Gå til innhold

hva skal til for å borre et stort hull?


Anbefalte innlegg

hei, jeg trenger litt hjelp til å lage noen bra hull... helst uten å bruke stikksaga.

 

greia er at jeg har planer om å lage et kabinett med masse 120mm vifer, men de vanelige hull borrene jeg har er for små.

 

finnes det hullborr som er store nokk til 120mm's vifter? eller må jeg bruke annet utstyr, isåfal hva heter faen skapet å hvor kan jeg få tak i en? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke så barsk nå! :mad:

Vi prøver stort sett å holde et noenlunde ok språk her, så jeg foreslår at du kutter ut banninga frå nå av.

 

Det kan være greit å opplyse om hva slags materialer du har tenkt å benytte i kabinettet, da blir det litt lettere å foreslå riktig verktøy!

 

Det finnes hullsager som er store nok til 120mm vifter, (og som også kan benyttes i metall) men de koster omtrent like mye som et nytt kabinett.

Er å få kjøpt i de fleste jernvareforretninger.

Du får nok heller ta stikksaga fatt gitt! :p

Lenke til kommentar
Ta en titt i min worklog. (signatur)

 

Edit: 120mm hullsager kan være litt vanskelig å få tak.(hullsager som kan brukes på stål)

 

Edit2: Det settet ditt Snekker'n er vel laget for tre og gipsplater?

I utgangspunktet ja,men de tar alu stål som ikke er for tykt.

Har brukt det på en del kabinett, det finnes også slike beregnet på stål/alu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Ta en titt i min worklog. (signatur)

 

Edit: 120mm hullsager kan være litt vanskelig å få tak.(hullsager som kan brukes på stål)

 

Edit2: Det settet ditt Snekker'n er vel laget for tre og gipsplater?

I utgangspunktet ja,men de tar alu stål som ikke er for tykt.

Har brukt det på en del kabinett, det finnes også slike beregnet på stål/alu.

Har du link?

Lenke til kommentar

Eg har nettopp mekka hull til en 120mm vifte i toppen på mitt nye Lian-Li kabinett.

 

Brukte en 4,5mm bor til å bore festehull, + forbore et lite stykke på hver side. Så brukte eg en Dremel til å slipe opp en slisse der eg hadde borret. Til slutt brukte eg en Sandvik bajonettsag til å sage ut hullet. En liten times arbeid så var det fikset.

 

Hullsager på 120mm er svindyre!

Lenke til kommentar

En hullsag på 120mm er heller ingen spøk å håndtere.

Det kreves en ganske så kraftig drill for å drive saga rundt, og da blir også dreiemomentet ganske stort.

Da er det også en viss risk for at drillen vries ut av hendene på den som borer om han ikke er oppmerksom nok, så pass fingrene!

 

Btw; Trådstarter har jo ikke vist livstegn fra seg siden første innlegg?

Kanskje han allerede er ferdig med hullet sitt! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...