Gå til innhold

Progressiv musikk - anbefaling og diskusjon


SnittLeif

Anbefalte innlegg

Da har vi to helt forskjellig oppfatning av hva god musikk er. God musikk treffer med en gang. Selvsagt kan en plate/et band vokse om man hører på det flere ganger.

 

Edit: Men at noen sier "Du blir nok vant til musikken", den kjøper jeg ikke.

Må si meg enig med TLZ her. God musikk treffer ikke nødvendigvis med en gang. Svært mange av de albumene jeg har hatt mest glede av syns jeg var kjedelig etter første gjennomlytting. God musikk er ikke nødvendigvis den musikken som fenger deg først, men den musikken som vokser i det uendelige.

 

EDIT: En av mine absolutte favorittband i dag "Winds" syntes jeg var vanvittig kjedelig førstegangen jeg hørte dem. Likte dessuten ikke vokalisten, men mislikte han aldri så mye som jeg misliker vokalisten til Spiral Architect. :p

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så dermed kan jeg si følgende til alle som ikke liker det progressive bandet Pink Floyd: Du blir nok vant til dem, bare du hører nok på platene.

Tja, alle vil nok ikke like Pink Floyd, men anbefaler alle å spinne Dark Side of the Moon en par ganger før de aviser bandet. :) (merk: hvis en person allerede har hørt mye på PF så er det naturligvis ikke vits...)

 

Det er som regel noko som fenger eller skaper interesse alt ved fyrste gjennomlytting.

Tja, på en måte ja...

Jeg har det i hvertfall sånn at jeg hører når det er en plate som jeg vet jeg må høre mer på. Jeg blir liksom nyskjerrig på om det er mer i det på en måte.

 

PS: Det jeg skrev med "du blir nok vant med det..." ... det var veldig på spissen. ;)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Så dermed kan jeg si følgende til alle som ikke liker det progressive bandet Pink Floyd: Du blir nok vant til dem, bare du hører nok på platene.

Altså nå begynner du å bevege deg farlig nært idiotisk farvann. Du kan selvsagt si dette. Du blir neppe skutt elns dersom du sier det, men det blir feil. Noen må ha ting inn med teskje og du er tydligvis en av dem:

 

Førstegangen jeg hørte ett band med grim/growle vokal reagerte jeg. Jeg syntes det var annerledens og ikke passende. Jeg likte musikken den var sammen med så jeg hørte på det. Etterhvert begynte jeg å akseptere vokalen. Etter at jeg hadde akseptert at den var slik begynte jeg å like den. Nå elsker jeg denne typen vokal og reagerer overhodet ikke dersom ett band benytter seg av det.

 

TLZ mener trolig det samme med vokal typen til Spiral Architect som må sies være noe spesiell. Han mener trolig at dersom jeg gir bandet flere sjanser vil jeg trolig også akseptere at den er slik.

 

Det er ett kjent faktum at mennesker reagerer på noe som skiller seg ut i fra det vi er vant til. Dersom jeg hadde vokst opp med musikken til Spiral Architect hadde deres vokaltype vært naturlig for meg. Siden jeg ikke har gjort det trenger jeg kanskje litt tid for å akseptere vokalstilen. Det er mildt sagt en stor forskjell på dette og det på spissen eksempelet du nevner med at alle kan like pink floyd dersom de hører nok på det.

 

Dersom en person som aldri hadde hørt annet enn danseband plutselig hadde fått servert pink floyd hadde han/hun trolig syntes at det var merkelig og annerledens. Personen ville nok akseptert det dersom han/hun hadde hørt nok på det. Selv om det er ikke noen selvfølge at han/hun hadde likt det.

Lenke til kommentar
qweac: Hvis det var først og fremst vokalen som ødela for deg så vil jeg anbefale Cynic, litt lignende musikk(hovedinspirasjonen til Spiral Architect faktisk), men helt andre vokaler.

Har nylig gått til anskaffelse av Cynic - Focus etter at jeg har blitt anbefalt det mange ganger. Samt at jeg ble Cynic på en eller annen "hvilket metal band er du" test på nettet. :p

 

Det første som slo meg var at produksjonen var forferdelig dårlig. Albumet satt ikke med en gang heller, men har bare gitt det en runde i spilleren. Skal gi albumet ett par runder til.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Det første som slo meg var at produksjonen var forferdelig dårlig. Albumet satt ikke med en gang heller, men har bare gitt det en runde i spilleren. Skal gi albumet ett par runder til.

Dårlig produksjon? Au da, du har nok gått på et bomkjøp der for en remastret versjon er ute for tiden. :hm:

 

Jeg måtte spinne Cynic 3-4 ganger før det satt oss meg...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Det første som slo meg var at produksjonen var forferdelig dårlig. Albumet satt ikke med en gang heller, men har bare gitt det en runde i spilleren. Skal gi albumet ett par runder til.

Dårlig produksjon? Au da, du har nok gått på et bomkjøp der for en remastret versjon er ute for tiden. :hm:

Får sjekke ut den da. :blush:

Lenke til kommentar
Noen må ha ting inn med teskje og du er tydligvis en av dem

Det du sier har jeg selvsagt skjønt hele tiden. Det er mulig jeg ikke teskje-presenterte poenget mitt derimot:

 

Om man finner et visst band irritabelt, så blir det for dumt å si at man skal kunne venne seg til det. For eksempel så kommer jeg aldri til å klare Blue Oyster Cult pga. en irriterende kubjelle som de bruker i alle sangene. Jeg klarer heller ikke Guns n' Roses, pga. den utrolig stygge vokalen. Jeg klarer ikke DDE fordi det låter forferdelig... Da hjelper det ikke at noen sier "Du blir vant til det". Det er musikk man enten liker eller ikke.

 

Om man derimot hører på et band, og man føler at det ikke gir noen ting/får ingen a-ha-opplevelse, så kan det hende at man oppdager elementene som gjør musikk bra om man lytter til de samme sangene flere ganger.

 

Musikk er noe man føler for, ikke noe man lærer seg å like.

 

OT: Dream Theater vokste hos meg da jeg såg en DVD av Quensrÿche, hvor de to banda spiller sammen på de to siste coverlåtene "Comfortably Numb" og "won't get fooled again". Herlig progressiv metall av ypperste klasse.

Lenke til kommentar
Da har vi to helt forskjellig oppfatning av hva god musikk er. God musikk treffer med en gang. Selvsagt kan en plate/et band vokse om man hører på det flere ganger.

 

Edit: Men at noen sier "Du blir nok vant til musikken", den kjøper jeg ikke.

Hva er det som er galt i det?

 

Et eksempel: Før likte jeg ikke Emperor, syntes det var dødt og rett og slett dritt dårlig. Så hørte jeg en sang (The Loss and Curse of Reverence) som var OK, ikke spess bra, men gikk ann å høre på den. Etter at denne ble spilt et par ganger i biblioteket mitt i iTunes (hadde på "shuffle") begynte jeg å få sansen for låta. Jeg skjekket ut resten av albumet (Anthems to the Welkin at Dusk) og fant ut at det jeg hadde kalt bråk før, nå var blitt genialt. Nå er Emperor yndlingsbandet mitt. Jeg elsker musikken dems. Hadde jeg ikke brukt den lille tiden det trengtes (for meg) å venne meg til musikken hadde jeg godt glipp av noe enormt. Er ubeskrivelig glad for at jeg vendte meg til den musikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...