Gå til innhold

PSU Merke Nr. 1


rmon

Anbefalte innlegg

Ok, her trenger vi visst litt informasjon. :)

 

Q-tec oppgir effektverdien ved peak load, altså det høyeste effekten som er mulig å oppnå. Ikke den effekten PSU-en klarer å levere stabilt over tid.

Derfor vil den ikke yte bedre enn feks. din 340W Chieftec, som har verdier oppgitt i 'vanlig' load-effekt.

 

Det er heller ikke rart du aldri har hatt problemer med PSU-en din, det er vanlig at alle PSU-er holder seg fint i lange tider, til og med Q-tec.

 

Men tingen er at når det kommer til å dra maks load ut av de over tid, samt også modde de til å gi for høye spenninger vil middelmådige PSU-er som Chieftec gi opp temmelig enkelt.

 

Og nei, en Q-tec PSU 'går ikke i lufta' ved å bruke den i 24 timer.

Men hvordan har da Microplex klart å drege 470 ut av Chieftec sin

410 watter i 24 timer da? Hvis den gir seg så lett som du sier.

 

såe?? Fant en test oxo btw: http://www.pcextreme.net/chieftec_matrix3.php

 

Har tilfeldigvis en "skrot" psu fra 2-3 år tilbake og den sitter fortsatt i

mitt "Dragon" skrotkabinett, skal være enig i at den psuen ikke er

den mest stillegående, men at Chieftec er ustabilt dritt vil jeg ikke være

med på.

 

Anyway før det utarter seg såe må jeg bare si at jeg holder på

det at Chieftec er kvalitet, men det er nå min mening og alle har

jo lov til å mene det di vil............ Er jo bare å se på kabinettene

di er jo solide bygg eller er det "skrot" det også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sett i gang å forklar! jeg er intresert i å vite det

Du forstod sikkert at poenget mitt er at Chieftec ikke lager PSU-ene sine selv, men som mange andre bare setter merket sitt på.

Derfor kan det variere stort hva som er inni de, nyere Chieftec PSU-er er bla. temmelig mye bedre enn de som var i kabinettene for 1-2 år tilbake.

 

Det eneste som (sannsynligvis) mangler i Q-tec sine er overspenningssikringer. :p

Lenke til kommentar
men at Chieftec er ustabilt dritt vil jeg ikke være

med på.

Er det noen andre enn deg som i det hele tatt har påstått det?

 

La meg gi et eksempel med den PSU'en de har på microplex.

Det er sikkert en helt grei normal PSU, og at den klarte 470W last i 24 timer er sikkert vel og bra, men:

24-pins kabelen har kabelstrømpe, de andre kablene har ikke kabelstrømpe.

Støymessig befinner den seg omtrent midt på treet.

 

Jeg hadde aldri valgt den PSU'en når jeg f.eks kan få en Fortron-Source AX500A (460W) til 200,- mer som har:

Blå sleeves på alle kabler

Ohmlegs

BSCC gjør Blue Storm mer støysvak.

 

Eller Tagan TG480-U01 også til 200,- mer med bla to dedikerte skjermkort kabler, 2x560 RPM 80mm vifter (stille!) osv.

 

Microplex sin test sier heller ingenting om hvor stabile spenningene er, og 470W er også helt urealistisk strømbruk i en PC. Det at Chieftec PSU'en støyer mer selv om den er spesifisert til mindre kan tyde på at virkningsgraden også er lavere enn på f.eks F/SP sine.

 

At Chieftec strømforsyningen greier spesifikasjonene sine og mer i last gjør den ikke til en god PSU, og det er gode PSU'er denne tråden handler om.

Lenke til kommentar

Så du ville ikke valgt den stilleste på grunnlag at du har så mange andre komponenter som bråker? Får litt høna og egget vibber fra den tankegangen. I mitt kabinett blir hvertfall PSU'en klart overdøvet av en 900 RPM 120mm vifte alene.

 

For mange så holder det sikkert plenty å kjøpe en helt ok PSU til en god pris, men jeg vil heller bruke litt mer penger på en litt mer eksklusiv modell med mer hendige features og bedre spesifikasjoner. Her gjelder det som i ditt tilfelle med lyden selvsagt å kjøpe etter bruk, om jeg skulle f.eks ha satt sammen en billig duron filserver hvor støy ikke hadde vært et problem så hadde jeg nok heller valgt Chieftec PSU'en enn en dyrere, nettopp fordi en PC P&C f.eks ikke hadde stått i stil med resten av maskinen og jeg kunne ha fått >100GB mer lagringsplass for mellomlegget.

 

Her er forresten et bilde av min 450W Q-tec PSU som har dratt bla dual XP2500+, 2x G450, IDE kontroller, 6x disker, uten at "kjøleribbene" blir lunkne engang. Den har også blitt oppgradert fra 6x molex til 10x :dremel:

http://home.no/brillegeit/q-tec.jpg

 

EDIT: Komplett har oppgitt Chieftec 400W sin totalvekt til 2.35 kg, mens Tagan 480-U01 3.5 kg, og den er også 2cm lengre. Det er massive kjøleribber som gjør at den kan holde et så lavt støynivå uten å smelte.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
men at Chieftec er ustabilt dritt vil jeg ikke være

med på.

Er det noen andre enn deg som i det hele tatt har påstått det?

 

La meg gi et eksempel med den PSU'en de har på microplex.

Det er sikkert en helt grei normal PSU, og at den klarte 470W last i 24 timer er sikkert vel og bra, men:

24-pins kabelen har kabelstrømpe, de andre kablene har ikke kabelstrømpe.

Støymessig befinner den seg omtrent midt på treet.

 

Jeg hadde aldri valgt den PSU'en når jeg f.eks kan få en Fortron-Source AX500A (460W) til 200,- mer som har:

Blå sleeves på alle kabler

Ohmlegs

BSCC gjør Blue Storm mer støysvak.

 

Eller Tagan TG480-U01 også til 200,- mer med bla to dedikerte skjermkort kabler, 2x560 RPM 80mm vifter (stille!) osv.

 

Microplex sin test sier heller ingenting om hvor stabile spenningene er, og 470W er også helt urealistisk strømbruk i en PC. Det at Chieftec PSU'en støyer mer selv om den er spesifisert til mindre kan tyde på at virkningsgraden også er lavere enn på f.eks F/SP sine.

 

At Chieftec strømforsyningen greier spesifikasjonene sine og mer i last gjør den ikke til en god PSU, og det er gode PSU'er denne tråden handler om.

Hvis det at en psu faktisk holder hva den lover

ikke gjør en psu til en bra psu hva er det da som gjør

en psu til en god psu??

 

Skal være enig i at ekstra ting tang som strømper på kabler

osv osv er bra, men første prioritet bør vel være at den

faktisk kan holde hva den lover? eller er det bare jeg som

har misforstått noe her?

Lenke til kommentar

Noen som har fått med seg stresstesten av PSU på Tomshardware?

 

En skulle tro at en skulle få en grei oversikt over hva som er bra og ikke når en ser hvilke tester og målinger som blir foretatt der.

 

Det eneste som mangler på denne testen er levetiden og det er da en ser hvor gode kondensatorer som er brukt.

 

Når en ser resultatet av testen så langt så viser det seg at noen av de såkalte "top of the line" merkene detter gjennom og svakhetene viser seg i full blomst.

 

Ta eksempelvis OCZ 600W som ikke engang klarer å levere 600W men istedenfor kolapser. Og jeg som trodde at OCZ var noe av det beste man kunne få!

 

Istedenfor så seiler et for meg ukjent fabrikat frem som seierherre, nemligt Seasonic S12. Den er både rolig og effektiv og har nå havnet som mitt førstevalg.

 

Men som sagt levetiden fremkommer ikke av testen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...