Gå til innhold

Er det mulig å lage vannkjøling uten pumpe?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle poste dette innlegget under "syke ting", men fant ikke noen egen kategori for det, så jeg får holde meg til "ekstrem"-biten i tittelfeltet "Kjøling - Vann og ekstrem"

 

Tanken er å bruke kaffetrakter prinsippet til å transportere vannet rundt i systemet. Det negative da, er at kjøleblokken må ligge jevnt på 100 ºC. :ermm:

...Og spørsmålet er da, er det noen prosessorer som tåler dette?

 

Fikk idéen for noen år siden, men synes den var for syk til å gjøre noe med, så jeg poster den her i forumet for å høre om det faktisk hadde vert mulig.

 

Tanken jeg da hadde var å lage ett kabinett som var både vanlig datakabinett, og kaffetrakter samtidig. "Hadde vert morsomt på dataparty".

 

For de som ikke vet hvordan en kaffetrakter virker så finner du det garrantert på www.howstuffworks.com.

 

 

Det er vel desverre folk som nå begynner å skjønne at jeg er gal, men det får heller stå til. ;) (Ikke ta denne tråden så veldig seriøst!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok svi av mer enn prosessoren dersom du får 100+ grader i CPU-socketen. Dette vil ødelegge komponentene rundt CPUen etter en stund. Du må dessuten isåfall bruke rør, ikke slanger, fordi disse vil smelte og bli helt myke. Du får da også problemer med korrosjon siden du ikke kan bruke tilsetninger når du da har tenkt å bruke den som kaffetrakter.

 

Du finner noen peltier-elementer her som tåler opp til 150 grader: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2004248.htm

 

Kokende vann ligger forresten ikke på 100 grader under normalt trykk.

Lenke til kommentar
Vet ikke om kaffen blir så god på smak da...

 

 

 

Man kan jo også senke kokepunktet på vann ganske bra ved å sette det under vakum.. men tror kaffen kan være vanskelig å få tak i om pc'en står i et vakum-satt kammer..

okey, han skulle bruke vannet til kaffi:)

 

Da hjelper lite meg og sette vannet under vakum.

Er vel ikkje mange som liker kald kaffi.

 

Som ein regel så kan u si at vis du senker trykket med 1bar, så senker du kokepunktet med 3grader

Lenke til kommentar
Tanken er å bruke kaffetrakter prinsippet til å transportere vannet rundt i systemet. Det negative da, er at kjøleblokken må ligge jevnt på 100 ºC. :ermm:

...Og spørsmålet er da, er det noen prosessorer som tåler dette?

Jeg anbefaler det ikke. Stakars hw, du kan kanskje bli med i VM i å ødelegge en CPU på kortest mulig tid.

Endret av Pels
Lenke til kommentar
He, he..

 

Som jeg regnet med, så er nok kaffetrakter-pc en ganke dårlig ide.

Takk for tilbakemeldinger, synes bare det var morsomt å høre. :!:

 

Noen flere linker til pumpefrie kjølesystemer?

Ganske dårlig ide med de temperaturene ja! Men ideen om et system uten pumpe er god. Varmt vann stiger, og kaldt vann synker. Slik skapes en naturlig sirkulasjon i systemet.

 

Bladet Linux Journal laget et slik system i Juli nummeret:

http://www.linuxjournal.com/article/8292

De har modifisert en Zalmann Reserator. Se litt ned på siden så finner du et bilde:

http://www.linuxjournal.com/articles/lj/0136/8292/8292f1.png

Lenke til kommentar

Dersom man lager undertrykk i sytemet og får ned kokepuktet vesentlig, så får man bobler i kjøle blokken som vil øke transporten av vannet vesentlig.

Det vil da sansynligvis være en stor fordel å bruke kjøler på grafikk kortet og annet i tillegg, slik at man får forvarming, og oppnår mer effektivt "koking" i cpu kjernen.

 

Men hvor stort undertrykk kan man ha i sytemet før det oppstår vakum, og va blir kokepunktet ved maks undertrykk i vann?

 

Kan selvsagt bruke radon eller annen veske som har lavere kokepunkt for å oppnå koking tidligere. Men da blir det ikke akkurat noe som man kan montere uten ekspertise hjelp.

Lenke til kommentar
Dersom man lager undertrykk i sytemet og får ned kokepuktet vesentlig, så får man bobler i kjøle blokken som vil øke transporten av vannet vesentlig.

Det vil da sansynligvis være en stor fordel å bruke kjøler på grafikk kortet og annet i tillegg, slik at man får forvarming, og oppnår mer effektivt "koking" i cpu kjernen.

 

Men hvor stort undertrykk kan man ha i sytemet før det oppstår vakum, og va blir kokepunktet ved maks undertrykk i vann?

 

Kan selvsagt bruke radon eller annen veske som har lavere kokepunkt for å oppnå koking tidligere. Men da blir det ikke akkurat noe som man kan montere uten ekspertise hjelp.

Føler meg rimeligt sikker på at dette ikkje er gjennomførbart med vann.

men skal like vel kommentere innlegget dit.

Du trenger ikkje og forvarme vannet før det kommer til CPU kjernen.

fordi radiatoren vil ikkje klare og underkjøle vannet noko serligt. det Betyr at temeraturen ut av raddisen vil ligge mellom 90-100grader.

 

Vakum er vel det samme som <1atm. altså under atmosfærisk trykk

Lenke til kommentar

vakum=undertrykk

absolutt vakum=nesten umulig å skape

 

Det er litt vist litt forskjellige definisjoner på området. Vakum oppstår vist under forskjellig trykk i foskjellige vesker.

 

Snakket litt med en ingeniør som har mye erfaring på området.

 

Tror ikke det er aktuelt å prøve å skape absolutt vakum i ett vannkjølesystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...