Gå til innhold

EU - Er dere for eller imot ?


Er du for eller imot EU?  

295 stemmer

  1. 1. Er du for eller imot EU?

    • For
      73
    • Mot
      172
    • Vet ikke
      50


Anbefalte innlegg

Dette er galt. Arbeidsplassene forsvinner, men erstattes samtidig av andre. Arbeidskraften som utkonkurreres frigjøres til mer produktive næringer, og selv om det på kort sikt ikke er heldig for de som mister jobben, er det positivt på sikt.

 

Det er slettes ikke sikkert. Det er jo ikke gitt at næringene de overflyttes til er mer produktive som sådan, heller at det ikke er praktisk mulig eller ikke finnes billigere alternativer andre steder. Generelt sett så må jo de fra arbeiderklassen som mister jobben på grunn av globalisering ta dårligere betalte jobber. Selv om kjøpekraften ikke faller eller kanskje øker noe, så kompenserer det uansett ikke fra den mye større veksten som andre har. Jeg synes det er direkte useriøst å benekte den relative komponenten som finnes i den nytten som materiell velstand gjør i et velstående land.

 

Det er ikke lett å komme seg oppover etter å ha mistet jobben heller, fordi sosial og økonomisk mobilitet er høyst avhengig av alder. Sannsynligheten for å oppnå sosial mobilitet er langt dårligere for de som er over 30 år gamle. Hvis en 40 år gammel industriarbeider mister jobben og ikke får ny industrijobb, så er muligheten for at den eventuelt nye jobben blir en bedre jobb enn den han mistet helt minimal. Man kan derfor si at det også på lengre sikt er meget uheldig for de som mister jobben. Har man utdannelse, så har man faren for at utdannelsen blir sett på som avlegs om man går uten relevant jobb en stund.

 

Dette kommer i tillegg til alle de som er redd for å miste jobben. Outsourcingen til India har jo skapt langt mer nervøsitet blant amerikanske arbeidere, enn den har bidratt til faktiske problemer på arbeidsmarkedet for de gruppene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Europaparlamentet kan dere få selskap av kommunistene/marxistene og liberalistene, som faktisk er en anelse større enn minipartiene deres (RV og DLF).

 

Det er ikke snakk om liberalistiske partier etter DLF målestokk, DLF kan vel heller kalles for "libertarianske". Den liberale partiblokken er en kombinasjon av liberalistiske og sosialliberale partier, mange av partiene er endog en blanding av sosialliberale og liberalistiske. Eneste partiet som ligner på DLF som jeg vet om er vel det liberalistiske partiet i Estland.

Lenke til kommentar
Europaparlamentet kan dere få selskap av kommunistene/marxistene og liberalistene, som faktisk er en anelse større enn minipartiene deres (RV og DLF).

 

Det er ikke snakk om liberalistiske partier etter DLF målestokk, DLF kan vel heller kalles for "libertarianske". Den liberale partiblokken er en kombinasjon av liberalistiske og sosialliberale partier, mange av partiene er endog en blanding av sosialliberale og liberalistiske. Eneste partiet som ligner på DLF som jeg vet om er vel det liberalistiske partiet i Estland.

Nå er det ikke egne partier for landene, men partier for hele Europa der representanter velges inn fra forskjellige land, som oftest. Har også hørt om UK Independent Party, soms temmer mot abolutt alle forslag som kommer.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Mine hovedargumenter for hvorfor vi ikke skal inn i EU:

 

1: EU er atraktivt for fattige land. Fattige land som melder seg inn i EU, drar ned gjennomsnittsøkonomien i unionen. Norge er et rikt land, og det å melde seg inn i EU er det samme som å gi fra seg verdier.

2: EU bestemmer en god del som vi må finne oss i hvis medlemskap. Det vil alltid bli tatt et gjennomsnitlig hensyn for alle land, og ettersom EU består av ulike nasjoner så vil enkelte land komme dårlig ut. Norge kan være ett av dem.

3: Jeg er prinsipielt i mot store unioner. Jo mer distansert man er fra de sentrale styresmaktene, jo mindre blir man lagt merke til og tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Mine hovedargumenter for hvorfor vi ikke skal inn i EU:

 

1: EU er atraktivt for fattige land. Fattige land som melder seg inn i EU, drar ned gjennomsnittsøkonomien i unionen. Norge er et rikt land, og det å melde seg inn i EU er det samme som å gi fra seg verdier.

2: EU bestemmer en god del som vi må finne oss i hvis medlemskap. Det vil alltid bli tatt et gjennomsnitlig hensyn for alle land, og ettersom EU består av ulike nasjoner så vil enkelte land komme dårlig ut. Norge kan være ett av dem.

3: Jeg er prinsipielt i mot store unioner. Jo mer distansert man er fra de sentrale styresmaktene, jo mindre blir man lagt merke til og tatt hensyn til.

5932218[/snapback]

 

Ville det vært så ille å gitt noen milliarder til fattige land i Øst-Europa? Vi bestemmer da mer i EU enn utenfor?

Lenke til kommentar
Avstemning er lagt til.

 

Personlig er jeg for, av prinsipielle grunner. Blant annet er jeg tilhenger av å fjerne tollgrenser mellom land, og fri arbeidsutveksling.

4518993[/snapback]

Tollgrenser er til for å beskytte et lands økonomi. Om vi fjerner tollgrensene, risikerer vi både inflasjon og redusert produktivitet i Norge.

Fri arbeidsutveksling er heller ikke bra, da nordmenn muligens må gå ned i lønn for at ikke billigere arbeidskraft fra utlandet skal komme og ta over.

Om vi ser på andre nordiske land, er det tydelig at de ikke er tjent med medlemskapet.

Med mindre vi ønsker å ruinere landets økonomi og verdighet, bør vi holde oss utenfor Den Europeiske Union.

Lenke til kommentar
Mine hovedargumenter for hvorfor vi ikke skal inn i EU:

 

1: EU er atraktivt for fattige land. Fattige land som melder seg inn i EU, drar ned gjennomsnittsøkonomien i unionen. Norge er et rikt land, og det å melde seg inn i EU er det samme som å gi fra seg verdier.

2: EU bestemmer en god del som vi må finne oss i hvis medlemskap. Det vil alltid bli tatt et gjennomsnitlig hensyn for alle land, og ettersom EU består av ulike nasjoner så vil enkelte land komme dårlig ut. Norge kan være ett av dem.

3: Jeg er prinsipielt i mot store unioner. Jo mer distansert man er fra de sentrale styresmaktene, jo mindre blir man lagt merke til og tatt hensyn til.

5932218[/snapback]

 

Ville det vært så ille å gitt noen milliarder til fattige land i Øst-Europa? Vi bestemmer da mer i EU enn utenfor?

5932238[/snapback]

 

Men, en evnetuell form for u-hjelp skal gis frivilig av landet, og ikke bli tvunget gitt av en stor internasjonal organisasjon, det går på prinsippet.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Mine hovedargumenter for hvorfor vi ikke skal inn i EU:

 

1: EU er atraktivt for fattige land. Fattige land som melder seg inn i EU, drar ned gjennomsnittsøkonomien i unionen. Norge er et rikt land, og det å melde seg inn i EU er det samme som å gi fra seg verdier.

2: EU bestemmer en god del som vi må finne oss i hvis medlemskap. Det vil alltid bli tatt et gjennomsnitlig hensyn for alle land, og ettersom EU består av ulike nasjoner så vil enkelte land komme dårlig ut. Norge kan være ett av dem.

3: Jeg er prinsipielt i mot store unioner. Jo mer distansert man er fra de sentrale styresmaktene, jo mindre blir man lagt merke til og tatt hensyn til.

5932218[/snapback]

 

Ville det vært så ille å gitt noen milliarder til fattige land i Øst-Europa? Vi bestemmer da mer i EU enn utenfor?

5932238[/snapback]

 

Men, en evnetuell form for u-hjelp skal gis frivilig av landet, og ikke bli tvunget gitt av en stor internasjonal organisasjon, det går på prinsippet.

5932255[/snapback]

 

Vi i Norge har da ikke noe problemer med å gi bort noen milliarder enten det er igjennom EU eller på egen hånd.

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Nei, det skader ikke å gjøre det, og jeg er for å gjøre det. Men, jeg mener prinsippelt at man ikke skal bli tvunget til det.

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Nei, det skader ikke å gjøre det, og jeg er for å gjøre det. Men, jeg mener prinsippelt at man ikke skal bli tvunget til det.

5932317[/snapback]

 

Blir man tvunget? Vi Norge er vel for å gi om vi hadde vært med i EU, hadde vi vel ikke? Kan ikke se at det er noen fare at vi blir "tvunget" til å gi til folk som sulter.

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Nei, det skader ikke å gjøre det, og jeg er for å gjøre det. Men, jeg mener prinsippelt at man ikke skal bli tvunget til det.

5932317[/snapback]

 

Blir man tvunget? Vi Norge er vel for å gi om vi hadde vært med i EU, hadde vi vel ikke? Kan ikke se at det er noen fare at vi blir "tvunget" til å gi til folk som sulter.

5932340[/snapback]

 

Viss man hadde blitt med i EU hadde man blitt tvunget, men siden jeg er imot EU så håper jeg det ikke er en fare for det.

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Nei, det skader ikke å gjøre det, og jeg er for å gjøre det. Men, jeg mener prinsippelt at man ikke skal bli tvunget til det.

5932317[/snapback]

 

Blir man tvunget? Vi Norge er vel for å gi om vi hadde vært med i EU, hadde vi vel ikke? Kan ikke se at det er noen fare at vi blir "tvunget" til å gi til folk som sulter.

5932340[/snapback]

 

Viss man hadde blitt med i EU hadde man blitt tvunget, men siden jeg er imot EU så håper jeg det ikke er en fare for det.

5932388[/snapback]

 

Kjenner ikke hvor det står at man må gi fattige land penger. Men poenget er at det er jo det Norge er FOR? Er vi da ikke? Det er da noe vi støtter? Og vi i Norge bestemmer jo selv om vi vil være med i EU ;)

Endret av deleder
Lenke til kommentar
Kjenner ikke hvor det står at man må gi fattige land penger. Men poenget er at det er jo det Norge er FOR? Er vi da ikke? Det er da noe vi støtter? Og vi i Norge bestemmer jo selv om vi vil være med i EU ;)

5932409[/snapback]

 

Poenget er at rike land blir tvunget til å gi større andel av inntektene sine til Eu, enn det fattige land blir, og siden EU hjelper fattige land økonomisk blir vi indirekte tvunget til å gi penger til fattige land.

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Vi er ikke grådige, men vi har god sans for økonomi. For at noen land skal kunne være rike, må det finnes andre land som er fattige. Det er en balanse vi dessverre er avhengige av for å ha det godt og trygt her hjemme i norge. Om du er villig til å gi avkall på rikdommen din fordi du ikke vil virke gårdig, så vær så god. Men jeg har en mistanke om at du ikke kommer til å gjøre det...

Lenke til kommentar
Deleder: Kunne du tenkte å solgt alt du eier og har, og i tillegg sendt avgårde halve månedslønnen din til fattige barn i Afrika? Hvis ikke, så bør du trekke tilbake det argumentet ditt.

5932263[/snapback]

 

Har vel aldri sagt at jeg vil det? Men når vi er så SINNSYKT rike som vi er i Norge, så skader det ikke å gi 10 ganger så mye som vi gjør i dag. Hvorfor skal vi være så jævla grådige?

5932276[/snapback]

 

Vi er ikke grådige, men vi har god sans for økonomi. For at noen land skal kunne være rike, må det finnes andre land som er fattige. Det er en balanse vi dessverre er avhengige av for å ha det godt og trygt her hjemme i norge. Om du er villig til å gi avkall på rikdommen din fordi du ikke vil virke gårdig, så vær så god. Men jeg har en mistanke om at du ikke kommer til å gjøre det...

5932427[/snapback]

 

Jeg snakker vel ikke om meg selv her. Jeg snakker om at vi har langt over 1000 milliarder på bok, hvorfor ikke gi 50 av dem til noen som dør av sult?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...