Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en oppkjøring den 2.10. Her er mine erfaringer fra dette:

 

Kvelden før oppkjøring, tok jeg en runde øvelseskjøring med min bror. Jeg ba han være superstreng på det jeg var svakest i på det tidspunktet, som var å sjekke speil ved nedbremsing. Jeg fikk han til å arrestere meg HVER gang jeg ikke gjorde det godt nok.

På oppkjøringen var jeg nervøs som en bikkje på nyttårsaften, og hadde ikke sovet natten før på grunn av dette. Jeg gjorde 2 ganske store feil tidlig i prøven, som følge av dette. Den ene feilen var at bilen "fulgte blikket" når jeg sjekket blindsone ved feltskifte, altså - når jeg var ferdig med å sjekke blindsone, var bilen allerede halveis ut i feltet jeg skulle skifte til. Svært alvorlig feil, vil de fleste si.

Når prøven var ferdig, påpekte jeg disse feilene jeg gjorde, og erkjente hvor alvorlig de var.

Jeg bestod! :w00t: Sensor sa at han hadde tiltro til at det var nervene mine som hindret meg i starten, og at resten av kjøringen veide opp for dette. Fikk spesielt skryt for god bruk av blikket.

 

 

Mine oppsummerte råd for oppkjøring:

  • Øvelseskjør mye tiden før oppkjøring, og bruk gjerne like mye tid på å avdekke dine svakheter, som å utbedre dem.
  • Øvelseskjør gjerne kvelden før oppkjøring, men avslutt tidsnok til å koble av med noe som roer nervene.
  • Du kan gjerne følge speedometeret slavisk på en oppkjøring, selv om du vet den viser for lite. Mange sensorer foretrekker dette, da de ikke nødvendigvis kjenner feilmarginen på alle de forskjellige skolebilene.
  • Hvis du gjør en feil, drit i det, og konsentrer deg om kjøringen videre. Det ER faktisk helheten som avgjør.
  • Når sensor spør hvordan du syns kjøringen gikk - Fortell hvor du vet du gjorde feil, og hva du egentlig skulle gjort.

Sånn forøvrig har jeg strøket en gang også, så har erfaring på den biten også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke prøv for hardt, da går det til helvete.

 

Gi litt faen, og ta det med ro.

 

EDIT: Egentlig burde man tatt en lengre kjøretur (gjerne på mer enn 2 timer), så 1 timers matpause.., og så selve oppkjøringen. Da ville man kjørt langt mindre rykkete, vimsete, og usikkert.

Endret av droidy
Lenke til kommentar

Hvor mye må man betale på trafikkstasjonen på oppkjøring? Altså gebyret?

Jeg tok bilde da jeg hadde teoriprøven, og det er vel det som brukes på førerkortet?

Du betaler 890 for selve oppkjøringen, og 230 for produksjon av førerkortet, hvis du består. Bildet du tok ved teoriprøve vil naturligvis bli benyttet, ja.

Lenke til kommentar

Bestod med glans, uten noen feil.. woop woop :w00t:

grattis! Lyst til å fortelle i detalj hvordan alt foregikk? :) Har snart oppkjøring selv og trenger å roe nervene litt:P Har ikke sovet en hel natt på ukesvis fordi jeg gruer meg.

 

Har jo hatt en oppkjøring tidligere så jeg var i alle fall kjent med dette.

 

Men det startet med en oppvarmingstime med kjørelærer ut til Risløkka Trafikkstasjon.

Gikk inn og betalte og det tullet, bla bla..

 

Så 13.55 kom sensor ut, hilste på han og satt oss inn i bilen.

Trakk et sikkerhetspm ang nærlys. (Fant ut senere at dette var kjørelysene, og jeg hadde ingen snøring, så sensor sa vi bare kunne begynne å kjøre).

 

Kjørte mot Kalbakken, Stovner, Lørenskog, Strømmen, Lillestrøm, og hjem igjen. Det eneste sensoren hadde å påpeke var at jeg lå feil i en rundkjøring, men da tok jeg bare en extra runde og svinget ut det jeg skulle. Altså det er ingen feil, men bare en påpekning.

Da vi kom tilbake påpekte jeg dette selv og sensor sa at dette var en bestått prøve med glans, og jeg måtte bare pugge mer på nærlys, haha..

 

Enda ikke tatt en jomfrutur enda grunnet at jeg skadet ankelen min dagen etter i en innebandykamp som endte opp i slåsskamp.. I tillegg drar jeg til Gran Canaria om 2 dager, så jomfruturen får nesten vente i 2 uker til:)

 

Guud løck:)

Lenke til kommentar

Åhh har oppkjøring om akkurat en uke! Har strøket 4 ganger før så jeg er utrolig redd og nervøs.. Gruer meg som F.. Noen tips..? Altså under oppkjøringen? Har byttet kjørelærer og kjørt en del med typen, han mener at jeg nå kan regnes som "vanlig sjåfør".. Men jeg er fortsatt litt redd.. med tanke på høyreregel osv.. uff..

Lenke til kommentar

Vikeplikt og fotgjengere! ifølge gamle kjørelæreren min stryker de fleste på dette.

Du stryker ikke om du kjører feil (om du ikke da kjører inn innkjøring forbudt skilt osv)

 

Legger du merke til at du gjorde en feil påpek det.

 

Og få deg en god natt søvn :)

 

Takk takk! Nå er det ikke lenge til oppkjøringen. Kjørte med kjørelærer idag og hadde en veldig grov feil. Hadde også 3 tilfeller av brudd på vikeplikt og kjørte i ett tilfelle altfor raskt inn mot en kryss. Men når det er sagt mener kjørelæreren at disse feil er lette å fikse opp i, at jeg bør kjøre litt imorgen og være obs på torsdag. So people... da oppdateres det på torsdag!

Lenke til kommentar

Forresten hvilken rute tror dere jeg får en torsdagsmorgen klokken 8 i Oslo?

 

Var det i dag du hadde oppkjøring? I så fall - hvordan gikk det? :)

 

Joda, det skal jeg fortelle deg.. jeg begynte med å kjøre ut fra Risløkka trafikkstasjon.. helt rolig og greit.. var kjempe fornøyd med kjøringen min! Så får jeg en vikepliktskilt.. og bremser, ser etter biler.. Ingen biler, og jeg skal til å bånne på da sensor bråbremser..!! OG DER MED GLITTER OG GLANS STRYKER JEG! Vi satser på å bestå neste gang :) surt å miste 4 lapper... men men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...