Gå til innhold

Omtale av Worms 4: Mayhem (Xbox)


Anbefalte innlegg

Om Worms-konseptet hadde kome i dag med 3D ville det vært ein annan tone, med andre ord er eit folks vurdering av Worms 4 basert på samanlikning tildegare spel, som er uheldig synest eg. Gameplayet er meget forskjellig i 2D og 3D, og når du nærmar deg nr. 10 i rekka av spel er det naturleg at folk samanliknar dei nye med det dei likte ved dei første.

 

Alder speler og ein viktig rolle, for min del i allefall, spel var rett og slett meir morro før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde da ikke vært noen skam å gi ut et 2D-spill som ikke krever så mye nå. Worms 2 har tidløs grafikk, og trenger altså ingen remake. Kanskje Team17 kunne ha laget et Worms-spill "for voksne", med mark som blir splættet mye mer... :p Eller kanskje bare en ny 2D-versjon med de beste funksjonene fra de nye spillene i tillegg til alt det gamle som er bra. Til det kunne de sikkert ha fått hjelp av mannen bak konseptet.

 

Det er litt juks at man kan se målet mens man sikter på en mark som er langt unna. Det er noe av moroa at man må "beregne" når man sikter med Shotgun i Worms 2, for eksempel.

Lenke til kommentar

For dei av dykk stakkarar som aldri har sett eller prøvd "Worms - The Director's Cut", er det ein omtale og nokre bilete her. Eg anbefalar på det sterkaste å prøve spelet òg, anten på ein ekte Amiga eller gjennom ein emulator. Det har den samme skarpe, tilfredsstillande grafikkstilen som originale Worms, men ein del meir fargerikt og forseggjort, og den samme gode spelbarheita, men med litt fleire våpen og interessante funksjonar. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Det aller beste med Worms var 2D grafikken. Etter min mening kunne de stoppet sjangeren etter Worms Armageddon.

 

En god ting med de tidligere versjonene av spillet var at det funket fint å spille online med modem eller annen dårlig internettlinje. Hadde mange fine tider med Worms før jeg omsider fikk bredbånd :D

Lenke til kommentar

Det med grafikkstilen er sjølvsagt mest smak og behag. Sjølv likte eg den gamle stilen fordi den var "hardare", skarpare og mindre teiknefilm-aktig. Det følast meir tilfredsstillande å sprenge ting i lufta då. Det var liksom ikkje berre "pang :)", det var "PANG!!!!". Med Worms 2 vart alt på ein måte litt meir tamt og ufarleg.

 

Det er som du ser ei meining som ikkje har mykje objektivitet og kalde fakta i seg. Men eg likte i alle fall følelsen mykje betre i dei gamle spela.

 

Kay

Lenke til kommentar
Det er litt juks at man kan se målet mens man sikter på en mark som er langt unna. Det er noe av moroa at man må "beregne" når man sikter med Shotgun i Worms 2, for eksempel.

Shotgun-runder på tomme brett med små flater som makkene står på og oppsett der du ikkje kunne gå og hadde berre Bazooooooka med eit lag på kvar side av brettet :love:

Det var tider det.

 

Kva spel folk liker best er alt etter kva dei først prøvde. Eg prøvde Worms og Worms DC litt, ikkje så mykje, men vart hekta. Kort tid etterpå fekk eg Worms 2 og då var det gjort.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Jau, du har nok eit poeng der, zeph. :)

 

Eg prøvde Worms første gong det følgte med ein demo på cover-disketten til CU Amiga Magazine :D. Det var vel i 1994, når eg var 14 år. Vart hekta med ein gong, og brukte massevis av tid på det over dei neste åra. Når eg fekk meg Amiga 1200, fekk eg tak i WormsDC. Dei hadde teke var på alt det gode frå originalen, og lagt til masse nytt som gjorde det endå betre. :love: Eg har mange gode minner med begge dei versjonane. Hugsar spesielt alle matchane mellom meg og bror min, når vi sat oppe utover kvelden og natta og skaut målsaøkande rakettar og kasta cluster-granatar på kvarandre. Det var tider. :)

 

Når Worms 2 kom kun til PC (og ikkje Amiga), var eg i utgangspunktet misunneleg, men det gjekk over raskt etter at eg såg det. Der såg ikkje ut til å vere nokon vesentlege forandringar utanom det visuelle, og dei forandringane likte eg som sagt ikkje noko særleg. Seinare prøvde eg Worms Armageddon, og det spelte eg faktisk ein del. Det var eit ganske bra spel i og for seg, men det var liksom ikkje betre enn DC, so eg vart aldri veldig begeistra. Men det var først når dei flytta Worms over i 3D at serien vart direkte dårleg. Ikkje berre såg det plutseleg mykje styggare og meir rotete ut, men kontrollane vart mykje meir innvikla, og spelbarheita stupte generelt. Er ikkje det meininga at ny teknologi skal brukast til å gjere nye idear moglege, heller enn å forringe eksisterande konsept?

 

Jaja, no skulle jo Team17 lage eit nytt spel i 2D. Får håpe det blir brukbart. Men eg har mista trua på det utviklar-firmaet for lenge sidan.

 

Og dei som var so bra i gamle dagar. :(

 

Kay

Lenke til kommentar
Kanskje Team17 kunne ha laget et Worms-spill "for voksne", med mark som blir splættet mye mer... :p

Sa noen meitemark-splætt? Prøv Liero Xtreme! Nei, det er ikke Worms, men det er meitemarker som går rundt og skyter villt på hverandre med en mengde syke våpen. Perfekt for LAN-parties eller lignende!

 

LieroX er ikke turbasert, så det er litt mer actionorientert enn Worms.

 

Og nevnte noen blod? Her er det så mye at meitemarkene dine formelig drukner i det... :devil:

 

Edit: He-hey, 1000 innlegg! *hurra for meg*

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Jeg synes i og for seg at Worms til Amiga (husker ikke "etternavnet") var det beste! Overgangen til 3d har ødelagt ALT. Hvorfor tør INGEN utviklere i dag å holde seg til de gode gamle slagmarkene? Noen av 2D spillene banker alt av det som finnes på markedet nå. Jo nærmere vi kommer fotorealistisk kvalitet på grafikken (fortsatt langt å gå, men dere tar poenget), jo dårligere blir spilla, så å si. Jeg savner at utviklene lager spill som de liker det, og akkurat som de vil, og ikke bare slik markedet vil ha det (hostfjortiserhost). Ett spill som jeg likte var ninja gaiden, fordi de team ninja hadde lagt inn akkurat det de ville.

 

Jeg synes at vi skulle lage en underskriftskampanje der vi ber Team17 om å få en versjon av det første worms til dagens windows/unixbaserte systemer :p

Lenke til kommentar

2D-spill selger ikke en dritt lengre. Særlig ikke i USA og Europa. Å gi ut et 2D-spill til PC/konsoll i 2005 er et ekstremt sjansespill.

 

Men jeg synes faktisk Worms 3D var et rimelig bra spill. Ikke noe mot originalen, men det var faktisk rimelig moro. Det hadde sine kontrollproblemer, men ingenting som ødela spillet. Hvis dette er like bra/bedre enn Worms 3D, er det mulig jeg sjekker det ut.

Lenke til kommentar

Enig i at 3D-versjonen av Worms ikke er fullt så mislykket som annmeldelsen gir inntrykk av. På meg virket det som de hadde fikset mange av de største problemene fra Worms 3D, sånn som at makkene datt i vannet hele tiden. Mange av de nye våpnene passer og bra inn i spillet.

Enarmet banditt-opplegget syns jeg og passer bra inn, og gir litt ekstra variasjon på kampene.

Tror definitivt jeg kommer til å bruke en del tid på Mayhem og.

 

Det som irriterer meg VANVITTIG er at de fjernet så mange av innstillingsmulighetene ( fra Armageddon og utover ). I Worms 2 kunne man stille inn de sykeste ting på våpnene før man begynte å spille.

Spilte et par runder hvor minigunen skjøt 100 skudd som hver gjorde like mye skade ( på makkene og terrenget ) som en dynamitteksplosjon.

Det tok så sinnsykt av. Men når de lagde Armageddon var plutselig alt blitt så utrolig brukervennlig, og alle våpnene hadde de samme to-tre innstillingene.

Utvilsomt det jeg savner mest fra de gode gamle dager...

Lenke til kommentar

Worms United and Reinforcements til PC var mitt første kjøpte dataspill, og har gode minner om det ennå. Ingenting slo gameplayet og særlig musikken til det første Wormsspillet :love: Kjøpte Worms2 i sin tid også, men der hadde de ødelagt alt jeg likte ved Worms, så etter det har jeg ikke spilt det. :nei:

Lenke til kommentar

Må si jeg er enig i konklusjonen i omtalen, worms serien er død!

 

Ikke på grunn av at de har gått over til 3D,

ikke fordi de har endra grafikken til mer barnslig,

ikke fordi at de har gjort det lettere å treffe finder,

ikke fordi de har fjernet innstillinger eller innhold,

men fordi de ikke har vidreutviklet serien...

 

Worms Forts: Under Siege! hadde faktisk litt nytenking da, bare synd at det var alt for lite av den...

 

Og det så ikke ut til å slå ann heller.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Jeg skal ikke legge meg opp i at dere misliker 3D-utgavene av Worms, men jeg forstår ikke hvorfor dere har så store problemer med at de eksisterer. Selv synes jeg at de er svært underholdende. Gode, gamle Worms på en ny måte. Den nye stilen er ikke like gjennomført som 2D-varianten, men det forbauser meg egentlig ikke. Denne var såpass polert og velbalansert at man strengt tatt ikke kunne gjøre så mye mer med den. Når jeg spiller de gamle spillene i dag, føler jeg ikke noe behov for en ny versjon. Jeg kan ikke komme på en eneste ting jeg ønsker forbedret eller lagt til i dem, ikke engang på den tekniske siden. Alt er som det skal være. Jeg husker dessuten at jeg, og flere med meg, en gang drømte om Worms i 3D. "Tenk så mye kult man kunne gjort!" sa vi til hverandre. Dette var sikkert hva Team 17 tenkte også. Og dere har ikke tilfeldigvis lagt merke til at flere her mener at franchisen ble ødelagt allerede med Worms 2 (til min store overraskelse, da jeg alltid har trodd at det var regnet for å være seriens høydepunkt)? Uansett hva man gjør med et spill, vil det være noen som blir sure.

 

Fortsatt produksjon av 2D-spill; det hadde vært melking, det!

 

En liten kommentar: Kommersialiseringen av spillindustrien er av negativ karakter, ja. Det er synd at de virkelig gode spillene forsvinner i havet av masseproduksjon, men hvem vil vel ikke tjene penger? Kan dere garantere at dere ville gjort det annerledes? Det kan ikke jeg, enda jeg liker å tro det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...