Gå til innhold

Windows Vista Beta 1 er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har det seg sånn at jeg ikke har lest hele posten, og gidder ikke å gkøre det heller. Jeg har bare et enkelt spørsmål.

 

Hvordan er Vista? Masse bugger, stabilt, virus osv. Jeg trenger altså litt info :)

For meg er det som XP, med en hælvetes mye driver-tull.

I second that. Installerte Vista, og måtte legge inn drivere for: Lydkort, Installere drivere til chipset, dvd-brenner. I XP trenger jeg bare installere lydkortet, de andre går automatisk.

 

Har enda ikke hatt noe erfaring med virus. Har heller ikke hengt seg opp eller noe..

Lenke til kommentar

Vista build 5112 funker som bare det her i Vmware 4.5.2, kjører det med 386mb minne og ser ut til knake og gå greit det(sålenge jeg ikke multitasker for mye).

 

Må si at jeg er liker veldig godt søkefunksjonene som har blitt lagt til over allt, og det at man kan lagre litt søkbar metadata på alle typer filer(dette er forsåvidt også et must for at virtuelle mapper skal fungere).

 

Hvis dere ser på screenshotet under vil jeg vise til søkefeltet nederst på startmenyen, dette fungerer som gode gamle "Run/kjør" i xp men tar også å viser programmer fra startmenyen som inneholder søkeordet(dette skjer seff i realtime, så alternativa kommer opp når man skriver).

 

Så langt liker jeg det jeg ser, når jeg kommer hjem skal jeg prøve og sette opp en installasjon av 64bit versonen på dedikert hardware :)

post-127-1123152233_thumb.jpg

Endret av Civilix
Lenke til kommentar
For meg er det som XP, med en hælvetes mye driver-tull.

I second that. Installerte Vista, og måtte legge inn drivere for: Lydkort, Installere drivere til chipset, dvd-brenner. I XP trenger jeg bare installere lydkortet, de andre går automatisk.

Dette er en beta, ikke alle hardwareprodusentene er ferdig med å lage driverene (for det er vel fortsatt de som lager driverene, ikke Microsoft selv). Jeg er overbevist om at driverstøtten bare kommer til å bli bedre og bedre. Jeg ville ikke lagt meg alt for mye opp i disse problemene, og samtidig skal man huske at de som tester ut denne betaen sannsynligvis sitter med en grei kompetanse på Windows, og i så fall er det minimale problemer man snakker om.

 

Så langt sier jeg meg fornøyd med Vista, jeg finner stadig noen nye smådetaljer. Jeg synes det virker lovende, selv om vi selvfølgelig ikke snakker om noen diger revolusjon.

Lenke til kommentar

http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1306762

 

Rip-off? :p

 

Men som nevnt i artikkelen, det at ikonene som vises når man browser filene på pcen gjennom min datamaskin, så vises det små bilder, og man trenger kun å gå opp til en sånn "knapp" øverst til venstre så kan man skalere størrelse og måten ikonene skal vises på! Er ikke så veldig nytt, men det er veldig mye mer praktisk enn den gamle måten å skifte måten ikonene vises på.

Lenke til kommentar

Da var det dags med dagens lille dose med ting som jeg har oppdaget i Windows Vista.

 

Start Menu Properties har blitt reorganisert, og blitt litt mer oversiktlig. Enda viktigere er Privacy delen som har kommet:

"Store and Display a list of recently opened files"

"Store and Display a list of recently opened programs"

 

Send To menyen har fått "Bluetooth Device". Uten at jeg av den grunn kommer til å benytte Bluetooth :)

 

IE7 har fått støtte for RSS feeds, i hvert fall til en viss grad. (Jeg benytter ikke RSS feeds selv, så jeg er ikke den rette til å vurdere hvor god eller dårlig støtten er.)

 

IE7 har fått MSN Search til høyre for adresselinjen, på samme måte som man har google i Firefox. Heldigvis søkefeltet i IE7 endres til å bruke google som standard.

 

That's all folks!

Lenke til kommentar
Send To menyen har fått "Bluetooth Device". Uten at jeg av den grunn kommer til å benytte Bluetooth :)

 

IE7 har fått støtte for RSS feeds, i hvert fall til en viss grad. (Jeg benytter ikke RSS feeds selv, så jeg er ikke den rette til å vurdere hvor god eller dårlig støtten er.)

Send to - Bluetooth Device finnes i XP SP2 også :thumbup:

 

Har egentlig aldri skjønt greia med RSS. F.eks itavisen har RSS støtte, men når man går inn på RSSen i bookmarks viser den ikke de siste nyhetene/artiklene kronologisk. Ubrukelig.

Lenke til kommentar
Send To menyen har fått "Bluetooth Device". Uten at jeg av den grunn kommer til å benytte Bluetooth :)

Send to - Bluetooth Device finnes i XP SP2 også

Hmm, virkelig? Tydeligvis bare en bug i Vista da som gjør at denne kommer opp selv om jeg ikke har Blåtann på PCen :)

Lenke til kommentar

Jeg har et problem når jeg skal installere Sony Ericsson PC Suite 1.7.7...

Når den skal installere MDAC 1.7 SP1 (et Microsoft program), så står det at den ikke støtter dette OS'et. Jeg har installert dette programmer separat også, og det gikk uten problemer, men jeg får fortsatt ikke installer PC Suite...

Lenke til kommentar

Generelt:

Desktopen er blitt fin, og det de har gjort med startmenyen er genialt (all programs knappen snur bare bilde til programmer som er "pinned", og det har kommet et søkefelt der man skriver inn navnet på programmet man ønsker.) Logonvinduet er nytt. Enda mer stilrent og minimalistisk. Alle programmer har fått en gjennomsiktig ramme. Men hvis man maximerer vinduene blir denne rammen mørk-grå. Utenfor vinduet har de laget en Mac-style skygge, og alle vinduer fader inn og ut. Microsoft har lagt til en ny font, og den brukes på stort sett alt. Den er fin, minimalistisk og stilren, og gir faktisk et mer ekslusivt inntrykk. Fonten heter forøvrig "Segoe UI".

 

Internett Explorer 7:

Å lese koder er forsatt ikke IE sin sterkeste side, dessverre. FireFox og Opera er nok flinkere enda. Men design og brukervennlighet har de blitt forbigått. På en meget elegant måte har Microsoft tatt vekk alle knappene med man ikke trenger, og flytta litt på menyer. Det gir mye mer minimalistisk inntrykk. Eneste som "mangler" er en knapp for å trykke vekk tabs i selve tabben.

 

Mappesystemet:

De har fjernet "my" eller "min/mine" prefixen. Computer bilde indeholder hardisker, floppy og cdrommer. Bilde er oversiktlig, og enkelt og greit får man vite hvor stor diskene er, og hvor mye plass det er igjen. Videre i mappene kommer noe som minner om en fancy explorervindu. Med litt tilvenning er alt lett å finne fram til, søkingen er super, men alikevel sitter jeg igjen med et intrykk av at noen designere hos MS har fått lov til å leke seg litt for mye med fargepenselen. Det som imdlertid er årleit, er at det som tidligere var adressefeltet er blitt klikkbart. Isteden for at den bare forteller deg hvor du befinner deg, kan du trykke der for å hoppe oppover i mappesystemet.

 

Nettverk:

Ingen problemer så langt, komuniserer over D-link 108 mbps nettverk av type g. Den finner hele nettverket og kobler seg på nettet. En sak som jeg ble glad da jeg så, var at man kunne vise detaljer ved filoverføring over nettverket. Man fikk opp time left, time used og speed.

 

Problemer:

Har ikke møtt på store driverproblemer enda. Startet opp etter instalasjonen med en veileder som sa den skulle sjekke hvilke drivere jeg trengte. Den fant det tråløse nettverkskortet og tre ting til, og installerte driverene. Har dog hatt en del problemer opp mot msn, men ser ut til å ha løst seg. Dessuten, hvis pcen går til Standby, er det umulig å vekke den. Jeg vil tro at å kjøre Vista på eldre pcer, i det hele tatt pcer dårligere enn min ( XP2500, 1024, 9600 PRO) vil være å tro på julenissen.

 

Konklusjon:

Jeg syns Microsoft tar mange skritt i riktig rettning med Vista. De har på en ganske elegant måte klart å smelte sammen GUIen til XP med OS X og diverse linux-guier. Hva som ligger bak av sikkerhet osv er det ikke så lett å oppdage ved første øyekast, og med tanke på at dette er en beta synes jeg de har gjort mye riktig. Det er ingen tvil om at XP for går i glemmeboka etter ei uke med Vista.

Lenke til kommentar

Heia Leifern!

 

Jeg har nå gått tilbake til XP. Jeg er avhenging av full kompabilitet med alt fra lydkort til mobil-programvare, og når dete ikke møtes mine "krav" så har jeg ikke noe særlig mange andre valg enn å gå tilbake til den tryggeste løsningen.

 

Skal nok prøve beta 2, men da ikke som main OS. Hvis det er mulig å bruke VPC så vil jeg nok gjøre dette, men jeg vil ikke riskikere å miste hele C-partisjonen som jeg klarte under forsøket på å lage en ny partisjon til Vista på hoved-harddisken min.

 

The End :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker nå Vista som hoved-OS, og det fungerer veldig bra.

 

Maskinen jeg kjører Vista på er:

AMD Athlon XP 2000+

768 MB RAM

DWD-RW

G-Force 4 TI-4200

2x 80 GB HD

Trådløst netterkskort: Compaq WL215

 

Det funker som en drøm, bruker ikke mer resurser enn WinXP, bortsett fra litt mer minne.

Virker også utrolig stabilt, og trenger nesten ikke bootes ved install av driver og programmer.

 

Jeg har en liten oversikt over mine erfaringer på:

http://linker.stjerne.net/windows_vista.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...