Gå til innhold

Rare ord du lurer på hva betyr.


BigJackW

Anbefalte innlegg

1337 er 1337-språk for leet (1=L, 3=E, 7=T fordi bokstavene likner). leet = eliit = elite. Så en som er 1337 er en som er elite, altså en med skills.

 

 

Du har rett i at 1337 = Elite, i spill sammenheng,

1337 e faktisk "internett språket" Som -lol, akka, brb, owm, cya, osv osv

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
OK, ihvertfall er det veldig irriterende å høre det i 90% av alle setninger som blir sagt.

 

Edit: Paradoks betyr selvmotsigelse

 

Er trønder sjøl ehh.. selv.

Men bruker og skrive på bokmål så jeg unngår mye forvirring.

 

Men ellers e d jo my artiar å snakk trøndersk da.

Den bæste dialækta :)

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Hva faen betyr stemmefisking ?

I en politisk sammenheng betyr det kanskje et forsøk på å skaffe stemmer fra velgerne?

Jepp. Ofte i form av populistiske tiltak (eller løfter, snakk om noe man kanskje skal gjøre etc.) som ikke nødvendigvis har så mye med ideologien til partiet som gjør fiskingen, men som blir brukt utelukkende for å skaffe velgere.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr?

 

ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra :p Noen som vet?

Lenke til kommentar

Jeg synes ordet telehiv er et fært ord. Tele har jo ingenting med det å gjøre. tælehiv eller noe kunne man brukt da ^^

Har det ikke det da?

Tele er frost i bakken eller noe, så telehiv er jo ganske forståelig. Da det er det som forekommer om våren når sneen smelter og bakken blir myk og slår sprekker her og der.

 

Om jeg ikke husker helt feil, that is.

 

Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr?

 

ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra :p Noen som vet?

Ja, du har rett i at det betyr 'skjønner', eller kanskje enda mer korrekt, 'skjønner du'.

 

Lurer på 'ama' selv, og har gjort det siden jeg var en liten pjokk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes ordet telehiv er et fært ord. Tele har jo ingenting med det å gjøre. tælehiv eller noe kunne man brukt da ^^

Har det ikke det da?

Tele er frost i bakken eller noe, så telehiv er jo ganske forståelig. Da det er det som forekommer om våren når sneen smelter og bakken blir myk og slår sprekker her og der.

 

Om jeg ikke husker helt feil, that is.

 

Jeg lurer på hvofor trøndere ofte ender setninger med "sjø", noen som vet hva "sjø" i denne sammenhengen betyr?

 

ja det betyr vel 'skjønner'... men vi har noe av det samme der jeg kommer fra; oppland, hvor vi sier 'ama' på slutten av en seting. Selv om jeg bruker det selv, så vet jeg ikke helt hvor det kommer fra :p Noen som vet?

Ja, du har rett i at det betyr 'skjønner', eller kanskje enda mer korrekt, 'skjønner du'.

 

Lurer på 'ama' selv, og har gjort det siden jeg var en liten pjokk.

 

Det betyr nok: Da, mann ! Men kjære Dem da, menneske ! Men i reine vær'n a'mann, som de sa på Hadeland før i verden. Idag veit jeg ikke, all den stund jeg har hørt folk fra Dokka påstå at de er fra Dukken.

Endret av steinkul
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...