Gå til innhold

Selvmord - Noen "erfaringer"?


DE1

Anbefalte innlegg

Broren til kjæresten min tok livet sitt da han var 17 (ca 4 år siden). Han hang seg uten noen form for forvarsel til familie eller venner. Vi har hvert sammen i 2 år, og jeg merker at hun har det skikkelig kjipt veldig ofte pga dette. Er jo ikke rart, men får vondt av å se at hun lider pga dette. :(

 

Selvmord er utrolig egoistisk, og ikke minst en nytteløs løsning!

Ja fysj, alle som tar selvmord søker oppmerksomhet og er egoistisk. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Broren til kjæresten min tok livet sitt da han var 17 (ca 4 år siden). Han hang seg uten noen form for forvarsel til familie eller venner. Vi har hvert sammen i 2 år, og jeg merker at hun har det skikkelig kjipt veldig ofte pga dette. Er jo ikke rart, men får vondt av å se at hun lider pga dette. :(

 

Selvmord er utrolig egoistisk, og ikke minst en nytteløs løsning!

Ja fysj, alle som tar selvmord søker oppmerksomhet og er egoistisk. :roll:

Det ER en egoistisk handling. Til de grader.

Lenke til kommentar
Broren til kjæresten min tok livet sitt da han var 17 (ca 4 år siden). Han hang seg uten noen form for forvarsel til familie eller venner. Vi har hvert sammen i 2 år, og jeg merker at hun har det skikkelig kjipt veldig ofte pga dette. Er jo ikke rart, men får vondt av å se at hun lider pga dette. :(

 

Selvmord er utrolig egoistisk, og ikke minst en nytteløs løsning!

Ja fysj, alle som tar selvmord søker oppmerksomhet og er egoistisk. :roll:

Det ER en egoistisk handling. Til de grader.

Man kan sjå slik på det, men er man så langt nede at man er på randen til sinnsykhet, meiner eg ein ikkje kan klandrast for handlinga si.

Virkeligheita for mange med suicidale tendenser er heilt annaleis enn kva den er for dei av oss som har det fhv. godt her i livet.

Lenke til kommentar
Det ER en egoistisk handling. Til de grader.

Lett å se for oss utenfor, men umulig å se for den det gjelder. Hadde man vært klar over konsekvensene man "overfører" til de andre(familie, venner) hadde man aldri gjort det. Men med fokus på bekymringer og at alt går galt, så uteblir det positive fra virkeligheten. Og da er man ille ute.

 

For den gjeldende personen kan det føles ut som om det er en slags løsning på problemet å forsvinne fra verden, men det man egentlig gjør er å bare overføre problemet videre til alle sine bekjente akkurat som røttene til et tre vokser ned i jorda. For en dårlig løsning... :no:

 

Når jeg først har opplevd at en har forsvunnet på denne måten en gang, opplever jeg at det er lettere å fortelle om positive sider hos andre rett ut. Setter også lettere pris på allverdens småting som man vanligvis lar gli forbi ubetenkt.

 

Noen sider av livet blir tyngre, mens andre blir klarere og mer verdifulle.

 

En interessant oppgave å skrive ville vært hvordan folk klarer å takle eller gå videre etter tapet av en nær på denne egostiske bekymringsfulle måten.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg Henrik og ser poenget ditt. Men det er så alt for mange som løper rundt å roper "ulv, ulv", i forhold til de som faktisk er på randen til sinnsykhet.

 

Det jeg mente med at det er en egoistisk handlign, er at i mange tilfeller har du faktisk ødelagt livet til de som sitter igjen (foreldre, barn, venner, familie etc.).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det jeg mente med at det er en egoistisk handlign, er at i mange tilfeller har du faktisk ødelagt livet til de som sitter igjen (foreldre, barn, venner, familie etc.).

Nettopp.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor mange ganger jeg har lekte med tanken rundt selvmord. Tanken på å kunne dø og få en ny start er fristende.

 

Til dere som mener det er en egoistisk handling: Er det ikke egoistisk å tilnærmet kreve at andre personer skal leve videre i et levende helvete? De personene som tar selvmord eller ønsker seriøst å gjøre det har som oftes psykisk alvorlige problemer, og kanskje til og med fysiske problemer eller ting som fysisk skiller vedkommende ut fra mengden om det så måtte være synlig eller ei. Man kan ikke kreve av et menneske å fortsette å leve hvis vedkommende ikke vil. Livet styrer man ene og alene selv. Andre kan bare forsøke å påvirke og hjelpe.

 

Hadde forøvrig en bestemor som tok livet sitt etter at bestefar døde av kreft. Det er selvsagt trist jeg aldri fikk møte henne, men jeg respekterer valget. Av og til klarer man rett og slett ikke tanken på å leve en dag videre ...

 

Edit: En eller annen gang kommer vi alle til å dø. Hva er forskjellen på om jeg dør idag eller om 60 år? Uannsett vil det (forhåpentligvis) være pårørende som vil sørge samme når man dør ...

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Broren til kjæresten min tok livet sitt da han var 17 (ca 4 år siden). Han hang seg uten noen form for forvarsel til familie eller venner. Vi har hvert sammen i 2 år, og jeg merker at hun har det skikkelig kjipt veldig ofte pga dette. Er jo ikke rart, men får vondt av å se at hun lider pga dette. :(

 

Selvmord er utrolig egoistisk, og ikke minst en nytteløs løsning!

Ja fysj, alle som tar selvmord søker oppmerksomhet og er egoistisk. :roll:

Det ER en egoistisk handling. Til de grader.

helt enig

Lenke til kommentar

Jeg har vudert å ta livet mitt utallige ganger, men aldri kommet frem til en måte hvor jeg ville være sikker på å dø. Jeg så at det var en som nevnte det å ta en hel pakke paracet. Jeg har lekt med den tanken jeg også, men å gjøre noe slikt er egentlig temmelig hull i hodet. Som oftest vil du bare bli veldig veldig dårlig/syk. Hvis du skulle være så "Heldig" å dø, vil det ta lang tid (flere dager).

 

Ellers så har jeg funnet frem kvniv ved en episode. Fant ut at det ville vært mindre smart å prøve å kutte seg selv også, så jeg gikk å la meg. Du skal være ganske heldig hvis du greier å dø fordi du kutter over håndleddet. I såfall må du stikke ganske dypt og hardt. Grisete ville det i hvert fall ha blitt. Nei, best å la være.

 

Det å henge seg virker temmeig usikkert, med tanke på at tauet eller det du henger i kan ryke, eller at noen kan finne deg. Alle skal jo absolutt prøve å redde selvmordskandidater. Jippi. Grønnsak i hodet resten av livet, og ute av stand til å ende det på noen andre måter.

 

Jeg vet om en som helte tennveske over seg selv og tente på. Han ble "reddet" av en bussjåfør. Tror i hvert fall han er i live. Han lå i koma sist jeg hørte om det, men det er lenge siden. Var bestekompisen til en jeg gikk i klasse med.

 

Jeg har vudert å prøve å drukne meg selv eller å hoppe utfor en bro også, men jeg er vel for mislykket til å få til det også. Best å la være.

 

Akkurat nå har jeg det relativt bra. Jeg kommer trolig til å stryke på skolen pga manglende forståelse for fysikk + at jeg har kyssesyken og har vært mer borte fra skolen enn jeg har vært der. Jeg er drittlei av å reise 2timer hver vei med buss. Meeen, jeg har en utrolig flott kjæreste, som støtter meg og er der for meg. Så jeg har det egentlig ganske bra.

Lenke til kommentar
Tanken på å kunne dø og få en ny start er fristende.

Får man en ny start når man tar livet sitt? Det er et etisk spørsmål. Jeg vil si at man ødelegger for den starten man har fått, og ødelegger antakeligvis den eneste sjansen man vil få...

Vitenskapelig så mener man at det mest sannsynligvis er et liv etter døden.

Lenke til kommentar
Broren til kjæresten min tok livet sitt da han var 17 (ca 4 år siden). Han hang seg uten noen form for forvarsel til familie eller venner. Vi har hvert sammen i 2 år, og jeg merker at hun har det skikkelig kjipt veldig ofte pga dette. Er jo ikke rart, men får vondt av å se at hun lider pga dette. :(

 

Selvmord er utrolig egoistisk, og ikke minst en nytteløs løsning!

Ja fysj, alle som tar selvmord søker oppmerksomhet og er egoistisk. :roll:

Det ER en egoistisk handling. Til de grader.

Det er det absolutt ikke! Det er DITT liv! Og det er de pårørende som er egoistiske.

 

"Nei ikke ta livet ditt for da får JEG vondt!"

Lenke til kommentar
Tanken på å kunne dø og få en ny start er fristende.

Får man en ny start når man tar livet sitt? Det er et etisk spørsmål. Jeg vil si at man ødelegger for den starten man har fått, og ødelegger antakeligvis den eneste sjansen man vil få...

Tja. Men, hvis alt er kjipt nok, er det da nesten ikke verdt å ta sjansen?

Kanskje veldig vanskelig å vurdere noe slikt noe hvis du aldri har vært så langt nede,

men vet av personlig erfaring at ting kan faktisk være akkurat så bedritne at man går for den "enkleste" utveien.

At folk som tar selvmord er egoistiske, er jeg forsåvidt enig i.

Men, har de ikke rett som individer til å bestemme over sitt eget liv og virke?

Lever vi virkelig i et samfunn der andres følelser er viktigere enn dine egne?

Hvis du detter ned trapp, blir 97% invalid, kommer til å leve et i konstant smertehelvete, men ikke får lov til vandre heden selv om du ikke lenger har noen av dine vanlige sanser intakte.. rett og slett fordi dama/typen di(n) er for glad i deg til å la deg dø. (evt, dama/typen får heftig med trygdeutbetalinger fordi du nå er en grønnsak.)

 

Misforstå meg rett; Jeg prøver ikke å overtale noen til å begå selvmord her, og synes heller kanskje ikke det er det mest riktige å gjøre selv om man er langt, langt nede.

Men, jeg støtter individets rett til å ta sitt eget liv hvis det virkelig er det man ønsker.

(og da snakker jeg ikke om å komme frem til å ta sitt eget liv etter å ha tatt en shot for mange en kveld...)

Trenger du noen å snakke med, gjør det. Ring kirkens nødhjelp eller andre som er betalt for å høre på dine problemer. De prøver tilogmed å hjelpe deg. :)

 

Alle ting pleier som regel å endre seg litt etter en stund. Selv om livet virker helvete idag, er det kanskje ikke det imorgen. eller om en uke.

Lenke til kommentar
Hvis du detter ned trapp, blir 97% invalid, kommer til å leve et i konstant smertehelvete, men ikke får lov til vandre heden selv om du ikke lenger har noen av dine vanlige sanser intakte.. rett og slett fordi dama/typen di(n) er for glad i deg til å la deg dø. (evt, dama/typen får heftig med trygdeutbetalinger fordi du nå er en grønnsak.)

 

Dette går mer over i spørsmålet om aktivdødshjelp. Syns dette kansje er et av dagens samfunns virkelig store og vannskelige problemstillinger.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...