Gå til innhold

OD - hva mener du?


Anbefalte innlegg

Jeg kan alltids bidra til de vanskeligsstilte, men da gjør jeg det utfra fri vilje, ikke pga reklamen, du eller OD har sagt det til meg.

Problemet er bare at du gir uttrykk for å drite i at det finnes problemer. Hvorfor skulle jeg tro at du at du støttet de vanskeligstilte på andre måter om du stiller deg så motvillig til et prosjekt som OD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OD driver ikke med reklame, i alle fall ikke TVreklame, avisreklame you-nameit. OD trykker opp INFORMASJONSmateriell

 

haha, hva nøyaktig er forskjellen mellom reklame og info materiell? reklame er info materiell.

ok, eid. Men poenget mitt var uansett at det ikke går bort xxxtusen i å kjøre tv-reklamer etc.

Materiellet kommer til skoler som allerede har meldt seg på, det skal ut til eleven sånn at de kan sette seg inn i hva de skal/kan delta på. Dette materiellet er her av rent praktiske grunner og er en viktig del av opplysningsarbeidet til OD.

OD forteller deg ikke at du må delta, men gir deg gode grunner til hvorfor du bør delta. Hvordan skulle OD kunne opperert på den skalaen det gjør i dag om de ikke får dele ut informasjonsmateriell?

 

Har massevis med kunnskap om verden jeg. Kanskje du burde respektere at OD ikke er for alle? Jeg kan alltids bidra til de vanskeligsstilte, men da gjør jeg det utfra fri vilje, ikke pga reklamen, du eller OD har sagt det til meg.

fri vilje ja, det hørtes ut som en fin ting.

Men seriøst - OD sier til deg? Høres ut som om OD er en eneste stor propagandamaskin som tvinger deg til å gi bort penger.

 

OD gir deg og elever informasjon om hvordan verden er på sine dårligere belyste sider. De fleste vet ikke så mye om dette på forhånd, da tar de fleste et valg om å være med av FRI VILJE.

Lenke til kommentar
Problemet er bare at du gir uttrykk for å drite i at det finnes problemer. Hvorfor skulle jeg tro at du at du støttet de vanskeligstilte på andre måter om du stiller deg så motvillig til et prosjekt som OD?

 

Du kan tro hva du vil. Jeg ser på OD på samme måte som jeg ser på verneplikten(der jeg dimmet) Det er tvang og en blir sett ned på om en ikke ønsker å delta. Skal jeg gi noe til de fattige skal det ikke være pga skyldfølelese eller tvang.

 

Gi aldri penger til tv-aksjoner, amnesty eller kirkens nødhjelp folk på gaten eller av reklame. Gir eg en 100lapp til noen amnesty folk som plager meg på gaten så går den rett i hans egen lomme som lønn.

Reklame etc spiller på folks følelser og den er lagd for å gi folk som ikke gir penger dårlig skyldfølelse akkurat som du prøver på meg Berg.

 

Altså det er av ideologiske grunner jeg ALDRI vil delta på OD eller ett lignende prosjekt.

Lenke til kommentar
Det andre store problemet jeg ser ved dette er sosialismepropagandaen; de røde tar ansvar og redder verdenen som kapitalismen har ødelagt, du er ikke snill om du ikke er rød, osv.

Hvor? Dokumentasjon?

Plakatene de henger opp på skolene, eller noen av foredragene f.eks. De sier det ikke på den måten direkte, men spør man dem har de vanskelig for å ro seg unna.

 

(Men jeg har selvsagt satt det litt på spissen)

Lenke til kommentar
Gi aldri penger til tv-aksjoner, amnesty eller kirkens nødhjelp folk på gaten eller av reklame. Gir eg en 100lapp til noen amnesty folk som plager meg på gaten så går den rett i hans egen lomme som lønn.

Reklame etc spiller på folks følelser og den er lagd for å gi folk som ikke gir penger dårlig skyldfølelse akkurat som du prøver på meg Berg.

 

Altså det er av ideologiske grunner jeg ALDRI vil delta på OD eller ett lignende prosjekt.

Så.. Hva og hvordan gjør du noe for å forandre verden? Siden du vet godt hvor urettferdig verden er.

 

Da reiser du vel ned og hjelper med egen person, liv og lemmer som innsats? Siden alle organisasjonene og aksjonene her i Norge er udugelige..?

Lenke til kommentar
Gi aldri penger til tv-aksjoner, amnesty eller kirkens nødhjelp folk på gaten eller av reklame. Gir eg en 100lapp til noen amnesty folk som plager meg på gaten så går den rett i hans egen lomme som lønn.

Reklame etc spiller på folks følelser og den er lagd for å gi folk som ikke gir penger dårlig skyldfølelse akkurat som du prøver på meg Berg.

Prøv ikke å snakke negativt om reklame for så like etterpå å komme med anti-OD/Amnesty/whatever-propaganda. Hva gjør deg bedre enn disse? Hvordan kan du med så overlegen sikkerhet si at pengene havner rett i vedkommendes lomme?

 

Du virker på meg som en paranoid, gjerrig person, og jeg ser med frykt på framtiden om det er slike samfunnsvitere vi får.

 

 

Angående verneplikta er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
OD forteller deg ikke at du må delta, men gir deg gode grunner til hvorfor du bør delta. Hvordan skulle OD kunne opperert på den skalaen det gjør i dag om de ikke får dele ut informasjonsmateriell?

 

OD prøver å overbevise og argumentere på hvorfor barn bør jobbe gratis for andre barn.

 

OD opplyser ikke, de prøver å overbevise om at sine verdier og meninger er rett.

 

De fleste vet ikke så mye om dette på forhånd, da tar de fleste et valg om å være med av FRI VILJE.

 

Bra, hva med de som ikke tar dette valget? De blir satt til å gjøre straffe arbeid og få tilsnakk av lærerne (som jeg ble)

poenget mitt: jeg vil ikke ha noe med OD å gjøre så la meg slippe

Lenke til kommentar
Da reiser du vel ned og hjelper med egen person, liv og lemmer som innsats? Siden alle organisasjonene og aksjonene her i Norge er udugelige..?

 

Nei jeg gjør ingenting. Og det er innen min fulle rett ikke sant?

 

Prøv ikke å snakke negativt om reklame for så like etterpå å komme med anti-OD/Amnesty/whatever-propaganda. Hva gjør deg bedre enn disse? Hvordan kan du med så overlegen sikkerhet si at pengene havner rett i vedkommendes lomme?

 

Du virker på meg som en paranoid, gjerrig person, og jeg ser med frykt på framtiden om det er slike samfunnsvitere vi får.

 

Hvor tar du disse tingene ifra Berg? jeg har aldri sagt jeg er bedre enn OD/amnesty. Jeg vet at de som rekrutterer nye amnesty medlemmer på gaten får normal time lønn.

 

Mulig jeg er gjerrig, men det er du som virker overlegen- Tror du du er bedre enn meg fordi du er så altruistisk og gidd å jobbe for OD? Da er du sneversynt og jeg håper du lærer deg å respektere andre mennesker sine valg en dag.

Lenke til kommentar
Da reiser du vel ned og hjelper med egen person, liv og lemmer som innsats? Siden alle organisasjonene og aksjonene her i Norge er udugelige..?

 

Nei jeg gjør ingenting. Og det er innen min fulle rett ikke sant?

Jo, det er det. Så problemet er ikke OD, Kirkens nødhjelp, leger uten grenser etc etc men at du ikke bryr deg og ønsker ikke gjøre noe med det. Forstår jeg deg rett da?

 

For all del, du har full rett til å disponere dine egne penger og tid akkurat slik du selv mener er best.

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Jeg er imot OD slik den er idag. En går på VGS for å lære fag, ikke for å jobbe for en slavelønn. Norge er en ekstrem bidragsyter til verdens fattige og hvem er det de pengene kommer ifra? Jo av våre penger.

 

Jeg ville aldri akseptert å få drittarbeid for å ikke være med på OD. Vaske pulter er noe skolen ikke kan sette deg til - det er rett og slett ikke lovlig engang...

Lenke til kommentar
Så problemet er ikke OD, Kirkens nødhjelp, leger uten grenser etc etc men at du ikke bryr deg og ønsker ikke gjøre noe med det. Forstår jeg deg rett da?

 

Jeg bryr meg. Problemet er når det ikke er mitt valg om jeg vil engasjere meg eller ei, men det blir dradd ned over hodet mitt... det setter jeg ikke pris på.

 

 

 

Mongo FuRY: anytime :thumbup:

Lenke til kommentar

Stikker en liten tur innom og kommenterer denne:

 

haha, hva nøyaktig er forskjellen mellom reklame og info materiell? reklame er info materiell.

 

Reklame har som hensikt og formål å skaffe oppslutning om et produkt eller formål. Infomateriell har som formål å informere, da f.eks deltakerene i OD om hva pengene går til, hvorfor, og hvordan.

 

Ellers tror jeg ikke jeg gidder å bla meg gjennom en haug med lite gjennomtenkte påståeligheter vi/jeg allerede har kommentert. En ting er dog sikkert, du studerer for **** ikke samfunnsvitenskap. :D

Lenke til kommentar

Skoledagen min er å sitte masse foran macen, kanskje litt forelesing i naturfag/matte.

Det tatt i betraktning, så vil jeg ikke jobbe. Jeg gir faen i at det er en god sak. Jeg donerer til røde kors i ny og ne. (Tsunami og New Orleans :tease: ). Jeg vil heller ha en vanlig dag på skolen enn å jobbe for luselønn.

 

BTW: Hvilken dag er OD på i år?

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Skoledagen min er å sitte masse foran macen, kanskje litt forelesing i naturfag/matte.

Det tatt i betraktning, så vil jeg ikke jobbe. Jeg gir faen i at det er en god sak. Jeg donerer til røde kors i ny og ne. (Tsunami og New Orleans :tease: ). Jeg vil heller ha en vanlig dag på skolen enn å jobbe for luselønn.

 

BTW: Hvilken dag er OD på i år?

Jeg gav ingenting til tsunamien. Men jeg ville ikke vurdert å droppe OD.

 

Så, om du dropper en dag med koping fremfor mac og litt forelesning så gir du kanskje flere ungdommer i et annet land en sjangse til å få et betydelig bedre liv. Det er vel ikke verdt det..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...