Gå til innhold

ATI Radeon X800VE AIW 256MB


stol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en kompis med dette kortet, enn så lenge.

Kortet har kun fire pipelines og yter dårligere enn mitt uklokkede Radeon 9700 Pro. Det viste seg også at kortet er et Powercolorkort. Ikke at det er no galt med det, men det opplyses jo ikke akkurat om det hos Komplett. Dessuten, med et 9800 Pro AIW (Retail) til 1200 kroner i samme butikken, så sier jeg bare at dere skal holde dere unna dette kortet. Langt unna det. Det er ikke et røverkjøp, bare røveri.

 

-Eirik

Lenke til kommentar
Jeg har en kompis med dette kortet, enn så lenge.

Kortet har kun fire pipelines og yter dårligere enn mitt uklokkede Radeon 9700 Pro. Det viste seg også at kortet er et Powercolorkort. Ikke at det er no galt med det, men det opplyses jo ikke akkurat om det hos Komplett. Dessuten, med et 9800 Pro AIW (Retail) til 1200 kroner i samme butikken, så sier jeg bare at dere skal holde dere unna dette kortet. Langt unna det. Det er ikke et røverkjøp, bare røveri.

 

-Eirik

Nå er jeg utrolig glad for at jeg rakk å avbestille kortet.

Lenke til kommentar

Jeg har en sterk tro på at dette kortet kan softmoddes. Det minner meg om 9800se aiw kortet mitt, som var helt likt 9800pro aiw med tanke på kjøling og pcb. Nå sto det faktisk 9800pro aiw på det også, men det måtte en runde gjennom omega drivers før det virket som det skulle.

 

Til personen som kjente en som hadde kortet: Hva med å skaffe en x800xt aiw bios og teste. Med et ekstra pci skjermkort skulle det ikke være vanskelig å flashe tilbake ved evt feil. Jeg vet det er en risiko å gjøre dette, men hvis det er kun komplett som selger dette kortet, tviler jeg på vi får en russisk guide på hvordan man låser opp disse pipelines'a.

Lenke til kommentar

Det er det liten tvil om... Jeg skrev produktanmeldelse på kortet i går, men det har ikke kommet opp på siden ennå... Regner med at ikke alle leser på hw.no-forum før dem kjøper skjermkort, og at dette kortet yter elendig er jo noe som burde vært fortalt tante Olga som skal kjøpe en pc som barnebarnet skal spille på...

 

StigK: Tror nok ikke det blir noe testing av annen bios... Det får noen andre ta på seg å gjøre... :) Kortet skal tilbake, og da tar man ingen unødvendige risker...

 

Edit: slenge på svar...

Endret av trust_any1
Lenke til kommentar
Det er det liten tvil om... Jeg skrev produktanmeldelse på kortet i går, men det har ikke kommet opp på siden ennå... Regner med at ikke alle leser på hw.no-forum før dem kjøper skjermkort, og at dette kortet yter elendig er jo noe som burde vært fortalt tante Olga som skal kjøpe en pc som barnebarnet skal spille på...

 

StigK: Tror nok ikke det blir noe testing av annen bios... Det får noen andre ta på seg å gjøre... :) Kortet skal tilbake, og da tar man ingen unødvendige risker...

 

Edit: slenge på svar...

Tydelig det yter elendig, men må være produksjonsfeil når det er X800 med kun 4 pipelines...

ATi har vel bommet litt på specs..

Mtp på navnet på brikken, burde det MINST være 8 pipelines. Selv tror jeg kanskje det kan funke å modde..

Prøv da vel? :)

Uansett, Komplett burde gi kompensasjon, skal ikke betale så mye for et slikt kort med en standardytelse som ikke tilsvarer prisen. Forøvrig, det at det er PowerColor gjør ikke noe, da disse lager kortene til ATi, så det er samme kort uansett...

Lenke til kommentar

http://www.powercolor.com/global/product_series_AIW_AGP.html

Jeg finner ikke kortet her.

http://www.ati.com/products/multimedia.html

eller her.

 

Mulig jeg er blind. Men hvis jeg har rett, så er det en grunn alene om at jeg ikke vil ha kortet.

 

Uansett tror jeg du har rett i at det er et powercolor kort siden varenummeret er tilsvarende andre powercolor kort.

Men det eksisterer ikke når jeg søker rundt på varenummeret.

Lenke til kommentar
Dette MÅ da være å betrakte som villedende markedføring?

 

Om det stemmer at kortet bare har 4 pipelines altså...

 

I tilfelle er dette "tilbudet" noe for forbrukertilsynet!! :mad:

Javisst! Hvis det stemmer så ser jeg på det som ren og skjær svindel.

 

Det kan jo nesten sammenlignes med å rive av merkenavnet og modellnavnet på en sliten moped, feste på navneskiltet "BMW 525i" og selge "bilen" usett via QXL.

 

Klart det blir trøbbel av å kalle noe med 4 pipliner og lav klokkehastighet for X800XT.

 

X800XT er 500MHz GPU, 1000"MHz" minne, 256bit minnebuss og 16 pipeliner. Hvis kortet ikke har dette så er det rett og slett ikke et X800XT heller og dermed villedende markedsføring.

 

Jeg håper også at noen tipser forbrukerrådet (?) om dette. Eller var det forbrukerombudet som hadde med reklame å gjøre?

Lenke til kommentar

@ Death comes rippin...

"QUOTE (Furyfax @ 18/07/2005 : 13:29)

4 pipelines er det samme som å ha 1 testikkel.

Det er rett og slett for lite!

 

hahaha genialt sagt!!

 

 

4 pipelines er det samme som å ha 1 testikkel.

Det er rett og slett for lite!

 

hahaha genialt sagt!! "

 

 

Har en kompis som fikk fjernet en testikkel, han fikk tvillinger forleden :p ..

 

@ jaden

"Ok. For å resonere litt her. Vi har en GPU med 4 pipes og 425 mhz. (425x4=1,7 GPixels\sek). Parret med GDDR3 minne med 256bits bus og 800mhz hastighet. Til sammenligning for dere som ikke har så mye peil. Det er en Apprilia 50cc scooter på full fart bortover autobanen i Tyskland.... Med andre ord; ikke noe særlig. Høres ikke ut som noen god sammensetning. Hvor står det at kortet har 4 pipes?"

 

eller en Ferrari F50 på en kommunal grusvei på Snåsa...

 

AIW X800 kort med 4 pipelines for 1800,-...

betaler vel mest for All in Wonder delen da, men skal du ha en HTPC...

Lenke til kommentar
@ Death comes rippin...

"QUOTE (Furyfax @ 18/07/2005 : 13:29)

4 pipelines er det samme som å ha 1 testikkel.

Det er rett og slett for lite!

 

hahaha genialt sagt!!

 

 

4 pipelines er det samme som å ha 1 testikkel.

Det er rett og slett for lite!

 

hahaha genialt sagt!! "

 

 

Har en kompis som fikk fjernet en testikkel, han fikk tvillinger forleden :p ..

 

@ jaden

"Ok. For å resonere litt her. Vi har en GPU med 4 pipes og 425 mhz. (425x4=1,7 GPixels\sek). Parret med GDDR3 minne med 256bits bus og 800mhz hastighet. Til sammenligning for dere som ikke har så mye peil. Det er en Apprilia 50cc scooter på full fart bortover autobanen i Tyskland.... Med andre ord; ikke noe særlig. Høres ikke ut som noen god sammensetning. Hvor står det at kortet har 4 pipes?"

 

eller en Ferrari F50 på en kommunal grusvei på Snåsa...

 

AIW X800 kort med 4 pipelines for 1800,-...

betaler vel mest for All in Wonder delen da, men skal du ha en HTPC...

Så går du for et annet kort... :p

Lenke til kommentar

For å si det kort, det finnes ingen grunner for å kjøpe dette kortet! Dvs. om du liker å kaste bort penger, så er dette kortet perfekt.

 

Spørsmålet hvorvidt man kan få låst opp noen pipelines kommer ikke til å bli løst av min kompis, selv om jeg også er nysgjerrig... Er det ingen andre som har begått feilen og kjøpt dette kortet, som dessuten ikke har noe mot å ta en risk? :)

Lenke til kommentar
For å si det kort, det finnes ingen grunner for å kjøpe dette kortet! Dvs. om du liker å kaste bort penger, så er dette kortet perfekt.

 

Spørsmålet hvorvidt man kan få låst opp noen pipelines kommer ikke til å bli løst av min kompis, selv om jeg også er nysgjerrig... Er det ingen andre som har begått feilen og kjøpt dette kortet, som dessuten ikke har noe mot å ta en risk? :)

Kjøp et kort, så skal jeg ta risken for alle her :p

Lenke til kommentar

Jeg regner nesten med at ATI har kuttet de overflødige pipelinesene fysisk på dette kortet siden det er en så brutal nedskjæring av specsa i forhold til x800xt, i tillegg til at det er heller billig. Noen bør forsøke med litt biosflashing for å finne ut av dette en gang for alle. En pipeåpningsflash eller en xt-bios-flash burde funke om de ikke har blitt skåret over fysisk.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått så blir kortene varmere jo flere pipelines som er på det? Leste det i en test av en vifteløs skjermkortkjøler. Kjøleren ble anbefalt dersom man ikke hadde mere enn 4 pipelines på kortet. Hvis dette stemmer så er det rett og slett ganske fornuftig å levere kortet med 4 pipelines. Hva skal man med AIW delen dersom man bare skal spille? Med lavere varmeutvikling ser dette kortet ut som en HTPC's våte drøm. Lav viftestøy er et must i en HTPC. Nå sitter det en THEATER200 brikke på R9800SE/PRO AIW kortene, jeg regner derfor med at Topic kortet er utstyrt med THEATER550 brikken slik som de andre AIW kortene i X800 serien. Om det er tilfelle så skal jeg garantert ha et slik kort, come to papa! sier jeg bare. Jeg spiller ikke på HTPC'en likevel.

 

Pga. manglende informasjon så er det for tidlig å konkludere med noe enda, men jeg syntes det var rart med alle som kastet seg på "Dette er svindel!"-toget. For oss som ikke har lyst til å betale 3500++ for et X800AIW kort så er topic kortet manna fra himmelen! (Forutsetter THEATER550 brikke da ;) )

Lenke til kommentar
Pga. manglende informasjon så er det for tidlig å konkludere med noe enda, men jeg syntes det var rart med alle som kastet seg på "Dette er svindel!"-toget. For oss som ikke har lyst til å betale 3500++ for et X800AIW kort så er topic kortet manna fra himmelen! (Forutsetter THEATER550 brikke da ;) )

Kortet har sikkert sin målgruppe. Men det er fortsatt dårlig gjort av ATi å gi det samme navn som sine toppkort.

Lenke til kommentar
Pga. manglende informasjon så er det for tidlig å konkludere med noe enda, men jeg syntes det var rart med alle som kastet seg på "Dette er svindel!"-toget. For oss som ikke har lyst til å betale 3500++ for et X800AIW kort så er topic kortet manna fra himmelen! (Forutsetter THEATER550 brikke da  ;) )

Kortet har sikkert sin målgruppe. Men det er fortsatt dårlig gjort av ATi å gi det samme navn som sine toppkort.

Har de det? Har komplett og PCutstyr forandret på produktbeskrivelsen etter denne tråden kom igang? Med en gang jeg så VE etter X800 så skjønte jeg at det var noe uvanlig med dette kortet. At de oppgir at det er en X800XT kjerne på kortet forteller oss jo også noe om hvilke versjon shader som er tilgjengelig, de kan jo ikke like godt unnlate å oppgi hvilken kjerne som står på kortet heller?

 

Uansett så vil det forundre meg stort om ikke det er muligheter for å åpne pipelines på dette kortet etter hvert, i.o.m. at dette er slikt et niche kort som det er så ville det ikke være lønnsomt å starte en egen produksjonslinje av en lobotomert X800XT kjerne med mindre de har planer om å sette samme kjerne i et mainstream produkt. Men det blir jo artig å se, dette kortet kommer hvertfall til å finne veien til min HTPC. :thumbup:

 

Edit: Stilig 3D art inne på Deviant forresten :thumbup:

Endret av Joey1313
Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så blir kortene varmere jo flere pipelines som er på det? Leste det i en test av en vifteløs skjermkortkjøler. Kjøleren ble anbefalt dersom man ikke hadde mere enn 4 pipelines på kortet. Hvis dette stemmer så er det rett og slett ganske fornuftig å levere kortet med 4 pipelines. Hva skal man med AIW delen dersom man bare skal spille? Med lavere varmeutvikling ser dette kortet ut som en HTPC's våte drøm. Lav viftestøy er et must i en HTPC. Nå sitter det en THEATER200 brikke på R9800SE/PRO AIW kortene, jeg regner derfor med at Topic kortet er utstyrt med THEATER550 brikken slik som de andre AIW kortene i X800 serien. Om det er tilfelle så skal jeg garantert ha et slik kort, come to papa! sier jeg bare. Jeg spiller ikke på HTPC'en likevel.

 

Pga. manglende informasjon så er det for tidlig å konkludere med noe enda, men jeg syntes det var rart med alle som kastet seg på "Dette er svindel!"-toget. For oss som ikke har lyst til å betale 3500++ for et X800AIW kort så er topic kortet manna fra himmelen! (Forutsetter THEATER550 brikke da  ;) )

Er det ikke like greit å kjøpe et dedikert tv-kort og et eller annet fillekort som utgang da? Det blir jo billigere også... Klart, du sparer jo en kortplass, og det kan jo være viktig... Men... Det finnes skjermkort som ikke har mer kjøling enn en kjøleribbe og det blir det jeg skal bruke i min HTPC... Eller... Media-PC... (tør ikke bruke navn med definisjoner...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...