Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ukjent bruker på nettverket

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

har satt opp trådløst nettverk og ser at jeg har en inne som ikke er kjent. "Brekke" dukket opp. Mitt spørsmål er om det er mulig for meg å "kontakte" denne brekke?

Hvorfor skal du kontakte han?

Har han brutt seg inn på ditt nett?

Jeg har sikret meg egentlig, men det er mer av nyskjerrighet at jeg ville finne denne brekke.... Hva om det er Anne Brekke på 25 som savner en venn f.eks smile2.gif smile2.gif

Nei da, men jeg regner med at dette forumet ikke bare er for "døden nær opplevelser"

:)

F828

Skrevet

Bare for å få det klart... Vil du ha han vekk? Eller finne ut hvem han er?

PS: Prøv skriver ideen lengre opp her. bruk "net view (IP)" og se etter en skriver. Er det det så gå inn på Skrivere og telefakser på kontrollpanel og velg legg til skriver. Velg IP skriver. Under IP skriv \\IPen hans\Navnet på printeren som du fant med net view

Så printer du ut et tekstdokument hvor du spør hvem han er og om han vil komme over på en kopp kaffe eller noe sånt ;)

Hvis du vil ha han vekk så kan du bare sette opp kryptering eller MAC filtrering som har blitt foreslått her. Med mindre brekke er en ekstremt dyktig og ondskapsfull hacker som blir sur fordi du stengt han ute så han lager et skikkelig hel**te for deg :p

Skrevet

Ser DU andre trådløse nettverk? Det er ikke utenkelig at brekke har sitt eget bare at brekke blir koblet til ditt. Men når du ikke har satt på kryptering så blir vel det litt sånn "velkommen, er kan du koble det på".

Skrevet

Til trådstartar:

Har du kryptering, skjult SSID, MAC-filtrering på nettet ditt? Eller nåke anna som indikerer at du ikkje vil dela det med andre? (J.f post- og teletilsynet si tolking av lova, ikkje politiet)

Om du ikkje har nåken av delane og ikkje er intresert i å ha andre som surfar på ditt nett bør du skru på WPA-kryptering. (Om utstyret ditt, etter oppgradering av driverar/bios ikkje støttar dette bruk WEP-kryptering*)

Om du ikkje har gjort nåke for å sikra nettet ditt/indikera at du ikkje vil at andre skal bruka det, har du ikkje så mykje å stilla opp med. Då bør du sikra det og så sjå om bruken fortsett, deretter ta i bruk tiltak skisert tidligare i tråden.

Du bør uansett ikkje prøva å snappa opp kontonr, passord o.l, dette er garantert ulovlig og då har du svarteper....

MAC-filtrering, som er foreslått tidligare i tråden er greit for å indikera at du ikkje vil at andre skal bruka nettet ditt, men er INGEN sikkerhet.

* WEP-kryptering er lett å komma rundt, m.a. har THG ein guide som viser korleis.

Skrevet

Han trenger ikke være logget inn akkurat nå. Min trådløse router (Cnet cwr854) hadde 5 ukjente leaser sist jeg sjekke. Kun en av brukerne var pålogget (svarte på ping / net view). Det virket rett og slett som om routeren hadde hukommelse og holder av plass i ip-poolen til brukere som har hvert pålogget. Har uPNP påslått.

Dvs. at brekke ikke trenger være på nettet ditt nå...

Skrevet

Er helt ny med trådløst og router. Min erfaring tidligere er kun med nettverkskabler og med en av PC`ne som "base". Har satt Macfiltrering og regner med at Brekke ikke får surfet i mitt nett. Ikke hadde det plaget meg så mye heller tror jeg, da jeg har 10.240 kb/s både opp og ned. Så grunnen er bare at jeg så gjerne skulle ha fåt gitt personen en beskjed om at ; HEI, HVA GJØR DU HER.... Bare for morro. Det må jo være en av naboene, og det gjør det jo bare ennå mer gøy.

Så om noen kanskje synes tråden var litt "surrete" og meningsløs, så kan jeg glede dere med at jeg har fått masse ny kunnskap i denne tråden. Takk for alle innspill. Dette var gøy - med trådløst nett :)

F828

Skrevet

Det er jo du, F828, som gjør verden til en bedre plass. Hva om alle trådløse nett skulle ha vært stengt for feriegjester, naboer som kun har ISDN-linje m.fl.

Skrevet

Husk på at MAC-filtrering er meir arbeid for deg enn det er sikkerhet. MAC-adressa blir sendt i klartekst i kvar pakke som går over trådlausnettet ditt, så den er lett å snappa opp. Å forfalska MAC er veldig lett, m.a. i driverane i windows...

MAC-filtrering vil ikkje sinka folk (med litt kunnskap) meir enn eit minutt eller to...

På den andre sida så har ein då aktivt gjort nåke for å komma seg inn på nettet og då nermar det seg nok "tjuveri" (Støttar meg igjen til post- og teletilsynet, ikkje polititet)

Om du vil ha kontroll på kven som surfar, er WPA einaste løysing, resten er lett å komma rundt.

Det er selfølgelig opp til deg om du vil ha eit nett som er tilgjengelig for andre. Åpne nett er kjekt for naboar, folk på ferie o.l. Husk berre å sikra dine delte resursar mapper, printer o.l

Skrevet (endret)

om denne fyren vil unngå uønsket oppmerksomhet kan det hende at meldingen din (net send[melding]) ikke har nådd fram... du kan hindre slike meldinger med å skrive net stop messenger...

EDIT: du kan jo ta deg en tur rundt i nabolaget... trådløst har jo ikke så alltforstor rekkevidde, kanskje "brekke" finnes på en eller annen postkasse? :p:whistle:

Endret av Kandalf
Skrevet (endret)

En mer avansert løsning er jo å slippe "brekke" inn på nettet, så sette opp et MITM(Man In The Middel)angrep mot han/henne. så sniffe all traffiken som går og se om det blir sendt et navn eller liggende :p

Vet ikke helt hvor lovlig dette kan være, men du hadde kansje funnet ut hvem det er. :) Men dersom du har mac filer så er det veldig lite sansynlig at "brekke" kan bruke ditt nett til noe annet en å se at det er der :p

Ellers når det gjelder WEP så er det oppskryt. Det gjør det ca 10 min vanskligere dersom du vet hva du driver med. :p

edit: skrivefeil

Endret av N_E_O
Skrevet

Er imponerene og se at alle mener at man skal finne frem balltre og verre er sånn helt uten videre.

F828: Du bør sette opp passordbeskyttelse på wlanet, ellers kan du ikke si at noen har brutt seg inn hos deg. Da Windows fint kan koble seg til ditt wlan, selv om eieren til maskinen ikke hadde tiltenkt det en gang.

Hvis f.eks naboen og har kjøpt seg wlan, kobler han det opp og kobler seg til det første han finner, og er fornøyd med det. (sannsynligvis)

Ingenting er mer irriterene enn folk som har åpne wlan, spesielt når man velger feil wlan f.eks..

Har du passordbeskyttet den derimot så kan du gjøre kort prosess og spør rundt i nabolaget, eller anmelde det om så er.

Ja i følge Kripos er det per definisjon ulovlig å snylte på wlan, men har du åpnet nettverk har du nok ingenting du skulle ha sagt, da det kan være ubevisst fra vedkommende som har koblet seg til.

Skrevet
(Støttar meg igjen til post- og teletilsynet, ikkje polititet)

Den uttalelsen har gått meg hus forbi, har du en link til den?

Her

Ser dei har lagt til eit avsnitt sidan sist eg var der:

Det kan ikke utelukkes at det å bruke andres usikrede trådløse nett kan anses som en "retsstridig" handling som kan rammes av straffelovens § 393 om ulovlig bruk av andres løsøre. Der finnes imidlertid ingen rettspraksis på dette område per i dag.

Denne delen eg sikta til tidligare:

Dersom du har en bærbar datamaskin med trådløst nettverkskort kan det imidlertid hende at du kan finne trådløse nett (WLAN nett) som gjør deg i stand til å bruke signalet til å få tilgang til Internett og surfe uten at dette nødvendigvis vil kunne karakteriseres som misbruk. Det finnes mange trådløse nettverk som er åpne for allmennheten, for eksempel i konferansesentre, på universiteter og lignende. For at et WLAN nett skal være beskyttet mot urettsmessig bruk må den som eier nettverket ha iverksatt visse nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte seg mot inntregning.

Spesielt siste setning! Dette rimer jo og med all fornuft. Har ein mistanke om at det kan bli vanskelig å få dømt nåken for dette. Korleis kan ein som finn eit opent nett sjå om det er med vilje eller ikkje? Så lenge det er svært enkelt å setta opp enkle sperrer* er det ingen unskyldning for å ikkje gjera det om ein ikkje vil at andre skal bruka nettet.

*Om ein finn eit nett med wep-kryptering forstår ein med ein gong at eigaren ikkje vil at det skal vera opent for alle. Wep er som kjent ikkje sikker, thg har ein guide for å knekka wep i løpet av minutt. Slik som eg ser det er ikkje wep sikring mot innbrudd, men det viser at det ikkje er meininga at nettet er opent for alle. Mac-filtrering vil ha omtrent samme virkning, lett å komma rundt, men det er gjort nåke aktivt for å holda folk ute.

Skrevet

Dersom man vil være snill, og la andre bruke nettet lovlig, hvorfor ikkje legge inn 'ring XXXXXXXX for tillatelse' eller 'OK for epost og surfing'....

Da har man jo gitt andre tillatelse, ikkje sant?

Ellers bør man i det minste slå av SSID Broadcast(og endre den til noe anna enn 'Default') slik at det kreves et visst minimum av arbeid for å koble seg opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...