Gå til innhold

Trangt om plassen? Vi lager en slimline GPU-blokk!


Anbefalte innlegg

Når man finner det for godt å oppgradere maskinen sin litt, så hender det at dette byr på visse overraskelser mht plass.

Av en eller annen idiotisk grunn har hovedkortprodusentene funnet det for godt å plassere PCI-Ex slot´en laangt nede på kortet, og legger dermed beslag på dyrebar plass nær bunnen av kabinettet. Et sted må man jo gjøre av radiator og pumpe også!

Bedre blir det ikke om man for enhver pris skal ha på plass et lydkort i neste PCI-spor. Og det vil jeg.

Ikke bare blir det snaut med plass fra lydkortet og ned til bunnen, men plassen mellom skjermkort og lydkort blir mildt sagt snever! I alle fall om man vil ha plass til en vannkjølingsløsning for både GPU og RAM-brikker.

Her er det smått med plass til en "vanlig" GPU-blokk!

 

22.jpg

 

Øverst skjermkortet, nederst lydkortet, et SB Audigy2. Rørstubben som ligger på lydkortet er et 12mm kobberrør, for å illustrere avstanden mellom kortene.

 

Kortet slik det ser ut, med luftkjølinga på plass:

 

11.jpg

 

Med så liten plass til rådighet blir man nødt til å tenke nytt, og i verste fall må man låne tenkehetta til Petter Smart. :p

 

Så da var det bare å kaste seg på!

Det hele begynner med en 3mm kobberplate:

 

3.jpg

 

Deretter ble det klippet ut en mal for videre utforming av kobberplata, som også skal kjøle minnet på skjermkortet:

 

44.jpg

 

Deretter er det bare å ta baufil og bor fatt, og etterhvert begynner plata å ta fasong:

 

5.jpg

 

So far, so good! :mrgreen:

 

Takket være en gammel GPU-blokk fra Swiftech som Malvado på forumet forærte meg, så ble selve GPU-kjøleren en "enkel" affære:

 

6.jpg

 

Her ser du restene av kjøleren din Malvado, men den kom jo til nytte!

etter litt filing og dreiing falt kjøleribbedelen pent på plass i kobberplata:

 

7.jpg

 

Men vannet må jo gå ut og inn et sted også, helst uten at vannkammeret bygger for mye! Plassen mellom GPU-core og lydkortet er tross alt bare 15mm...

Godt jeg har en skruestikke til rådighet, og der fikk et par 12mm rørstubber gjennomgå:

 

8.jpg

 

Rørstubbene skal siden loddes direkte til kobberplata, og ettersom disse passerer rett over minnebrikkene på undersiden av kobberplata, vil kjølinga høyst sannsynlig bli tilfredsstillende!

Rørstubbene skal anbringes slik:

 

9.jpg

 

Da mangler vi bare vannkammeret! Man tager da en 50mm acrylsylinder man har liggende, og kapper og dreier en passelig bit fra denne. Da ender man opp med et utmerket vannkammer, hvor det etterhvert skal freses plass for rørene inn til selve kjøleribba:

 

A.jpg

 

Kjøleren er på langt nær ferdig ennå, blant annet skal selve kobberplata slankes en god del for å redusere vekt.

 

Men her aner man jo et brukbart resultat i det fjerne, i alle fall med hensyn til høyden på blokka!

 

B.jpg

 

Den rager skarve 14mm over bordplata, og dermed blir det "god" plass mellom skjermkort og lydkort!

 

Selve monteringa av delene kommer jeg tilbake til etterhvert.

Sikkert mange som lurer på hvordan blokka vil yte, og det gjelder også undertegnede! Det får vi neppe svar på med det første, det er mye annet som også skal på plass først!

Oppdaterer etterhvert, så heng med!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan har du tenkt å feste akrylstaven? Og hvordan skal rørene kobles til vannkammeret? Har du tenkt på pinnene som stikker opp fra lydkortet? Ser ut som de stikker et par millimeter opp.

 

Men fin blir den! :)

 

EDIT: På toppen i første innlegg står det CPU-blokk. Det er vel feil?

Endret av Vågebu
Lenke til kommentar

Med frykt for å skjemme deg helt bort i gode ord, henger jeg meg på og sier lykke til!

Ikke det at du kommer til å trenge så mye hell og lykke akkurat, hvertfall ikke hvis de tidligere prosjektene dine er noen indikasjon på hva du kan klare...

Hvor fikk du kjøleribben fra? Er de hjemmelaget, eller har du "lånt" den fra en annen blokk?

Gleder meg i hvert fall til å se det endelige resultatet!

 

Kan hende jeg bestiller en sånn til 9800 All In Wonder kortet som jeg snart får tak i, if you catch my drift?;)

 

Skal hilse fra Fiesta, forresten...

Endret av OnI
Lenke til kommentar

Vannkammeret skal skrues fast til kobberplata etterhvert, og tettes med silikon.

Det skal freses ut åpninger i vannkammeret for rørene, og tettes med silikon rundt disse.

Blokka vil ikke komme i konflikt med loddepunktene på lydkortet, det blir en grei klaring til disse!

Jada, jeg har målt. :yes:

Lenke til kommentar

Hvor fikk du kjøleribben fra? Er de hjemmelaget, eller har du "lånt" den fra en annen blokk?

Skal hilse fra Fiesta, forresten...

Kjøleribba er kvarta fra en gammel Chieftech-blokk ja, men den måtte pyntes litt på før den passet!

Om du ser igjennom bildeserien så finner du noen detaljer der. :yes:

 

Btw; Takk for hilsen, og hils tilbake til Fiesta!

Lenke til kommentar

Bra det her Skrue!

Er det ikke litt uheldig med det runde designet med tanke på gjenomstrømning i blokka? siden vannet som regel tar den enkleste veien så vil det vel stå nesten stille i enkelte deler av blokken? Eller tar jeg feill ikke at det har så me og si på gpu da men

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...