Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha herregud. Er det noen som vet om en god liste av forskjellige tekniske spørsmål osv som folk har fått på oppkjøring? Sånn at det er mer oversiktlig osv? Trenger ikke nødvendigvis være her på diskusjon.no men det hadde jo vært fint. Hadde satt pris på det! :)

 

EDIT: leif

Endret av tc47
Lenke til kommentar
Haha herregud. Er det noen som vet om en god liste av forskjellige tekniske spørsmål osv som folk har fått på oppkjøring? Sånn at det er mer oversiktlig osv? Trenger ikke nødvendigvis være her på diskusjon.no men det hadde jo vært fint. Hadde satt på det! :)

 

ikke stress med disse spm, kjørelæreren min gikk igjennom dem i ca 45 min rett før oppkjøring, bare få med deg alt der :)

 

jeg ble spurt om nødlys forresten =) og det hadde han ikke gått igjennom engang, men det er jo noe alle BURDE vite om :) hehe

 

noen tips ihvertfall på spm jeg synes er litt vanskelig:

 

1) klare å lese vognkortet, og tolke hva de forskjellige tallene betyr, spesielt det der med tillat tilhenger vekt, egenvekt osv.

 

2) dekk, mønsterdybde hva slags dekk man skal ha...det finnes så mange koder for disse tingene :-s høyde bredde hvor mye luft det må være i dekket osv, klare å lese av det. jeg kunne det rett før oppkjøringen men rett etter var det glemt, og jeg har ikke LYST til å lære med det heller =) hehe

 

3) sjekke om ALLE lysene fungerer eller ikke :)

 

jeg har ikke fasit på noe av det, men dette er noe kjørelæreren din GARANTERT kommer til gå igjennom.

Lenke til kommentar

Den tekniske greia er det ikke noe vits å stresse med, som oftest er det veldig lett. Jeg fikk bare spørsmål om bilen hadde ABS, hvordan jeg kunne som det var noe feil med systemet og om vi kunne kjøre om kontrollampen lyste/ABS ute av drift. Jeg hadde foreberedt meg på å få masse vanskelige spørsmål. Mitt tips er å bare ta det rolig. En ting som kan være lurt er å ta en tur med annen kjørelærer på skolen ikke så lenge før oppkjøringa, da får du kjenne på hvordan det er å kjøre med en fremmed og hvordan det går når du er nervøs og kjører(ikke bra).

Lenke til kommentar
Hva svarte du på de da? :)

 

 

At i de fleste biler(inkludert den jeg kjørte) så vil det være en varsellampe som lyser i det du skrur på tenninga, og som vil slukke etter et par sekunder om alt er i orden. Fortsetter den å lyse er det noe galt med ABS-systemet og du kan kjøre, men du må se an forholdene, f.eks ikke kjøre uten ABS om du aldri har gjort det før og det er glatt ute.

 

Har bare erfaring fra å ha kjørd i byen på en kjøretime, men en ting kjørelæreren sa at jeg måtte spesielt huske: Pass på bilene bak deg hvis du må stoppe i kryss el. De liker å ligge helt inntil deg...

 

Viktig å sette ned farta tidlig før et kryss før om du ser at du må stoppe, men kjør slik at du kan kjøre videre om stopp ikke blir nødvendig(brems før clutch). Ser du at du må stoppe så brems rolig og tidlig, om du bråbremser skjer det fort at du har noen i bagasjerommet ditt.

Endret av OlafG
Lenke til kommentar

Da har jeg fått datoen, og det ble myyye mindre ventetid enn først antatt og nå føler jeg meg litt stresset for det er en del vi må gjøre før selve prøven! 8. februar ble det, og jeg skal ta glattkjøring om litt over en uke også landeveikjøring uken etter. Uheldigvis ("Uheldig") skal jeg til London i 4-5 dager en uke før oppkjøringen så håper bare alt går greit. Er jo også en veiledningstime for å se om alt er perfekt der jeg må kjøre selvstendig osv.

 

Uff, er litt stresset nå. Når skal jeg få finne ut litt om de tekniske spørsmålene jeg kan få på oppkjøring osv fra kjørelæreren da, jeg prøvde å spørre litt men han ignorerte det nesten siden han måtte finne tid til resten av det obligatoriske osv.

 

Ellers, veldig glatt i dag i Bergen og kjøretimen var den vanskeligste så langt. Var ikke kos når jeg måtte ta så mange venstresving i rundkjøring og av og til måtte clutche i selve svingen, og der var det glatt og ikke lett å styre rolig. Menmen, øvelse gjør mester eller hva? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...