Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Meget (!) bra ja Skrue, det er tydelig at du innehar en viss kompetanse innen emnet.. :)

 

Men et par spørsmål må jeg stille:

 

1. De slangene du bruker, hva koster de? Tenker vel mest på 1/2" ID da, ettersom jeg sannsynligvis vil kjøre Danger Den.

 

2. Er de "motstandsdyktige" mot knekker? Tenker da på hvor mye de kan bøyes før de kollapser.

 

3. Et x850 Pro, har det mange pixel-pipelines? Har det 12, i likhet med x800 Pro?

 

Det siste der var vel litt off-topic, men hvorfor ikke spørre en som har kortet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, her får jeg først kaste meg på med "velkommen tilbake" til Karamba! Hyggelig! :yes:

 

Surre Sprett:

Slangene er dyre, den 3/8"-utgaven jeg bruker koster 192,- pr.m. Men de er bortimot evigvarende da! 1/2"-utgaven passerer nok glatt 200,- pr. m. Men når det er sagt, så tror jeg gevinsten er svært liten ved å gå fra 3/8" til 1/2". Den reelle flow gjennom et normalt system er såpass begrenset at slangene i seg selv ikke representerer noe motstand. Medmindre vi snakker metervis med slange da.

De er ikke spesielt motstandsdyktige mot skarpe knekker, det er en av grunnene til at jeg bruker kobberbend for retningsendringer.

 

850 Pro har 12 pipelines ja. Om det finnes fler man kan "låse opp" så tar jeg gjerne imot tips!

Lenke til kommentar

i pur kjedsomhet under vannblokktestene her, kan jeg jo si litt om temperaturene på slimline GPU-blokka.

Den fungerer så absolutt etter forventningene, og målinger på både RAM og GPU viser meget hyggelige tall!

Målingene er riktignok utført med et IR-termometer, da jeg foreløpig ikke har installert noe programvare(?) for direkte avlesning av verdiene. (Tips mottas!)

 

Etter "ørten" demoloops i 3D-Mark 2001, nådde minnebrikkene en temp på rundt 40grader, og GPU (målt på "baksiden av kortet) viste 38,8grader.

Core / mem var klokket til hhvis 583 / 577. Vanntemp lå da rundt 28-29grader.

Det må jeg i all beskjedenhets navn si meg fornøyd med! :)

Lenke til kommentar

Vegiboy, hvis du hadde lest noen innlegg på forrige side hadde du nok sett at det er silikonslanger han bruker, som faktisk er laget av silikon. PVC-slanger er billigere, men silikonslangene holder vel lenger, og er mer elastiske enn PVC, så de blir lettere å tre på rør med større dimensjon enn slangen. :)

Endret av Vågebu
Lenke til kommentar

Veit ikke om det er noe med msi sine K8N kort eller om jeg og Skrue har hatt max uflaks. Monterte og fikk grafikkfeil (1 langt og 2 korte pip) på mitt.

 

Var forsiktig når jeg monterte, men tydeligvis ikke nok. Første ødelagte hardware jeg har fått siden jeg starta kjøpskarusellen for mange mange år siden.

 

Ble et gigabyte turion siden det var eneste de hadde på sjappa nedi byen her. Surt at en by med 160 000 personer ikke klarer å oppdrive en eneste skikkelig hardwarebutikk, men så er ikke irlendere så galne etter hardware som vi nordmenn er.

 

 

Uansett ser meget bra ut, tviler at min vannkjøling blir seende like fin ut, men så har jeg ikke utstyr heller.

 

*følger med*

Lenke til kommentar

Veldig bra prosjekt skrue, har ikke fått med meg denne før nå.

Meget pen måte du har fått utnyttet Swiftech blokka på , håper du greier å oppnå noen gode resulteter med oppsettet ditt.

 

Ellers så er det fult mulig å hardmodde Pro kortet opp mot 16 pipelines, men det kan ikke garanteres at det går. Om du ønsker å prøve det ut så kan jeg finne fram prosedyren til deg.

Lenke til kommentar
Ok, takk!

 

En av brukerne her på forumet; FantaCx, som også har fulgt med i denne tråden, donerte i dag en heatpipe til mitt foreløpig strandede chipsettkjøleprosjekt.

 

http://img.photobucket.com/albums/v299/Skrue/Heatpipe.jpg

 

Med noen kunster og knep, så kan det jo hende at denne kan komme til nytte ja!

Takk, FantaCx! :thumbup:

Skal nok ikke se bort ifra at jeg kommer til å følge med litt ekstra nå ;)

 

Jaja, men som jeg nevnte tidligere i dag; oppsettet ditt er vanvittig ryddig og gjennomført!

Slimline-blokka har jo vist seg og være rimelig effektiv og.

 

Så det er tydelig at du vet hva du driver med Skrue :thumbup:

 

 

- FantaCx

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Neida, har ikke fått problemer.

Det er nok helst tiden som ikke alltid strekker til. :(

Men jeg har etterhvert fått demontert selve rørene fra kjøleren, noe som slett ikke var så enkelt.

Så får vi se hva jeg kan finne på etterhvert.

 

En "test" som gikk ut på å stikke rør-endene i varmt vann, avslørte i alle fall en formidabel varmetransport gjennom rørene. Det gikk et par-tre sekunder, så hadde varmen fra vannet nådd motsatt ende på disse, så prinsippet ser i alle fall ut til å funke!

Så får vi se hva slags kombinasjoner og løsninger som kan dukke opp etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...