Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Vel, problemet oppstod da jeg ville koble optiske drev til SATA-kontaktene, via IDE / SATA-adaptere.

Ett eller annet har gått i ball, uten at jeg finner noen forklaring? Har nå installert OS på en IDE-disk, og det har for så vidt latt seg gjøre. For så vidt, i den forstand som at det tar 6-7 minutter før Windows lastes igjen, etter POST!!

Og ja, BIOS er resatt til default settings osv, uten at noe hjelper.

Har aldri vært borte i lignende problem! :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det beste er nokk å ikke bruke adapter...

er ikke alle sata kontrollere som støtter optiske drev, og da spørs det om adapteret gjør det også...

hadde samme problemet når jeg skulle låne et sata drev en gang...

 

så det beste er nok å kjøpe seg et sata drev for å spare inn på kablene, istedet for å bruke et adapter som tydeligvis ikke virker skikkelig ;)

Lenke til kommentar

Nå begynner jo dette å dra seg litt vel mye OT, men jeg må jo sjøl ta skylda for det. :blush:

Saken er i alle fall at jeg nå har fått stablet det hele på plass igjen, etter mye herjing i BIOS.

Og adapterne er definitivt lagt på hylla her! Tør ikke eksperimentere noe mer med slike ting. Så derfor ble det IDE-kabling mellom CD-drevene i stedet.

 

Da gjenstår det bare å plukke maskinen i bits&pieces, for å montere chipset-kjøleren.

I heldigste fall dukker det opp noen bilder i løpet av kvelden, vi får se. ;)

Lenke til kommentar

Og dessverre må jeg si, dere ventet forgjeves. :no:

Fikk riktignok demontert maskinen i kveld, og prøvemontert kjøleren. Etter litt fintilpasning og fresing i kjøleplata for å få den til å gå klar av komponenter hist og pist, la den seg til slutt pent på plass på chipsetcore.

--

De som har opplevet det, vil nikke gjenkjennende til den meget ubehagelige følelsen man får når man plutselig hører en lav knasende lyd under slike "arbeider".

12x lupa ble fort tatt tak i, og det viste seg at det ene hjørnet på core hadde fått seg en knekk! :cry:

Dermed vil jeg nok ikke gjøre flere forsøk på å montere denne chipsetkjøleren, til det er nok core alt for skjør!

Spørsmålet er nå om greiene fortsatt virker....

Synd var det jo, at jeg måtte skrinlegge dette prosjektet, jeg har jo tross alt brukt mye tid på å få det til!

Men som det heter: "You can´t win them all".

 

Orginalkjøleren vil neppe bli montert på plass igjen, det vil jo bli en tragisk nedtur.

Av den grunn sitter jeg nå å spekulerer på hvordan jeg kan bli kvitt det spetakkelet, har jo noen små ideer på lager her.

Vannkjølt blir det nok ikke. Men om ikke annet, så i alle fall mer stillegående!

Jeg har jo mye rart liggende og slenge her.

Så titt innom av og til, det kan jo hende at det vil dukke opp en alternativ løsning likevel! ;)

Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner veldig godt hva du mener, Kvammis! I "gamle dager" laget man gjerne såkalte shim som man la mellom pcb og kjøleren, nettopp for å unngå å knerte kantene på CPU-core.

Jeg hadde for så vidt også laget det allerede, av en bit med tynn plast.

Men den var ikke lagt på plass under prøvemonteringa, og resten vet du jo...

 

@sigen: Takk for trøst, den kan jo komme godt med i en sådan stund! :yes:

Lenke til kommentar

var veldig synd dette ja...

su skulle ha passet på å bruke den shim'en under prøvemoteringa også, men nå vet du iallefall dette til neste gang du skal lage en så tung kjøler...

 

du får ha bedre lykke neste gang ja, kansje du får en annen genial idè snart :)

 

at du får det en gang senere tviler jeg iallefall ikke på ;)

Lenke til kommentar
Du skulle ha passet på å bruke den shim'en under prøvemoteringa også, men nå vet du iallefall dette til neste gang du skal lage en så tung kjøler...

 

Det er vel sant det ja.

Men det er for sent å snyte seg når nesa er vekk! :p

Har forøvrig forsøkt meg med en passiv kjøleløsning for chipsettet, men det falt ikke så bra ut. Det utvikler jo ikke ubetydelig varme, og det tok ikke så lang tid før tempen passerte 60grader, med åpent kabinett.

Slike verdier liker jeg rett og slett ikke, så løsninga blir nok å lage en kanal til kjøleribba, med luftttilførsel fra en realt nedgira vifte.

Har som en midlertidig løsning lagt inn en 40mm vifte i nærheten av kjøleribba, og tempen sank straks med 10grader.

Dermed er det vel også sagt, at den bittelille knusinga av det ene hjørnet på core ikke hadde noen betydning! Av og til har man jo flaks.......

Lenke til kommentar

Hyggelig å høre!

Synes egentlig nesten det er synd at ikke flere gjør det samme, det blir jo straks mye mer ryddig! Ikke blir det så voldsomt mye dyrere heller, slike kobberbend koster jo ikke mer enn 10-12 kroner pr stk.

Jeg synes i alle fall at det er verdt en hundrings eller to! :yes:

Lenke til kommentar
Hyggelig å høre!

Synes egentlig nesten det er synd at ikke flere gjør det samme, det blir jo straks mye mer ryddig! Ikke blir det så voldsomt mye dyrere heller, slike kobberbend koster jo ikke mer enn 10-12 kroner pr stk.

Jeg synes i alle fall at det er verdt en hundrings eller to! :yes:

Vel, funker det å lodde fast vanlige kobberstumper til bendsene, da, istedenfor noe annet(?) du nevnte lenger bak i tråden? Jeg har ihvertfall noen meter med kobberrør som jeg kan bruke når vannkjølingen min blir klar. Hvilket flussmiddel/loddetinn skal jeg kjøpe og hvor får jeg tak i det?

 

Dette kan du jo også nevne i vannkjølingsguiden, del 2, eller hva? :p

Lenke til kommentar

Jada meastp, det funker helt fint! Det er jo akkurat slik jeg gjør det, når jeg lager disse koblingene.

Som flussmiddel bruker jeg loddefett på tube, og ellers bruker jeg et helt vanlig loddetinn for elektronikk. Det finnes også till med sølvtilsetning, men jeg har aldri hatt noe behov for det.

Eller gjelder jo kravet til grundig rengjøring av flatene som skal loddes også her.

Jeg pusser gjerne overflatene med slipepapir, før jeg påfører litt flussmiddel.

Kobberbendene må også pusses innvendig, der tinnet skal feste seg.

Den greieste måten å gjøre dette på, er å vikle en passende remse med slipepapir rundt et bor eller en annen passende gjenstand, som deretter festes i en drill eller dremel. Da er det bare å pusse ivei inni bendet!

 

Ellers takk for forslaget om å legge dette inn i vannkjølingsguiden! :thumbup:

Jeg jobber jo fortsatt med den, så det tipset skal jeg nok få på plass!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men chipsetkjøleren var ikke død!!

Etter å ha gått rundt å ergret meg over det feilslåtte førstegangsforsøket hvor jeg knakk et hjørne på chipset-core, bestemte jeg meg for å gjøre et nytt forsøk.

Resultatet av det første, ble jo at jeg mistet en av S-ATA-kanalene pga knusinga, uten at det har hatt særlig betyding. Jeg bruker jo ikke flere enn to av de allikevel! :p

En midlertidig løsning for kjøling, ble løst med en passiv kjøler.

Dette fungerte mildt sagt dårlig, og dermed ble det å slenge på plass en midlertidig vifte.

Selv med en vifte, lå chipsettemperaturen gjennomgående mellom 50 og 60grader, for åpent vindu.

Dermed gjorde jeg som følger:

Vekk med skiten, og frem med stålplasten!

 

Liming.jpg

 

Etter å ha blandet en passende mengde, plasserte jeg en dæsj med plast i hvert hjørne på chipsettet. Anleggsplaten for kjøleren ble demontert, og utstyrt med et lag med ”glad-pack”, altså slik tynn plast som man bruker for å pakke inn matvarer. Den kan vel skimtes på bildet, om man ser godt etter.

Hensikten med plasten, var jo å forhindre at kjøleplata ble sittende fast for godt! Og slik ble resultatet:

 

Resultat.jpg

 

Plata ble siden behørig festet på chipsettet: Fastskrudd.jpg

Deretter ble heatpipes og selve kjøleren skrudd fast til plata.

 

Komplett.jpg

 

Og voila! Etter å ha montert alt på plass i kabinettet, viste det seg nå at temperaturen ramlet ned i skarve 10grader over vanntemp! (atm 22grader, chipset 32,2grader)

Det må jeg si meg svært fornøyd med, og ikke minst var det jo gøy at jeg til slutt fikk det til å fungere!

Til slutt et bilde av hele stasen på plass, for anledningen opplyst av blå lysdioder:

 

Belyst.jpg

 

Det gjelder jo å ikke gi seg!

Hermed er jeg omsider ferdig med denne workloggen, som jo endte bra til slutt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...