å lage verdens beste vannkjøling, men kanskje verdens stilleste.

 

Og jeg bruker en oljeovn som radiator, der det varme vannet går inn i toppen og det kalde kommer ut i bunnen :D 

 

Og sirkulasjonen er faktisk ikke så verst, kan se bittesmå partikler sveve gjennom slangen.

5046385[/snapback]

Bruker du en oleovn som radiator!?

Nå vil jeg hvertfall se bilder!! :dribble:

Står denne oppå kabinettet da eller?

 

Tenker nok du ser bittesmå partikler ja. He, he.. Kalles oljedråper!? De er der for å smørre prosessoren slik at elektronene ikke setter seg fast i silisium legeringene... :yes:

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Dette hørest svært lovende ut :) Dette kan bli stort innen lavbudsjett vannavkjøling :)

5046076[/snapback]

He, he..

Kansje derfor det ikke finnes allerede!?

Man taper jo penger på alle de andre tingene som ikke trengs.

 

Tja, kommer jo ann på hvem "man" er, da... ;)

 

EDIT: men dette ser meget spennende ut! Holder på med et lite vannkjølingsprosjekt selv, selv om dette går sakte.

 

Jeg har også to andre pc'er liggende, en Pii 300 og piii 800 (+gf 256). PIII og PSU til denne bør ihvertfall kunne kjøles passivt? Kanskje PIII 800 også, selv om vi i tillegg til psu også har gpu her.

 

Men tar antakelig vann over hodet nå. Er ikke akkurat hyppige oppdateringer på det eksterne vannkjølingsprosjektet mitt. Siste nytt er at jeg har fått tak i hurtigkoblinger med shut-off valve. 2 stk (2 sockets og to plugs) kostet $27 inkl. frakt. Så nå kan microplex bare ha det så godt.

 

Var jeg deg meastp, ville jeg rett og slett spandert på meg de koblingene, spesielt om du har av og til har behov for å demontere kjøleren fra maskinen.

Vel anvendte penger, vil nå jeg si.......

Å nei, du! ;) Endret av meastp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...