Gå til innhold

OD - hva mener du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke å bruke en time på det fordi:

a: Hvorfor skal jeg gidde å gi bort pengene når jeg endelig får en faens jobb ?

Fordi den faens jobben er noe du får fordi du 1. jobber for OD og 2. har fri fra skolen for å utføre.

 

b: Det er meg revnende likegyldig hvor fattige disse personene er.

 

Det er meg revnende likegyldig om du faller og slår deg på sykkelen din, ender opp halv-dævv i en pøl av kroppsvæsker, og brekker samtlige bein i kroppen. Likevel mener jeg det er rett at du skal få den medisinske behandlingen du trenger. Egoisme er forøvrig ikke så kult som du tydeligvis skal ha det til.

 

c: Som en eller annnen sa u-hjelp er da bare en bjørnetjeneste.

 

U-hjelp i betydningen send-masse-penger-fort-til-orkan-ofre er et plaster på såret. Det må andre ting til for å hamle opp med blodforgiftningen, jeg er enig i det. Men nå dreier igrunn ikke OD seg om U-hjelp i plaster på såret-utgaven, men å skaffe midler til prosjekter som på langvarig sikt skal bedre vanskeligstilte mennesker og lands muligheter til å trekke seg opp av gjørma. (Hvorvidt frihandel eller andre kapitalist-løsninger på dette problemet er det riktige, kan vi diskutere et annet sted).

Lenke til kommentar
Fordi den faens jobben er noe du får fordi du 1. jobber for OD og 2. har fri fra skolen for å utføre.
Poenget hans er at han ikke vil jobbe til inntekt for OD.

 

Det er meg revnende likegyldig om du faller og slår deg på sykkelen din, ender opp halv-dævv i en pøl av kroppsvæsker, og brekker samtlige bein i kroppen. Likevel mener jeg det er rett at du skal få den medisinske behandlingen du trenger.
Som innbygger i Norge og (framtidig) skattebetaler, har han rett til slik behandling. Det har de andre derimot ikke.

 

Men nå dreier igrunn ikke OD seg om U-hjelp i plaster på såret-utgaven, men å skaffe midler til prosjekter som på langvarig sikt skal bedre vanskeligstilte mennesker og lands muligheter til å trekke seg opp av gjørma.
Og hvordan vet du at det hjelper? Hvordan vet du at pengene kommer fram til de som trenger dem, og at ikke halvparten ryker ned i en grisk afrikaners lomme? Og spør du meg, så er det noe grunnleggende feil i samfunnet deres (Afrika) som muliggjør den situasjon de er i.
Lenke til kommentar
Poenget hans er at han ikke vil jobbe til inntekt for OD.

Og poenget mitt er at argumentene han supplerer dette med er ugyldige, ihvertfall i min bok...

 

Som innbygger i Norge og (framtidig) skattebetaler, har han rett til slik behandling. Det har de andre derimot ikke.

 

Spør du meg har etthvert menneske rett på humane leveforhold. Ja, jeg skjønner at du sikter til det rent juridiske, men verden er f*en meg mer enn bare lover. Jeg mener det vår plikt som steinrik velferdsstat å yte et (for oss så og si ubetydelig) minimum av bistand til de som trenger det. Kall meg gjerne en knallrød naivist (vel, egentlig er jeg ikke så veldig rød i det hele tatt).

 

Og hvordan vet du at det hjelper? Hvordan vet du at pengene kommer fram til de som trenger dem, og at ikke halvparten ryker ned i en grisk afrikaners lomme?

 

Jeg stoler faktisk såpass på en av norges største bistandsorganinasjoner at jeg tror pengene kommer til nytte. Ikke minst er det en viktig del av hele OD-programmet at deltakerene skal få se at det nytter, og utføres OD-programmet riktig på din skole, skal det blant annet brukes en del tid til foredrag om resultatet av fjorårets OD-prosjekt.

 

Og spør du meg, så er det noe grunnleggende feil i samfunnet deres (Afrika) som muliggjør den situasjon de er i.

 

NO SHIT. Men det betyr pokker meg ikke at de ikke bør få muligheten til å gjøre noe med det. For ikke å snakke om det faktum at store deler av skylda for den vestlige verdens økonomiske og makt-politiske suverenitet skyldes vår utbredte imperialisme for så kort som 60 år tilbake i tid. Hadde det ikke vært for vår jævelskap, hadde disse nasjonene høyst sannsynelig vært like uavhengige av oss som de var før kolonimaktenes inntog. Kanskje ville de også hatt muligheten til å starten sitt eget næringsgrunnlag, et sivilisert politisk system på sine egne premisser, og en industriell utvikling tilsvarende vår. Ikke nok med at Europa har en historie som grisk utbytter av f.eks afrikanske og asiatiske ressursen, men det er også faktum at vi i Europa, og da spesielt Nord-Europa, i mange sammenhenger sitter på langt gunstigere naturlige jordbruksforhold, klimaforhold, risiko for naturkatastrofer, også videre. Å mene at disse menneskene har satt seg selv i den situasjonen de er i, er grunnleggende løgn. Den opprinnelige utløsende faktoren for faenskapen i de aller fleste virkelig fattige områder er innblanding fra andre. Spesielt kolonimaktene.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Men nå dreier igrunn ikke OD seg om U-hjelp i plaster på såret-utgaven, men å skaffe midler til prosjekter som på langvarig sikt skal bedre vanskeligstilte mennesker og lands muligheter til å trekke seg opp av gjørma.
Og hvordan vet du at det hjelper? Hvordan vet du at pengene kommer fram til de som trenger dem, og at ikke halvparten ryker ned i en grisk afrikaners lomme? Og spør du meg, så er det noe grunnleggende feil i samfunnet deres (Afrika) som muliggjør den situasjon de er i.

OD og prosjektoppfølging

Lenke til kommentar

En ting jeg synst kommer litt dårlig frem her, og som kanskje kommer dårlig frem generelt(..?) er at intensjonen til OD er mer enn å bare gi Xmill i året til et godt formål. Det handler like mye om å sette søkelyset på nord-sør problematikk, at den gjennomsnittlige Norske eleven skal utvide horisonten sin til lengre enn sitt eget sted/land.

Dersom aksjonskomitèene gjennomfører Internasjonal Uke bra, så skal dette være et av målene til Operasjon Dagsverk.

Lenke til kommentar

Jeg og en kamerat solgte boller sammen på OD i fjor. Vi tjente vel rundt tusen kroner til sammen, og jeg tenkte at det var fint for dem som fikk dem og la alt i en konvolutt og leverte til ODkomiteen. Kameraten min tenkte imidlertid ikke helt sånn; han tok to hundre kroner fra summen sin, ga det til OD, og tok resten selv.

 

Flott det, han hadde sikkert fått solgt like mange boller hvis han ikke sa han var fra OD og lurte folk til tro at han skulle gi pengene deres til noen som trengte det.

Endret av WizendraW
Lenke til kommentar
Og poenget mitt er at argumentene han supplerer dette med er ugyldige, ihvertfall i min bok...
Greit nok.

 

Spør du meg har etthvert menneske rett på humane leveforhold. Ja, jeg skjønner at du sikter til det rent juridiske, men verden er f*en meg mer enn bare lover. Jeg mener det vår plikt som steinrik velferdsstat å yte et (for oss så og si ubetydelig) minimum av bistand til de som trenger det.
Jeg er enig i det første du sier, men mener ikke at det ikke er våres ansvar å gi bistand, selv hater jeg Hilde Frafjord Johnsen (?), som pøser ut milliarder i øst og sør. De fattige landene blir avhengige av vår bistand, og de regner med å få det. Slik skal det ikke være.

 

Jeg stoler faktisk såpass på en av norges største bistandsorganinasjoner at jeg tror pengene kommer til nytte.

Det gjør ikke jeg, så der er vi bare uenige.

 

NO SHIT. Men det betyr pokker meg ikke at de ikke bør få muligheten til å gjøre noe med det.
Enig, det er bare å begynne. Men jeg ser ikke at de gjør noe.

 

For ikke å snakke om det faktum at store deler av skylda for den vestlige verdens økonomiske og makt-politiske suverenitet skyldes vår utbredte imperialisme for så kort som 60 år tilbake i tid. Hadde det ikke vært for vår jævelskap, hadde disse nasjonene høyst sannsynelig vært like uavhengige av oss som de var før kolonimaktenes inntog.
Det tror jeg ikke på, det er ikke så lett som å bare skylde på kolonimaktene.

 

Kanskje ville de også hatt muligheten til å starten sitt eget næringsgrunnlag, et sivilisert politisk system på sine egne premisser, og en industriell utvikling tilsvarende vår.
Nei, deres kultur muligjør ikke dette. Ting som kvinnesyn og menneskeverd er noe som ikke har mye å si hos dem, slike ting må de ordne opp i først.

 

I bunn og grunn mener du at det er vår skyld at Afrika har blitt som det er i dag, jeg mener ikke det stikk motsatte, men de har bare satt seg ned og sett på at brønnene har blitt forurenset og avlingene bli ødelagt. De trenger ikke maskiner, som de ikke vet hvordan de bruker eller reparerer, slik at når de går i stykker, står de bare og ruster. De trenger ikke penger. De trenger kunnskap. Kunnskap om kvinnesyn, "flerkoneri", jordbruk, maskiner, husbygging, HIV og AIDS og andre sykdommer. Hvis de ikke vet noe om dette, er maskiner og penger (min mening) mer eller mindre bortkastet.

Lenke til kommentar
Dersom aksjonskomitèene gjennomfører Internasjonal Uke bra, så skal dette være et av målene til Operasjon Dagsverk.

ID / IU pleier å være bortkastet, og sløseri med OD-pengene vi tjener inn. De fleste vet at det er fælt å bo i lutfattige land, og de som ikke vet det er antakeligvis ikke interessert uansett. Alt for mye fokus på "Oj, se! En kultur som er forskjellig fra vår", et altfor svart/hvitt syn på problematikken, samt lite fokus på løsninger gjør at jeg finner denne dagen/uka uinteressant hver gang.

Lenke til kommentar

Husker at når jeg hadde slike OD-dager så var det faktisk en del som fikk øynene halvveis opp og som ikke hadde vært interessert i noe annet enn klær tidligere.

 

Så det funker på noen og jeg synes det er et flott tiltak. Heller OD enn å gi pengene til u-hjelp (od-prosjektene pleier å være vannbrønner, skoler osv, så vidt jeg husker). Så å sammenligne OD med å gi masse penger til en korrupt statsleder blir feil.

Lenke til kommentar
Jeg er enig i det første du sier, men mener ikke at det ikke er våres ansvar å gi bistand, selv hater jeg Hilde Frafjord Johnsen (?), som pøser ut milliarder i øst og sør. De fattige landene blir avhengige av vår bistand, og de regner med å få det. Slik skal det ikke være.

 

Det er ikke gitt at bistanden skal være plaster-på-såret-bistand, men f.eks som OD-bistanden, som tar sikte på å bygge opp f.eks skoler, nettopp for å spre kunnskap, og dermed gi det aktuelle landet et kunnskapssamfunn som er istand til å trekke seg opp.

 

Det gjør ikke jeg, så der er vi bare uenige.

 

Og grunnen til ikke å stole på OD er...?

 

Enig, det er bare å begynne. Men jeg ser ikke at de gjør noe.

 

Det er ikke så j*vla lett å bygge et hus når man er så tynget ned i gjeld at man faktisk TAPER penger på å eksistere. Det er nettopp derfor disse landene er avhengige av vår hjelp, både økonomisk og på andre plan.

 

Det tror jeg ikke på, det er ikke så lett som å bare skylde på kolonimaktene.

 

Jeg har ikke _bare_ skyldt på kolonimaktene, jeg sa faktisk "... store deler av...". Og jo, det er fakta at kolonitida og Europas ekstreme imperialisme (den hvite manns byrde etc.) må ta skylda for mye av elendigheten. Benekter du dette er du totalt historieløs.

 

Nei, deres kultur muligjør ikke dette. Ting som kvinnesyn og menneskeverd er noe som ikke har mye å si hos dem, slike ting må de ordne opp i først.

 

Slike ting kommer MED modernisering, ikke som første ledd i modernisering. Og pokker heller, det er en generalisering å si at det er generelt for Afrika at de ikke eier kvinnesyn og menneskeverd.

 

I bunn og grunn mener du at det er vår skyld at Afrika har blitt som det er i dag, jeg mener ikke det stikk motsatte, men de har bare satt seg ned og sett på at brønnene har blitt forurenset og avlingene bli ødelagt.

 

Nettopp derfor er f.eks utdanning (jamfør Operasjon Dagsverk og en hel haug andre bistandsorganisasjoner som satser på utdanning) så forbanna viktig. Herre min hatt.

 

De trenger ikke maskiner, som de ikke vet hvordan de bruker eller reparerer, slik at når de går i stykker, står de bare og ruster.

 

Nei, det er derfor man skal satse på u-hjelp som f.eks tar sikte på å spre kunnskap. Hvor vanskelig skal det være å få det inn i den runde saken på toppen av kroppen? :-|

 

De trenger ikke penger. De trenger kunnskap.

 

De trenger igrunn begge deler.

 

Kunnskap om kvinnesyn, "flerkoneri",

 

Jeg er på et personlig plan enig, men mener alikevel at det er høyst etnosentrisk å sette slike ting imot det å yte bistand til å stable seg på bena.

 

Hvis de ikke vet noe om dette, er maskiner og penger (min mening) mer eller mindre bortkastet.

 

Jeg tror jeg gjentar meg selv. OPERASJON DAGSVERK SATSER I MANGE AV SINE KAMPANJER PÅ UTDANNING OG SPREDNING AV KUNNSKAP OM F.EKS AIDS. Det er ikk værre enn det.

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at bistanden skal være plaster-på-såret-bistand, men f.eks som OD-bistanden, som tar sikte på å bygge opp f.eks skoler, nettopp for å spre kunnskap, og dermed gi det aktuelle landet et kunnskapssamfunn som er istand til å trekke seg opp.

Siste gang vi hadde OD, i 10. klasse, hadde vi håndsopprekkning i klassen om hva vi skulle gi pengene til. Det havnet på "Gravide under 16 år" i et afrikansk land. Det er slike små hobbyprosjekter jeg forbinder med OD.

 

Og grunnen til ikke å stole på OD er...?
Jeg stoler like lite på alle slike organisasjoner. Folk der er altfor griske, og tar for mange prosent av pengene selv. Røde Kors og særlig Plan Fadder er vel værstingene i mine øyne.

 

Det er ikke så j*vla lett å bygge et hus når man er så tynget ned i gjeld at man faktisk TAPER penger på å eksistere.
Tenker du på enkeltindivider, eller land? Jeg regner med land, så: Hvorfor har de lånt alle de pengene når de ikke kan betale tilbake? Og, å slette u-lands-gjelda vil ikke nødvendigvis hindre lignende tilfeller i framtida.

 

Og jo, det er fakta at kolonitida og Europas ekstreme imperialisme (den hvite manns byrde etc.) må ta skylda for mye av elendigheten. Benekter du dette er du totalt historieløs.
Dette er faktisk lenge siden. Det er faktisk mulig å bygge seg opp på relativt kort tid. Se på Japan, de ble bombet bra hardt for ca. 50 år siden, og se på deres ledende posisjon i verdensøkonomien i dag.

 

Slike ting kommer MED modernisering, ikke som første ledd i modernisering. Og pokker heller, det er en generalisering å si at det er generelt for Afrika at de ikke eier kvinnesyn og menneskeverd.

Jo, det kommer som første ledd i modernisering. Her snakker vi grunnleggende verdier som er nødvendige for at samfunn skal fungere, og det er viktig å banke dette inn så fort som mulig. Og jeg benekter ikke at eier kvinnesyn eller menneskeverd i diverse steder i f.eks Marokko. I Sudan, derimot...

 

Nei, det er derfor man skal satse på u-hjelp som f.eks tar sikte på å spre kunnskap. Hvor vanskelig skal det være å få det inn i den runde saken på toppen av kroppen?

Ja, men det er ikke alltid at det er kunnskap de deler ut. Ofte er det penger, og ofte går prosjektene i vasken. Og hvem glemmer vel da de skulle lære dem om kondomer, og bruk av disse? De illustrerte ved å plassere en kondom på et kosteskaft, og uken etter gikk alle i byen rundt med kondomer på kostene...

 

De trenger igrunn begge deler.
Indeed, men de trenger kunnskap først, og økonomisk bistand senere, slik at de har kunnskap til å utnytte den økonomiske bistanden.

 

Jeg er på et personlig plan enig, men mener alikevel at det er høyst etnosentrisk å sette slike ting imot det å yte bistand til å stable seg på bena.

Det er allikevel veldig viktig at de lærer dette, da dette vil ha positiv innvirkning på deres forsøk på å lage et fungerende samfunn.

 

OPERASJON DAGSVERK SATSER I MANGE AV SINE KAMPANJER PÅ UTDANNING OG SPREDNING AV KUNNSKAP OM F.EKS AIDS.
DETTE HAR JEG ALDRI HØRT NOE OM. Siste år gikk pengene til støtte for noe jeg virkelig ikke kunne bry meg mindre om, og som ikke er i nærhet så viktig som mange andre problemer i Afrika.
Lenke til kommentar
Folk der er altfor griske, og tar for mange prosent av pengene selv.

Hør, hør :roll:

 

Hvorfor har de lånt alle de pengene når de ikke kan betale tilbake?
Nå er ikke jeg den beste i historie, men var det ikke slik at å låne penger fra de rike var ekstremt billig på 60- og 70-tallet? Og plutselig skjøt rentene i været osv..?

 

Dette er faktisk lenge siden. Det er faktisk mulig å bygge seg opp på relativt kort tid. Se på Japan, de ble bombet bra hardt for ca. 50 år siden, og se på deres ledende posisjon i verdensøkonomien i dag.
Det er forskjell på å bli undertrykt i århundrer, og å få et par atombomber i hodene som drepte noen hundre tusen mennesker. Dessuten så har Japan så vidt meg bekjent ikke hatt det så verst i lengre tid, Japan var vel også en kolonimakt, men i mindre grad enn de mer kjente som England og Frankrike.

 

Jo, det kommer som første ledd i modernisering.
Eksempel: Norge. Når begynte industrialiseringa? I forhold til når kvinner full stemmerett? Tenk over det.
Lenke til kommentar
OPERASJON DAGSVERK SATSER I MANGE AV SINE KAMPANJER PÅ UTDANNING OG SPREDNING AV KUNNSKAP OM F.EKS AIDS.
DETTE HAR JEG ALDRI HØRT NOE OM. Siste år gikk pengene til støtte for noe jeg virkelig ikke kunne bry meg mindre om, og som ikke er i nærhet så viktig som mange andre problemer i Afrika.

Dersom man sjekker ut OD sine sider, så kan man lese om alle de gode prosjektene. Som dere kanskje ser så går dette IKKE ut på å slenge ut penger i form av gjør-hva-du-vil midler. OD er en seriøs aktør som gir penger til andre seriøse organisasjoner som har gode opplegg for oppfølging og gjennomføring.

 

OD's prosjekter:

OD 2001 – Indonesia, Papua Ny Guinea og Malaysia

Urfolk i Indonesia, Papua Ny Guinea og Malaysia undertrykkes og forfølges. Regnskogen som de er avhengige av hugges ned. Med de 26.5 millioner kroner som ble jobbet inn i 2001, bidrar OD til å styrke skogsfolks evne til å beskytte sine leveområder og forsvare sin kultur.

 

OD 2002 Sierra Leone

I et krigsherjet Sierra Leone støtter OD grunnutdanning. Det bygges 45 nye skoler som gir skoleplass til 10 000 barn og unge. I tillegg vil barn og unge få hjelp til å bearbeide krigsopplevelsene.

 

OD 2003 Utdanning for fred i Sri Lanka

Pengene fra OD 2003 går til yrkesopplæring og fred og forsoningstiltak hovedsakelig rettet mot krigsrammet ungdom på Sri Lanka.

 

OD 2004 Sør-Afrika

Vold er et av hovedproblemene i Sør-Afrika i dag. ODs prosjekter skal hjelpe til å forebygge og motvirke volden som preger samfunnet.

 

OD 2005 Stopp menneskehandelen!

Kirkens Nødhjelp ønsker i samarbeid med lokale brasilianske partnere gjennom OD-prosjektene å bidra til å bekjempe den utstrakte menneskehandelen som spesielt rammer ungdom i Brasil.

Lenke til kommentar
Jeg stoler like lite på alle slike organisasjoner. Folk der er altfor griske, og tar for mange prosent av pengene selv. Røde Kors og særlig Plan Fadder er vel værstingene i mine øyne.

 

Du og hvilke beviser? Naturligvis må det penger til for å drive slike innsamlinger og prosjekter, men søren heller, det betyr ikke at prosjektene ikke nytter. Og nei, det sitter ingen og tjener seg feit på dine OD-bidrag, og det har du heller ingen bevis overhodet for.

 

Tenker du på enkeltindivider, eller land? Jeg regner med land, så: Hvorfor har de lånt alle de pengene når de ikke kan betale tilbake?

 

Fordi det er eneste utvei når man skal overleve, fordi økonomiske midler må til for å prøve å stable en økonomi på beina? ...

 

Og, å slette u-lands-gjelda vil ikke nødvendigvis hindre lignende tilfeller i framtida.

 

Å slette u-landsgjelda er ett stort skritt i riktig retning.

 

Dette er faktisk lenge siden.

 

Og? Hvis du faktisk hadde lest det jeg skrev, hadde du kanskje skjønt at slikt har ringvirkninger! En av de største konsekvensene av undertrykkelsen i kolonitida var at koloniene ble "moderniserte og siviliserte", men holdt utenfor den teknologiske og industrielle utviklingen som foregikk på samme tid i Europa. Man utbyttet koloniene totalt ved å utvinne råvarer, men bearbeidet disse råvarene i Europa. Slik skapte man en enorm økonomisk og industriell vekst i Europa, mens man etterlot store deler av koloniene ingenting når man trakk seg ut. Riktignok har/hadde de store ressurser, men hverken kunnskapen, økonomien eller verktøyet til å utvinne og bearbeide disse ressursene. Slik er det fremdeles. Istedet for at de aktuelle landene utvinner ressursene selv, er de pga. økonomien tvunget til å la vestlige selskaper (som f.eks Shell) sette ned produksjon i landet sitt istedet, og heller få en mye mindre bit av kaka enn det de potensielt kunne fått. Riktignok begynner denne situasjonen å bedre seg, og enkelte selskaper bidrar med mer enn kun arbeidsplasser, men fremdeles er lederene, ingeniørene, og andre høyere stillinger besatt av innleide fra vestlige land. Med andre ord skaper man arbeidsplasser, men stort sett kun manuelle arbeidsplasser, som langt ifra krever eller gir utdanning. Og dette er bare èn av konsekvensene, for ikke å snakke om èn av en haug med årsaker for Afrikas fattigdomssituasjon forårsaket av Europeisk imperialisme.

 

Det er faktisk mulig å bygge seg opp på relativt kort tid. Se på Japan, de ble bombet bra hardt for ca. 50 år siden, og se på deres ledende posisjon i verdensøkonomien i dag.

 

Du kan for pokker ikke sammenligne en enkelthendelse og en relativt (sett i sammenhengen) liten mengde dødsfall med flere hundre års undertrykkelse og utbytting!

 

Jo, det kommer som første ledd i modernisering. Her snakker vi grunnleggende verdier som er nødvendige for at samfunn skal fungere, og det er viktig å banke dette inn så fort som mulig.

 

Det lar seg ikke gjøre å banke det inn. Det må komme som et resultat av utdanning og nytenkning. Som sagt før, Norge var en moderne industrinasjon lenge før kvinner fikk stemmerett. Sveits, som er i en helt prima økonomisk situasjon, innførte ikke stemmerett for kvinner før i 1971!(!)

 

Indeed, men de trenger kunnskap først, og økonomisk bistand senere, slik at de har kunnskap til å utnytte den økonomiske bistanden.

 

Bistand må ikke være penger, bistand kan f.eks være å bygge en skole, eller å bidra til å spre kunnskap om HIV. Noe f.eks Operasjon Dagsverk driver med...

 

DETTE  HAR JEG ALDRI HØRT NOE OM.

 

Det er nokså tydelig at det mye du ikke har hørt noe om. Kunnskap er viktig, det sier du jo selv at du er enig i...

 

Siste år gikk pengene til støtte for noe jeg virkelig ikke kunne bry meg mindre om,

 

Du vil virkelig flagge at du et kynisk, du?

 

og som ikke er i nærhet så viktig som mange andre problemer i Afrika.

 

Og? Skal man alltid ta tak i det "viktigste", og ikke andre problemer, vil man søren meg skape enda flere og større problemer.

 

Ja, men det er ikke alltid at det er kunnskap de deler ut. Ofte er det penger, og ofte går prosjektene i vasken.

 

Operasjon Dagsverk deler ikke ut penger til noe annet enn fordeling av midler til sine seriøse samarbeidspartnere.

 

Og hvem glemmer vel da de skulle lære dem om kondomer, og bruk av disse? De illustrerte ved å plassere en kondom på et kosteskaft, og uken etter gikk alle i byen rundt med kondomer på kostene...

 

"Artig" vits, men fremdeles latterlig usaklig. Og hadde dette vært et ordentlig tilfelle, ja, da tyder det bare på at man må satse mer på slik utdanning.

Lenke til kommentar

Du og hvilke beviser? Naturligvis må det penger til for å drive slike innsamlinger og prosjekter, men søren heller, det betyr ikke at prosjektene ikke nytter. Og nei, det sitter ingen og tjener seg feit på dine OD-bidrag, og det har du heller ingen bevis overhodet for.

Og du kan ikke motbevise det? Jeg så en dokumentar om det på tv. Og jeg er ikke særlig begeistret på alle reklamene til Plan, f.eks, som koster millioner av kroner.

 

Fordi det er eneste utvei når man skal overleve, fordi økonomiske midler må til for å prøve å stable en økonomi på beina? ...
Greit nok, men låner man penger må man belage seg på å betale tilbake. Tar du opp et boliglån, og du ikke kan betale, vel, da må du gi fra deg f.eks Tv o.l.

 

Å slette u-landsgjelda er ett stort skritt i riktig retning.

Og hvorfor det? En grei løsning er at vi kan få råvarer for pengene.

 

Du kan for pokker ikke sammenligne en enkelthendelse og en relativt (sett i sammenhengen) liten mengde dødsfall med flere hundre års undertrykkelse og utbytting!
Kanskje ikke, men de har hatt ca. like mange år på å bygge opp fungerende samfunn etter store vanskeligheter. Og se hvordan det har gått. Og det var en enkelthendelse med svært store konsekvenser og ødeleggelser, som påvirket landet (stråling o.l) i mange tiår, og mest sansynelig enda.

 

Det lar seg ikke gjøre å banke det inn. Det må komme som et resultat av utdanning og nytenkning. Som sagt før, Norge var en moderne industrinasjon lenge før kvinner fikk stemmerett. Sveits, som er i en helt prima økonomisk situasjon, innførte ikke stemmerett for kvinner før i 1971!(!)
Jeg snakker om langt viktigere ting enn stemmerett. Jeg snakker om at menn må slute å sitte og se på at kvinnene arbeider, de må likestille kjønnene på mange andre måter enn stemmerett. De må slutte å få så mange barn at de bare kan forsørge 1-2 av de 6-7 de får. De må slutte å ha seksuell omgang i den grad de har nå. Stemmerett for kvinner er langt mer avansert enn disse grunnleggende kvinnesynene.

 

Bistand må ikke være penger, bistand kan f.eks være å bygge en skole, eller å bidra til å spre kunnskap om HIV. Noe f.eks Operasjon Dagsverk driver med...

For å bygge en skole eller spre kunnskap, trengs det penger, men jeg er enig i at det er viktig.

 

Det er nokså tydelig at det mye du ikke har hørt noe om. Kunnskap er viktig, det sier du jo selv at du er enig i...
Jeg er 16 år, og noe sier meg at du er mellom 18 og 21, så det sier seg selv at i debatt mot deg, vil jeg mangle kunnskap du har.

 

Du vil virkelig flagge at du et kynisk, du?

Virker det virkelig slik? Da skal de ikke mye til.

 

Og? Skal man alltid ta tak i det "viktigste", og ikke andre problemer, vil man søren meg skape enda flere og større problemer.
Forklar?

 

Operasjon Dagsverk deler ikke ut penger til noe annet enn fordeling av midler til sine seriøse samarbeidspartnere.
Og igjen, hvordan vet du at de er seriøse? Vietnam er faktisk det landet med mest korrpupsjon, men Afrikanske land kommer ikke langt bak...

 

"Artig" vits, men fremdeles latterlig usaklig. Og hadde dette vært et ordentlig tilfelle, ja, da tyder det bare på at man må satse mer på slik utdanning.
Det var ikke en vits. Kanskje ikke pur fakta heller, men en illustrasjon på hvordan det kan gå.
Lenke til kommentar
Og jeg er ikke særlig begeistret på alle reklamene til Plan, f.eks, som koster millioner av kroner.

Saklig. Hvorfor tror du alle selskaper reklamerer for seg selv på TV? Tror du dette er en utgiftspost for disse, eller at reklamen fører til dårligere salg? Dessuten er slike reklamer sendt gratis av TV-stasjoner på spesielle dager, så at det koster så mange millioner tror jeg rett og slett ikke på.

 

Tar du opp et boliglån, og du ikke kan betale, vel, da må du gi fra deg f.eks Tv o.l.
Bra forslag! Så fører vi dem samtidig tilbake til bronsealderen. :)

 

Og hvorfor det? En grei løsning er at vi kan få råvarer for pengene.
Se forrige svar.

 

Kanskje ikke, men de har hatt ca. like mange år på å bygge opp fungerende samfunn etter store vanskeligheter. Og se hvordan det har gått.
Her fortsetter du jo å sammenligne én enkelthendelse med utbytting, slavedrift, kolonisering gjennom århundrer. Dessuten hadde ikke Japan det like ille som de afrikanske landene før bombene heller.

 

Og det var en enkelthendelse med svært store konsekvenser og ødeleggelser, som påvirket landet (stråling o.l) i mange tiår, og mest sansynelig enda.
Vi er alle enige om at dette er en hendelse med svært store konsekvenser, men prøv å sette det hele inn i en større sammenheng da.

 

Jeg snakker om langt viktigere ting enn stemmerett. Jeg snakker om at menn må slute å sitte og se på at kvinnene arbeider, de må likestille kjønnene på mange andre måter enn stemmerett. De må slutte å få så mange barn at de bare kan forsørge 1-2 av de 6-7 de får. De må slutte å ha seksuell omgang i den grad de har nå. Stemmerett for kvinner er langt mer avansert enn disse grunnleggende kvinnesynene.
Vel, alt må starte et sted. Og når du da sier at stemmerett for kvinner er en grunnleggende ting, ja da kommer vel disse andre tingene etter dette, og bygger bare opp om HalTans og til dels mine argumenter.

 

For å bygge en skole eller spre kunnskap, trengs det penger, men jeg er enig i at det er viktig.
Ja, men det er forskjell på å gi noen godteri og å gi dem en tier som de kan bruke på alt mulig rart, som du er så redd for.

 

Jeg er 16 år, og noe sier meg at du er mellom 18 og 21, så det sier seg selv at i debatt mot deg, vil jeg mangle kunnskap du har.
Isteden for å unnskylde deg burde du da kanskje ikke deltatt i debatten på et slikt nivå, siden du selv sier du ikke har kunnskapene til dette?

 

Virker det virkelig slik?
Ja, det virker veldig slik.

 

Da skal de ikke mye til.
Alt er relativt.

 

Operasjon Dagsverk deler ikke ut penger til noe annet enn fordeling av midler til sine seriøse samarbeidspartnere.
Og igjen, hvordan vet du at de er seriøse? Vietnam er faktisk det landet med mest korrpupsjon, men Afrikanske land kommer ikke langt bak...
Du tror at OD overfører pengene rett til den aktuelle statskassa?

 

Det var ikke en vits. Kanskje ikke pur fakta heller, men en illustrasjon på hvordan det kan gå.
Bestem deg. Den illustrasjonen din har ingen verdi, så lenge den er tegnet av en litt forutinntatt og kynisk nordmann. Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...