Gå til innhold

Generator for hentelapp UPDATE


Anbefalte innlegg

Hei hei alle sammen :-)

 

Det er nok mange her på forumet som kjøper varer gjennom nettet og venter utålmodig på pakkene sine og følger dem på posten sine sporingssider. Og når pakken endelig kommer så skriver man sporingsinformasjonen ut og går til postkontoret med den. Hvor de ber om en signatur for mottatt pakke og så må betjeningen taste inn koden manuelt i motsetning til strekkoder på hentelappen.

 

Posten (i deres tilbakemeldingstråd) nevnte også at det er mange som etterspør denne muligheten. Så i løpet av noen timer satte jeg sammen en enkel side som lager slike hentelapper med strekkoder. Den er naturligvis på et tidlig stadium og det er av deres tilbakemeldinger om behov for dette som vil avgjøre om jeg skal legge denne ut på nettet.

 

Foreløpig lager den strekkoder for norgespakkene men jeg har merket at servicepakker (der hvor sporingsnummeret er uten bokstaver) benytter seg ofte av UCC 128 koding på strekkodene jeg må prøve å få dette til også.

 

En annen ting som er verdt å nevne er at hentelappene såvidt jeg vet er av ulikt utseende og format litt avhengig av hva løsninger avsender har (utenom servicepakker da). Men dette bør i praksis ikke ha noe å si for man kan jo uansett få ut pakken dersom man har med sporingsinformasjon.

 

I tillegg kunne det være greit med generering av hentelapp for oppkravspakker men dette forutsetter at man vet nøyaktig beløp og kontonummer så det kommer nok ikke med det første.

 

Jeg legger ved et bilde som viser generator og generert hentelapp i nettleser som skal kunne skrives ut.

 

UPDATE!!

 

Her finner dere en tidlig beta av generatoren, vennligst ikke hack :)

http://gnimsh.gn.funpic.de/

 

UPDATE 2!!

Etter henvendelser har jeg laget en generator som henter inn sporingsinfo og sendingsinfo. Jeg måtte hoste denne et annet sted og det er en liten stygg reklamedings som bør kunne fjernes med Adblock i firefox.

 

http://postgen.f5k.com/

 

 

 

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott. Send forslaget ditt til Posten. Jeg ser ikke bort fra at de lager en slik løsning ifm sporingsbildet. Det er sikkert noen som kan være interessert i dette. Selv vil jeg heller ta med telefonen min til postkontoret og vise fram meldinga med sporingsnummeret. Det er helt greit for meg at betjeneinga bruker 10 sekunder på å taste nummeret. Jeg kommer aldri til å gidde å dra hjem først for å logge meg inn + bruke blekk på å skrive ut et hentebilag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Fint tiltak trådstarter. :thumbup:

Hva har du kodet dette i (språk/verktøy)?

Nå er det jo ikke noe veldig stort problem for "posten"(Kiwi) da de jo scanner ut via pakken dersom man kun har med utskrift fra "pakkespor".

Men selvsagt.. de ansatte ville klart fortrekke en slik løsning..

Lenke til kommentar
Hmm, kan ikke si at jeg noen gang har sett noen på posten bruke noe så avansert som en pc til å finne en pakke?

Se godt etter neste gang, så får du se det. Det er vel unødvendig å bruke et lagerssytem på små Rimibutikker, men på de største postkontorene har jeg sett at de har slått opp for å finne pakken i årevis. Da registrerer de samtidig at pakken er utlevert. Du vet, disse opplysningene du får når du de siste ti åra eller noe sånt har kunnet spore pakker på nettet. De kommer ikke inn i datasystemet av seg sjøl.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Er det ikke slik at strekkodelesere har problemer med å lese strekkoder skrevet ut av blekkskrivere? At man "må" bruke laserskrivere? Isåfall så er dette et problem da, siden de fleste ikke har laserskrivere hjemme.. Hmm..

Dette er ikke noe stort problem, dette var et problem med eldre skriver og eldre scannere.

 

Driver en del med og lage strekkoder i butikksammenheng og da skriver jeg altid ut med en blekkskriver for og teste de.

 

EAN13 funker i hvertfall bra.

Lenke til kommentar

hadde i utgangspunktet ikke noe planer om å selge dette til posten da jeg antar at de har en mye mer solid og intelligent (men kanskje byråkratisk?) IT avdeling som fint kan utvikle dette selv. Selv brukte jeg bare et par timer på dette i PHP.

 

men tenkte at det kunne vært greit så lenge posten ikke finner på noe lurt å ha en uoffisiell side som kan lage hentelapper :)

 

flott med tilbakemeldinger :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kjempetiltak, setter stor pris på joben du har lagt i dette, uansett hvor ubetydelig du selv mener den måtte være!;)

Støtter denne.. Meget bra tiltak "Raddison"..

Det er den "enkle" koden som er best.. :thumbup:

Lenke til kommentar
hadde i utgangspunktet ikke noe planer om å selge dette til posten da jeg antar at de har en mye mer solid og intelligent (men kanskje byråkratisk?) IT avdeling som fint kan utvikle dette selv. Selv brukte jeg bare et par timer på dette i PHP.

 

Du har helt sikkert rett. Dersom posten mener det er behov for dette, fikser de det selv. Som jeg skrev i et tidligere innlegg, er dette uinteressant for meg personlig, fordi.... les innlegget 22.9. kl 20:40. Jeg antar det er uinteressant for de fleste andre også. Og uinteressant for posten siden (nesten) ingen vil bruke det. Men jentene i kassa på butikken/postkontoret blir sikkert lykkelige om du kommer med strekkoden. Så slipper de å taste. Så bare gjør det, du.

Lenke til kommentar

Tja, om noen hadde kommet med en hjemmesnekret strekkode for å hente pakken sin ville jeg nok blitt mer overrasket enn hoppende glad, men enklere er det jo naturligvis.

 

For øvrig tror jeg ikke det skal være noe problem at dette skal fungere med oppkravspakker også. Beløp, kontonummer osv er registrert i forbindelse med sporingsnummeret og man trenger kun dét for å hente pakken og betale for den.

Lenke til kommentar
For øvrig tror jeg ikke det skal være noe problem at dette skal fungere med oppkravspakker også. Beløp, kontonummer osv er registrert i forbindelse med sporingsnummeret og man trenger kun dét for å hente pakken og betale for den.

Det stemmer, i strekkode står det kun et nummer, ikke noe om Motager og adresse.

 

En skanner funger som et forenklet tastatur bare.

 

Jeg vil anbefale å bruke Code 128 siden den er alfanumerisk og kan leses av ”alle” skannere.

 

Håvard

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle bruke denne generatoren i dag..

 

Men jeg plages av at vinduet hvor infoen fra pakkesøket er for lite, og viser ikke alt som står der.. Ikke i lengden en gang.

 

Og, når jeg skriver ut, så kommer ikke vinduet med pakkesøket med i det hele tatt.. Du bruker vel frames? Hva med å heller bruke include() i php?

Lenke til kommentar

Hm, kult..

 

Kunne tenkt meg å bruke denne om lørdagen, sånn bare for å teste det..

 

Men synes også at innholdet imellom de rullegardinene blir litt snålt..

 

Går det ikke å hente ut informasjonen om sendingen fra original pakkespor, slikt som vekt, mål o.l., og legge det til i den generatoren? Ikke sikkert det er så viktig men..

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at strekkodelesere har problemer med å lese strekkoder skrevet ut av blekkskrivere? At man "må" bruke laserskrivere? Isåfall så er dette et problem da, siden de fleste ikke har laserskrivere hjemme.. Hmm..

Problemet kan være at det man sender til skriveren ikke kan skrives ut pent nok grunnet dårlig oppløsning. For eksempel, tykke linjer i EAN13 skal være 3 ganger tykkere enn de tynne. Det samme gjelder mellomrom. Hvis den tykke linjen kun er på 2,5 piksler er det klart at det kommer avvik fra standarten.

 

En løsning som vi brukte på eldre skrivere var at vi laget en spesial utskriftsfunksjon som snakket direkte til skriverdriveren - hentet antall dpi og tilpasset størrelse på koden slik at antall punkter pr. linjebredde ble alltid heltall. Da kunne man oppleve en avvik på 30-50% fra bestillt størrelse på koden, men alle koder var lesbare, til og med de som ble skrevet med matriseskriver.

 

Resten av utskriftene i vårt Delphi-program var laget i en eller annen rapporteringsverktøy, enten Quickreports eller Reportbuilder. Hvis vi benyttet disse til utskrift av strekkoder, hendte det at de ikke kunne leses i kassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...