Gå til innhold

Rare ord du lurer på hva betyr.


BigJackW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva betyr egentlig "A OK" ? Det samme som OK? In that case, hvor kommer A-en fra?

6307245[/snapback]

 

"A" meaning like the grade "A" being a perfect grade (like a "6"), that everything is "A OK" meaning everything is not just "OK" but "perfect"...

 

*I'm Canadian so I know these things... :tease:

 

esa

Lenke til kommentar
Kan noen gi meg en god forklaring på hva en "Catch 22" er? Har tenkt på å lese boken lenge, men har ikke fått tid enda.

6307323[/snapback]

 

Sirkulær logikk.

 

There was only one catch and that was Catch-22, which specified that a concern for one's safety in the face of dangers that were real and immediate was the process of a rational mind. Orr was crazy and could be grounded. All he had to do was ask; and as soon as he did, he would no longer be crazy and would have to fly more missions. Orr would be crazy to fly more missions and sane if he didn't, but if he was sane he had to fly them. If he flew them he was crazy and didn't have to; but if he didn't want to he was sane and had to. Yossarian was moved very deeply by the absolute simplicity of this clause of Catch-22 and let out a respectful whistle. 'That's some catch, that Catch-22,' he observed. 'It's the best there is,' Doc Daneeka agreed.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ok,jeg har en jeg har ruga på lenge:

 

Hva i helsike betyr MUFTN?

Eller åssen det skrives, er sånn det uttales... :p

5139360[/snapback]

 

Tydelig du er i mjøsområdet ja (Gjøvik/Lillehammer). I studentmiljøet på Kallerud på Gjøvik betyr «muftn» å være litt dårlig, uttafor, uggen, klein osv. Det brukes gjerne om den følelsen vi kjenner så godt: dagen derpå.

 

Skal se om jeg kan rote frem etymologien til det ordet, tror jeg hørte det i fylla eller noe en gang, men detaljene har unnsloppet meg.

 

EDIT:

 

Ok, ordet kommer fra en kar på Lillehammer som gikk under navnet «muftn», og det er han som er opphavet. Om han var bakfull hele tiden eller hva det var vet jeg ikke, men kallenavnet hans ble etterhvert til et adjektiv. Nå er det i sirkulasjon på Kallerud og på Lillehammer, og forhåpentligvis sprer det seg videre, for det er et fint ord.

 

Spre det! Bruk det! Om noen år står det i ordboka :)

Endret av EJH
Lenke til kommentar
Ok,jeg har en jeg har ruga på lenge:

 

Hva i helsike betyr MUFTN?

Eller åssen det skrives, er sånn det uttales... :p

5139360[/snapback]

 

Tydelig du er i mjøsområdet ja (Gjøvik/Lillehammer). I studentmiljøet på Kallerud på Gjøvik betyr «muftn» å være litt dårlig, uttafor, uggen, klein osv. Det brukes gjerne om den følelsen vi kjenner så godt: dagen derpå.

 

Skal se om jeg kan rote frem etymologien til det ordet, tror jeg hørte det i fylla eller noe en gang, men detaljene har unnsloppet meg.

 

EDIT:

 

Ok, ordet kommer fra en kar på Lillehammer som gikk under navnet «muftn», og det er han som er opphavet. Om han var bakfull hele tiden eller hva det var vet jeg ikke, men kallenavnet hans ble etterhvert til et adjektiv. Nå er det i sirkulasjon på Kallerud og på Lillehammer, og forhåpentligvis sprer det seg videre, for det er et fint ord.

 

Spre det! Bruk det! Om noen år står det i ordboka :)

6374950[/snapback]

 

Kult ord. Jeg kan starte å spre det i Nordland, for i dag er jeg faenmeg muftn

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...