Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

@SirMaximus - Gratulerer med terningkast 5, og glimrende kritikk i Drammens Tidende :)

Som er meget fortjent.

 

Populær i Danmark og ;)

 

Espen Storøs keyboardspil passer perfekt ind i alle numrene, og ja, der er lige et par unødvendige indslag som f.eks. lidt inde i nummeret ”The Prophecy”, men i mine øjne skal det bare være sådan, deraf betegnelsen progressiv metal.

 

*k9z*

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Progressiv black eller lignende metal finnes det forøvrig svært lite av. :\

Tja, nå spørst det hvordan man definerer prog black metal.. (whoops, der var jeg inne på sjangerrunking igjen)

 

Uansett: Acturus, Emperor, Peccatum, Satyricon, Borknagar, Ephel Duath for å nevne noen...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
I følge ProgArchives.com i hvertfall...

Hvilken sjanger mener du de hører hjemme.... nei glem det, vi skulle jo ikke sjangerrunnke!

Bare min personlige mening. Uansett er de progressive, ingen tvil om det.

 

@SirMaximus - Gratulerer med terningkast 5, og glimrende kritikk i Drammens Tidende

Takk takk :blush:

 

 

Edit: Ingen nevner Ayreon :cry:

 

Min helt :love:

Endret av SirMaximus
Lenke til kommentar

King Crimson som HalTan nevner. Rart at ingen andre har nevnt det ettersom det var dem som var med mest å definerte progrocken på tidlig 70-tallet.

Sammen med Yes som heller ingen har nevnt! :realmad:

 

Det var Crimson, Yes og Genesis som definerte progrocken på tidlig 70-tallet på den måten det var på da. Greit Pink Floyd var vel med liksåmye de også på den tiden, men Peter Gabriel omformulerte "prog" helt med kostymene sine og sine bizarre tekster og historier.

 

 

Lite utdrag:

 

4.30 pm. The tube train draws to a halt There is no station in sight Anxious glances dart around amongst the passengers as they acknowledge each others presence for the first time.

 

At the end of the train, a young lady in a green trouser-suit stands up in the centre of the carriage and proceeds to unbutton her jacket, which she removes and drops to the dirty wooden floor. She also takes off her shoes, her trousers, her blouse, her brassiere, her tights and her floral panties, dropping them all in a neat pile. This leaves her totally naked. She then moves her hands across her thighs and begins to fiddle around in between her legs. Eventually she catches hold of something cold and metallic, and very slowly she starts to unzip her body: working in a straight line up the stomach, between the breasts, up the neck. taking it right on through the centre of her face to her forehead. Her fingers probe up and down the resulting slits; finally coming to rest on either side of her navel. She pauses for a moment before meticulously working her flesh apart Slipping her right hand into the open gash she pushes up through her throat, latching on to some buried solid at the top. of her spine. With tremendous effort, she loosens and pulls out a thin, shimmering, golden rod. Her fingers release their grip and her crumpled body, neatly sliced, slithers down the liquid surface of the rod to the floor.

 

SPLAT!

The rod remains hovering just off the ground. A flagpole without flag.

The other passengers have been totally silent but at the sound of the body dropping on the floor, a large middle-aged lady, wearing a pink dress and matching poodle, stands up and shouts, "STOP THIS, IT'S DISGUSTING!"

The golden rod disappeared, the green trouser-suit was left on a hanger, with a dry-cleaning ticket pinned to the left arm.

On the ticket was written:

NAME.........................................

ADDRESS....................................

................................................

................................................

................................................

 

Genesis_PeterGabriel_live.jpg

Genesis_PeterGabriel_Foxtrot_Paris_Januar1973.jpg

74extra.jpg

75paceposter.jpg

Lenke til kommentar
Som alltid,  savner jeg Nine inch nails, selv om de er meget industrial, kanskje man kan kalle de prog? :dontgetit:

meget industrial?

NIN definerer jo industrial.

Vil ikke si at det er så veldig prog nei.

 

Du kan jo starter en tråd om industrial eller NIN? :p

Hva er det som er prog med NIN? De utvikler seg ikke så voldsomt per album, rytmene er 4/4 og stilen deres er ubenektelig industrial. (Svært bra industriel, et av de bedre bandene i sjangeren..)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Som alltid,  savner jeg Nine inch nails, selv om de er meget industrial, kanskje man kan kalle de prog? :dontgetit:

meget industrial?

NIN definerer jo industrial.

Vil ikke si at det er så veldig prog nei.

 

Du kan jo starter en tråd om industrial eller NIN? :p

OT: Ja, Jo... man kan jo forsåvitt det

 

on topic: mye av nine inch høres ganske prog ut da...

Lenke til kommentar
Som alltid,  savner jeg Nine inch nails, selv om de er meget industrial, kanskje man kan kalle de prog? :dontgetit:

meget industrial?

NIN definerer jo industrial.

Vil ikke si at det er så veldig prog nei.

 

Du kan jo starter en tråd om industrial eller NIN? :p

OT: Ja, Jo... man kan jo forsåvitt det

 

on topic: mye av nine inch høres ganske prog ut da...

Uhm. NIN er langt unna prog. Standard 4/4 takt og standard låtoppsett. Like vers refreng.

Lenke til kommentar
Edit: Ingen nevner Ayreon :cry:

Hvorfor nøye seg med bare Ayreon? Må da ta med alle prosjekter Arjen Lucassen har vært med på gjennom tidene for å bli fornøyd her :) Star One er min favoritt nå om dagen.

 

edit: Kan noen anbefale meg en prog-nettradio som fungerer er windoze media player?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...