Gå til innhold

Tips til oppkjøringen på bil.


WebSurf

Anbefalte innlegg

Kjør så rolig inn mot kryss at dere kan stoppe UANSETT om det er glatt eller ei. Bruk da andre giret!

I rundkjøringer, mindre / større: bruk andre giret og ta det rolig. Ikke over 30 km/t. Se det litt ann, mye trafikk eller lite trafikk. Poenget er at sensor skal føle at dette er trygt for ANDRE billister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjør så rolig inn mot kryss at dere kan stoppe UANSETT om det er glatt eller ei. Bruk da andre giret!

I rundkjøringer, mindre / større: bruk andre giret og ta det rolig. Ikke over 30 km/t. Se det litt ann, mye trafikk eller lite trafikk. Poenget er at sensor skal føle at dette er trygt for ANDRE billister.

 

Og ikke minst skal sensor selv føle seg trygg! Han skal jo trossalt sitte på med en helt fremmed person uten lappen. :)

Endret av trinity89
Lenke til kommentar
Kjør så rolig inn mot kryss at dere kan stoppe UANSETT om det er glatt eller ei. Bruk da andre giret!

I rundkjøringer, mindre / større: bruk andre giret og ta det rolig. Ikke over 30 km/t. Se det litt ann, mye trafikk eller lite trafikk. Poenget er at sensor skal føle at dette er trygt for ANDRE billister.

 

Og ikke minst skal sensor selv føle seg trygg! Han skal jo trossalt sitte på med en helt fremmed person uten lappen. :)

 

Egentlig helt utrolig at folk tør å være sensor! :!:

Lenke til kommentar

Så godt å ha lappen! Hehe.

Fikk låne fam. bilen en tur i dag til butikken osv, å så huttiheiti artig det var! :)

 

Flesteparten som skal ha oppkjøring med sensor er nervøse/stressa (inkludert meg) pga. de har hørt mange skrekk-historier +++ og man har aldri gjort dette før så det blir enda mer "skummelt".

Men trikset er å ta det rolig, prøv å starte litt dialog med kjørelæreren og rett og slett fokusere på andre trafikanter/din egen kjøring og omgivelsene.

 

Oppkjøringen var den beste "kjøretimen" jeg har hatt faktisk.

Jeg fikk en kjempegrei dame som ikke var så altfor snakksom i starten, men da jeg begynte å snakke om været etter en stund, hadde vi en ok dialog under turen.

Hun skrev en del i den blokken sin, men jeg unnlot å strekke meg over for å se hva hun skrev, da jeg trodde hun bare skrev negative ting ang kjøringen mi. Unngå for all del å prøve å se hva hun/han skriver under kjøringen på grunn av at da blir du veldig fokusert på å finne ut hva som står på blokka, og ikke hva som skjer forran deg/bak deg/på sidene av bilen og i trafikken.

 

Kjørelæreren min har vært kjempeslapp med å lære meg regler og slikt (han var en "skøyer", som snakket om feriene sine hele f*ckings tiden), så derfor er jeg glad for at jeg har kjørt bil kjempe ofte med foreldrene mine helt siden jeg fylte 16 år.

 

Men uansett, fellesnevneren til dere som skal ha oppkjøring er å ta det rolig, bremse godt ned før man kommer inn i en rundkjøring, bruk riktig gir (ikke ha den i 3/4 gir på motor(trafikk)vegen med kjempehøyt turtall), se ofte i speil, få oversikt i trafikken og alt det der.

 

Jeg har hatt lappen i 3 uker nå btw, en kjempedigg følelse! :D

...mangler bare å kjøpe meg bil nå, hehe.

 

Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar

Hadde oppkjøring idag og bestod!!:D For en følelse når sensor sier det!

Han var ordentlig kompis og vi hadde en knallbra tone. Til tider virket det som om han glemte å følge med kjøringen min. Snakket om alt mulig! Prøv å skap god stemning i bilen;) Det hjelper både deg og han.

 

Kjørte forresten meget sakte på veiene som var dekket av snø. Dette var helt riktig. Ta det rolig på slike veier!

Lenke til kommentar
Hadde oppkjøring idag og bestod!!:D For en følelse når sensor sier det!

Han var ordentlig kompis og vi hadde en knallbra tone. Til tider virket det som om han glemte å følge med kjøringen min. Snakket om alt mulig! Prøv å skap god stemning i bilen;) Det hjelper både deg og han.

 

Kjørte forresten meget sakte på veiene som var dekket av snø. Dette var helt riktig. Ta det rolig på slike veier!

 

Hei!GRATULERER BIBBO!Du klarte det-bra jobba!",)

 

ALTSÅ: Lav fart som gjelder på steder der det er en del snø asså!skjønner den.Er det sånn at våt snø er verre å kjøre på enn vanlig?

Stort sett på ikke-forkjørsveier en må kjøre på slapseføre,eller?

 

ET EKS: Jeg skulle kjøre inn på fartsøkningsfelt som var nær sagt dekket av slaps,startet med en svak sving før rett frem.Hva er smart fart her?

Jeg følte jeg kjørte sakte,men kjørelærer poengterte etterpå at det ikke var sakte nok.Skal en helt ned i krypekjøring?

Hilsen bergenser som ikke er vant til å kjøre på vinterføre...

Endret av hchult
Lenke til kommentar

I enveiskjørte gater skal en legge seg i venstre felt om en skal til venstre i neste kryss,til tross for at det kan være farlig,med tanke på syklister som kjører mot enveiskjøring,fotgjengere som ikke er forberedt på at biler kjører på venstre side og i kryss kan bilførere fra venstre overraskes over at en kjører på venstre side..

 

Er det pga trafikkavviklingen og kun derfor en likevel skal ligge i venstre felt?

Lenke til kommentar

jeg hadde oppkjøring idag og bestod! det er en helt utrolig deilig følelse.

tips til dere andre: kjør etter FØRET, ikke se blindt på fartsgrensa. jeg kjørte opp i drøbak, kjørte landeveier med 80 sone, men holdt meg i 70-75 fordi det kunne være glatt. I svinger med dårlig sikt, bremset jeg ordentlig ned og dette fikk jeg skryt for. Du vet jo aldri om det kommer en stor lastebil eller en rånekjører på andre siden av svingen. Noen steder der sola skinte på bakken kunne jeg kanskje kjørt i 80, men sensor sa at det ikke gjorde noe fordi det kunne være glatt der også. Så for de som kjører opp i snøværet, kjør i den farten du føler du har kontroll.

 

i et tettbygdstrøk var det kryss over 30 sone, dvs at fartsgrensa var 50, men jeg holdt meg alikevel 30 (egentlig fordi jeg faktisk trodde det var 30), men det fikk jeg også skryt for fordi det gikk mange fotgjengere på veien og det var lettere å holde vikeplikten naturlig uten å måtte bremse ned for enhver vei fra høyre. så se an situasjonen og kjør så forsvarlig du kan.

 

husk ordentlig bue i tofelstrundkjøringer når du skal rett fram, slik at bilen til venstre også får plass i innerste felt.

 

og jeg vil anbefale drøbak, de har veldig fine ruter!

 

takk fo rmeg!

Lenke til kommentar

oioi!

min tur i morgen tidlig... er meldt snø gitt.

håper at vinterferie betyr at det ikke er så mye trafikk... kanskje jeg er heldig og får en stoor fin luke når jeg skal snike meg ut på motorveien.. :)

 

de fleste som har skrevet i det siste har stått, bra jobba! og det ved å kjøre sakte og etter forholdene, ser det ut til. det viktigste er kanskje å vise at velger fart bevisst og etter eget hode og kan forsvare det, og at man ikke viser usikkerhet?

Lenke til kommentar

Tips, ikke vær så nervøs at du glemmer å koste av frontruta på bilen før du kjører. Det glemte jeg. Sjekka alt jeg skulle sjekke som bilbelte, justerte speilene, starta og begynte å rygge. Så tråkka sensor inn bremsa og jeg skjønte ingenting.

 

Så sa han bare tørt "Har du ikke tenkt å se noe mens du kjører?"

"åååååja" og ut og tørke nysnø av frontruta..han strøk meg merkelig nok ikke for det.

Lenke til kommentar
oioi!

min tur i morgen tidlig... er meldt snø gitt.

håper at vinterferie betyr at det ikke er så mye trafikk... kanskje jeg er heldig og får en stoor fin luke når jeg skal snike meg ut på motorveien.. :)

 

de fleste som har skrevet i det siste har stått, bra jobba! og det ved å kjøre sakte og etter forholdene, ser det ut til. det viktigste er kanskje å vise at velger fart bevisst og etter eget hode og kan forsvare det, og at man ikke viser usikkerhet?

 

riktig. på landeveiene der jeg kjørte var det så og si et godt veigrep, men de store snøhaugene på siden gjorde at sikten ble dårligere, og dermed måtte jeg kjøre saktere. Og er f eks veien hullete og ujevn trenger du ikke å kjøre i 80 selv om det er tillatt. kjør med den farten du har best kontroll i, men ikke fortere enn fartsgrensa. merker du at du er litt over så slipp bremsen til du kommer i riktig hastighet.

 

husk at når du skal ut på motorveien så er det du som har vikeplikt. dersom du ikke finner en luke og ingen vil slippe deg fram, er du nesten nødt til å stoppe helt opp. En kompis av meg satset på en altfor liten luke, fordi har trodde han måtte ut på veien med engang når fartsøkningsfeltet tok slutt, men her grep sensor inn og dette strøk han på.

 

kjører du i små byer, som f eks i drøbak sentrum, så husk at du skal kjøre så sakte at du ikke trenger å gå opp i 3 gir. Her skal du kunne holde i andre gir uten at motoren bruser. bare en liten tommelfingerregel ;)

Lenke til kommentar
Når du skal utpå motorvei er det jo fletteregel. Det betyr at de kjørende på motorveien har like stor plikt til å hjelpe deg ut på veien, som du har for å finne en luke/posisjonere deg riktig.

 

da mener jeg vel ikke motorvei da, men de digre forkjørsveien med mange felt, hvor det er vikepliktskilt ved utkjøring:) er det aldri vikeplikt ved utkjøring på de veiene som er klassifisert som motorvei? har ikke fått med meg det. men må si at jeg blir i mye bedre humør når jeg ser fletteskiltet enn når jeg ser vikepliktskiltet.

 

det er lett å tenke at man feiler på fremkommelighet når man blir stående lenge uten å ta luker som kanske ville vært store nok for en dreven bilist. samtidig er det sikkert mye verre hvis man prøver seg på en luke, også viser det seg at den luken var litt for liten slik at noen bak må bremse litt..

 

dersom fartsøkningsfeltet er langt, har jeg lært at man skal begynne å kjøre litt fremover mens man ser etter luke. hva om man kommer til enden da, og luken aldri kommer? i de aller fleste tilfeller vil man jo bli hjulpet inn, men ikke alle er jo så snille.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...