Gå til innhold

Beste adventure spill?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurte på hva dere synes er det beste adventure spillet i nyere tid, altså ikke monkey island eller noe sånnt gammelt med utdatert grafikk ;)

mvh Haddock :innocent:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, Syberia kanskje men ville heller satset på Grim Fandango selv om det er et par år gammelt. Syntes ikke grafikk har så mye å si. Grim fandango ser faktisk ganske bra ut til å være nesten 6 år gammelt.

Escape form monkey island er jo ikke så gammelt. Du kan jo tenke på det

Screen fra Grim Fandango

Skrevet (endret)

Det har kommet veldig få adventure-spill i senere tid (les: siste 5 årene).

Men Broken Sword 3: Sleeping Dragon er kjempebra. Det er i 3D, men med håndmalte/3D bakgrunner og man styrer karakteren sin med vanlig WASD og en genial ringmeny som endrer seg etter hva man ser på eller peker på med musa.

Har ingenting med Tomb Raider å gjøre selv om styremåten er lik!

Historien er kjempebra, grafikken er vakker og voice skuespillerne er toppklasse. Du kan sikkert få det billig nå siden det er et par år gammelt allerede.

http://www.gamespot.com/pc/adventure/broke...esd/review.html

full anmeldelse..se på screenshots.

Endret av Bitex
Skrevet

Nja, adventurespill regnes mere av typen "Use Cat with Hairspray"-spill. Altså man blir satt fast her og der og må gjøre spesielle ting eller manipulere ting med hverandre for å komme videre. Morrowind er bare RPG.

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

newerwinter nights er et spill i adventure katogorien og det er sinnsykt bra;)

men er jo litt gammelt da..

nærmere 3 år tror jeg men grafikken er fortsatt bra allikavel

Skrevet

Så vidt jeg vet så hører Neverwinter Nights hjemme i RPG sjangeren, ikke Adventure sjangeren.

Men NWN er jo et av verdens beste RPG spill òg da, så det er alltid verdt å nevne! :)

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

altså det er ikke langt mellom et rpg og et adventure spill

adventure=reise ut på eventyr

og det er det jeg har oppfatta mange "RPG" spill også gjør

min mening :thumbup:

Skrevet
Morrowind, hvis det kan kalles adventure da, er vel mer Rpg....

Morrowind er 110% RPG. ;)

Fahrenheit kan bli enten den nyeste tids beste adventure-spill eller også såpass so TIDENES beste!

En fersk demo samt info om spillet kan finnes her på Gamer. :)

Skrevet

Zelda The wind waker.

Hvis vi ser litt lenge tilbake i tid er Zelda ocarina of time og Link to the past bedre :D

Skrevet (endret)

fint om vi kunne begrunne litt, ellers kommer TST og sier fyfy, dette er en telletråd, og de skal bare være i OT seksjonen...

For min del velger jeg å si Syberia (1 og 2), da dette spillet (ja, det er vel egentlig et spill) har klart å få meg til å sitte og spille "bare litt til" utover sene kvelder. Det er ikke mange spill som klarer det lengre.

Gamer.no har gode omtaler av begge spillene, anbefalt lesing :)

Grafikken er meget behagelig, og vi følger historien til en advokat på jakt etter en arving til Automoton-fabrikken i en liten landsby i fjellene. Naturligvis som seg hør og bør i de fleste adventurespill, vil ingen hjelpe deg før du har gjort de en tjeneste. Og for å gjøre det de ber om må du selvfølgelig løse en eller annen gåte, eller snakke med noen andre som også gjerne vil ha en tjeneste...

Meget spennende og engasjerende historie, som foregår i nåtid samtidig som du føler at dette kunne vært for flere hundre år siden... hadde det bare ikke vært for mobiltelefonen :p

Har også for første gang snust litt på adventure-genren på konsoll med Broken Sword: The sleeping dragon på min PS2. Også et meget engasjerende spill :) Er dog ikke ferdig med å fullføre nr. 1 og 2 i serien på pc enda... men er godt i gang.

edit: på oppfordring fra Snorre utvider jeg mine synspunkter om Syberia :)

btw: ikke kom her og si at det ikke finnes telletråder i OT seksjonen :p har sett flere tråder som har blitt flyttet dit (Hvilket spill spiller du nå? for eksempel)

Endret av Melfacion
Skrevet

Feil, da kommer jeg og sier fyfy. Jeg vil be om at alle begrunner svarene sine heretter. Med begrunnelse mener jeg en mini-omtale av spillet som fungerer slik at man får et lite inntrykk av hvordan spillet er og dens historie etc.

Dersom ikke dette gjøres fra nå av stenges denne tråden da telletråder overhodet ikke er ønsket noen steder på forumet. Dere må huske på at tråden ikke blir mindre en telletråd av at man flytter den til Off-Topic -> Annet.

Snorre :)

Skrevet

Mange RPG-ar her, må ein seie :). Sjølv om slikt som FFVII og NWN er ekstremt bra spel, og begge har ein del eventyr/utforskning i seg, er dei heilt klart RPG-ar, ikkje eventyrspel. Sånn eg har forstått det:

Eventyrspel: Fokus på utforskning, tradisjonellt blir ein fortalt ei historie etter kvart som ein løyser ei mengde pusle-oppgåver ("use midget with lump o' disgusting cheese").

RPG: Utforskning, historiefortelling, karakterbygging og action. Typisk vil der vere ein sterk fokus på korleis karakteren/karakterane utviklar seg, både i styrke etter kvart som han stig i nivå, og i personlegdom etter kvart som historia utviklar seg. Fokus er sånn sett mykje på rolla, og innleving er eit mykje større element enn i eventyrspel.

Ein god test kan vere å sjekke om spelet baserar seg på Dungeons and Dragons-reglar eller noko liknande. ;)

Sjølvsagt er det ein del spel som hamnar i grenseland mellom sjangrane. Eit døme på det er Quest for Glory-spela, som kombinerar klassiske Sierra-eventyr med grunnleggjande karakterbygging og enkle kampsystem.

Når det gjeld kva eventyrspel som er best, må eg nok tenke meg godt om. Der er jo so mange bra. Trasig at dei nesten ikkje blir laga lenger. :(

Kay

Skrevet

Broken Sword 3: Sleeping Dragon er sykt bra, og vansklig var flere ganger jeg satt skikelig fast.

er det eneste nyere evetyr spillet jeg har likt

fahrenheit ser lovende ut blir spenede å se hvor bra det blir

Skrevet

Jack the ripper er et fint og stemningsfullt spill med mange vansklige oppgaver.

Spillet er rundt et par år gammelt, og har da derfor litt utdatert grafikk, men for dem som synes at det med jack the ripper er interessant er det verdt å ta en titt på.

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

må jo nevne baldurs gate 2 og icewind dale 1 og 2 her

dette er jo hovedsakelig rpg men består av adventure også

alle 3 spilla er av samme engine

først skal du lage et party(icewind dale) eller en character(baldurs gate2) med maks av 5 og så skal du utforske i en stemningsfull verden full av quests

i baldurs gate får du muligheter til å møte folk som du kan ta opp i partyet ditt

i icewind dale må du lage alle selv

icewind dale kan du egentlig ikke bestemme så mye om hvor du skal gå har liksom bare 1 retning å gå

men baldurs gate2 er et veldig fritt spill som du kan egentlig velge å vrake quests pluss at det har en hovedlinje å gå

jeg vil si baldurs gate2 er best så kjøp det,,vinn det og vis du likte det så hopp over til icewind dale;)

jeg har vunnet alle spilla og er ufattelig fornøyd at jeg kjøpte det

Skrevet

Men når trådstarter spør etter adventure-spill av type Monkey Island, så blir det totalt feil å komme med spill som Baldurs Gate, FF, Morrowind. Dette er spill som beveger seg mye mer på RPG-siden enn adventure.

I ett klassisk adventurespill er det ikke personutvikling, alså stats og lignende.

Og hvis man går utfra disse forutsetningene, hva annet Broken Sword har kommet de siste årene? Savner ett godt, gammeldags adventure. Grim Fandango var det siste spillet av den typen som jeg skikkelig koste meg med.. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...