Gå til innhold

"Innvandrere øverst på trygdetoppen"


Anbefalte innlegg

Ref VG artikkel

 

Er dette rart? Hvis du er Kjell Inge Røkke, og skal ansette din neste topp-sjef, ansetter du da Ola Nordmann, nyutdanna masters fra BI Handelshøyskole, eller ansetter du Rashid Mohammed, 35år gammel to-barnsfar med bachlor fra University of Bagdad og 4års erfaring som sjef for five-star management i Bagdad?

 

Jeg er selv 2. generasjons invandrer, og kan garantere dere at når bare navnet deres er tvilsomt, mens du kvalifiserer deg mer enn nok til jobben, så vil du ikke så mye som å få en telefonsamtale fra bedrifter du søker deg inn på hos. Dette høres kanskje gammeldags ut, og dere tenker: Nei, dette skjer ikke i dag. Jeg kan love dere det motsatte, jeg søkte 20 jobber som teoretisk sett var en no-brainer å få, ingen utdannings krevdes for å få de jobbene jeg søkte på, INGEN av de svarte på søknadene mine.

 

Jeg var dog heldig nok til å sende en søknad til en person som så forbi navnet mitt, og faktisk så på søknaden min. Min FØRSTE intervju, så fikk jeg jobb, pga en sjef som faktisk kan litt om å ansette riktig folk.

 

Pointet

Syntes det er helt jævlig dårlig at media omtaler dette som at innvandrere frivillig snylter av staten... Tror dere helt ærlig at vi velger å sitte hjemme på ræva, istedet ifor å være ute i bedrifter og jobbe? Dette er ikke vårt valg! Dette er det bedrifts-norge som velger.

 

Hvis det hadde vært opp til meg, skulle jobb-søke prosessen vært anonym. Du får en søknad med et id-nr, og sjefene velger ut de som har de beste søknadene, ikke de beste navnene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen blir ansatt på bakgrunn av en god CV/søknad. Løsningen er ikke å tvinge bedriftene til å ansette innvandrere, kvinner, fargeblinde, alene-mødre, dyslektikere etc. En slik gruppeinndeling er både umoralsk og skaper misnøye og rasisme.

Løsningen er selvfølgelig å legge alle lover og reguleringer på dette området til side. En bedrift bør kostandsfritt kunne ansette den de mener er best skikket, og kunne si opp vedkommende på dagen uten å pådra seg noen forpliktelser.

Lenke til kommentar

Kjernen til integrasjonsproblemene i dette landet. Carl Ivar liker å snakke om strengere innvandringspolitikk osv, men det hjelper lite når man ikke får jobb pga hudfargen.

 

Jeg er sikker på at den historien du forteller her er en kjent sak blant innvandrerungdommer. Det er ikke særlig motiverende å gå på skole når du vet at du allikevel ikke får jobb, pga navnet ditt på søknaden, noe du ikke kan gjøre noe med.

 

Jeg tror en åpnere innvandringspolitikk, noe ala det de har i USA, vil hjelpe på holdningene til nordmenn. Det sender et signal om at mangfold beriker samfunnet. Idag virker det som vi må beskytte oss mot folk fra andre verdensdeler. Det gir et signal til folk flest om at dette er noe skummelt vi må beskytte oss mot.

 

De som kommer er som regel topp motiverte mennesker som jobber like hardt, om ikke hardere, enn oss nordmenn. Problemet er at de møter på fordommer hos folk flest i dette landet, som skyldes vår skepsis til innvandring som uttrykkes klart og tydelig i den strenge innvandringspolitikken vår.

 

Dette er en ond sirkel. Ikke før vi tar imot innvandrere med åpne armer, setter pris på mangfoldet i verden og berikelsen dette gir samfunnet vårt, vil dette forandre seg.

Lenke til kommentar

Vel, navnet har en del og si ja, men husk at også mange av invandrerne ikke har like god erfaring og sånne ting med væres kulturer enn oss nordmenn da, selvom jeg vet at mange har bodd her hele livet, men allikevel ville jeg nok selv kjørt "safe" ved en sånn ansettelse til en toppstilling og ikke for det at jeg ikke liker dem, har selv mange gode venner som er "ikke-vestlige".

 

Mange invandrere er snyltere, men så er mange nordmenn, dette tror jeg er ganske jevnt, men kan godt hende at flere av dem trenger trygd, men hvis man ikke har hatt en jobb i løpet av de siste 10-20 årene burde det ringe en bjelle hos noen da!?

Lenke til kommentar

De som kommer er som regel topp motiverte mennesker som jobber like hardt, om ikke hardere, enn oss nordmenn. Problemet er at de møter på fordommer hos folk flest i dette landet, som skyldes vår skepsis til innvandring som uttrykkes klart og tydelig i den strenge innvandringspolitikken vår.

 

Jada, alle innvandrerne er utelukkende hardtarbeidende personer som er arbeidsløse som sliter med diskriminering i samfunnet.

 

Da kan du kanskje forklare meg hvorfor yrkesdeltagelsen er så voldsomt forskjellig mellom de forskjellige gruppene av innvandrere, og ikke minst hvorfor under 20% av påmeldte somalierne og irakere ikke engang møter opp på jobbsøkerkurs hos Aetat.

 

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article969393.ece

 

At innvandrere som vil ha jobb ikke får det er synd, men det trenger ikke nødvendigvis innebære rasisme.

Lenke til kommentar
At innvandrere som vil ha jobb ikke får det er synd, men det trenger ikke nødvendigvis innebære rasisme.

Kall det fordommer, uvitenhet, rasisme eller hva du enn vil kalle det. Faktum er at nordmenn siler etter navn. Har du et utenlandsk ett, og som ikke er 1)nordisk eller 2)amerikansk eller 3)vest-europeisk, så får du problemer, og det er ikke pga kvalifikasjonene en innehar.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Svada.

Dette kan du umulig mene? Det er tross alt ikke snakk om å tvinge noen til å ansette noen heller.

Hvis man ansetter en person fra en fremmed kultur, så er sansynligheten større for at det skal oppstå konflikter.

 

Dersom kostnadene ved ansettelser minimeres, og det er lett å si opp folk, så er risikoen ved å ta sjansen på (potensielt... men vet jo ikke) fremmedkulturelle mye mindre, og fler fremmedkulturelle vil få muligheten til vise at de er dyktige og positive bidragsytere.

 

Arbeidsvern er en god ting på mange måter. Men det har også sine uheldige bieffekter. Og en av dem er økt risiko ved å ansette feil person, og det blir tøffere å få jobb for bl.a innvandrere.

Lenke til kommentar
At innvandrere som vil ha jobb ikke får det er synd, men det trenger ikke nødvendigvis innebære rasisme.

Kall det fordommer, uvitenhet, rasisme eller hva du enn vil kalle det. Faktum er at nordmenn siler etter navn. Har du et utenlandsk ett, og som ikke er 1)nordisk eller 2)amerikansk eller 3)vest-europeisk, så får du problemer, og det er ikke pga kvalifikasjonene en innehar.

Konservatisme kanskje? Skal du velge mellom to alternativer (arbeidssøkere i dette tilfellet) foretrekker noen det man kjenner til best.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det slik at trådstarters problem er at han og andre med utenlandske navn ikke får jobb. En måte å komme på intervju på er selvfølgelig å ha en anonym søkeprosess, men dette vil bare forskyve problemet.

 

En personalsjef som tidligere tok inn la oss si 20 personer fra en søkermasse på 75 vil nå kalle inn 40, for å være sikker på at han får med de med "riktig" navn. Intervjuet med utenlandske søkere vil være over på 5 minutter, med mindre man kanskje skal innføre en lov om at intervjuene skal vare like lenge. Som vi ser forskyver bare regler problemet.

 

Problemet er at utenlandske arbeidstakere statistisk sett har en dårligere trackrecord når det gjelder ting som sykefravær, permisjon osv. I tillegg kan mange dårligere norsk, noe som vil gjøre de mindre produktive. Men på grunn av firekantede regler og fagforbund kan de ikke få lavere lønn, ergo må de fra første dag jobbe hardere enn en nordmann sett at de er mindre produktive.

 

Personaldirektørens jobb er å ansette de som kan gjøre jobben best mulig, slik at bedriften kan øke profitten og avkastningen til aksjonærene så mye som mulig. Ved å ta sjanser å ansette personer som statistisk sett yter dårligere enn en norsk person, vil være å risikere eiernes kapital og i verste fall bedriftens konkurranseevne. Idag har ikke en bedrift lov til å spørre kvinner om de planlegger å bli gravide/gå ut i fødselspermisjon, man trenger ikke opplyse om kroniske sykdommer/lidelser osv.

 

Løsningen er å avvikle alle kostander forbundet ved å ansette folk, slik at bedriften ikke tar noen sjanser ved å ansette en person, enten det er Ola Nordmann eller Rashid Abdullah jr. Da vil ikke bedriften risikere at den pådrar seg uforholdsvis høy kostander, samtidig som arbeidstakeren er sikret at han blir ansatt på bakgrunn av hva han presterer, og ikke pga hudfarge.

Endret av RagnarDanneskjold
Lenke til kommentar
Problemet er at utenlandske arbeidstakere statistisk sett har en dårligere trackrecord når det gjelder ting som sykefravær, permisjon osv. I tillegg kan mange dårligere norsk, noe som vil gjøre de mindre produktive. Men på grunn av firekantede regler og fagforbund kan de ikke få lavere lønn, ergo må de fra første dag jobbe hardere enn en nordmann sett at de er mindre produktive.

 

Dette her sier nok litt om libertarianismen. Først går man ut med høy føring og hevder at gruppeinndelinger er "umoralsk", for så selv å praktisk sett forsvare den samme gruppeinndelingen lenger nede i samme tråd.............

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...