Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må vel også nevnes at prog kan deles opp i flere grupper? Altså King Crimson kan jo ikke helt sammenlignes med andre nyere progband fordi de nyere bandene har en annen sound osv. Mer som å sammenligne gamle Crimson med det nye. Det ligner ikke idet hele tatt, men likevel regnes det som prog.

Det vil vel si at prog kan defineres som så mangt vel? Bare en band skriver låtene sine utenom det vanlige vers/refreng så klassifiseres det som prog?

Lenke til kommentar

Det er vel forskjellige kriterier for å kalle noe prog.

 

Hvis f.eks et band i dag spiller inn en melankolsk, skranglete skive med haugevis av mellotron og gamle instrumenter på en gammal taperecorder blir det automatisk kalt prog, selv om musikken er det totalt motsatte av progressiv.

 

På den andre siden har vi musikken som er progressiv i ordets rette betydning, som lager noe nytt og kombinerer helt absurde ting, men likevel klarer å få en helhet i det (Dream Theater, Mr Bungle og flere andre nyere band).

 

Prog har blitt mer en sjanger enn det proggen var før. Har musikken rare taktarter, tidvis atonale og merkelige partier, mellotron (all musikk med mellotron blir kalt prog, virker det som) og teknisk eller på annen måte kompliserte elementer kalles det prog. Man finner liksom ikke noe annet navn på det.

Lenke til kommentar

Dream Theater er konger av prog! :D leste tidligere i tråden at noen nevnte med dream theater "ooo se hva vi kan" :p

 

de kan ganske mye ja.. jeg kan lett skryte på dem å være det teknisk/musikalsk beste bandet..

blir jo fullkomment når James LaBrie blir god til å synge (live).. digger hylinga hans på Octavarium, Metropolis Pt.1 (på live@the marquee.. ganske bra på de andre innspillingene også da, men denne er best;) )

 

Overture 1928/Strange Déjà Vu = Skills i ordets rette betydning

Lenke til kommentar
Ja, det er et progressivt jazz-band.

 

Jazz-Fusion — En utforskende jazzrock som er noe mer jazzaktig enn annen progressiv musikk, men likedann mer rocka enn vanlig jazz. Dette er en veletablert stilart fremført av band som Mahavishnu Orchestra, Brand X, Iceberg, Arti og Mestieri

Så ekte progband er det samme som progressivt jazz-band?

Her roter du fælt gitt.......

 

Og hvorfor siterer du fra din egen hjemmeside hele tiden?

 

Jaja.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Prog er ingen sjanger, men et uttrykk. Og det progressive uttrykket moderne metal-band hevder å være en del av, er ikke det samme som tidligere... Jeg refererte til mitt nettested, hvor jeg har en artikkel om prog, fordi du hevder jeg tidligere har sagt at Mahavishnu Orchestra ikke er et progressivt band. Snodig, når det har stått på nettstedet mitt i over et år.

 

Og hvorfor siterer du fra din egen hjemmeside hele tiden?

Kan du linke til de sitatene er du snill?

Endret av anth
Lenke til kommentar
Slutt å kverulere, T'Weed. Det tjener ingen.

Hvor er det sagt at metal ikke kan være progresivt?

Setter det selvsagt på spissen, men du sier noe i retning av at når metall-band påberoper seg progressive tendenser, så blir det ikke så "riktig" som når feks jazz-band gjør det. Og det blir jo litt teit når du samtidig sier at prog ikke er en sjanger men et utrykk.

 

Og sitater fra din egen hjemmeside har jeg da sett i hytt og pine her. Når jeg skriver "hele tiden" skjønner selv du at jeg spissformulerer.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

T'weed: prog(resiv) musikk brukes om musikk som gjør musikalske eller rytmiske endringer underveis i låtene og gjerne flere ganger..

det er et uttrykk som kan kombineres med alle sjangere..

 

hadde forresten vært kult om noen hadde prøvd å kombinere prog med en uvanlig sjanger.. hmm.. gospel, blues, swing, haha:P

Lenke til kommentar
T'weed: prog(resiv) musikk brukes om musikk som gjør musikalske eller rytmiske endringer underveis i låtene og gjerne flere ganger..

det er et uttrykk som kan kombineres med alle sjangere..

eh...hva får deg til å tro at jeg trengte den opplysningen? Forøvrig en nokså tynn definisjon.

 

Anth - kan hende jeg tar feil med hensyn til sitater fra egen nettside, men du har en tendens til å underbygge dine argumenter med sitater fra ulike kilder. Det er nærliggende for meg å tro at mange av disse kildene også forefinnes på din egen nettside.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Etter et lite søk, fant jeg ut at jeg har sitert noe som ble skrevet på musikkportalen min, en gang tidligere. Det var i forbindelse med Rush, hvor jeg siterte en som skrev noen gode ord om bandet.

 

Så to sitater på 2481 innlegg er for deg det samme som "hele tiden". Du skal ikke tro, men vite hva du snakker om... Særlig når du prøver å sette meg i dårlig lys med å få folk til å tro at jeg fantastiserer ting som står på nettsiden min.

 

Forresten så kaller du det en hjemmeside, men det er en portal med flere ansvarlige bak enn meg.

 

Edit: Det er ikke en tendens. Jeg bruker å oppgi kildene mine...

Endret av anth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...