Gå til innhold

226w peltier _!_!_!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an på hvilken temp. du har på den varme siden av peltier elementet ditt. Er viktig at den er kaldest mulig.. vannkjøling er best her.

 

Kan regne ut matematisk hvilken temp. du teoretisk kan få, men mange faktorer som f.eks peltier elementer trekker varme fra andre steder en cpu er ikke med, derfor vil det bli litt misvisende.

 

Det beste er om noen her inne kommer med verdier basert på erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har testet en Swiftech blokk med 226W peltier på. Oppnådde (-)18-22C med en P4 [email protected] og 2.05Vcore. Tror ikke PSUn min ga nokk strøm heller (431W Enermax whisper), så man skal nokk greie en god del med en 500W. Når PCn gikk i suspend mitt på natta så var den nede i -40C neste morgen :grin:.

 

Vil bare si at man skal isolere GODT når man bruker slike sterke peltier! Når jeg monterte av kunne jeg se at området rundt socketen var vått og dugget :roll:.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Quote:


Den 2002-08-16 08:06, skrev MrA|:

Jeg har testet en Swiftech blokk med 226W peltier på. Oppnådde (-)18-22C med en P4 [email protected] og 2.05Vcore. Tror ikke PSUn min ga nokk strøm heller (431W Enermax whisper), så man skal nokk greie en god del med en 500W. Når PCn gikk i suspend mitt på natta så var den nede i -40C neste morgen
:grin:
.



Wow! :smile:

Får jeg spørre hva du ellers har av vannkjøling og ikke minst; vifter på radiator?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 13:13, skrev JungHanz:

Hr du ikke noe bilder av den *******s kjølinga di ?

Trodde du skulla ha sikikkelige problemer med kondens?

Hadde tenkt å sette på peltier på min, men tørr ikke pga. kondens, noen som har noen skikkelige bra tips ?



 

Bruk neoprene og silikon har gjort dette selv skal legge ut noen bilder i løpet av en uke eller to så du får se hvordan jeg har gjort det :smile:

PS: ikke bruk Danger Den Super Cooling Cube med en 226W peltier

Lenke til kommentar

jeg får rundt 0 grader ved 1,7v på nw'en min... Dette med 226 og en permo GSV3000.

 

At du har fått -30 grader full load?! Det tror jeg nesten ikke på, men seff, har du god kjøling på den varme siden burde vel alt gå.

 

Btw, jeg hadde dårlig kjølepasta på :smile:

Lenke til kommentar

Hondaen:

Jeg tror du må ha noe isolering med den swiftech blokka med 226W peltier, det vet du nok sikkert, men jeg leste ett sted om en fyr som brukte en sånn stor PSU sak som man plasserer i 5.25",(mange W sikkert den :smile: ) og han kom nedi -52C med den swiftech blokka !! -52C!!!!!!! :grin: (jeg vurderer å kjøpe meg ett 226W peltier og en ny PSU selv... :grin:

 

[ Denne Melding var redigert av: Arachnid på 2002-10-11 19:39 ]

Lenke til kommentar

hei , nå kjører peltieren min også, kobla den opp nå og dette er den første meldinga med den, MEN.

tempavleseren sier at det er bare 12 c?

kjører på 1472 mhz ,1.78 volt.????

er det tempmåleren som er feil eller er peltewn maxa, eller det jeg tror mest, er strømforsyninga for svak?

tok feil forrige gang jeg spurte hondaen, bak på de 12 strømforsyningene står det:

12 v max 3 a

24 v max 1,5 a.

greit nok, det er jo ca 20 grader kaldere enn før, men hadde forventet mere, hva tror dere?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 19:39, skrev Arachnid:

Hondaen:

Jeg tror du må ha noe isolering med den swiftech blokka med 226W peltier, det vet du nok sikkert, men jeg leste ett sted om en fyr som brukte en sånn stor PSU sak som man plasserer i 5.25",(mange W sikkert den
:)
) og han kom nedi -52C med den swiftech blokka !! -52C!!!!!!!
:D
(jeg vurderer å kjøpe meg ett 226W peltier og en ny PSU selv...
:D

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arachnid på 2002-10-11 19:39 ]</font>


 

 

Hmmmm ? Jeg tror du blander personene her =) Jeg driver ikke med peltier kjøling av cpu.

 

Men altså.. -52 grader er en helt absurd verdi med et 226W peltier element og en termisk last som en P4/XP cpu. Oppsett jeg har sett rundtom, har en cpu temperatur på rundt 30 grader mindre enn den varme siden på peltier elementet. Den varme siden vil si temperatur helt nede på overflaten til selve elementet, og er da ganske logisk høyere enn f.eks vanntemperaturen i et vannkjølesystem. Nå vet ikke jeg temperaturen på den varme siden til han som påsto -52 grader, men den må være -grader isåfall, noe som er tvilsomt for et system uten flere peltier element eller bruk av kompressor.

 

Det som er viktig, er at den varme siden på peltier elementet er kaldest mulig for å få et bra resultat. Likeså bør det isoleres godt rundt selve peltier element/cpu slik at peltier elementet ikke henter varme enn andre steder enn selve cpu.

 

=)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 20:07, skrev minimum payne:

hei skrue, ja det er ikke akkurat noe supre resultater dette hær, men hadde trodd at strømforsyningen ville kortslutte hvis den ble for hardt belastet, skjønner ikke noe nå. nå er tempen 20 c. :C (Stor surleppe)



 

Har sendt deg en priv. melding!

Lenke til kommentar

Den pcu'en som går inn i en 5 1/2 brønn heter "meanwell" og er en kjip psu i mine øyne.. du har ingen insturmenter og du justerer med en skru trekker.. Den bråker også mye.

 

Jeg har en Permo GSV3000 som i mine øyne er et mye bedre valg... Den koster ca. like mye 12-1500. Den er stor(ikke så positivt), har automat sikring, viser volt og ampere og det kan justeres med en dimmer. Man kan også ta ut 12v der. Den tåler maks 40A, mot 20 på meanwell. Og en meanwell på 20A går vifta konstant mens en Permo som tåler 40A, kjører 20A uten en plagsom vifte støy.

Lenke til kommentar

:smile: Du må isolere som et ******* da... Det som følger med holdte ikke hos meg :sad:. Når jeg leverte måtte jeg rense socketen for "saus", en kjedlig jobb vel og merke!

 

PSU kortslutter ikke, den blir bare kjørt på 100% load på 12V kretsen hele tiden, noe som kan være litt dritt med tanke på at andre ting også trenger strøm i PCen :smile:. 226W/12V=18.8A... altså nesten 20A ved 12V, det er en god del. PSUn min yter ikke i nærheten av det engang. Den ble innmari varm etter en natt, måtte faktisk skru på den knotten bak på til full fres.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-11 21:32, skrev MrA|:


PSU kortslutter ikke, den blir bare kjørt på 100% load på 12V kretsen hele tiden, noe som kan være litt dritt med tanke på at andre ting også trenger strøm i PCen.


 

Hm. Får vel på minium payne´s vegne opplyse om at han har rigget i stand en separat strømforsyning, bestående av x antall paralellkoblede Mascot-powere. Disse er gjerne forsynt med en smeltesikring på primærsiden, så om disse overbelastes / blir for varme, så ryker sikringen. Det er en viss risiko for skjevbelastning i et slikt oppsett, så muligheten for at en (eller fler) av powerne ryker er jo tilstede.

Det _kan_ være en årsak til den relativt høye tempen han får.

Har sendt ham en priv.melding også, om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...