Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Blir oppgitt av filmar der du ser skjermen mens dei søker etter filer og det ser ut som du går tur på nettet. Trur filmen heiter Hackers. Nettverket er liksom ein by, der du fyker rundt som supermann på leiting etter rette fila :p

I jurassic park var det også sånn vel, hvis det ikke er det du tenker på da.

 

Ho jenta som leter etter den spesielle fila som låser alle dørene og sånn.

Flyr liksom rundt og leter.. var litt morsomt å se på da :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg ikke noe i mot hacker filmer...men jeg hater de :D

 

Når familiemedlemmer og andre datateite folk jeg kjenner ser disse filmene tror de at dette er slik det fungerer. Det er ikke veldig lett og overbevise de om noe annet. Jeg blir da helt superfrustrert med og svare på helt mesterteitespørsmål som de har etter og ha sett en hackerfilm. Jeg kan likssom ikke skrike idiot noob til morra mi når hun spør om jeg driver og hacker pentiumen på harddisken til pentagon.

Lenke til kommentar

Nobrains :p

 

Ja det stemmer det.... hadde en noob i klassen så sa han skulle laste ned noen ulovlige "verktøy", også skulle han hacke skolen sine pc`r!

 

Jeg ble så irritert at jeg spurte han dette:

 

Viss jeg ber deg hacke en pc som er i finland, samma hva bare i Finland hvordan går du frem?

 

Hva er det første du gjør når du setter deg ned foran dataen?

 

Då rødmet han og så måtte han plutselig på do!

 

Så det er greit nok det at det folk ser på film er overdrevet, hacking er jo tross alt ikke på langt nær så grafisk så de vil ha det til!

:yes:

Lenke til kommentar
Operation takedown er jo en annen hackerfilm som jeg syntes er meget realistisk til film å være.

Men som en generell regel så er ingenting umulig når det gjeldet hacking.

En 100% sikker pc er en pc uten strøm.

den er også 100% sikker mot hacking hvis den er uten noe form for nettverk(ir, blåtann, wlan, osv)

Lenke til kommentar

Som andre har vært inne på her, så funker ikke ting som de fremstilles på film. Det er jo mange grunner til dette, ikke minst for å skape en visuell flyt i filmer. Bare det å skanne en annen pc tar jo mange timer om en vil gjøre det uten at det synes så lett i logger.

 

Bare en liten kommentar til dette med hacking/cracking

Hacker: Den tradisjonelle betydningen var av en svært datakynding person, som kunne fikse nesten hva det skulle være. Uttrykket stammer fra slutten av 70-tallet. Det hadde ingenting med systeminnbrudd å gjøre i det hele tatt. Nå til dags, er det mange som bruker hacker om en person som er i stand til å ta seg inn i eksterne datasystemer. Det skyldes nok er misforståelse, at en ukyndig manusforfatter har misforstått den orginale betydningen.

Cracker: Det har alltid vært brukt om en person som bryter seg inn i en programkode, enten denne koden ligger lokalt på crackerns data, eller eksternt på en eller annen pc. Det forbindes som regel med å forbigå kopibeskyttelse, gjerne på spill, men kan også omfatte å bryte seg inn i pc.

 

Nå som dette er klart opp i, om du vil lære noe om hvordan ett virkelig dataangrep skjer, kan jeg på det sterkeste anbefale denne boken "Stealing the network, how to own a continent"

Den er skrevet av flere kjente hackere, og innholder realistisk informasjon om hvordan en går frem for å finne svakheter i nettverk, personer, systemer osv. Den inneholder også realistisk bruk av programmer, exploits og kode. Men det er en skjønnlitterær bok, en krimroman om du vil.

 

Til slutt legger jeg ved noen lenker til sider som kan hjelpe deg med å lære mer om sikkerhet og svakheter på systemer:

Sysinternals: Sjekk spesiellt under network programmer på denne siden, du finner ett av de beste programmene der.

Fravias Searchlores: Denne siden er ett funn for alle som er intressert i alt som er data og sikkerhetsrelatert. Fravia er en av de virkelige ekte guruene som finnes.

 

Kunne lagt ut mer her, men noen av poenget er å være i stand til selv å finne mer informasjon (gi en mann en fisk, og han er mett i en dag. Gi en mann kunnskap om hvordan en fisker, og han vil aldri mer være sulten :))

Lenke til kommentar
Man må ikke glemme social engineering ;)

Du skal være bra gal til å snakke for deg om du klarer å få ut data fra en PC som ikke er tilkoblet noe nett over telefon.

Men social engineering er utrolig bra til å få tak i brukerpassord og få nok tilgang så en kan gjøre som en vil. Er ikke lett for uvitende ansatte å vite om du er en i it-avdelingen eller ei.

Lenke til kommentar

Som mange allerede har nevnt er hacking i virkeligheten veldig ulikt film. Men i filmer der IT-delen ikke er veldig viktig er det heller ikke nødvendig å gjøre det helt realistisk. Filmer er generelt svært urealistiske, så hvorfor bry seg om et aspekt som ganske få legger merketil/bryr seg om? I filmer der hacking er en viktig del derimot så burde de ihvertfall brukt ord og uttrykk som stemmer overens med virkeligheten, og helst også bilder som er fra realistiske situasjoner mens en hacker - synes jeg.

 

Hva en kan gjøre med hacking er egentlig ubegrenset. En må bare bruke de mulighetene man har. Det enkleste er ofte å ta en telefon og få informasjonen servert. Folk vil i flertallet av tilfelle gi deg den om du kan å snakke for deg. En kan også hacke en maskin som ikke er koblet til noe nettverk dersom noen slipper deg inn :) (usannsynlig, ja...men absolutt mulig dersom dette ikke er en svært viktig maskin). Min egen interesse faller derimot mer på den tekniske delen av datasikkerhet.

 

Det er faktisk litt skummelt hvor enkelt det er å gjøre "faenskap" ved bruk av teknologi. Det er derimot mer problematisk å angripe spesifikke mål med den mening å styre dette systemet å ikke bli oppdaget. Ikke umulig, men verre.

 

Forskjellen med virkelighet og film er ofte tidsaspektet. I filmer gjør de det utroligste på imponerende kort tid :)

Lenke til kommentar

24 tar vell kaken når det gjelder cracking, hacking og alt annet som har med IT å gjøre. Har alltid lurt på hvordan man knekker alt av kryptering (på noen minutter/sekunder) ved å legge på et "filter". De har plukket opp masse ord og uttrykk fra IT verden og limt de inn der det høres "kult" ut. Blir så dårlig at det nesten er morsomt.

 

Til trådstarter: Det meste av det på film er bare tull. Spesielt når de sitter i 3d modeleringsprogrammer og lager ormer :no:

Endret av mar
Lenke til kommentar
Bare en liten kommentar til dette med hacking/cracking

Hacker: Den tradisjonelle betydningen var av en svært datakynding person, som kunne fikse nesten hva det skulle være. Uttrykket stammer fra slutten av 70-tallet.

Jeg mener at røttene til det ordet (i denne sammenhengen) stikker dypere enn dette.

 

1898: hack is given the figurative sense of "a try, an attempt".

1950s: ham radio fans borrowed the term hacking from riding and defined it as creatively tinkering to improve performance.

1955: American English gives it the slang sense of "cope with" (as in "can't hack it").

 

Fra 50-tallet har en hacker betydd en som er veldig god i noe, noe som lett kan brukes på dataguruer som "computer hackers".

Jeg syntes det er litt trist at ordet har blitt så stigmatisert og "ødelagt" av pressen.

Lenke til kommentar

Som John McTiernan (regi i filmen 13th warrior) sa til Dennis Storhøi (da han konfronterte han med at det er ikke slik man snakker i Norge).. "How many peoples speaks Norwegian? About 4.5 million.. Fuck em.".. Samme med slike filmer.. Hvem vet åsen det gjøres. Det er underholdning.

Endret av snesoey
Lenke til kommentar
Som John McTiernan (regi i filmen 13th warrior) sa til Dennis Storhøi (da han konfronterte han med at det er ikke slik man snakker i Norge).. "How many peoples speaks Norwegian? About 4.5 million.. Fuck em.".. Samme med slike filmer.. Hvem vet åsen det gjøres. Det er underholdning.

Hehe :D

 

Hvordan man cracker som det heter.... er veldig opp til hva som kjører på maskinen som man vil ha tilgang på, forskjellige programmer som sikkert er full av full...takker microsoft....

 

Så er det bare og prøve og feile lete og grave...

 

Til dette brukes vel egen lagde Tools, og kan sikkert kjøres fra windows.... så det fleste på film når det kommer til hacking er bull

 

Men merk deg, at jeg snakker om den grafiske delen....for det de oppnår er fullt mulig... tar kanskje litt lengre tid... og er langt i fra så grafisk men det skal nå la seg gjøre!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...