Gå til innhold

EU - Er dere for eller imot ?


Er du for eller imot EU?  

295 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot EU?

    • For
      73
    • Mot
      172
    • Vet ikke
      50


Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke helt bestemme meg før jeg får forelagt meg en liste over ALLE for og mot argumentene av ett medlemsskap.

Jeg vet det er umulig for alle å ta ett 100% rasjonelt valg, men for å oppnå større grad av rasjonalitet i beslutningsprosessen trenger jeg mer info.

Vet at så godt som alle i omgivelsene mine som eg er i kontakt med er for ett medlemsskap. Men eg gjør meg ikke opp en mening før eg vet mer konkret ka d går i.

5945014[/snapback]

Jeg forstår poenget ditt, men siden tankene bak EU ikke er fullt ut rasjonelle, så vil det være umulig å oppnå en rasjonell beslutningsprosess. Mye av dette ligger i konflikten mellom Frankrike og Storbritannia, og da mener jeg ikke bare at de ikke stoler på hverandre, men at Frankrike ønsker en føderalistisk EU etter mønster av USA hvilket bl.a. innebærer

- mer makt til EU-parlamentet

- egen EU-skatt

- egen EU-hær

Alt dette er stadig under debatt.

 

Storbritannia, på sin side, ønsker et handelsfellesskap med minimalt med politisk innblanding landene imellom, og ironisk nok var det slik EU startet, som kull- og stålunionen mellom Frankrike og Tyskland. Ekstra ironisk blir det når Frankrike gjør sitt beste for å hindre fri handel.

 

Vi ser også at Frankrike og Tyskland i flere år har brutt med det angivelige så absolutte kravet om at nasjonalunderskuddet ikke bør overstige 3 prosent, men har ikke måtte rydde opp i dette. En ser klare tegn til at det i realiteten er stor forskjell på håndheving av regler for store og for små land.

 

Når du leser nyheter i Norge om EU vil du legge merke til at alt dette sauses sammen til en graut, og det er påfallende lite kritisk journalistikk om faksjonene innad. Norske og danske medier er vanligvis pro EU, mens svenske og britiske medier er kritiske. Jeg anbefale derfor å lese langt mer enn norske aviser, anbefaler f.eks. nettutgaven av The Economist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er imot eu..grunn: jeg vet vi har mange av de samme reglene siden vi har den eøs avtalen, men allikevel syns jeg at Norge ikke skal bli medlem. Norge har i mange hundre år strevd for å bli selvstendige...vi har vært det nå siden 1905, men vi blir ikke like selvstendige ved å bli medlem av eu..jeg tror vi klarer mer en bra nok uten å være medlem av eu...

Lenke til kommentar

Jeg har flere grunner for å være imot EU.

Men den jeg holder meg mest til av prinsipp er det faktum at Norge ikke er med på europakartet som er avtegnet på euro-myntene.

 

Når EU har fått resirkulert samtlige av disse myntene (og da mener jeg ALLE)

til mynter med et riktig europakart skal jeg vurdere å stemme ja.

Sverige og Finland ser forresten ut som en kuk med bjellestell uten Norge på kartet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Bump.

 

Er det slik at AP og Høyre er de eneste partiene i Norge som er for EU? Selv er jeg litt for EU tror jeg, men skjønner ikke hvordan Norge skal klare å komme med om ikke regjeringen går inn for det? Er det slik at regjeringen kan melde oss inn i EU uten folkeavstemning? Er det større sjanse for at vi melder oss inn i EU om Frp og Høyre kommer i regjering? Er vel slik at Frp er likegjyldige og Høyre er veldig for? Kan vel hende at Høyre sier de godtar et sammarbeid med Frp bare om Høyre får lov å melde oss inn i EU? Og hva med AP? Har de gitt opp EU helt etter at de begynte å sammarbeide med SV og SP?

 

Er vel slik at EU vil stoppe fildeling og piratkopiering helt nå, må Norge nødvendighvis være like strenge på fildeling som de andre EU landene om vil melder oss inn?

Lenke til kommentar

Som EU opprinnelig var ville jeg stemt for, en ren økonomisk union. Men en politisk union, og spesielt med tanke på hvilken retning den er i ferd med å ta og hvem som har mest makt i Europa, er jeg i mot. EU er de gamle kolonimaktenes drøm om å bli verdensmakter igjen, denne gangen ved å legge Europa under seg. Vi vil ikke få bestemme noe uansett om vi er med eller ikke, men står vi utenfor kan vi kanskje på sikt beholde noe av suvereniteten vår. At vi godtar EØS-avtalen som den er i dag skjønner jeg ikke, men enkelte politikere vil vel holde mulighetene åpne for en karriere også utenfor Norges grenser.

Lenke til kommentar

Høgre er vel det einaste partiet som verkeleg er for EU. I Arbeidarpartiet er det mange som er mot, so dei kan ikkje tvinge alle til å røyste JA slik som Høgre gjer. Skal vi kome med i EU må Stortinget ha 3/4 fleirtal fordi det må gjerast endring i grunnlova vår.

 

Eg er kraftig imot EU fordi

- Vi har ein solid økonomi.

- Vi kjem til å måtte gje frå oss ganske mykje pengar til fordel for dei "fattige" landa i EU. Det er betre å gje bistand til dei som verkeleg treng det.

- Distrikta vil vere taparar.

- Det norske landbruket vil døy.

- EU-landa får fri tilgang til fiske på norsk territorium.

- Noreg er so lite at våre røyster vil som oftast vere ubetydelige.

- Vi vert fjernstyrt frå Brüssel.

- Mykje vanskelegare å nå fram med politiske saker som er bra for landet vårt.

 

Ser det at Inge Lønning igjen fremjer forslag om å endre grunnlova. Det har nettopp vore ei røysting, og det er litt for dumt å kome med nytt forslag rett etter at NEI-sida fekk eit knusande fleirtal. Snakk om å vere naiv.

Lenke til kommentar

Agrumenter for:

Interdependence prevents conflict

Since the Middle Ages, European nations have frequently been at war with each other. The increasing interdependence of EU member states makes war an unlikely option. Generally speaking; when a country joins the Union, more continuous dialogue relaxes relations and prevents conflicts.

 

Unity against external threats

In e.g. a potential cold war scenario, unity and solidarity amongst member states could be important. It is reasonable to assume that Norway as an EU member would experience greater solidarity by other member states in such a situation. Today, NATO doesn't cover all of the EU, and deeper military cooperation between EU members is expected to be deepened.[4] Former Prime Minister Thorbjørn Jagland has argued that Norway would have a stronger position within NATO if it had an EU membership.

 

Influence over decisions that affect Norway

Since its signing in 1994, the European Economic Area (EEA) agreement between EFTA and the EU has been under fire by both the Pro-EU and eurosceptic camps in Norway. It has been criticised for being an undemocratic intrusion upon Norwegian law due to the lack of any Norwegian participation in the formulation of legislation. Norway has a right to abstain, but has never used it. If Norway became an EU member, it would take part in the shaping of the laws and have a vote on EU decisions making in general.

 

Adopt the single currency

If Norway became a member it could legally adopt the euro in line with recommendation of the European Central Bank, as opposed to adopting it unilaterally.[6] A 2007 report suggested that Norway would benefit from doing so because the Norwegian economy is very similar to that of the Eurozone. The swap of currency would be especially positive for the export industry.

 

Little reform needed

Norway is already compliant with most additional requirements that EU membership would imply, to the point that a few years ago Romano Prodi, then president of the European Commission, commented that "Norway is already the best member of the EU".

 

 

Participation and influence

The EU is emerging as an economical and political counterbalance to the United States and rising Asian economies on the world stage.

 

Economic security

When the oil and gas alongside the Norwegian coast has run out, membership in the European Union might offer economic security and solidarity.

 

Norway losing cash by staying out of EU

Norway annually loses out on €180 million by not being an EU member, according to the Norwegian Institute of International Affairs.[8] Fishermen would gain from membership as the cost of entering the EU market would disappear and they would be able to fish in all EU waters.

 

Reduction in subsidies, cheaper food and alcohol

Those opposed to Norway's heavy subsidies for farming point out that protectionism by import barriers in this sector has led to very high prices in food for consumers, and increased competition would lower them. Opening to the EU market may also require Norway to reduce its heavy taxes on alcohol.[citation needed]

 

Securing Nynorsk

Nynorsk- and Bokmål Norwegian are the two official languages in Norway. Nynorsk is the least used, but would most likely obtain status as official EU language, in the same way as Irish did in 2007. Such a status would mean that legislation approved by both the European Parliament and the Council of Ministers would be translated into Nynorsk, and interpretation from Nynorsk would be available at European Parliament plenary sessions and some Council meetings.

 

 

Agumenter mot:

Further shearing of sovereignty

Norway would have to amend its constitution to become a member. It would have MEPs and its own European Commissioner, but would have to rely on the opinions of other members states in more policy areas than with today's EEA agreement.

 

Democratic deficit and little transparency

Currently, many EU decision makers, such as the European Commissioners, are appointed by member states' governments, and not directly by EU citizens. When national ministers gather in the Council of the European Union, their process of deciding have been criticised for not being transparent enough.

 

It should however be noted that the proposed Treaty of Lisbon which is expected to come into force early 2009, empowers the directly elected (by the people of Norway also, had it been a member) European Parliament, partly at the expense of Council. The new treaty also requires all meetings of the Council to be held in public.

 

Agriculture and fisheries

In case of EU membership, Norway would have to take part in the Common Fisheries Policy. Norwegian fishing quotas would have to be shared with the rest of the EU.[citation needed] Some claim the coastal areas of Norway, which rely heavily on fishing industry, would suffer from a reduced share of the catch.[citation needed]

 

The often steep Norwegian topography is unfavourable for agriculture. Some fear that Norway's relatively small farming industry would be disadvantageously exposed to competition from other parts of the Internal Market. Some fear state subsidies to Norwegian farming and fisheries would be made illegal, furthermore depopulating rural areas.[citation needed]

 

Reduction in economic self-determination

Euro adoption is de jure obligatory for all new member states of the European Union, and the European Central Bank would control Norway's interest rate and monetary policy. This would, for example, make it impossible for the Norwegian government to use the rate as a political tool. In 2008, a DnB NOR economist said that Norway would not benefit sufficiently on adopting the euro due to the impact of high oil-prices on Norway's economy.[10]

 

Threat to cultural identity

An argument is that closer ties with the rest of Europe could water-down Norwegian culture and language.

 

Så får dere bestemme hvilket av argumentene som betyr mest for deg. Jeg velger ikke å ta stilling til EU-saken enda.

Lenke til kommentar

Akkurat her har jeg blandende følelser.

 

Motforestillingen går på svekkelsen av selvstyre. Jeg har flere ganger hørt at f. eks Danmark har fått mindre kontroll etter de ble med i EU, pga lav BNP, lavt innbyggertall i forhold til Tyskland, Frankrike o.l.

 

Det som er positivt er en økt integrering innenfor handel og utenrikspolitikk. Ingen land i Europa kan stille opp mot Russland, Kina og USA, men sammen kan vi legge mer tyngde bak politiske spørsmål. En annen ting som er positivt er at vi får mulighet til å påvirke politikken som blir lagt innenfor EU, i motsetning til et EØS-medlemskap der vi "sitter på gangen", og pådriver lobbyvirksomhet for å bevare norske interesser.

Langsiktig tror jeg også det er sikrere økonomisk, siden vi ikke kan sitte og leve i en falsk trygghet pga oljeforekomster.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

EU har gode sider, men jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal la det overstyre norsk innenriks politikk og regelverk, slik det gjør i dag. Videre ser jeg på snikinnføringen av EU gjennom EØS som en skam for demokratiet.

 

EØS gir oss greie handelsavtaler, det er så. For dette betaler vi med en kjempesum penger hvert år til EU, samt at vi lar EU regler gjelde for Norge. Synes det hele virker som en elendig deal. Hvorfor skal EU diktere hvordan vi lever i Norge, for at de skal handle med oss?

 

Jeg er skeptisk til EU som prosjekt, fordi jeg ikke stoler på dem på toppen i europeiske land. Jeg tror penger og makt går hånd i hånd omtrent hele veien. Jeg tror med andre ord EU er med på å opprettholde dette tradisjonelle hegemoniet. Slik har det alltid vært, men det trenger ikke å være sånn.

 

Jeg tror i dette tilfellet veien til helvete er brolagt (les heller kamuflert) med gode intensjoner. Sentralisert makt i så stor grad som det er i Brussel ser jeg på som en unødvendig sjanse å ta. Det kan gå bra, men jeg heller mot at det kommer til å gå dårlig, om ingenting får jekket ned ambisjonene deres fem hakk.

 

Jeg ser også på flyt av arbeidskraft og fri handel som en i utgangspunktet god ting. Spørsmålet mitt er om vi trenger alt det andre gullforgylte søppelet EU består av for å få til dette?

Lenke til kommentar

Norge siter egentlig litt i saksa her, vi mø følge det Eu bestemmer pga EØS avtalen, men vi har ingen stemmerett, eller noe vi skulle ha sagt når EU tar disse bestemmelsene. Derfor, hvis du ikke vil inn i EU burde du også stå for å ut av EØS, og da skulle vel alt være greit? Nei, for da oppstår problemet at Norge mister Det eurpeiske markedet som vi har super tilgang til idag. Norge kjører dobbeltmoral der, Høy toll inn, og klager på at andre tar høy toll :p Jeg synes vi skal komme oss inn i EU fordi det nytter ikke å sitte utenfor når bestemmelsene tas for så å følge dem. Det blir som sitte igjen utafor butikken når filmen skal velges, og du er nødt til å se, uansett hvilken dritt som blir valgt. Ja til EU\eventuelt Nei til EU og EØS, men dette skader mer enn det gjør godt etter min mening.

Lenke til kommentar
Eg er kraftig imot EU fordi

...

- Vi kjem til å måtte gje frå oss ganske mykje pengar til fordel for dei "fattige" landa i EU. Det er betre å gje bistand til dei som verkeleg treng det.

Penger som blir gitt til " "fattige" " (dobbelthermetegn :p) land i EU hjelper faktisk utrolig mye. Har selv sett prosjekter EU har satt i gang bl.a. i østeuropeiske land. Dette har faktisk betydning, i motsetning til u-hjelp. Selv har jeg ingenting i mot å støtte de som har det dårligere enn oss, men da må det gjøres på en skikkelig måte, der det drives oppfølging. Det er ikke tilfelle med u-hjelp ihvertfall.

 

- Distrikta vil vere taparar.

- Det norske landbruket vil døy.

Hvorfor? EU fører jo en ekstrem landbrukssubsidiering. (Sier ikke at det er noe positivt though, men subsidiering er jo alfa og omega for "kalvegodt" :p)

 

- Noreg er so lite at våre røyster vil som oftast vere ubetydelige.

- Vi vert fjernstyrt frå Brüssel.

- Mykje vanskelegare å nå fram med politiske saker som er bra for landet vårt.

Vi har da ihvertfall ikke noe mer innflytelse på EU nå. Og vi er like mye fjernstyrt fra Brüssel gjennom EØS.

 

Er selv skeptisk, men heller mot "Ja"

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...