Gå til innhold

Rare ord du lurer på hva betyr.


BigJackW

Anbefalte innlegg

Tydelig du er i mjøsområdet ja (Gjøvik/Lillehammer). I studentmiljøet på Kallerud på Gjøvik betyr «muftn» å være litt dårlig, uttafor, uggen, klein osv. Det brukes gjerne om den følelsen vi kjenner så godt: dagen derpå.

 

Skal se om jeg kan rote frem etymologien til det ordet, tror jeg hørte det i fylla eller noe en gang, men detaljene har unnsloppet meg.

 

EDIT:

 

Ok, ordet kommer fra en kar på Lillehammer som gikk under navnet «muftn», og det er han som er opphavet. Om han var bakfull hele tiden eller hva det var vet jeg ikke, men kallenavnet hans ble etterhvert til et adjektiv. Nå er det i sirkulasjon på Kallerud og på Lillehammer, og forhåpentligvis sprer det seg videre, for det er et fint ord.

 

Spre det! Bruk det! Om noen år står det i ordboka :)

6374950[/snapback]

 

Oi! :)

Den var gammal. Tusen takk for konstruktivt svar, det er et ord jeg skal begynne å bruke mer. ;)

Takk takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva betyr "duce", som i: -"what the duce?!"

 

Takker

6667265[/snapback]

Det skrives "deuce" og er først og fremst betegnelse på at en tennis-score er lik. Men i måten du skal frem til er det egentlig bare et gammelt ordtak som blir brukt for å legge kraft i spørsmålet.

 

image009.gif

 

WHAT THE DEUCE?

Lenke til kommentar
Hva betyr "duce", som i: -"what the duce?!"

 

Takker

6667265[/snapback]

Det skrives "deuce" og er først og fremst betegnelse på at en tennis-score er lik. Men i måten du skal frem til er det egentlig bare et gammelt ordtak som blir brukt for å legge kraft i spørsmålet.

 

image009.gif

 

WHAT THE DEUCE?

6669096[/snapback]

.

Ahh, tennis ja. Men deuce blir også brukt til tallet 2 i en kortstokk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...