Gå til innhold

Kupp på 19" flatskjermer (Viewsonic)


Anbefalte innlegg

Bare opplyser om at advance.no har full mulighet til nårsomhelst å gå fra avtalen med deg, og nekte å sende deg varene.

 

Dette fordi prisen er så åpenbart feil at du som kunde skjønner at her er det snakk om feilprising. Da kan selger kansellere kjøp selv etter ordrebekreftelse.

 

EDIT: Selv om advance.no får positiv omtale av dette, så taper de fremdeles 2000,- netto på hver eneste skjerm. Bare de du kjøper taper de altså 8000,- på.

 

Når man da legger til at normal inntjening på en slik skjerm kanskje er 100,-, så skal de altså selge 80 flere skjermer, altså må den positive omtalen være så bra at hele 80 nye kunder bestemmer seg for å handle der som følge av dette. Og det er jo igrunn lite trolig.

 

Jeg tviler meget sterkt på at normal inntjening på et produkt som koster ca 4000,- er 100,-. Det tilsvarer en fortjeneste på 2,5% Jeg har jobbet litt i tilsvarende bransjer selv og der opererte vi med +/- 20-30 % fortjeneste, alt etter hvilket produkt det var snakk om.

Men det var kanskje ikke nettbutikk da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare opplyser om at advance.no har full mulighet til nårsomhelst å gå fra avtalen med deg, og nekte å sende deg varene.

 

Dette fordi prisen er så åpenbart feil at du som kunde skjønner at her er det snakk om feilprising. Da kan selger kansellere kjøp selv etter ordrebekreftelse.

 

EDIT: Selv om advance.no får positiv omtale av dette, så taper de fremdeles 2000,- netto på hver eneste skjerm. Bare de du kjøper taper de altså 8000,- på.

 

Når man da legger til at normal inntjening på en slik skjerm kanskje er 100,-, så skal de altså selge 80 flere skjermer, altså må den positive omtalen være så bra at hele 80 nye kunder bestemmer seg for å handle der som følge av dette. Og det er jo igrunn lite trolig.

 

Jeg tviler meget sterkt på at normal inntjening på et produkt som koster ca 4000,- er 100,-. Det tilsvarer en fortjeneste på 2,5% Jeg har jobbet litt i tilsvarende bransjer selv og der opererte vi med +/- 20-30 % fortjeneste, alt etter hvilket produkt det var snakk om.

Men det var kanskje ikke nettbutikk da?

 

Det stemmer, men det er et foretak som selger itutstyr til privatpersoner og bedrifter. Med tanke på at Advance.no er et lite firma selv i Norsk målestokk, sier det seg selv at for å dekke lønningene til sine ansatte må de ha en bruttomargin som gjør bedriften bærekraftig. Med en fortjeneste på 2,5 % på de produktene de selger tviler jeg på at de kan opprettholde den økonomiske balansen i firmaet. Det kan selvfølgelig hende de har ekstremt lave omkostninger knyttet til lønninger, distribusjon og andre utgifter, samt at de selger i svært store volum, men jeg tviler på at de kan forsvare en fortjeneste på produktsalg på 2.5% og fremdeles drive bedriften på en lønnsom måte.

 

Det kan være jeg tar feil her.

 

Edit: glemte en "til"

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
Bare opplyser om at advance.no har full mulighet til nårsomhelst å gå fra avtalen med deg, og nekte å sende deg varene.

 

Dette fordi prisen er så åpenbart feil at du som kunde skjønner at her er det snakk om feilprising. Da kan selger kansellere kjøp selv etter ordrebekreftelse.

 

EDIT: Selv om advance.no får positiv omtale av dette, så taper de fremdeles 2000,- netto på hver eneste skjerm. Bare de du kjøper taper de altså 8000,- på.

 

Når man da legger til at normal inntjening på en slik skjerm kanskje er 100,-, så skal de altså selge 80 flere skjermer, altså må den positive omtalen være så bra at hele 80 nye kunder bestemmer seg for å handle der som følge av dette. Og det er jo igrunn lite trolig.

 

Jeg tviler meget sterkt på at normal inntjening på et produkt som koster ca 4000,- er 100,-. Det tilsvarer en fortjeneste på 2,5% Jeg har jobbet litt i tilsvarende bransjer selv og der opererte vi med +/- 20-30 % fortjeneste, alt etter hvilket produkt det var snakk om.

Det er forskjell på vanlig butikk og nettbutikk.

 

En nettbutikk i dag har gjerne ned mot 2.5% inntjening på store varer. (pcer, skjermer, mobiltelefoner osv). Dette fordi nettmarkedet i dag er EKSTREMT presset.

 

En vanlig butikk ville ikke klart dette prisnivået og allikevel hatt sorte tall på bånnlinja, men for en nettbutikk er dette mulig.

 

Stol på meg, marginen på en skjerm hos en nettbutikk er gjerne så lav som det der, og på de fleste varer er den mellom 0 og 10%.

Lenke til kommentar
En nettbutikk i dag har gjerne ned mot 2.5% inntjening på store varer. (pcer, skjermer, mobiltelefoner osv). Dette fordi nettmarkedet i dag er EKSTREMT presset.

 

Tror nok at de 2,5% fortjenesten du påstår de har er feil. Det som sikkert er rett er at de sitter igjen med 2,5% margin på sitt totalbudsjett etter alle utgifter er trukket fra.(lønn, husleie m.m). har selv fimaavtale med noen av nettbutikkene og da må du jo forklare hvorfor vi har 10-15% rabatt på de fleste varer, da må de vel selge med tap(handler for ca 100-150.000 i året i datautstyr).

 

For å si det slik: ingen driver forretning bare for moro, det er idag ganske mange utgifter som må dekkes, forsikringer, lønn, husleie, strøm, internett, reklame m.m. Så ikke regn med at noen gir dere noe gratis!

Endret av eivind04
Lenke til kommentar
En nettbutikk i dag har gjerne ned mot 2.5% inntjening på store varer. (pcer, skjermer, mobiltelefoner osv). Dette fordi nettmarkedet i dag er EKSTREMT presset.

 

Tror nok at de 2,5% fortjenesten du påstår de har er feil. Det som sikkert er rett er at de sitter igjen med 2,5% margin på sitt totalbudsjett etter alle utgifter er trukket fra.(lønn, husleie m.m). har selv fimaavtale med noen av nettbutikkene og da må du jo forklare hvorfor vi har 10-15% rabatt på de fleste varer, da må de vel selge med tap(handler for ca 100-150.000 i året i datautstyr).

 

For å si det slik: ingen driver forretning bare for moro, det er idag ganske mange utgifter som må dekkes, forsikringer, lønn, husleie, strøm, internett, reklame m.m. Så ikke regn med at noen gir dere noe gratis!

Jeg heller nok mer mot alastor sin tolkning. Men kan ikke du si hvor du faktisk får 15% fra? Husk at det er sluttprisen du skal se på, ikke rabatten du får.

 

At du muligens får 10-15% på en dyr nettbutikk kan jeg tro på, at du får det på rekvisita kan jeg også tro på. Men jeg tviler feks. at du får 10-15% på tilbudsvarer.

 

La meg ta et eksempel:

 

Viewsonic VE710s selges hos Netshop til 1995NOK. Samme skjermen kan du få hos Cshop til 2328NOK. At du får 10-15% hos netshop tviler jeg meget sterkt på. At du får 10% hos Cshop kan jeg faktisk tro på.

 

Og at de faktisk operer med 2-4% inntjening er helt korrekt, hvis dere leser komplett.no tall for 2004 så får dere en liten indikasjon på dette.

 

Men som en liten utfordring til deg så kan du si hvilken butikk du får 10-15% hos da? Så kan vi se om du har noe å fare med.

Lenke til kommentar
En nettbutikk i dag har gjerne ned mot 2.5% inntjening på store varer. (pcer, skjermer, mobiltelefoner osv). Dette fordi nettmarkedet i dag er EKSTREMT presset.

 

Tror nok at de 2,5% fortjenesten du påstår de har er feil. Det som sikkert er rett er at de sitter igjen med 2,5% margin på sitt totalbudsjett etter alle utgifter er trukket fra.(lønn, husleie m.m). har selv fimaavtale med noen av nettbutikkene og da må du jo forklare hvorfor vi har 10-15% rabatt på de fleste varer, da må de vel selge med tap(handler for ca 100-150.000 i året i datautstyr).

 

For å si det slik: ingen driver forretning bare for moro, det er idag ganske mange utgifter som må dekkes, forsikringer, lønn, husleie, strøm, internett, reklame m.m. Så ikke regn med at noen gir dere noe gratis!

Nå snakker jeg utifra erfaring med hva innkjøpspriser på datautstyr faktisk er, og disse prisene sett i forhold til hva nettbutikker selger varene for gjør at jeg har rimelig peil på hva slags margin disse butikkene har på storvarer.

 

Og på flatskjermer, som er noe av det markedet er MEST presset i pris på for øyeblikket (da etterspørselen er større og større samt at panelprisen faktisk er på vei oppover), der er marginene så lave på de fleste skjermer i de aller billigste nettbutikkene.

 

En nettbutikk vi gjerne ha mellom 5 og 10% margin for å få gode resultater i forhold til bånnlinja si. En vanlig butikk trenger gjerne det dobbelte/tredobbelte. Det er STORE forskjeller ute og går her. Og de som tror en nettbutikk satser på over 20% i margin, de tror jeg kan vandre videre på sin bærtur. For den nettbutikken hadde fått null kunder.

Lenke til kommentar

Hvis du ser tall fra nettbutikker, (la oss si komplett), så har de flere millioner/milliarder i OMSETNING, men hvor mye av det som er overskudd er et HELT annet tall. Profitten i data-markedet er ganske dårlig (dårlig for bedriften, bra for oss).

 

Er jo grunnen til at prisforskjell fra nettbutikk til nettbutikk oftest er så liten.

Lenke til kommentar

Står jo klart og tydelig med rød skrift på bunnen av siden til webshoppen at de tar forbehold om trykkfeil og andre endringer.

 

Skulle denne handelen gå i orden, er det klart et tegn på dårlig internkontroll i denne butikken. Noe som gjør at jeg kommer til å sjekke jevnlig om de gjør samme brøleren igjen, til slutt tror jeg nok at dette kjøpet blir stoppet og kjøper blir informert om feilprisingen og butikkens lovmessige rett til å heve kjøpet og returnere pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...