Gå til innhold

Beste Western film


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dollar-trilogien til Sergio Leone/Clintern:

 

A Fistful of Dollars, For a Few Dollars More og The Good, the Bad and the Ugly.

 

Once Upon a Time in the West av samme regissør, sammen med The Good, the Bad and the Ugly min favoritt.

 

Ellers: Dances with Wolves, Butch Cassidy and the Sundance Kid, Unforgiven og Open Range.

 

For en oersikt kan du jo besøke denne

Og hvis noen lurer, IMDb ER guden min.

 

Western FTW!

post-199-1127392163_thumb.jpg

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

1. The Good, the Bad and the Ugly

2. Keoma

3. Mannaja

 

Alle tre er spaghettiwesterns, men veldig bra. Det som gjør at disse skiller seg fra andre westerns er rett og slett en fantastisk bruk av kamera. Forøvrig er alle filmene laget av hver sin Sergio ;)

Endret av Raslefu
Lenke til kommentar
Dollar for the Dead

 

Denne er faktisk litt artig på sitt vis, selv om jeg er dundrende overbevist om at den ikke er ment for å være av det helt seriøse slaget. Se den med et lett øye så har du underholdning.

 

Jeg óg har sansen for denne filmen, men syns den langt i fra kan kalles blant de beste... Filmen i seg selv er vel ment som en liten hylles til Sergio Leone etter det jeg har lest. Men for all del!

Lenke til kommentar

Synd denne sjangren ikke er så stor lenger. Har hatt dilla på westernfilmer hele livet. Eneste jeg ikke har likt noe særlig, som jeg syns er oppskrytt er John Wayne. Grunnen til at jeg syns han er oppskrytt er fordi filmene hans er stort sett kjedelige og utdaterte. Sammenligner man med Clintern, er det ikke vanskelig å se at filmene og westernstemningen fungerer ypperlig den dag i dag. Så "Han 'em High" igjen i går og den er fantastisk på DVD. Nyoppusset og elegant, ser ikke ut som en 40 år gammel film i det hele tatt. Clintern leverer óg tidløse karakterer, både karismatisk og i de korte dialogene. Dette er kvaliteter John Wayne i mine øyne ikke har. Den standarden Clintern og Leone satte i 1962 med "For a few Dollars", gjelder jo fortsatt!

Lenke til kommentar

Jeg vil trekke fram "The great Silence" av Sergio Corbucci først og fremst fordi den er så utradisjonell og røff i stilen og bruken av snø. Selv om Leone kanskje laget mer perfekte og forsegjorte filmer, kan de mer røffe filmene til Corbucci være langt mer interesante. Innholdet er langt mer politisk i den forstand at den ikke forherliger en tilværelse som dusørjeger etc., men viser vesten i all sin blod og gørr, forsåvidt gjør også Leone dette man han har som regel en lykkelig slutt til den grad at helten fortsetter sitt liv som ensom tøffing, mens Corbucci gått kan avslutte filmen med at de det ikke bor noe godt i seirer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...