Gå til innhold

Temperatur på prosessor har steget!


Anbefalte innlegg

Før lå prosessoren min på ca 39 grader... Plutselig nå ligger den på 45-46. Eneste jeg har gjort med maskinen er å sette inn et skjermkort som krever egen strømkabel. Kan dette ha noe med det å gjøre? er 45-46 grader høyt for en pentium 4 3,2GHz?

 

 

Edit: Jeg har byttet strømforsyning også. Kan det være at viftene har lavere omdr.tall nå med den nye strømforsyningen?

Endret av EnerGie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting til....har ei vifte bak i kabinettet...skal denne blåse innover i kabinettet eller ut av kabinettet?

 

Er det mulig å øke hastigheten på vifta på CPU'en, den har nemlig gått ned i hastighet etter at jeg skifta strømforsyning :(

Endret av EnerGie
Lenke til kommentar

Er det lenge siden du har renset kjøleribba til prossesoren for støv? Hybelkaniner kan fortsatt forårsake en god temperaturstigning.

 

Har du tatt i betraktning høyere sommertemperaturer?

 

Et skjermkort som krever ekstra strøm kan nok være med på å øke temperaturen ja, spesielt om det ikke er bra luftgjennomstrømmning i kabinettet ditt. Ta av sidedøra og om det blir stor forandring temperaturmessig så er det nok luftflyten.

Lenke til kommentar

ang farta på den har sønki kan væra at det nye graff kortet ditt bruker MYE strøm og detta merkes på resten av systemet...kan fortelle dette av erfaring etter overgang fra geforce fx 5700 pro til 6800gt tempen på cpu steg også ett par hakk..helt forklaring på dette har j ikke men kan væra at cpu nå har mer og gjøra ettersom graff kortet nå ikke er en flaskehals....og at da faktisk omd på cpu vifta har senket seg ca 100 omd/pr ...elller at du har kommet borti cpu jøler ved graff kort montering.... :)

Ang vifta i bak kant..sett den til og blåse ut du...mye bedere... :thumbup:

Endret av usæl-gesæl
Lenke til kommentar
jeg har to vifter foran og to bak de bak bøåser inn mens en av dem framme blåser ut!!! burde jeg skifte på dette?

Det vanlige er vel at de fremme suger inn og de bak blåser ut, men det har neppe så mye å si. Bare pass på at du ikke har en inn- og en ut-vifte bare noen få cm fra hverandre, slik at luften bare går i sirkulasjon mellom de to.

 

Kan for øvrig anbefale trådstarter om å gi PCen er real utblåsning med en boks trykkluft. Det er utrolig hvor mye støv som samler seg i PCen etterhvert. Jeg gjorde det for noen dager siden, med det resultat at idle temp. gikk fra 34 til 28-29 grader.

Lenke til kommentar
jeg har to vifter foran og to bak de bak bøåser inn mens en av dem framme blåser ut!!! burde jeg skifte på dette?

Det vanlige er vel at de fremme suger inn og de bak blåser ut, men det har neppe så mye å si. Bare pass på at du ikke har en inn- og en ut-vifte bare noen få cm fra hverandre, slik at luften bare går i sirkulasjon mellom de to.

Ikke at jeg har veldig mye erfaringer med slikt, men hvis PCen står intil en vegg, er det vel best at vifta nærmest veggen suger ut og den som står ut mot rommet inn, for intil veggen er det jo ofte tettere luft (særlig for meg som har PCen i en liten "kasse" og masse kabler og rot bak den) som blir varmet opp av PCen, altså vil det bli varmere siden vifta suger inn varm luft?

 

Men som sagt har jeg ganske lite erfaringer med sånt, så ikke vær sikker på alt jeg sier. ;)

 

Men uansett, CPU er ikke "for varm" før den går over 60 grader. I følge PC World Norge kan nyere P4-prosessorer tåle over 70 grader ved belastning, noe du sansynligvis ikke har med idle temp på under 50. ;)

Lenke til kommentar
Ikke at jeg har veldig mye erfaringer med slikt, men hvis PCen står intil en vegg, er det vel best at vifta nærmest veggen suger ut og den som står ut mot rommet inn, for intil veggen er det jo ofte tettere luft (særlig for meg som har PCen i en liten "kasse" og masse kabler og rot bak den) som blir varmet opp av PCen, altså vil det bli varmere siden vifta suger inn varm luft?

Det høres logisk ut ;)

Er jo også dette med at varm luft stiger, noe som sikkert har hatt innvirking på ATX-standarden, slik at viftehullene på baksiden stort sett ligger på øvre halvdel av kabinettet, mens PCI-slottene & co er på nedre halvdel.

Lenke til kommentar

Nå sier du jo ikke under hva slags forhold du har den temperaturen, men det langt unna noen farlig temperatur. P4 trhottler vel ved ca 72 grader (altså setter i gang prosesser for og kjøle seg selv ned)

Det er som andre også sier, heller ikke noe rart om tempen øker litt ved kraftigere skjermkort, skjermkortet sitter som regel rett under cpu viften, og virker nærmest som en liten radiator.

Prøv deg litt frem med forskjellige varianter av vifteløsninger, det finnes ikke ET fasitsvar på hva som gir best resultat i ditt kabinett. Men generelt er det nok en god ide og ha en som suger inn i front (også for HD's skyld) og en eller fler som drar luften ut bak. Men som sagt prøv deg gjerne litt frem, har opplevd at vifte i bakant under psu har gitt liten eller ingen effekt fordi den har "motarbeidet" psu viten, litt som Loomy sier. Og det er ingen "regler" uten untak :)

 

Ellers er jeg ening i hva Potetfar sier, og de fleste vanlige kabinetter har jo også psu i øvre bakkant (finnes untak), og blåsende ut, så da gir det seg nesten selv, om man skal ungå og dra luften ut og inn med 2 vifter rett ved siden av hverandre. Det er også en god ide og ikke plassere den for nære veggen.

Lenke til kommentar

Hei. Har akkuratt samme problem selv, men jeg har ikke gjort noen endring i systemet. Har 2 stk Chieftec full tower som står ved siden av hverandre. Den ene har en P4 2,6 Ghz, denne idler på 36 grader, den andre er en P4-2,4 Ghz, denne idler på 46-47 grader. (Tidligere lå denne på ca 37 grader).

Begge har boxed kjøler og vifte. har prøvd å å rengjøre kjøleribba og legge på ny kjølepasta, men ingen hjelt :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...