Gå til innhold

OD - hva mener du?


Anbefalte innlegg

Bruk en time på denne måten, til du får jobb, og vips, du er i boks! Jeg har heller ikke mye til overs for de som ikke gidder å bruke 1 time på å skaffe seg en jobb for en dag.

Jeg gidder ikke å bruke en time på det fordi:

a: Hvorfor skal jeg gidde å gi bort pengene når jeg endelig får en faens jobb ?

b: Det er meg revnende likegyldig hvor fattige disse personene er.

c: Som en eller annnen sa u-hjelp er da bare en bjørnetjeneste.

 

Edit:

OD handler om å ta opp et aktuelt tema, et stort problem som rammer ungdom i andre land. Kjøre en internasjonal uke (IU) der man lærer om problemet og setter seg inn i det på ulike måter. Dette handler ikke om tavleundervisning eller bli-fortalt-hvor-jævlig-dette-er-av-en-kjip-fyr. Det går i teater, filmfremvisning, besøk fra det rammede landet, og masse andre alternative aktiviteter som setter lys på nord-sør problematikk.
det har da aldri skjedd på mine skoler. Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg ser bare på od som en fridag som kostet meg 250 kr , ikke værre en det

 

på alle skolene jeg har vært på så fikke man en "offesiel" od lapp som man leverte der man jobbet for og få signatur på at jobben var "gjort" og at pengene var mottatt , denne lappen skulle leverse til skolen

 

jeg fylte denne pent ut selv og la med korekt sum penger , og hadde en fridag med godsamvittighet

 

 

EDIT : det var vell heller ikke noen spesielt sort valg om man skulle "betale" det var enten det eller noe "straffearbeide" på skolen , som og lage en veggavis om temaet od hadde eller noe enda værre nonsens arbeide .

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar
begrunnelse begrunnelse og atter begrunnelse.

Les en OD-brosjyre, så forstår du hva jeg sikter til. De brosjyrene er rødere enn Klassekampen.

OD materiell

 

Tja, hvordan ville en "høyrevendt" fremstilling av dette vert... ?

 

"Menneskehandel handler om sysselsetting og verdiskapning, dette er en god forretningsidè som så langt har vist seg å være ufattelig lønnsom"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Korrekt, er mye som ikke er pensum. Det var ett eksempel tatt med for å vise at man kan ha det artig på OD. Beklager at jeg tok det med. Hovedpoenget mitt var at du lærer mye av å jobbe. Og, skolens fremste rolle er å lære oss ting vi trenger i det virkelige liv, og pensum er en anbefaling til dette. Du tar da vitterlig ikke skade av å lære litt utenom det som er i pensum?

Poenget er at de som av ulike grunner ikke kan eller velger å ikke delta, ikke blir tilbudt læring, men straff. Dette har ikke noe med om OD er fornuftig å delta på eller ikke.

Lenke til kommentar
Korrekt, er mye som ikke er pensum. Det var ett eksempel tatt med for å vise at man kan ha det artig på OD. Beklager at jeg tok det med. Hovedpoenget mitt var at du lærer mye av å jobbe. Og, skolens fremste rolle er å lære oss ting vi trenger i det virkelige liv, og pensum er en anbefaling til dette. Du tar da vitterlig ikke skade av å lære litt utenom det som er i pensum?

Poenget er at de som av ulike grunner ikke kan eller velger å ikke delta, ikke blir tilbudt læring, men straff. Dette har ikke noe med om OD er fornuftig å delta på eller ikke.

Men alle kan jo delta! Du klarer glatt å skaffe deg en jobb. Og hvis ikke jobber du p skolen? Er ikke noe straff, bare et alternativ. Velg det som passer deg. (eller, det er jo på en måte en straff, men det blir det samme som; Jeg kunne ikke gjøre leksene mine, så jeg nekter å få straff form av en anmerkning).

 

Men, for de som sier at det er "revnendelikegyldig" hvor fattige de som får pengene er. Da er det vel fint å vaske pulter eller rke med vaktmestern, å skape et finere miljø rundt deg?

Lenke til kommentar

Formålet med skolen er ikke å drille dere gjennom pensum, men å gjøre dere til "gagnlege menneske". Operasjon Dagsverk, uansett ideens politiske farge, er ingen dum måte å gjøre det på.

 

§ 1-2. Formålet med opplæringa

 

       Grunnskolen skal i samarbeid og forståing med heimen hjelpe til med å gi elevane ei kristen og moralsk oppseding, utvikle evnene og føresetnadene deira, åndeleg og kroppsleg, og gi dei god allmennkunnskap, slik at dei kan bli gagnlege og sjølvstendige menneske i heim og samfunn.

 

       Den vidaregåande opplæringa skal ta sikte på å utvikle dugleik, forståing og ansvar i forhold til fag, yrke og samfunn, og hjelpe elevane, lærlingane og lærekandidatane i deira personlege utvikling. Den vidaregåande opplæringa skal vere med på å utvide kjennskapen til og forståinga av dei kristne og humanistiske grunnverdiane, den nasjonale kulturarven vår, dei demokratiske ideane og den vitskaplege tenkjemåten og arbeidsmåten.

 

       Opplæringa i grunnskolen og den vidaregåande opplæringa skal fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar.

 

       Opplæringa skal leggje eit grunnlag for vidare utdanning og for livslang læring og støtte opp under eit felles kunnskaps-, kultur- og verdigrunnlag og eit høgt kompetansenivå i folket.

 

       Opplæringa skal tilpassast evnene og føresetnadene hjå den enkelte eleven, lærlingen og lærekandidaten.

 

       Det skal leggjast vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom lærarar og elevar, mellom lærlingar, lærekandidatar og bedrifter, mellom skole og heim, og mellom skole og arbeidsliv. Alle som er knytte til skolen eller til lærebedriftene, skal arbeide for å hindre at elevar, lærlingar og lærekandidatar kjem til skade eller blir utsette for krenkjande ord eller handlingar.

Det høres ut for meg som en del av dere står til stryk på mange av disse punktene. En dag i året har dere sikkert ikke vondt av å bli minnet på at utdanning er mere enn kunnskap. Det er faktisk læring i å vaske pulter også. Livet etter skolen er ikke en runddans av frivillige handlinger, hvor dere plutselig kan gjøre akkurat som dere vil. Tvert imot, 95% av dere kommer til å ha jobber hvor det ikke går an å velge om man vil bidra. Det er ikke ofte du ser folk i arbeid poste på et forum for å si "De som ikke ville være med på hva det nå måtte være måtte bli igjen og jobbe overtid med å rydde lageret". Slik er livet, "get used to it".

 

Jeg vedder på at de fleste av dere bor hjemme hos foreldre som vasker tøyet deres, lager middag og stiller opp på andre måter for dere, uten å få et øre for innsatsen. Dere har lærere og foreldre som stiller opp frivillig og ubetalt på klasseturer, som trenere på fotball-laget og mye mer. Jo da, de kjenner dere, men det er ikke avgjørende for innsatsen. De som stiller opp på slike ting er de som også gjøre en innsats for andre. De som ikke gidder å bidra til nødhjelp er sjelden villig til å kjøre 20 mil med bilen full av andres unger som skal på fotball-cup heller.

 

Og den dagen kommer også når flere av dere garantert står i kø for å nyte godt av offentlige goder og andres innsats, enten det er offentlig kommunikasjon, gratis sykehus og refusjonsordning på medisiner, eller forsikringsordninger den dagen dere kjører av veien med mopeden. Dere får sterkt subsidierte barnehageplasser til barna deres, dere vil nyte godt av innsatsen til tillitsmenn og verneombud på arbeidsplassen som står på for deres skyld. Listen er lang.

 

Jeg tviler på at dere som ikke gidder å bruke en dag i deres liv på andre vil takke nei til slike goder. Det kalles dobbeltmoral...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes OD egentlig er en fin ting, men det er ikke bare og bare å skaffe seg en slik jobb. Ofte har butikkene( som er stedet man ofte søker OD-jobb) en avtale med de ansatte at de har førsteretten på OD-jobbene andre arbeidsplasser har det som et ode at barna til de ansatte har retten på OD-jobben. Mange ender derfor med å måtte vaske huset for 500 kroner og hvis familien da har flere barn og ikke så mye penger er det faktisk en ulempe. Skolen klarer ofteikke å skaffe nok jobber, noe de egentlig burde om de først har et slik oppsett

Lenke til kommentar
Formålet med skolen er ikke å drille dere gjennom pensum, men å gjøre dere til "gagnlege menneske". Operasjon Dagsverk, uansett ideens politiske farge, er ingen dum måte å gjøre det på.

 

*snipp*

Du kan å si det!

 

Kan vi bytte hjerne en stund?

 

men, uansett: Som Tom får frem her, er OD en del av utdanninga. Og, snillingen, er butikkene opptatt? Alle sammen? Prøv foretninger. Prøv naboer. Prøv kjente. Vil du få en jobb, så får du det. Og, skolen SKAL gi dere ett alternativ på skolen. om ikke en jobb, men å rake løv, ha seks timer gym, hva det enn er.

 

hvis ikke skjønner jeg at dere er imot OD, men det har lite med OD å gjøre, men den enkelte skole/kommune.

Lenke til kommentar
Formålet med skolen er ikke å drille dere gjennom pensum, men å gjøre dere til "gagnlege menneske". Operasjon Dagsverk, uansett ideens politiske farge, er ingen dum måte å gjøre det på.

 

*snipp*

Du kan å si det!

 

Kan vi bytte hjerne en stund?

 

men, uansett: Som Tom får frem her, er OD en del av utdanninga. Og, snillingen, er butikkene opptatt? Alle sammen? Prøv foretninger. Prøv naboer. Prøv kjente. Vil du få en jobb, så får du det. Og, skolen SKAL gi dere ett alternativ på skolen. om ikke en jobb, men å rake løv, ha seks timer gym, hva det enn er.

 

hvis ikke skjønner jeg at dere er imot OD, men det har lite med OD å gjøre, men den enkelte skole/kommune.

Og, snillingen, er butikkene opptatt? Alle sammen?

Nei alle butikkene er ikke opptatt, men det er begrensett hvor stort område man gidder å spørre. De ansetter faktisk folk etter forbindelser og ikke førstemann til mølla

 

Prøv foretninger
Som sagt det er ike så lett. Foretninger som ansetter folk til OD pleier å gi OD-jobbene til ansatte og de ansattes barn. Det er selvsagt jobber, men det er ikke nok.

 

  Prøv naboer. Prøv kjente

 

Jeg vet at det høres dumt ut og det er egentlig ganske dumt, men det er ganske kjipt for en 15-åring å tigge om jobb fra naboer. Mine naboer gadd ikke engang å kjøpe lodd av meg da jeg drev med idrett.

 

Vil du få en jobb, så får du det.

 

Det er lett å si, men jeg skulle likt å se deg klare det. Om du klarer å skaffe jobber til samtlige som trenger det så er du en stor mann.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
(eller, det er jo på en måte en straff, men det blir det samme som; Jeg kunne ikke gjøre leksene mine, så jeg nekter å få straff  form av en anmerkning).

Egentlig ikke, de fleste skolereglementer inneholder en formulering av typen «gjør skolearbeidet til avtalt tid». Dette har tross alt elevene gått med på, i alle fall på vgs. Man har derimot ikke gått med på å bli utsatt for sanksjoner (Rydding av søppel, vasking av gulv, osv., slikt som står nevnt under mulige straffer. Nei, jeg protesterer ikke på at at elevene på generell basis må rydde klasserommet, f.eks.) ved å ikke bli med på en frivillig aksjon. Hvis man først skal straffes for å ikke delta, bør skolen være ærlig og gjøre elevene oppmerksomme på det - og ikke hevde at OD er en frivillig aksjon. Det handler om å ha litt respekt for elevene - det er forskjell på å be elevene skrive en stil e.l. og å be dem plukke søppel.

Lenke til kommentar

OD er søppel og forkastelig. Først en uke med propaganda og så skal du bli straffet med enda mer propaganda hvis du ikke er sosialist.

 

Det er ikke alle som har foreldre som kan undervise matematikk og fysikk. Rake løv og vaske pulter kan hvem som helst vise deg, eller enda bedre; du kan prøve og feile og finne det ut selv!

Lenke til kommentar

Personlig mener jeg at OD er et flott tiltak - i prinsippet. Men jeg er uenig i hvordan pengene brukes og til tider prosjektene som støttes.

 

I 1996 var prosjektet å bygge jenteskoler i Afghanistan. En del av elevene på min skole (inkludert meg selv) protesterte på dette da det var forbudt for jenter å gå på skole på den tiden.

 

Den dag i dag forstår jeg ikke hva OD ønsket å oppnå. Trodde de at landets regime ville oppgi sin politikk bare fordi det kom noen og bygget skoler for jenter? Hva med senere vedlikehold av skolene, hvem skulle ta seg av det? Ingen av disse spørsmålene fikk vi svar på, og Afghanistan er ikke et stabilt land i dag heller...

 

Vi som nektet å støtte OD dette året måtte sitte på skolen og se en film om OD og deretter skrive en kort stil om hvorfor vi ikke støttet prosjektet. Forsåvidt greit nok det da man kunne få frem sine synspunkter.

 

Selv tror jeg at OD kunne tjent mye på å støtte større organisasjoner enn slike smale prosjekter som jeg nevnte ovenfor. Hadde pengene gått uavkortet til Røde Kors, Leger uten grenser, Frelsesarmèen eller WFP (World Food programme. Dette tror jeg er en FN-organisasjon) tror jeg oppslutningen om OD hadde økt siden disse organisasjonene kan dokumentere at hjelpen kommer frem.

I slike store organisasjoner tror jeg og at en større prosentandel av pengene vil nå frem til de som trenger hjelpen enn i mindre organisasjoner.

 

Og er det noen grunn til at pengene skal gå utenlands? Kanskje hadde oppslutningen økt enda mer om de ble brukt på vanskeligstilte i Norge? Da kunne man på nært hold sett at det nytter å hjelpe. Og kanskje bringe litt mer glede og varme til de som står lavest på rangstigen her? Jeg hadde gladelig bidratt om pengene gikk til Slumsøstrene eller PRO-senteret.

Lenke til kommentar
OD er søppel og forkastelig. Først en uke med propaganda og så skal du bli straffet med enda mer propaganda hvis du ikke er sosialist.

 

Det er ikke alle som har foreldre som kan undervise matematikk og fysikk. Rake løv og vaske pulter kan hvem som helst vise deg, eller enda bedre; du kan prøve og feile og finne det ut selv!

foreldre som kan undervise matematikk og fysikk? har det med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Og den dagen kommer også når flere av dere garantert står i kø for å nyte godt av offentlige goder og andres innsats, enten det er offentlig kommunikasjon, gratis sykehus og refusjonsordning på medisiner, eller forsikringsordninger den dagen dere kjører av veien med mopeden.

Oh, virkelig? Og hvorfor tror du at vi får lov å nyte godt av andres innsats og offentlige goder? Fordi vi betaler skatt. I USA er det valgfritt om man vil betale et fast beløp per måned for å få sykehusutgifter dekket, eller om man vil la være. Men i Norge er det ikke frivillig, det er pålagt, slik at du kan kan få gratis sykehus uansett. Og de som er ansatt får lønn for strevet.

Lenke til kommentar
OD er søppel og forkastelig. Først en uke med propaganda og så skal du bli straffet med enda mer propaganda hvis du ikke er sosialist.

 

Det er ikke alle som har foreldre som kan undervise matematikk og fysikk. Rake løv og vaske pulter kan hvem som helst vise deg, eller enda bedre; du kan prøve og feile og finne det ut selv!

foreldre som kan undervise matematikk og fysikk? har det med saken å gjøre?

Det har å gjøre med at de som ikke er med på OD blir straffet istedenfor å ha vanlig undervisning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...