Gå til innhold

Er det mulig å lage vannkjøling uten pumpe?


Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere, så er vel et godt alternativ å bruke en annen kjølevæske enn vann. Dette blir jo i praksis en veldig stor heatpipe, så det vil vel kanskje funke å bruke samme væske som er i dem? Burde vel ikke være så vanskelig å finne en væske som fordamper rundt 40 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir nok ikke så enkelt likevel.

Når varmen øker så synker trykket og kokepunktet øker.

..eller vil trykket gå ned, mens vesken får høyere kokepunkt, og vil fortsatt ligge under det nye kokepunktet?

Kansje derfor det er en konstant!? :hmm:

Endret av Zamo
Lenke til kommentar
Det blir nok ikke så enkelt likevel.

Når varmen øker så synker trykket og kokepunktet øker.

..eller vil trykket gå ned, mens vesken får høyere kokepunkt, og vil fortsatt ligge under det nye kokepunktet?

Kansje derfor det er en konstant!? :hmm:

Stemmer ikkje helt.

Når vesken blir varmere og begynner å fordamper så utdvidere den seg, Dette fører til eit høyere trykk og dermed eit høyere kokepunkt. Men eg tror ikkje vannet utvidere seg nevneverdig før det fordampe så for og motvirke trykkøkningen så kommer raddiatoren inn som kondenserer den vesken somm har fordamper slik at trykket ikkje stiger nevneverdigt.

 

Men siden prosessoren vil kjøre på forskjellige belastninger. og graden av fordampning vil være forskjellig så vil det være ekstremt vanskelig og få noko stabilitet i anlegget

Lenke til kommentar

Tror du ikke heller at det vil bli veldig stabilt?

 

Dersom vesken har ett kokepunkt på 30°C. og prosessoren ligger på 35°C i ett lukket sytem.

Da har vi en økning på 5°C i forhold til kokepunktet.

Trykket vil øke, og kokepunktet stiger kansje til 32°C.

 

Dersom prosessoren ligger på 40°C/45°C så vil kansje trykket få kokepunktet til å øke til 37°C/42°C. (Dersom det øker linjært).

Da vil kokepunktet uansett ligge 2-3° under temperaturen på kjernen.

 

Hvor mye øker trykket i forhold til temperatur?

 

Er sikkert på tynn is nå.. Tar jeg helt feil? :ermm:

 

Noen som kan, eller kjenner noen som kan nok fysikk til å gi noe svar på dette?

Lenke til kommentar

Hei

 

 

tror du er litt ute og kjøre ja... :dontgetit:

la oss si at du har eit system med vann i som har eit vakum slik at kokepunkte til vann ligger på 30grader og at temeraturen på CPUen ligger på 45-50grader.

Det som skjer når vannet kommer i kontakt med CPUen er at vannet fordamer.

og for å få fordampe vann trengs store mengder energi. Når dette fordamer så vil dampen stige opp mot raddiatoren for og bli kondensert slik at det renner ned til CPUen igjen. Temeraturen på vannet ut av CPUblokka vil altså ikkje bli noko større ein kokepunktet. Differansetemeraturen mellom CPUkjernen og kokepunkte som avgjør hvor fort vannet fordamper. Graden av fordampning vil igjen avgjør hvor høyt trykket stiger.

vannet utvider seg ganske kraftig når det fordamper. faktisk så tror eg det ligger på ca 1700ganger.

Men etter at det har fordampet så tror eg ikkje det vil utvide seg noe nevneverdig

Lenke til kommentar

Men vannet trenger ikke koke for å bevege seg...

Jeg har tatt en gammel radiatorovn, skrudd ut varmeelementene i den og koblet den på vannkjølingen.

Da har jeg radiator - cpu blokk - påfyllingstank - pumpe - radiator.

 

I og med at radiatoren er så stor, kjøler såpass bra og innholder så mye vann, vil vannet begynne å bevege seg når temperaturen på vannet forrandrer seg.

 

Men dette fungerer på langt nær perfekt. Etter 15 min. idle uten pumpa påskrudd er temperaturen på cpuen min 60 C. Og da tør jeg ikke kjøre maskina lenger...

 

Hadde jeg fjernet klart å fjerne pumpa og påfyllingstanken og i tillegg hatt en bedre CPU blokk, skal du ikke se bort ifra at dette hadde fungert uten pumpe. :thumbup:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Men vannet trenger ikke koke for å bevege seg...

Jeg har tatt en gammel radiatorovn, skrudd ut varmeelementene i den og koblet den på vannkjølingen.

Da har jeg radiator - cpu blokk - påfyllingstank - pumpe - radiator.

 

I og med at radiatoren er så stor, kjøler såpass bra og innholder så mye vann, vil vannet begynne å bevege seg når temperaturen på vannet forrandrer seg.

 

Men dette fungerer på langt nær perfekt. Etter 15 min. idle uten pumpa påskrudd er temperaturen på cpuen min 60 C. Og da tør jeg ikke kjøre maskina lenger...

 

Hadde jeg fjernet klart å fjerne pumpa og påfyllingstanken og i tillegg hatt en bedre CPU blokk, skal du ikke se bort ifra at dette hadde fungert uten pumpe.  :thumbup:

Det hadde nok ikkje funket med vann. må nok bruke eit medie som har eit lavere kokepunkt. Eit alternativ er Aceton som har eit kokepunkt 56grader.

 

Edit: tenkte at eg burde si at Aceton er ekstremt brannfarlig:)

Endret av lordbiggi
Lenke til kommentar
Men dette fungerer på langt nær perfekt. Etter 15 min. idle uten pumpa påskrudd er temperaturen på cpuen min 60 C. Og da tør jeg ikke kjøre maskina lenger...

 

Hadde jeg fjernet klart å fjerne pumpa og påfyllingstanken og i tillegg hatt en bedre CPU blokk, skal du ikke se bort ifra at dette hadde fungert uten pumpe. :thumbup:

Jeg henviste i en tidligere post til en artikkel fra Linux Journal. De skriver :

 

"Did it work? The processor temperature climbed to about 50° C, then the tubes leading up from the processors to the Reserators warmed enough to start the convection. Temperature fell to 47° or 48° C in normal use, and running full-out, the system holds out below 50° C."

 

De bruker tre ombyggede Zalman Reserator 1 til kjøling av PC. En Reserator til 2 AMD 846HE Opteron. Dette skjer uten pumpe®.

 

http://www.linuxjournal.com/article/8292

 

Jeg vet ikke hva slags CPU du har. Men dersom radiator står høyest i systemet, vil vannet begynne å sirkulere i systemet når det oppnår en gitt temperatur.

Lenke til kommentar

Ja det er jo det jeg sier. Det kan glatt fungere uten pumpe. Når tempen på cpuen min ble 50 C kunne jeg kjenne på slangene at vannet bevegde seg.

 

Men det ser ut som jeg må mekke til dette og bevise det her.... :D

 

Får se om jeg får tid en kveld så skal jeg ta ut pumpa og tanken og se om jeg får det til å funke.

Lenke til kommentar

Her kan man lære noe av bestefar! Han kunne fortelle at når de brant hjemme, lot kobla de en slange til kranen i kjellern og lot vannet renne over kondensrøret så lenge man brant :D

 

Sett pc'n i kjellern og koble vannblokka til hageslangen og sett i gang, husk lang nok slange til å nå utslagsvasken....

Lenke til kommentar
Her kan man lære noe av bestefar! Han kunne fortelle at når de brant hjemme, lot kobla de en slange til kranen i kjellern og lot vannet renne over kondensrøret så lenge man brant :D

 

Sett pc'n i kjellern og koble vannblokka til hageslangen og sett i gang, husk lang nok slange til å nå utslagsvasken....

Noe sier meg at det ikke er uten grunn at du har navn Hemsedal :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...