Gå til innhold

Få denne pcen stillelgående!


Anbefalte innlegg

Jeg har et Thermaltake kabinett som heter "Tsunami Dream" som jeg syns støyer litt for mye.

 

JEg skal nå oppgradere pcen med følgende:

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.0 Ghz BOXED

DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort

POV GeFORCE 7800 GTX 256MB PCIe Retail

Samsung Spinpoint P120S 200GB S-ATA II

 

Hvilke vifte burde jeg kjøpe til disse komponentene?

Kabinettet : http://www.thermaltake.com/xaserCase/tsunami/swa/swa.htm

OG cpu og gpu/hovedkort

 

Jeg ønsker å ha maskinen stille, men samtidig ha best kjøling - så jeg kan evt overklokke hvis jeg ønsker dette, det er vel et kompromi...

 

Takker på forhånd for svar

 

edit: vurderer følgende

cpu: Zalman CPU Vifte Socket 478/775/754/939/940 - ZA-7700-CU

nb:Zalman Northbridge Kjøler- ZM-NB47J

gpu: Zalman VF700-ALCU VGA Kjøler- For Radeon 9****/X*** og GF 6800++

 

uvisst hva jeg burde/om jeg burde erstatte cpuene i kabinettet...???

Endret av cec
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slenger inn et lite forslag her :D

 

hvis kabinett viftene ikke er stillegående så kan du bytte de ut med noen andre her.

når det gjelder cpu kjøler så ville jeg kjøpt denne thermalright ribba, samt en 80x80 eller 92x92 vifte som du fester til (Anbefaler MIST, siden du evt skal overklokke så passer kanskje denne bra, hvor desibel går fra 19-44)

Lenke til kommentar

Mitt forslag er å bytte ut de orginale kabinettviftene med SilenX vifter. De pumper mye luft i forhold til støynivået. Har selv SilenX vifter i mitt kabinett. Både 11db og 14db. Høre de ikke, og de kjøler tilstrekkelig. Du finner de på Coolnsilent.no/

 

Du får med gummioppheng som hjelper til å dempe vibrasjonsstøy. Prisen forsvares med at du får virkelig hva du betaler for. Anbefales for de som er kresen på støy.

Lenke til kommentar

Jeg personlig tror det heller er grafikkort eller CPU som er støy-synderen i oppsettet ditt!

Jeg har veldig god erfaring med Thermaltake viftene, og de holder hva de lover, altså i ditt tilfelle ca. 21DB

Jeg ville heller prøvd å bytte ut vifter på chipset, CPU og skjermkort før jeg kjøpte nye kabinettvifter. Dette fordi grafikkort ofte KAN komme opp i 40DB lydnivå med stock-kjøler og CPU ca. 30DB.

 

Lykke til!

 

Mvh Gundersen :)

Lenke til kommentar

Støydemping er et komplekst tema, men her er et par tips:

 

Hva bråker mest i en PC:

1. Vifte® i strømforsyning

2. CPU vifte

3. Kabinettvifter

4. Vifte på grafikkort

5. Chipset vifte på hovedkort

6. Hardisker

 

Du kan enten bytte vifter eller bruke viftekontrollere til å justere hastigheten til passsende nivå (støy versus temperaturer).

 

Kabinettet ditt kan du beholde, det lager jo ikke støy :-) . Det vil blir bedre hvis du hjelper til med luftgjennomstrømningen, f. eks. å lage hull i bunnen av kabinettet. Da vil luft suges inn her også.

 

Hvis du kjøper en bedre kjøler på CPU og grafikkort, så kan du la viftene deres gå langsommere og de vil likevel gi god kjøling. Det motsatte vil da være en meget liten kjøler som trenger en illsint vifte for å bli kjølt tilstrekkelig...

 

Har du vurdert vannkjøling? Det gir mye bedre kjøling og dessuten lavere støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...