Gå til innhold

226w peltier _!_!_!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minimum payne:

En ting er i allefall sikkert; Du må få ned tempen på kjølevannet!

Foreslår at du forsøker følgende , om du kan få det til:

Tapp iskaldt vann i ei bøtte (den gamle tanken din?), og legg radiatoren oppi der. Du plukker selvsagt av vifta først! :razz:

På denne måten vil du i allefall få en lav vanntemp, og dermed også en indikasjon på hva som er galt.

Om du med dette oppnår _vesentlig_ lavere CPU-temp, så er pelt-coldplate-blokk og montering ok, og du behøver kort og godt en bedre radiator / vifte.

Får du derimot fortsatt "høy" temp på CPU, så er det bare å skride til verket: Demonter rubbel&bit, og sjekk anleggsflater.

 

Tror ikke at elementet er defekt, ettersom det fortsatt trekker så mye strøm som det gjør?

 

Klin til med kaldt vann først! Lykke til!

 

Og så kan jeg ikke dy meg for å erte deg litt da: Har for øyeblikket 26grader på CPU, uten pelt! Men kalde grader står jo i kø nå, i luftkanalen her! :grin:

Lenke til kommentar

ja jøss, brif med hullet i veggen, tipper de jeg leier hos hadde blitt happy hvis jeg saget et 20*20 cm stort hull i veggen, og kom igjen da, vanntemperaturen er høy , ja, men det går jo ut på det samma det, peltieren skal jo uansett kjøle bedre enn dette, da jeg kjørte anlegget på tomgang på jobben fikk jeg med vann +30 kaldside -20.

det er derfor jeg tror det er noe galt med elementet, det har jo blitt kjørt en uke på krappy anlegg, det rare er jo at det trekker 24 amp hele tiden, amp skulle jo synke?

Lenke til kommentar

Rofl! Hullet er forresten ikke mer en 10cm i diameter.

 

Hm, kanskje pelt´en er defekt likevel? 24A er jo definitivt mye da! Pass deg så du ikke knekker poweret nå da!

 

Får håpe Hondaen kommer på banen snart, han har jo absolutt peil på pelts! Er sikker på at han kan si noe om greiene dine!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-16 22:04, skrev RikkyRally:

Hvis man har 2 pelt-elementer og vannkjøling, kan man få kaldere temp da? (vannkjøling->peltier->peltier->cpu)


Da skulle jo den varme siden på den peltieren som er nærmest cpu bli skikkelig kald?


 

Båda ja og nei. I ditt tilfelle nei. Det du nevner kalles stacking, og funker greit med liten heatload og tilsvarende mindre elementer. Men på varme CPU'er går nok ikke dette. Grunnene er at element nr 1, som ligger på CPU, må ta hånd om varmen, og gjerne kjøle litt i tillegg. Hvis vi regner grovt med runde tall - CPU 100 watt, anbefalt peltier, 200 watt. Da for vi 300 watt med varme som skal vekk (egentlig endel mer) Disse 300 wattene skal altså peltier nr 2 ta seg av. Da må vi altså bare gjenta regnestykket med nye tall.

Nå har vi plutselig 300 watt med varme som skal vekk, i tillegg ønsker vi selvfølgeli litt kjøling, for den ønskete effekten på element 1. Dvs at element 2 må være på 600 watt! (så store elementer finnes ikke likevel, så du kan stoppe og lese her :razz:

Nå har vi kommet opp i 900 watt med varme som skal vekk på 50X50 mm... Det blir hardt.

 

Har du derimot ingen hetaload, og bare vil leke deg litt, så kan du f-eks kjøpe deg følgene elementer, 30 - 60 - 180 watt monter heftig vannkjøing på toppen, og du kan kanskje komme under -60 på det lille elementet :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...