Gå til innhold

"Innvandrere øverst på trygdetoppen"


Anbefalte innlegg

Ref VG artikkel

 

Er dette rart? Hvis du er Kjell Inge Røkke, og skal ansette din neste topp-sjef, ansetter du da Ola Nordmann, nyutdanna masters fra BI Handelshøyskole, eller ansetter du Rashid Mohammed, 35år gammel to-barnsfar med bachlor fra University of Bagdad og 4års erfaring som sjef for five-star management i Bagdad?

 

Jeg er selv 2. generasjons invandrer, og kan garantere dere at når bare navnet deres er tvilsomt, mens du kvalifiserer deg mer enn nok til jobben, så vil du ikke så mye som å få en telefonsamtale fra bedrifter du søker deg inn på hos. Dette høres kanskje gammeldags ut, og dere tenker: Nei, dette skjer ikke i dag. Jeg kan love dere det motsatte, jeg søkte 20 jobber som teoretisk sett var en no-brainer å få, ingen utdannings krevdes for å få de jobbene jeg søkte på, INGEN av de svarte på søknadene mine.

 

Jeg var dog heldig nok til å sende en søknad til en person som så forbi navnet mitt, og faktisk så på søknaden min. Min FØRSTE intervju, så fikk jeg jobb, pga en sjef som faktisk kan litt om å ansette riktig folk.

 

Pointet

Syntes det er helt jævlig dårlig at media omtaler dette som at innvandrere frivillig snylter av staten... Tror dere helt ærlig at vi velger å sitte hjemme på ræva, istedet ifor å være ute i bedrifter og jobbe? Dette er ikke vårt valg! Dette er det bedrifts-norge som velger.

 

Hvis det hadde vært opp til meg, skulle jobb-søke prosessen vært anonym. Du får en søknad med et id-nr, og sjefene velger ut de som har de beste søknadene, ikke de beste navnene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen blir ansatt på bakgrunn av en god CV/søknad. Løsningen er ikke å tvinge bedriftene til å ansette innvandrere, kvinner, fargeblinde, alene-mødre, dyslektikere etc. En slik gruppeinndeling er både umoralsk og skaper misnøye og rasisme.