Gå til innhold

Ny maskin til Medier og Komm.


cptCory

Anbefalte innlegg

Heisann går på på Medier & Kommunikasjon og behovet for en bærbar blir bare større og større. Når det kommer til bærbare har jeg ikke særlig peiling på hva man bør velge så jeg tenkte kanskje dere har noen anbefalninger.

 

Noe av det maskinen skal brukes til er:

 

Photoshop.

Videoredigering.

3D Studio Max.

Må ha Win XP Pro (trenger ikke være med, men hadde vært fint.)

 

Så må den jo ha en stor skjerm, gjerne 17" og høy oppløsning.

Masser av tilkoplingsmuligheter, Memory stick, Firewire, USB, til kameraer osv.

 

Budsjettet er på 20.000,- med 23.000 som absolutt maksimum. Trenger ikke ta hensyn til bæreveske, software ol.

 

Edit: Den må selvfølgelig være rask, og ikke altfor støyende da det er flere i klasserommet.

Den skal ikke spilles med så trenger ikke noe super skjermkort.

Rask DVD+/-R brenner er ett must, gjerne Dual Layer

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, for videoredigering, 3D Studio Max og eventuelt etter hvert After Effects e.l. hvis du skulle få interesse for det, så trenger du et godt skjermkort...

 

Skulle tro Ferrari var en allright maskin til dine behov, men den er jo også litt dyr. Fortsatt innenfor dine kostandsrammer... ( http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=51788 )

 

Trenger du noe kraftigere, så er det vel en såkalt desktop-replacement du er ute etter. De koster som oftest 20 000+, men er store og støyende. Det positive er jo at de er kraftige som få. Type Whitebox CL 4.6 som har fått best i test på Dinside.no.

 

Det finnes selvfølgelig masse andre gode alternativer, du kan jo sjekke ut dinside.no som har gode tester av bærbare maskiner.

Lenke til kommentar
Fordi spesielt After Effects krever mye av skjermkortet.

Ahha. Videoredigering skal generelt ikke kreve så veldig mye av skjermkortet, men iom at standard for skjermkort i laptops ligger langt lavere enn i desktops, samt det som står i qoute, har du jo et veldig godt poeng ;)

 

edit: Dell XPS 2 med litt konfigurering (1GB minne osv osv) kan se ut til å bli grei ja ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar

Du har helt rett i det, men da snakker vi veldig standard capture og klipping av video. Med en gang du begynner å jobbe litt mer avansert, bare litt effekter, så begynner du å merke effekten av et bedre skjermkort. Spesielt når du beveger deg over i avanserte programmer, for eksempel After Effects. Dette blir selvsagt en vurderingssak, men hvis trådstarter ser for seg at han/hun gjerne vil utforske visuelt etterarbeid på video, så anbefaler jeg å ikke nedprioritere skjermkort.

Lenke til kommentar

Jeg ville nok gått for en 15,4" Wide fremfor 17" Wide til studiebruk.

 

17" blir etter min mening litt for voldsomt til å dra med til og fra skole hver dag.

 

I dette tilfellet er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt Acer Ferrari 4000 eller en av de kraftigere modellene i 8100-serien til Acer.

 

Acer Ferrari 4000

Acer 8004WLMi

Acer 8006WLMi

 

 

Hvis du likevel skulle falle på 17" så ville jeg nok faktisk valgt Inspiron 9300 og konfigurert opp prosessor til maksimum og kjøpt ekstra minne, fremfor Inspiron XPS 2

Lenke til kommentar

Massevis av grunner til å velge mac her. Går selv med&kom og veit at bransjestandarden ligger på mac, og når det gjelder trykksaker er macen generelt mer praktisk. På mac-siden har du tilgang til akkurat de samme programmene som på PC-siden, stort sett, samt at du får en veldig allsidig maskin som ser mye bedre ut. Åsså får du jo OS X som en bonus i tillegg.. OS X utklaser både XP Home og Pro (www.xvsxp.com).

 

Til Mac har du Photoshop CS 2 til bilder (i kombinasjon med iPhoto får du også fantastisk bildesortering), Final Cut Pro til videoredigering (har selv brukt premiere og vegas på PC-siden og ingenting overgår Final Cut på allsidighet og brukervennlighet). 3D Studio Max finnes dessverre ikke til Mac, men på Mac-siden har vi Maya, som er minst like bra.

 

Macen får du kjøpt billigst på AppleStore (http://www.apple.com/norwaystore). Forresten så var Apple først med 17" widescreen (16:10) på bærbare maskiner... Selv har jeg 15,2" på min PowerBook, og det er stort nok i massevis.

Lenke til kommentar

Vel, det finnes sikkert mange gode argumenter for Mac som det finnes for PC og før i tiden var Mac det absolutt raskeste når det kom til videoredigering etc, men i dag er det ikke tilfellet lengere, og får man i det heletatt kjørt 3D Studio Max på en Mac? Trodde det var Windows only, men men.

 

I dag er PC raskere enn Mac, den er også mye enklere å få programmer osv til, du får samme programmer på Mac og PC, så selv om det er endel som bruker Mac innen Medier og Kommunikasjon, er det ikke noe problem med Kompatiblitet.

 

Jeg ble ferdig med Medier og Kommunikasjon her i sommer. Det første året brukte vi Mac, har aldri vært borti mer bugs og rot med et nettverk i mitt liv, i perioder kunne ingen av maskinene brukes frodi serveren var nede, jippi. De to siste årene bruke vi PC og vi hadde aldri noen nedetid i det heletatt, en PC måtte skiftes ut, men vi skifta ut 5 Mac det første året.

Mange MACer har også problemer med kopibeskyttelser på CDer osv.

Lenke til kommentar
...og får man i det heletatt kjørt 3D Studio Max på en Mac? Trodde det var Windows only, men men...

Joda, stemmer det. Men multiplatformprogrammet Maya finnes til Mac, og det er minst like bra, synes jeg. Driver endel med CGI-animasjon.

 

I dag er PC raskere enn Mac, den er også mye enklere å få programmer osv til, du får samme programmer på Mac og PC

Hvorfor det? Hva er enklere å få til på PC? Dagens Macer og PCer stiller rimelig likt, så det å si at "I dag er PC raskere enn Mac" er bare et hjerneløst argument uten forankring i den virkelige verden. Begrunn svarene dine.

 

Det første året brukte vi Mac, har aldri vært borti mer bugs og rot med et nettverk i mitt liv, i perioder kunne ingen av maskinene brukes frodi serveren var nede, jippi.

Morsomt. Hos oss var det motsatt. Aldri trøbbel med Macene, hverken på GK eller VK1. Men PCene de andre brukte - konstant nede. Dersom dataansvarlig ikke har peiling på Mac, da er det klart det bare blir rot av og til, men det har ingenting med Macen i seg selv og gjøre. Hvaslags modeller snakker vi her, forresten? Hvordan kan Macen kræsje dersom server'n er nede? NetBoot? Har vært borti det på både Mac og PC-sida, og det er bare en dårlig idé uansett.

 

Mange MACer har også problemer med kopibeskyttelser på CDer osv.

Ja, dette er nok et eksempel på ubegrunnede påstander. I mine 14 år som Mac-bruker har jeg aldri vært borte i en CD- eller DVD som ikke har latt seg spille. Jeg har kjøpt endel CD-plater med såkalt "kopisperre", og har satt de inn i maskinen og lagt de inn i iTunes på vanlig måte, uten problemer. På PC-siden er dette noe helt annet. Der har du ørten forskjellige låser på spill og sånt. F.eks. SafeDisc o.l. Disse finnes ikke på Mac. Ingen Mac-programmer eller spill ligger på plater som er låst, så det er ikkeno' problem og kopiere en CD- eller DVD på mac, og DeCSS finnes jo på begge plattformer.

 

Nei, kom ikke her med grunnløse argumenter. Slå i bordet med litt harde facts, og ikke bare prat tull!

 

mvh

Svein Jarle

Lenke til kommentar

Snakk med den læraren som du synes har mest efaring i faget og spør om du skal velge Mac eller PC. Og evt software som du skulle trenge og slikt. Han har som regel greie på dette, og vis faget nesten krever at du skal ha en datamaskin, så synes jeg at det er rettferdig å kreve info og hjelp til innkjøp. Skolen kunne tatt et samlet innkjøp..?

 

Trodde med.kom linjene hadde egne maskiner på skolen?

Lenke til kommentar
Massevis av grunner til å velge mac her. Går selv med&kom og veit at bransjestandarden ligger på mac, og når det gjelder trykksaker er macen generelt mer praktisk. På mac-siden har du tilgang til akkurat de samme programmene som på PC-siden, stort sett, samt at du får en veldig allsidig maskin som ser mye bedre ut. Åsså får du jo OS X som en bonus i tillegg.. OS X utklaser både XP Home og Pro (www.xvsxp.com).

 

Til Mac har du Photoshop CS 2 til bilder (i kombinasjon med iPhoto får du også fantastisk bildesortering), Final Cut Pro til videoredigering (har selv brukt premiere og vegas på PC-siden og ingenting overgår Final Cut på allsidighet og brukervennlighet). 3D Studio Max finnes dessverre ikke til Mac, men på Mac-siden har vi Maya, som er minst like bra.

 

Macen får du kjøpt billigst på AppleStore (http://www.apple.com/norwaystore). Forresten så var Apple først med 17" widescreen (16:10) på bærbare maskiner... Selv har jeg 15,2" på min PowerBook, og det er stort nok i massevis.

Jeg hater å involvere meg i PC vs. Mac diskusjoner, mest av alt fordi jeg bruker til dels mye Mac selv, og liker begge plattformene.

 

Jeg må bare få presisere et par ting her. For det første så blir det feil å si at bransjestandarden er Mac. Det kommer veldig an på hvilken bransje du snakker om. Det er helt klart mange designfirmaer som bruker Mac, men det er også mange designfirmaer som bruker PC. Innenfor TV er det stort sett bare PC (da tenker jeg på TV2 og NRK). Filmbransjen (i Norge) er etter min erfaring ganske delt på området, men det meste av tyngre etterarbeid på film foregår på PC. Ved den norske filmskolen på Lillehammer benyttes eksempelvis PC til de tyngre jobbene i After Effects.

 

Og at Motion er et bedre program en After Effects blir jo en høyst subjektiv vurdering. Jeg jobber profesjonelt med blant annet etterarbeid på reklame og fiksjonsfilm, og de to programmene kan ikke sammenlignes. Motion er et enkelt program men høyst begrenset. Jeg vil ikke engang gå så langt som å kalle det et profesjonelt program. Dette blir selvfølgelig også min subjektive vurdering, men jeg kjenner ingen i det profesjonelle markedet som bruker Motion. Derimot er det mange som bruker et annet program fra Apple, nemlig Shake.

 

Jeg gikk selv medier og kommunikasjon for en del år siden, og vet at det varierer veldig fra skole til skole hvilken plattform de bruker. Derfor ville jeg hørt med skolen først. Det kan for eksempel tenkes at Mac blir et problem hvis resten av skolen bruker PC, og omvendt.

 

Mac er definitivt et veldig godt alternativ, og jeg vil på ingen måte fraråde deg å kjøpe det. Men jeg vil anbefale deg å bruke det resten av skolen bruker. Og går du for PC kan jeg anbefale deg Acer Ferrari på det varmeste.

Endret av Morphex
Lenke til kommentar
Dersom dataansvarlig ikke har peiling på Mac, da er det klart det bare blir rot av og til, men det har ingenting med Macen i seg selv og gjøre.

Huff og huff, må igjen presisere at jeg er en regelmessig bruker av Mac, og synes det er veldig bra å jobbe med, men jeg hater når slike diskusjoner blir usaklige.

 

"Dersom dataansvarlig ikke har peiling på PC, da er det klart det blir rot av og til, men det har ingenting med PCen i seg selv å gjøre."

 

Det er feil og mangler både på Mac og PC, og det er stort sett slik at uerfarne brukere opplever mer feil enn mer erfarne brukere fordi erfarne brukere vet hvordan de i mange tilfeller skal unngå feil.

 

Det kan godt hende at enten Mac eller PC er mer feilfri enn den andre, men da må du nok fremlegge bedre argumentasjon. En grunn til at mange tror Mac er i større grad feilfri enn PC er fordi det er så mange færre brukere.

 

PC har vel en plass mellom 95 og 99 prosent av verdens databrukere, millioner av folk som sitter og pirker i systemet sitt og installerer programmer fra hordene av useriøse programvareutviklere som skriver dårlige programmer og gjør systemet ustabilt. Mens Mac stort sett har full kontroll over alle programmer som finnes til systemet deres, og kan rydde opp i ting som ikke funker.

 

Fortsatt, Mac er et supert system. Men det er PC også.

Endret av Morphex
Lenke til kommentar
Snakk med den læraren som du synes har mest efaring i faget og spør om du skal velge Mac eller PC. Og evt software som du skulle trenge og slikt. Han har som regel greie på dette, og vis faget nesten krever at du skal ha en datamaskin, så synes jeg at det er rettferdig å kreve info og hjelp til innkjøp. Skolen kunne tatt et samlet innkjøp..?

 

Trodde med.kom linjene hadde egne maskiner på skolen?

SKal høre hva slags ordninger de har på skolen på mandag. Så hvertfall att Apple hadde en rabatt på rundt 2000,- for studenter på videregående.

 

Men den Acer'n var lekker da, Turion å greier å greier :D

Endret av CoreTEC
Lenke til kommentar
...og får man i det heletatt kjørt 3D Studio Max på en Mac? Trodde det var Windows only, men men...

Joda, stemmer det. Men multiplatformprogrammet Maya finnes til Mac, og det er minst like bra, synes jeg. Driver endel med CGI-animasjon.

 

I dag er PC raskere enn Mac, den er også mye enklere å få programmer osv til, du får samme programmer på Mac og PC

Hvorfor det? Hva er enklere å få til på PC? Dagens Macer og PCer stiller rimelig likt, så det å si at "I dag er PC raskere enn Mac" er bare et hjerneløst argument uten forankring i den virkelige verden. Begrunn svarene dine.

 

Det første året brukte vi Mac, har aldri vært borti mer bugs og rot med et nettverk i mitt liv, i perioder kunne ingen av maskinene brukes frodi serveren var nede, jippi.

Morsomt. Hos oss var det motsatt. Aldri trøbbel med Macene, hverken på GK eller VK1. Men PCene de andre brukte - konstant nede. Dersom dataansvarlig ikke har peiling på Mac, da er det klart det bare blir rot av og til, men det har ingenting med Macen i seg selv og gjøre. Hvaslags modeller snakker vi her, forresten? Hvordan kan Macen kræsje dersom server'n er nede? NetBoot? Har vært borti det på både Mac og PC-sida, og det er bare en dårlig idé uansett.

 

Mange MACer har også problemer med kopibeskyttelser på CDer osv.

Ja, dette er nok et eksempel på ubegrunnede påstander. I mine 14 år som Mac-bruker har jeg aldri vært borte i en CD- eller DVD som ikke har latt seg spille. Jeg har kjøpt endel CD-plater med såkalt "kopisperre", og har satt de inn i maskinen og lagt de inn i iTunes på vanlig måte, uten problemer. På PC-siden er dette noe helt annet. Der har du ørten forskjellige låser på spill og sånt. F.eks. SafeDisc o.l. Disse finnes ikke på Mac. Ingen Mac-programmer eller spill ligger på plater som er låst, så det er ikkeno' problem og kopiere en CD- eller DVD på mac, og DeCSS finnes jo på begge plattformer.

 

Nei, kom ikke her med grunnløse argumenter. Slå i bordet med litt harde facts, og ikke bare prat tull!

 

mvh

Svein Jarle

Som vi nok engang ser kommer Mac-Fanatikere til unsettning, trodde jeg endelig hadde møtt en som ikke måtte ty til nedtråkking når jeg leste dette om Maya, som jeg er enig i, men neida, med engang man mener noe annet blir det kastet skjellsord osv. Nydlig.

 

I dag _er_ PCer raskere en Mac, selvfølgelig kan Mac være bedre på noen få områder, men generelt sett er PC raskere i dag, de nyeste CPUene og systemene på PC er enkelt og greit raskere. Kom gjerne med en test som motbeviser det, og nå snakker vi generelt, ikke spesefikt. Og det med at man får programmer like enkelt til Mac som til PC er tull, se på bare Spill siden, det er ikke mange tittler som blir sendt ut på Mac i forhold til PC, joda det kommer spill, men ikke noenting i forhold til på PC. Når det gjelder programmer ellers så finnes det svar på begge sider, men PC siden er det enklere å finne programmer til da det er flere som bruker PC og flere som kan hjelpe deg. Lokale Mac butikker er heller ikke enkelt å finne, bor i Skien, husker vi hadde en her for mange år siden, men den gikk konkurs.

 

Vi brukte NetBoot til å starte med, men skiftet, da ble det selvfølgelig litt bedre etter at minst en gang om dagen gikk serveren ned og helvete brøt løs. Vi hadde en rekke G3 maskiner, og et par G4, skal nevne på at G4 maskinene var stabile og vi slapp så alt for mye problemer med dem (men det var langt fra feilfritt).

 

Dette med CDer er ikke ubegrunnede påstander, jeg har sett flere Mac'er blitt ødelagt pga. at den ikke liker en Kopibeskyttet CD (Ja, ødelagt, ufattlig nok), dette dekkes heller ikke på "garantien" man får med sin Mac. Håper de har fikset dette problemet nå, men et slikt problem burde aldri ha eksitstert uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...