Gå til innhold

Er man dum hvis man stemmer på NKP?


Anbefalte innlegg

Første mann som mener at det er dumt. Jeg deler ikke helt meningen din, tenker på avsnitt 2.

Feil. Jeg mener det er dumt, sabla føkkings dumt.

 

Kommunist regime på Cuba er jo ikke akkurat oppløst, heller ikke kina eller Nord-Korea (som engentlig godt kunne blitt det)

 

"Kommunistregimet" på Cuba er ikke kommunistisk, heller ikke i Kina eller Nord-Korea. Det ser ut til å ligge i kommunismens natur å bli totalkorruptert for føttene av en enehersker eller maktelite (olsen hold deg unna, jeg vet hva du mener :D).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- RV er vel ikke lengre så vendt mot kina og mao. Var vel mest gjennom AKP denne innflytelsen kom.

- AKP er i dag "AKP" ikke AKP(ml). AKPerne har gått bort fra den marxistisk-leninistiske tankegangen, og satser i dag på ren marxisme.

- RV er ikke AKP. RV er et eget, selvstendig parti. AKPere stemmer som oftest RV ved valg, men er medlem av AKP til vanlig, fordi AKP er et parti som vil aktivisere, og ikke er interessert i å selv komme på Stortinget etc.

- Vil ikke si det er noe positivt at NKP er vendt mot den russiske "kommunismen", tvert om! Det var en grunn til at AKPerne ble deres meningsmotstandere/"fiender". Vi har vel alle sett hva som skjedde i Russland etter revolusjonen (kanskje ikke med egne øyne, men vi har noe morsomt som kalles kilder, og bevis). Russland var aldri noe kommunisme, den slo feil etter revolusjonen og bolsjevikene, og lenins demokratiske sentralisme har satt sine spor i mange venstrepartier - som AP, i at lederskapet står veldig sterkt, adlyde partiets ledere osv.

- Men stem det du mener er rett. Det er poenget med demokratiet, det blir ikke demokrati av at alle stemmer på partier som har oppslutning, men på partier man er enige med! Ellers kan de jo aldri få sjanse til å komme på stortinget!

Lenke til kommentar
Det som er dumt er vel først og fremst at det er et kommunistisk parti, som går inn for planøkonomi. Det ville ruinere vår velstand, og på sikt gjøre Norge til et u-land. Alle - absolutt alle - land der kommunisme har vært brukt som styringsform over tid har gått fullstendig på ræva økonomisk.

Nå tror jeg du skal holde deg for god til å gjøre dette om til atter en tråd om hvorvidt kommunisme er en dårlig deal eller ei. CheGuevara lurte på om det var dumt av han å stemme på at såpass lite parti, ikke om partiet i seg selv hadde en politikk som enkelte misliker, selv om du kanskje hadde sett at han stemte på Høyre eller det som verre er (i mine øyne) Frp.

 

CheGuevara: Stem det partiet som er rett for deg. Alt annet står det ikke respekt av.

Unnskyld meg, men det eksisterer jo allerede en tråd som heter "Hvorfor burde jeg ikke stemme FrP, der trådstarter blir bombadert med argumenter av de som er uenige med FrP sin politikk.

 

Når trådstarter stiller et ærlig spørsmål så må jo det jo være tillatt også for de som ikke er NKP'ere å svare i denne tråden ?!? Det enkleste hadde jo vært å si, ganske enkelt, at ja, du er dum hvis du stemmer NKP. Men jeg tenkte at jeg skulle begrunne svaret mitt litt bedre.

Lenke til kommentar
Både den kinesiske og russiske kommunismen er jo grusomme og avskyelige. Mener du seriøst at noen synes noe særlig om dem?

Rull inn. Både den kinesiske og den russiske revolusjonen førte til en velstandsøkning blant folk flest. At begge regimene etter hvert ble imperialistiske statskapitalistiske krigsnasjoner er en annen sak.

 

EDIT: Jeg mener trådstarter heller bør stemme RV fordi RV har en reell mulighet til å komme inn i Oslo, det har ikke NKP. RV og NKP har rimlig sammenfallende politikk i dagsaktuelle saker, så hvorfor ikke stemme RV og kanskje få inn Erling Folkvord istedenfor å stemme NKP og IKKE få inn hvem nå enn det er som stiller fra NKP.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Både den kinesiske og den russiske revolusjonen førte til en velstandsøkning blant folk flest.

Og det har du fra..?

Kanskje han har lest i historieboka? :p

Neida, men hvis du mener at ravolusjonen i alle (kommunistiske) land, så er det abare å legge opp! Revolusjonen i Russland, og Cuba førte jo med seg et blodbad (som CheGuevar og Lenin var skyldig i). Men etter det fikk jo de fattige kanskje det bedre. Men de rike, ja det vet du vel.

Lenke til kommentar
Det som er dumt er vel først og fremst at det er et kommunistisk parti, som går inn for planøkonomi. Det ville ruinere vår velstand, og på sikt gjøre Norge til et u-land. Alle - absolutt alle - land der kommunisme har vært brukt som styringsform over tid har gått fullstendig på ræva økonomisk.

Nå tror jeg du skal holde deg for god til å gjøre dette om til atter en tråd om hvorvidt kommunisme er en dårlig deal eller ei. CheGuevara lurte på om det var dumt av han å stemme på at såpass lite parti, ikke om partiet i seg selv hadde en politikk som enkelte misliker, selv om du kanskje hadde sett at han stemte på Høyre eller det som verre er (i mine øyne) Frp.

 

CheGuevara: Stem det partiet som er rett for deg. Alt annet står det ikke respekt av.

Unnskyld meg, men det eksisterer jo allerede en tråd som heter "Hvorfor burde jeg ikke stemme FrP, der trådstarter blir bombadert med argumenter av de som er uenige med FrP sin politikk.

 

Når trådstarter stiller et ærlig spørsmål så må jo det jo være tillatt også for de som ikke er NKP'ere å svare i denne tråden ?!? Det enkleste hadde jo vært å si, ganske enkelt, at ja, du er dum hvis du stemmer NKP. Men jeg tenkte at jeg skulle begrunne svaret mitt litt bedre.

Tråden "Hvorfor burde jeg ikke stemme FrP" legger opp til at andre kan komme med grunner for å ikke stemme på FrP. Det er faktisk hele formålet med tråden. I denne tråden derimot, lurte trådstarter på om det var dumt av han å stemme på NKP, når partiet var såpass lite. Nå ser jeg at CheGuevara har omformulert hovedinnlegget sitt etter han fikk tak i linken som skulle komme med, men essensen i det han lurte på var ikke hva som var galt med NKPs politikk.

 

Finnes det ikke nok kommunist-, kapitalist-, liberalisttråder her inne allerede?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si dum, men heller bruke et uttrykk som 'lite i kontakt med virkeligheten'.

 

Begrunnelse:

 

1.

Kommunisme, selv om det er en fin ide, kan ikke fungere fordi

....

2.

Kommunistregime etter regime har fallt fordi de ikke fungerte.

...

3. Å stemme på et parti man vet ikke kommer inn på tinget er, ...

 

1: Av alle teite begrunnelser for ikke å være for kommunise er dette den teiteste. Det du sier er altså at man skal la være å jobbe for en god ide? Skal man begynne å jobbe for dårlige ideer da? Det kan jo umulig være bedre? Og når du sier at det ikke fungerer i praksis, så sier jeg at "det er fordi verden aldri har sett ett kommunistisk samfunn". Vi har sett mange som har UTGITT seg for å være kommunistiske, men altså ikke i virkeligheten. Problemet med kommunismen oppstår på veien dit: Noen skal styre dette opplegget, og det innebærer at noen må ha mer makt enn andre, og makt korrumperer som man vet. Og absolutt makt korrumperer absolutt.

 

2: Regimer som har KALT SEG kommunistiske har falt. Det har jo vist seg i ettertid at de ikke var fullt så kommunistiske som man ville ha det til.

 

3: Dette er en flott måte å undergrave valgordningen på: Å oppfordre til å stemme på de som ikke vil det samme som deg selv fordi de har en sjanse til å komme på tinget. Hvis mange nok følger din oppfordring om å la være å steme på NKP, så vil de jo ikke komme på tinget, nettop fordi du fråråder folk å stemme på de. Men det er kanksje det som er din agenda?

 

Nei: Enhver må stemme etter sin egen overbevisning.

Lenke til kommentar

Man er ikke dum dersom man stemmer for NKP. Så lenge man gir sin stemme ut fra egen overbevisning så er det en god stemme. I mine øyne så er man kun dum dersom man stemmer ut fra hva foreldre, venner og andre mener.

Ser det er andre her som mener det er tull å stemme på NKP av forskjellige grunner, og det har dem forsåvidt lov til å mene. men dersom dem syntes det ville vært lurt av deg å da forandre mening og velge et annet parti som du innerst inne ikke liker så faller hele poenget med demokrati bort.

Vi har valgfrihet i Norge.....bruk den friheten og ikke tenk på hva andre mener!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...