Gå til innhold

Trådløst bredbånd ved hjelp av 3G telefon


Anbefalte innlegg

Da er vi endelig kommet til den tid da prisene har begynnt å falle på 3G produkter. Jeg fryder meg og har akkurat gått til anskaffelse av en Nokia 6630 mobiltelefon som jeg prøvde å koble opp til en stasjonær PC uten internett. Fikk en nedlastningshastighet på 340 kbit/sek stabilt testet ved hjelp av både nedlastning fra forskjellige servere og it avisens speedometertest. Dette ved hjelp av UMTS i Vadsø.

 

Jeg skal flytte etter nyttår for å studere og lurer på om noen har en grei oversikt over hvordan man bør forholde seg til 3G basert mobilt bredbånd. Jeg kommer til å ha en bærbar PC som jeg gjerne vil koble til internett hvor som helst. Skal studere i Tromsø. Er det å anbefale å kjøpe PCMIA kort (mf. om feil) eller å bruke min Nokia 6630 mobiltelefon som modem.

 

Om jeg bruker blåtann mellom tlf og pc, vil informasjonen fortsatt være sikret?

 

Jeg tenker også på prisene her: Telenor forlanger 50 kr dagen for å være tilkoblet til internett via mobil. Jeg har min telefon låst til Telenor men også Netcom Bedrifts abbonement (uten binding). Hører at Netcom skulle ha et fint tilbud til de som bruker disse kortene og bare de, som lyder på kr 399 / mnd + mva. 500 kr mnd ink mva for mobilt bredbånd med 340/128 er jo ikke å forakte. Men da må man altså ha disse fordømte PCMIA kortene som jeg synes er relativt dyre.

 

Noen som er i samme situasjon som meg (med samme behov) som har en fin løsning på dette?

 

Må benytte anledningen til å skryte av Nokia sin 6630. Hadde begynnt å miste litt troen på Nokia men denne var jeg positivt overrasket over. Kjøpte telefonen ny for 1.600 kr på en lokal butikk med 1 års binding til Telenor Privat +.

 

 

Mvh AB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker selv 6630 til dette. Kjøpte den med et års privat + fr 699 hos Elkjøp. Siden Telenor nå har satt opp prisen fra 30 til 50 kr pr dag har jeg meldt overgang til NetCom som kun tar kr 25.

 

Brukte først bluetooth mellom mobil og pc men hadde mye problemer med at det hang seg opp. Gikk så over til usb kabel og alt er fryd og gammen. Strømforbruket er dog hinsides så den må ligge koblet til lysnett.

Lenke til kommentar

Hvis du skal studere i tromsø, eller uansett hva du skal vil det vel være mer lønnsomt for deg å bare gå til anskaffelse av adsl der du skal bo. Hvis du skal bo på et studenthjem er det garantert internett der fra før, ofte inkludert i leien eller til rundt 200 kroner i måneden:)

 

Netcom har en gprs-sak som sikrer deg at du maks betaler 25 kroner per dag.. Det vil vel i alle fall være billigere enn telenor. Netcom har også bedre utbygd 3g-nett enn telenor, selv om de ikke har lansert alle 3g-tjenestene ennå.

Lenke til kommentar

Joda du kan bruke netcom connect abboet i en 3g telefon å bruke den som modem. Men da kan du ikke prate i den samtidig.

 

For å kunne komme med en anbefalig her; ring telenor på 09000 be om låsekode til din nokia 6630. Låsekoden vil komme etter noen dager (dette koster kr. 0, siden du har ett telenor abbo) Ring netcom eller besøk forhandler å få ett netcom connect kort (spesifiser at du ikke skal ha 12binding på det). Den enese ulempen er at du ikke får ringt med 6630èn når den brukes med netcom kortet. Men du har kanskje en gammel telefon??

Lenke til kommentar
Joda du kan bruke netcom connect abboet i en 3g telefon å bruke den som modem. Men da kan du ikke prate i den samtidig.

 

For å kunne komme med en anbefalig her; ring telenor på 09000 be om låsekode til din nokia 6630. Låsekoden vil komme etter noen dager (dette koster kr. 0, siden du har ett telenor abbo) Ring netcom eller besøk forhandler å få ett netcom connect kort (spesifiser at du ikke skal ha 12binding på det). Den enese ulempen er at du ikke får ringt med 6630èn når den brukes med netcom kortet. Men du har kanskje en gammel telefon??

Så det Netcom Connect kortet er altså et EGET simkort? Har mange andre telefoner ja.

Lenke til kommentar

ikke glem http://nordiskmobiltelefon.no/

 

disse folka er i gang med testing av sitt nett. har selv meldt meg på der og testperioden skal være over i november.

 

dette er ett nett basert på cdma og ev-do. så det er noe helt annet den umts nettet. så spørsmålet er hvor langt uti villmarka du har tenkt å ha dekning ;)

 

hmm, faktisk så kan det nettet være en bedre løsning den netcom og telenor sine 3G nett om en har tenkt seg ut i naturen siden dette nettet er ment som en erstatning for nmt450 nettet. som i sin tid var brukt av røde kors og kystfiskere, om jeg ikke husker feil, lenge etter at gsm hadde blitt allemanns eie. grunnen til dette var rekkevidden og nettets evne til å dekke der andre ga opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...