Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, for det regnes som en alvorlig feil og er direkte stryk (i hvert fall etter boka).

Ellers stemmer det som A-Jay sier, man kan ha noen mellomalvorlige og en del mindre alvorlige feil.

Skrevet (endret)

Syns sensoren min idag var en jævla fit*e seriøst! Kjørte knirkefritt hele turen, så jeg til plassen hvor hun mente jeg gjorde feil.

 

Kom mot lyskryss - skulle til venstre - i denne overgangen var fotgjengerfelt. Jeg tok avgjørelsen å svinge til venstre, fordi etter mine beregninger var fotgjengeren 2-3m unna feltet og derfor kjørte jeg. Sensor mente fotgjengeren allerede var innpå fotgjengerfeltet - og dermed stryk. Faen så surt at noe slikt skal ødelegge for at resten av turen gikk "helt fint"...

Endret av ATI vs GeForce
Skrevet
Jeg spurte kjørelæreren min og han sa at det ikke var lukeparkering på oppkjøring lenger. Det er i trøndelag, aner ikke hvordan det er andre steder. Men jeg kjenner ingen som har kjørt opp de siste 5 årene, som har hatt lukeparkering!

Jeg hadde ryggeparkering på oppkjøringen. Ikke det samme som lukeparkering da.

Skrevet
Jeg skal kjøre opp i Lillestrøm, noen som har noen tips her? Hvilke ruter er vanligst?

Og hvordan er sensorene der?

Rute kommer an på når du har oppkjøring. Man blir vanligvis ikke sendt inn mot byen (som de fleste mener er verst) om morgenen eller mot slutten av dagen. Har man derimot oppkjøring fra klokka 9 til 12-13, er sjansen mye større for å kjøre mot byen (østre aker-vei osv).

Blir ikke rutene trukket elektronisk?

Hvordan kan man da unngå å få bykjøring om morgenen eller mot slutten av dagen?

Skal selv ha 13:50, 10 desember i Bergen ;)

Skrevet

Jeg kommer fra Fredrikstad, og såvidt jeg forsto hadde man aldri lukeparkering. Det er derimot helt vanlig med parkering på parkeringsplass(og parkering av bilen når man kommer tilbake igjen, selvfølgelig).

Skrevet
Legger til sikkerhetsspørsmål "fasit", den inneholder informasjon om alle punktene man kan få spørsmål om.

Lykke til ;)

 

Takk for sikkerhets arket :)

 

Har oppkjøring 15. desember. Nervøs som faen etter å ha hørt om så mange som har strøket pga. småfeil. Mulig mange bruker dette som unnskyldning dog... Uansett, så tror jeg at jeg sliter litt med å holde vikeplikten ved enkelte tilfeller. Her jeg bor er det nesten bare forkjørsveier. Også hender det jeg ikke ser alle forgjengere i mørket osv.

 

Noen som vet om noe sted i Oslo/Lillestrøm/Jessheim området hvor man kan øve seg på slikt?

 

Et annet spørsmål. Når det gjelder fotgjengere. Hvor går grensen for når man kan kjøre, og når man skal stoppe? Er det best å heller stå å vente i noen sekunder før de entrer kjørebanen enn å ta sjanser? Jeg har fått inntrykk av at kjørelæreren har en annen oppfatning om hvorvidt en person er i kjørebanen eller ikke... Usikker på dette.

Skrevet (endret)

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

Endret av Iceman22
Skrevet

Jeg hadde oppkjøring idag:) og jeg bestod med glans:) jeg parkerte 3 ganger i løpet av oppkjøringen. først en vanlig parkering så en luke parkering og tilslutt en ryggeparkering.

 

fikk 0 feil og er kjempe fornøyd:)

 

takk for gode tips i tråden:)

Skrevet (endret)

edit: ^ gratulerer!

 

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

 

Jo, jeg skjønner at det er viktig å stoppe. Men hvor går liksom grensa. Hører folk stryker fordi de ikke stopper når fotgjengeren er 3-4meter unna veien. Skal man virkelig stoppe da? Jeg trodde man stoppet for å ikke hindre forgjengeren, ikke av prinsipp.

Endret av Habitats
Skrevet
edit: ^ gratulerer!

 

Fotgjengere er VELDIG viktig å stoppe for under oppkjøringen (og generelt også da), for sensor er ganske streng på dette da du har vikeplikt for dem.

Når du nærmer deg fotgjengerfelt så se deg godt om og gjør deg klar til å stoppe når noen skal forbi, og er du usikker om han skal forbi, ha lav fart så sensor ser at du er oppmerksom og vær alltid klar til å stoppe! :)

 

Jo, jeg skjønner at det er viktig å stoppe. Men hvor går liksom grensa. Hører folk stryker fordi de ikke stopper når fotgjengeren er 3-4meter unna veien. Skal man virkelig stoppe da? Jeg trodde man stoppet for å ikke hindre forgjengeren, ikke av prinsipp.

Dette tenker jeg og. Har oppkjøring om ikke så altfor lenge, og hvis det kommer en person som er fem meter fra gangfeltet, skal jeg da stoppe eller fortsette kjøringen?

:hmm:

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke stoppet, med mindre personen er ute og jogger/løper, selvsagt. Man kan likevel bremse litt ned, man vet jo aldri.

Endret av Mikachu
Skrevet

En annen ting, hvordan er det når man skal kjøre ut i et kryss. La oss si, du skal ut i et kryss med dårlig sikt (feks i en by). For å få sikt nedover gaten så må du kjøre nesten helt ut i veien. Dette gjør at du vil bli stående på forgjengerovergangen om det kommer bil. Men dette kunne du ikke forutse da du ikke så bilen da du kjørte fram.

 

Og la oss si det er en bil bak deg, så du kan heller ikke rygge tilbake, slik at overgangen blir klar. Dette ville dog heller ikke løse noe, da du ender opp med like fordømt sikt.

 

Jeg har vært i denne situasjonen mange ganger, og jeg er ikke sikker på hva som er rett her. Man må da få lov å bli stående på overgangen om man må kjøre såpass fram for å se?

 

Er det noen som har noen meninger rundt dette?

Skrevet
En annen ting, hvordan er det når man skal kjøre ut i et kryss. La oss si, du skal ut i et kryss med dårlig sikt (feks i en by). For å få sikt nedover gaten så må du kjøre nesten helt ut i veien. Dette gjør at du vil bli stående på forgjengerovergangen om det kommer bil. Men dette kunne du ikke forutse da du ikke så bilen da du kjørte fram.

 

Og la oss si det er en bil bak deg, så du kan heller ikke rygge tilbake, slik at overgangen blir klar. Dette ville dog heller ikke løse noe, da du ender opp med like fordømt sikt.

 

Jeg har vært i denne situasjonen mange ganger, og jeg er ikke sikker på hva som er rett her. Man må da få lov å bli stående på overgangen om man må kjøre såpass fram for å se?

 

Er det noen som har noen meninger rundt dette?

 

 

Jeg fikk klar beskjed av kjørelærer om at det var helt greit at jeg stod og ventet på klart kryss oppå fotgjengeroverganger.

Så lenge den ikke er i bruk, såklart. :p

Skrevet

Okei, takk.

 

Jeg hadde en slik situasjon i Lillestrøm forleden dag. Skulle ut på en forkjørsvei, men det kom bare bil på bil på bil. Endte med at jeg ble stående på overgangen i over 5minutter. Hadde også bil bak meg, så folk som skulle over måtte finne alternative måter.

 

Men man har jo ikke egentlig så mange andre valg enn å vente...

Skrevet

Lurer på hvor fort man bør kjøre når man har vikeplikt fra høyre hvor kryssene er uoversiktelige - at man ikke kan se om det kommer en bil fra høyre før man nærmest er i krysset.

 

For de som er kjent i Bergen, er det slik i Eidsvågneset + enkelte steder i Fyllingsdalen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...