Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
blokka ser så langt ut til og yte bra syns jeg....skal du gå berserk i ati tool nå og klokke sky høyt ? hehe

Tjah, du skal ikke se bort fra det! :p

 

Det er jo alltids spennende å tyne ut litt ekstra her og der, men vi får nå først se hvor godt denne løsningen kjøler da. :hmm:

 

Btw; 50mm var jo ganske mye da ManagHead, men har du plass så er det jo greit nok!

Men plass har ikke jeg så mye av her i min løsning, så derfor måtte jeg krympe litt på slike ting.

Lenke til kommentar

Takk igjen!

 

Har i grunnen aldri tenkt over noen produksjon av akkurat denne GPU-kjøleren, for min egen del blir det i alle fall altfor tidkrevende.

Kan heller ikke tenke meg at profesjonelle produsenter vil ha noen interesse av det. Men kanskje jeg skulle slenge avgårde noen bilder til en eller annen?

Vi får uansett se hvor godt den sparker fra først.

 

ManagHead:

Jeg er for så vidt godt igang med en "remote" chipsetkjøler. Og om du tar en titt i post#95, så vil du se en begynnelse på den.

Fikk gjort litt til i går kveld, og her aner man konturene av selve kjøleren. Den sirkelrunde kjølerdelen skal felles ned i, og loddes fast i kobberplata:

 

S.jpg

 

Denne skal etterhvert monteres på selve aluminiumsvinkelen, som da vil fungere som varmebærer mellom chipset og selve kjøleblokka. Er imidlertid ganske usikker på hvor godt dette vil fungere i praksis, aluminium leder jo ikke varme så godt som kobber!

Men kniper det, så har jeg jo et 85w pelt-element på lur. ;)

Utformingen på selve kjøleribba er laget med tanke på å oppta så mye som mulig av varmen over en så stor flate som mulig, ved at vannet går inn i midten på kjøleren og presses ut gjennom kanalene ut i periferien.

Der blir vannet samlet opp i et konsentrisk kammer, og vannet forlater etterhvert dette gjennom en nippel på siden av kammeret.

Flere detaljer kommer etterhvert, får se om jeg orker en økt i mekkebua i kveld!

En 12-timer´s dag på jobben røsker jo litt i skrotten....

Lenke til kommentar

Tjah, det finnes jo allerede CPU-blokker med et liknende design.

Husker ikke i farten hvilken, men tror den funker ganske godt? Den varianten jeg her har laget vil nok lide litt ved at litt av ribbene i senter er fjernet, men så er den heller ikke beregnet for en CPU-montasje!

Hullet i midten har først og fremst sammenheng med at blokka skal gi minst mulig motstand i systemet, og i kombinasjon med det samlede arealet i kanalene, så tror jeg det vil stemme ganske bra.

 

Orka forresten en økt til i bua, og fikk dreid på plass kjøleribba i plata:

 

T.jpg

 

Da gjenstår det å lodde disse delene sammen, og lage vannkammeret. Grovt sett da.

Om ikke helgen plukkes helt i filler av venner og kjente med PC-problemer, så aner jeg en prøvekjøring i løpet av denne.

Men det er jo slett ikke alltid det går som man ønsker, her i verden.:roll:

Lenke til kommentar
Er imidlertid ganske usikker på hvor godt dette vil fungere i praksis, aluminium leder jo ikke varme så godt som kobber!

Men kniper det, så har jeg jo et 85w pelt-element på lur. ;)

Har selv laget alu-blokk til både cpu, chipset og gpu og må si at det er en myte at kobber er så mye bedre leder enn alu, man merker det rett og slett ikke. (med veldig mye masse, merker man det kansje) men jeg foretrekker alu pga vektforskjellen, kansje ikke så viktig på cpu og chipset, men på gpu er lav vekt en fordel. Og når man først har alu-blokk i systemet, er det en fordel å ha resten i alu også ( med tanke på korrusjon)

Endret av warlord
Lenke til kommentar

Kan vel ikke si meg heelt enig i det der.

Saken er jo den at kobber i dette tilfellet antakelig ville fungert noe bedre, dvs man ville antakelig fått en bedre / raskere varmetransport fra chipset til selve kjøleren med en kobberløsning, fordi "transportveien" er relativt lang.

Ulempen er at den blir relativt tung i forhold til alu. Vekten av det hele er nettopp årsaken til at alu er valgt, ettersom chipset-core er vesentlig mindre enn hva tilfellet er for eldre løsninger.

Dermed øker også risikoen for knusing av kantene på core ved litt uheldig håndtering av kabinettet, og vi vet jo alle hva det kan medføre...

Aluminiumen vil i dette tilfellet ikke få direkte kontakt med vannet. Dermed er faren for korrosjon utelukket, men kombinasjonen har uansett aldri skapt noen problemer for meg.

Lenke til kommentar

Jaja. Det ble både vennebesøk og PC-fiksing denne helgen også, så jeg kom ikke så langt som jeg håpet.

Men chipset-blokka fikk jeg i alle fall ferdig! :yes:

Her er den, for anledningen med peltierelementet på plass:

U.jpg

 

"Blokka" passet fint på hovedkortet også, og korresponderer fint med innløpsnippelen på skjermkortet:

X.jpg

 

Ettersom pelt´en er montert, så måtte jo dette prøves også! :p

V.jpg

 

Huttetu, greiene virka jo over all forventning! Minus 17grader er jo ikke daglig kost her i huset! Temperaturene er riktignok ikke i nærheten av hva stoolman&co opererer med for tiden, men det er vel ikke annet å vente når man bruker deler man finner i skrotkassa til OBS! :p

Elementet (ca 85w) satt jo opprinnelig i en kjølebag for bil, som den tidligere eier´n tydeligvis ikke var fornøyd med.

 

Meeen, kulda fortaper seg jo endel, på veien dit den egentlig hører hjemme:

W.jpg

 

Ca 3grader bør vel allikevel være godkjent som utgangspunkt for kjøling av chipset, og langt under det jeg har tenkt å operere med!

Så elementet (om det blir brukt) vil nok bli kjørt med en langt lavere effekt. Kondensfaren er jo åpenbar!

Kjører nok først uten elementet, for å se hva det kan resultere i.

Men det er jo godt å ha i bakhånd! :thumbup:

Lenke til kommentar

Pelt og heatpipe kunne jo vært en interessant kombinasjon ja!

Om det dukker opp en mulighet, så kan det jo hende at det blir forsøkt også. :D

 

Tempen på skjermkortet kan jeg ikke si filla om ennå, ettersom jeg vitterlig må få det hele i drift først!

Evig optimist som jeg er, har jeg visse forhåpninger om et svar på dette, i løpet av imorgen kveld.

Problemet er bare det, at morgendagen blir aldri som man tror......

Lenke til kommentar
Mycket bra !

Ser du har tatt av "minnekjøleren" på toppen av skjermkortet.

Har du planer med det eller ? :D

Neida, har ikke ytterligere planer med den. Tror den vil gjøre jobben ganske bra, i kombinasjon med vannkjølinga på undersiden.

Årsaken til at det ikke er montert, er at jeg mangler muttere til de 2mm skruene den skal festes med. Tomt for muttere hos Clas! :cry:

Lenke til kommentar

haha digga pelt prosjektet ditt på chipsett. det er bra :)

 

det er nokk meeer en nokk kulde for å kjøle chipsettet jah. tok litt tid før jeg helt fatta hvorfor du hadde den alu plata som går opp og over skjermkortet.

 

litt uvanlig plassering av chipsett blokk men det funker nokk :)

men hva med å brukt peltieret på gpu heller ?

Lenke til kommentar
haha digga pelt prosjektet ditt på chipsett. det er bra :)

 

det er nokk meeer en nokk kulde for å kjøle chipsettet jah. tok litt tid før jeg helt fatta hvorfor du hadde den alu plata som går opp og over skjermkortet.

 

litt uvanlig plassering av chipsett blokk men det funker nokk :)

men hva med å brukt peltieret på gpu heller ?

Hehe, det var jo derfor jeg kalte det "remote" chipset-kjøling.

 

Det kunne selvsagt vært en tanke med pelten på GPU, men det blir så mye ekstra styr med isolasjon, og ikke minst passende adaptere for å få kontakt med minnebrikkene også.

Så inntil videre blir nok elementet stående der det er. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...