Gå til innhold

Litt om Linux fan sitt hat mot microsoft.


Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke si at jeg direkte hater Microsoft, men jeg misliker dem for deres posisjon i samfunnet.

Grunnen er at siden Microsoft dominerer mye av markedet er det mye programvare som blir skrevet utelukkende for Windows, og oss som ikke bruker Windows må dermed avstå fra den programvaren.

 

Angående maskinvaren til Microsoft så synes jeg personlig at Logitech (mus og tastatur) er mer behagelig å bruke, og det virker også som om kvaliteten er bedre.

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg "hater" vel ikke Microsoft, men jeg missliker måten Microsoft drives på. De har et monopol, og de utnytter det på en måte som er ødeleggende for konkurranse.

 

Jeg vet ikke i hvor stor grad de gjør det nå lenger, men det er kjent at Microsoft tvang forrentninger til å legge med kun Windows på pcene sine før i tiden, ellers fikk de ikke lov til å selge pcer med Windows i det hele tatt.

 

De kjøper opp andre firmaer for å fjerne konkurranse. Når det gjelder xbox, så kjøper de opp masse bra spill som kunne blitt lansert på PS2, Nintendo eller PC.

 

De legger ved ekstra programvare i Windows for å gjøre folk avhengige, og sørge for at det blir utbredt. Som f.eks WMP og IE. I WMP sitt tilfelle fører det til at veldig mange sider på nettet bruker wmv og lignende Microsoft formater til streaming, fordi de vet at det følger med Windows, og da har de fleste programvaren som trengs. Og i IE sitt tilfelle så vet vi alle hvordan weben endte opp! Det har forbedra seg betraktelig nå med tanke på støtte for alternative browsere, men det kunne vært bedre. Og enda så er ny teknologi lite utbredt siden IE ikke støtter det, og da tør ingen å bruke det selv om alle andre browsere støtter det. Og nå virker det som at Microsoft driver med antivirus og antispyware og bildeprogrammer og alt mulig rart.

 

De patenterer alt de kan, og kan utnytte det hvis de vil. Vet ikke om de har gjort det eller kommer til å gjøre det, men software patenter er bare tull.

 

De bruker lukkede formater, mest kjent kanskje de i office pakka. Dette gjør det problematisk for andre office produkter som vil konkurrere.

 

Jeg hater ikke produktene til Microsoft, men jeg liker annet software bedre. Nå har jeg også en IntelliMouse Explorer 3.0 som jeg liker veldig godt!

 

Om bare Microsoft hadde oppført seg rimelig, så hadde jeg fått litt respekt for de igjen.

Lenke til kommentar

Jeg misliker Microsoft av forskjellige grunner. Jeg liker ikke lisensene/EULA-ene deres og jeg misliker mange av "funksjonene" i programvaren deres.

 

Det jeg liker minst er fremgangsmåtene deres. De bruker sleskete metoder får å låse kundene sine til deres platform. Og de sprer frykt og usikkerhet om åpne standarder og åpne systemer. De er et direkte hinder mot utviklingen av og at det blir tatt i bruk åpne standarder. Dette ser jeg på som en trussel mot demokratiet i en verden som blir mer og mer avhenging av IKT.

Lenke til kommentar
Og nå virker det som at Microsoft driver med antivirus og antispyware og bildeprogrammer og alt mulig rart.

De to førstnevnte er rett og slett teite. Der utnytter de sine egne feil til å tjene mer penger.

Det hadde vært ille nok om de hadde gitt ut dette gratis, eller lagt det ved Windows, men de tar vel betalt for antivirus?

 

Dette blir som en båtforhandler som selger deg en dyr båt. Båten er lekk, så forhandleren selger deg en lensepumpe i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Jeg er stor fan av både Linux og Windows. Hadde ikke klart meg uten noen av dem :love:

 

Har selv fler kammerater som HATER alt som har med Microsoft å gjøre, ikke bare Windows OS'e. Og dem har som regel ingen grund.

 

Også teit og si att Windows suger for DET gjør det ikke (Kan vel kanskje si det samme om Linux).

Lenke til kommentar
Har selv fler kammerater som HATER alt som har med Microsoft å gjøre, ikke bare Windows OS'e. Og dem har som regel ingen grund.

Jeg hater "alle" som har ervervet seg makt (og tviholder på den) på det som i mine øyne er udemokratisk vis. Jeg velger å forklare hva jeg mener er demokratisk vis. Demokratisk vis er i mine øyne kun den makta som er gitt noen nedenfra og opp og som til enhver tid (enkelt) kan tas fra dem av de på bunnen av hierarkiet(="grasrota"). Nå skal det sies at dette fører til at har jeg ganske mange å hate;), men jeg har selvsagt gradert det, og ikke minst konsentrert det til de største jævlene. Det handler om hvor stor makt de har og hvordan den brukes. Microsoft er i aller høyeste grad en av disse virkelig store jævlene.

 

OT: Ut i fra det jeg har sagt, ser man også at jeg er kritisk til det norske "represententative demokratiet"/"inndirekte demokrati". Vi har som kjent ingen "tilbakekallingsrett".

 

Nå hadde jeg ikke tenkt å fremstå som noen anarkist da., men det er ikke såå langt fra sannheten. :)

 

GNU/Linux derimot er organisert helt i tråd med mine prisipper. Ja, det har oppstått et hierarki (i utviklingen), men dersom jeg ikke er fornøyd med hvilken retting utviklingen tar, kan jeg til enhver tid få med meg noen(dvs mange) og "forke"(/gaffle?:!:) det i "vår rettning". Distrofloraen er et resultat av dette. :w00t:

Lenke til kommentar
Det er vel alt, også var det det med at så godt som all programvare koster penger og er umulig å modifisere (lukket kode), noe jeg til tider ergrer meg temmelig mye over når ting ikke vil fungerer som jeg vil det skal.

Med mindre du fikk C/C++ inn med morsmelka så synes jeg det var en rimelig morsom kommentar fra en 14 åring. Jeg synes jeg ser deg begynne å rote gjennom millioner med linjer med kildekode for å få det "slik du vil" :D:D:D

Lenke til kommentar
Med mindre du fikk C/C++ inn med morsmelka så synes jeg det var en rimelig morsom kommentar fra en 14 åring. Jeg synes jeg ser deg begynne å rote gjennom millioner med linjer med kildekode for å få det "slik du vil"  :D  :D  :D

Hadde jeg bare vært 14 igjen. *sukk*

Er nok bitte litt eldre enn det skal du se. :)

 

Edit: Før du kompilerer et program er det ikke så altfor mange linjene å rote rundt i.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Med mindre du fikk C/C++ inn med morsmelka så synes jeg det var en rimelig morsom kommentar fra en 14 åring. Jeg synes jeg ser deg begynne å rote gjennom millioner med linjer med kildekode for å få det "slik du vil" :D:D:D

Jeg har hørt at hvis du skal lage et program, må det bestå av minimum én million linjer koding. Nå er jeg ingen programmerer selv (det skjønner dere sikkert ut ifra spørsmålet), så jeg lurer på om det virkelig er slik.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux 99% av tida, men nærer ikke noe hat mot MS produkter. Microsoft har, i mine øyne, lagd en rekke gode produkter, inkl. NT OSene, som har blitt utviklet mot enorme kundemasser. Problemet er altså ikke produktene(for min del), men måten MS har oppført seg. De har skviset selskap ut av markedet og ikke minst, de har pushet på en rekke proprietære standarder og låst kunder inne i sine miljøer.

Men slik blir det kanskje uansett når en aktør så og si har monopol... IBM var jo en gang "de onde", men nå er de jo riktig godt likt i FOSS miljøer.

 

Nei - på tide å komme seg i seng...

Lenke til kommentar
Det er vel alt, også var det det med at så godt som all programvare koster penger og er umulig å modifisere (lukket kode), noe jeg til tider ergrer meg temmelig mye over når ting ikke vil fungerer som jeg vil det skal.

Med mindre du fikk C/C++ inn med morsmelka så synes jeg det var en rimelig morsom kommentar fra en 14 åring. Jeg synes jeg ser deg begynne å rote gjennom millioner med linjer med kildekode for å få det "slik du vil" :D:D:D

Hehe, joda. Men han er likevel inne på et sentralt poeng. Ofte er man ikke alene om å irritere seg over noe. Og ofte er minst en av de irriterte kompetent nok til å fikse det slik han (og sikkert mange andre) vil. Dersom man har valgt å benytte FRI programmvare.

 

Enda viktigere er det likevel at dersom man benytter seg av FRI programmvare, kan man (sammen med andre) nekte å gå med på befalinger fra sentrale makthavere som jeg/vi ikke har valgt, og heller ikke kan kaste.

 

Ikke kom trekkende med argumentasjonen om at vi valgte dem når vi kjøpte produktene deres og gjorde dem sterke. For det første ble vi ikke presentert for noen agenda, fra Microsoft om hvordan de ville kontrollere oss i fremtiden dersom vi støttet dem. (eks DRM). Dessuten har de gjort oss avhengige av dem (ikke meg, heldigvis), og kostbart og tidkrevende for oss å rive oss løs. De færreste av oss gjorde et aktivt valg når vi valgte Mircrosoft.

 

EDIT: og nei, en millon linjer er LANGT fra sannheten. Små programmer, og da mener jeg små , kan klare seg med noen titalls linjer :)

Endret av Kristian2
Lenke til kommentar
Du hater USA, MS og CC-company, men ikke pedofile, Saddam Hussain, Josef Stalin, Adolf Hitler, Mussoline, Kim Il Jong, bøddel- og drapsmaskinslederne for Kina o.s.v.

Du snakker om feilrettet hat, og klager på at han ikke hater pedofile? Hyklerisk. Man kan hate folk som forgriper seg på barn, men det finnes ingen legitimitet for å hate alle pedofile.

 

Coca-Cola Company står forsåvidt bak flere mord enn du vet om, og Nestlé alene sørger for at 1,5 millioner afrikanske spedbarn dør hvert år. Det finnes meget gode grunner for hat mot internasjonale selskaper.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux fordi jeg finner det mye mer brukervennlig og effektivt å jobbe med enn Windows.

 

Jeg missliker Microsoft fordi de utnytter sin makt på en måte som rammer meg direkte og negativt.

 

For eksempel så pusher Microsoft lukkede standarder og støtter åpne standarder dårlig. Og siden MS har en så sterk posisjon, så har man som Linux bruker slitt med en del dårlig kompatibilitet med omverdenen. Og dette er no MS gjør bevisst.

 

Ved flere anledninger når jeg har bestillt utstyr (via jobb), så har jeg vært bundet til leverandører som igjen har avtaler med MS. Det har i praksis betydd at jeg har vært tvunget til å bruke egne midler på MS-lisenser jeg alikevel ikke har tenkt å bruke. Det gjør meg mildt sagt irritert.

 

Microsoft har også en lang historie med maktmissbruk, som har gått ut over mange bedrifter. Og som går ut over valgfriheten i dataverdenen generelt. Du finner mye om dette på nett, dersom du leser.

 

Når det gjelder mus og tastatur, så er dette teknologi de har kjøpt/lisensiert og bruker. Det finnes ingen måte vi kan takke MS for eksistensen av denne teknologien på. Den ville eksistert uansett.

Lenke til kommentar

Som trofast windowsveteran, føler jeg at jeg også må kunne si litt her.

 

Jeg hater ikke Microsoft, men heller ikke linux.

 

Selv kjører jeg linux på en server av den enkle grunn, lisensen. Syns det blir for dumt å laste ned windows2003etellerannet, for så å cracke dette til å virke, når jeg kan laste ned et system som krever mindre ressurser, kan fjernstyres enklere og funker uten noen problemer.

 

Alle klager over at Windows er så åpent for virus o.l. også, men dette har jeg aldri forstått. Helt siden windows 3.1 har jeg ALDRI hatt anti-virus på maskinen, og jeg har aldri fått noen ubehagelige popups, og ad-aware har tilsammen på et år funnet 4 eller 5 "farlige" cookies (som ironisk nok stammer fra mitt eget domene under testing :whistle: ). Brannmur har jeg heller ikke, fortsatt ikke angrepet. Nå er det riktignok med forbeholdet med at jeg har ngt sin router som beskytter litt, men med tanke på at jeg har 3 xp-maskiner uten brannmur aktivert/innstallert, skjønner jeg meg ikke på de som stadig klager over hvor lett det er å få uønsket reklame på maskinen. Grunnen til dette må rett og slett være at folk svarer "ja" på alle slags vinduer som kommer opp på forskjellige nettsteder, som i mange tilfeller er skremmende like "the real thing".

 

Jeg har forøvrig i den siste tiden gått over til osx på en nyanskaffet iBook, og kan ikke si jeg savner windows noe særlig når jeg holder på på den.

 

(Og nei, jeg spiller aldri, så det bruksområdet savner jeg aldri)

 

Jeg tror det er så enkelt som at linux er for de som vil prøve noe annerledes, har brukt det siden "starten" eller vil være "forskjellig". Men også lisensgrunnlaget er viktig, da man kan bruke det så mye man vil uten å ha dårlig samvittighet for å snylte på et selskap.

 

Sist men ikke minst, det å hate MS er "politisk korrekt" hos mange. Kan til en viss grad (etter min mening) sammenlignes med at det er "politisk korrekt" og mislike GW Bush jr.

 

- Det var velbrukte minutter på slutten av arbeidsdagen... *kremt*

Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig inrømme at jeg som fjortiss var ganske fanatisk Microsoft-hater.

 

Nå bruker jeg Linux av den grunn at jeg syntes det er bedre. Enkelt og greit. Og ja, jeg har Windows på disken pga litt spilling innimellom pluss andre windows-only programmer.

 

Det jeg misliker Microsoft mest for nå, er deres politikk på å utrydde alt annet enn seg selv (mulig jeg er feilinformert her, har fulgt heller dårlig med i det siste). Ellers har jo deres programvare med årene faktisk blitt relativt brukbar (om man tar forhåndsregler som AV, firewall og sånt). Og man kan heller ikke legge sjul på at de har gitt mye til PC-verdenen, i form av å gjøre PC tilgjengelig (som i brukervennlig) for folk flest, og ikke minst å utvikle verdens mest populære OS, officepakke and so on.

Lenke til kommentar
Og man kan heller ikke legge sjul på at de har gitt mye til PC-verdenen, i form av å gjøre PC tilgjengelig (som i brukervennlig) for folk flest, og ikke minst å utvikle verdens mest populære OS, officepakke and so on.

Helt enig der. Langt færre mennesker hadde brukt PC'er om det ikke hadde vært for Microsoft. UNIX i sin opprinnelige form er langt fra brukervennlig, enda mindre appelerer den til skrivebordbrukere. Uten Windows på markedet hadde Linux heller ikke vokst til det den er nå. Kanskje Apple ville blitt lik Microsoft, men jeg tror heller de hadde slått seg til ro med lav markedsandel veldig fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...