Gå til innhold

Litt om Linux fan sitt hat mot microsoft.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og man kan heller ikke legge sjul på at de har gitt mye til PC-verdenen, i form av å gjøre PC tilgjengelig (som i brukervennlig) for folk flest, og ikke minst å utvikle verdens mest populære OS, officepakke and so on.

Helt enig der. Langt færre mennesker hadde brukt PC'er om det ikke hadde vært for Microsoft. UNIX i sin opprinnelige form er langt fra brukervennlig, enda mindre appelerer den til skrivebordbrukere. Uten Windows på markedet hadde Linux heller ikke vokst til det den er nå. Kanskje Apple ville blitt lik Microsoft, men jeg tror heller de hadde slått seg til ro med lav markedsandel veldig fort.

Unnskyld at jeg sier det, men for noe TULL! :p

 

Selvsagt hadde ikke utviklingen gått saktere om ikke MS hadde eksistert. MS har på ingen måte vært noen pådriver eller innovatør når det gjelder GUI. Derimot har de vært kopister, og kjøpt opp, og presset ut sine konkurrenter.

 

Du har mange eksempler slik som Amiga, OS/2, BeOS og flere, som alle var langt foran Windows på enkelte områder i sin tid, og som muligens hadde eksistert i dag, om det ikke hadde vært for MS hegemoni.

Lenke til kommentar
Selvsagt hadde ikke utviklingen gått saktere om ikke MS hadde eksistert. MS har på ingen måte vært noen pådriver eller innovatør når det gjelder GUI. Derimot har de vært kopister, og kjøpt opp, og presset ut sine konkurrenter.

 

Jeg er helt enig i at Microsoft ikke har innovert særlig mye, men de klarte noe ingen andre klarte: å gjøre PC'en til "allemannseie". Gjennom nestenmonopolet hadde nye PC-brukere også bare en OS-produsent å forholde seg til, som naturligvis gjorde alt mye lettere både for dem og programprodusenter.

 

Du har mange eksempler slik som Amiga, OS/2, BeOS og flere, som alle var langt foran Windows på enkelte områder i sin tid, og som muligens hadde eksistert i dag, om det ikke hadde vært for MS hegemoni.

 

Jeg har aldri sagt at Windows er et overlegent produkt til noen av disse. Det jeg sier er at selskapet bak Windows, Microsoft, klarte det verken Be Inc. eller IBM klarte (se over). Jeg mener at nestemonopoler (ikke monopoler, dog) var en god ting siden PC-kjøp og bruk lettere for brukere, og utvikling lettere for programutviklere.

 

Jeg håper at Microsoft Windows i løpet av noen år kommer til å bli passert i markedsandel av Linux - og jeg tror at det at en distribusjon oppnår nesten-"monopol" i Linux-markedet er en helt nødvendig forutsetning for dette.

Lenke til kommentar
Uten Windows på markedet hadde Linux heller ikke vokst til det den er nå.

Sorry mac, jeg hengte meg opp i den setningen.

 

Ikke det at jeg mener den er gal, for med fare for å feilsitere Gro; alt er avhengig av alt. Så dermed; uten Linux på markedet hadde ikke Windows vokst til det det er nå.

 

"Mi gådd. deh mæn is gal". Neida. f.eks. ta windows NT. Journalførende filsystem, økt tilrettelegging for flere brukere. Mye pga. linux' økende popularitet i server rommet.

 

og

Jeg er helt enig i at Microsoft ikke har innovert særlig mye, men de klarte noe ingen andre klarte: å gjøre PC'en til "allemannseie".

Apple var ganske nære til å gjøre dette. Hadde Apple tillatt et Mac-klon marked, kunne det godt være Apple vi satt å bitcha om nå.

Dertil er det også tilfeldigheter at MS ble os leverandør til IBM-pc'ne. Og de fleste kloke hodene bak Office programmene ble "oppdaget" av lilleBill mens han fortsatt fikk lov til å gå fritt inni IBM.

 

Tilfeldigheter har styrt mye av PC'ns utvikling. Men tilfeldigvis har mange slike tilfeldigheter gått MS' vei.Og innimellom har det tilfeldigvis ikke vært en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Hadde jeg bare vært 14 igjen. *sukk*

Er nok bitte litt eldre enn det skal du se. :)

12 juni 1991. Blir ikke det nettopp 14?

Oh noes, det står at jeg er født i 1991 i profilen min.

Da MÅ det jo være sant. :roll:

 

Edit: Før du kompilerer et program er det ikke så altfor mange linjene å rote rundt i.

Kanskje ikke i Snake nei.

Du vet at et program gjerne består av flere filer?

Og at man i tillegg ofte har en funksjon som heter 'søk' i teksteditorer.

Lenke til kommentar
Fordi folk sjekker? Det er vel lite vits i å oppføre feil informasjon, når det tar like lang tid å oppgi riktig. Da slipper man i tillegg å diskutere det etterpå.

Det er ikke alle som har lyst å gå ut med alle personalia på nett, spesielt ikke på et forum.

 

Da slipper man i tillegg å diskutere det etterpå?

Hva var det egentlig? Et argument?

Lenke til kommentar
Det er ikke alle som har lyst å gå ut med alle personalia på nett, spesielt ikke på et forum.

 

Da slipper man i tillegg å diskutere det etterpå?

Hva var det egentlig? Et argument?

Da kan man i det minste skrive at man ikke ønsker å oppgi fødselsdato, istedet for å skrive "hvorfor gidde".

 

Og ja, det var ett argument, hva ellers?

Lenke til kommentar

Nå bruker ikke jeg Linux, men jeg føler likevel at dette har en viss relevanse. Jeg bruker ikke BSD fordi jeg hater Microsoft, men fordi jeg elsker UNIX (feinschmeckere, vennligst hold munn). Selvsagt reagerer jeg sterkt på Microsoft sine markedsføring, EULA-er og annet assosiert, men saken er at hvorvidt jeg hater Microsoft eller ei ikke betyr noe: jeg ville fortsatt brukt UNIX(-lignende system og -kloner).

 

Folk som hater Microsoft får gjøre sitt. Jeg stiller meg bort fra denne grenen, og bruker heller det jeg liker; det som tjener mitt behov; det som passer mine krav. Hadde jeg følt at Microsoft hadde vært på (random)-felt, ville jeg såklart brukt deres produkt, men hvis jeg også hadde følt at min frihet som kunde hadde blitt komprimert til det nivå der jeg (grovt sagt) yter som en slave for selskapet, ville jeg sett etter andre alternativ.

Lenke til kommentar

Kom litt seint med i denne diskusjonen, men hiver meg likevel med. Ut i fra definisjon av hat tidligere i tråden, hater jeg ms. Rettog slett fordi de gjør ting vanskeligere for meg ved lukkede formater etc. I tillegg missliker jeg deres forettningsmetoder på det sterkeste. Sidespor: nå går det å ta patent på forettningsmetoder, kansje vi skulle patentert embrace&extend med venner?

Lenke til kommentar
Du har mange eksempler slik som Amiga, OS/2, BeOS og flere, som alle var langt foran Windows på enkelte områder i sin tid, og som muligens hadde eksistert i dag, om det ikke hadde vært for MS hegemoni.

Hvis jeg ikke husker helt feil så var OS/2 et samarbeid mellom IBM og MS inntil MS sa takk for seg og videreutviklet det til NT ;)

Lenke til kommentar
Å hate noe eller noen er på generelt basis ikke videre positivt eller bra for deg..

Var denne til meg? Litt vanskelig å fastslå, da jeg kan ikke se noen funksjon for tråder i dette forumet...

 

Jeg burde kanskje si "hater" i anførselstegn, men ut i fra definisjonen til Egil.B tidligere i diskusjonen, er det definintivt mer riktig uten anførselstegn. Dessuten klarer jeg meg finfint uten Microsoft, Coca Cola, McDonalds osv. In the end, handler det bare om hva jeg er komfortabel med å delta i. Hvis jeg kjøper Coca Cola, føler jeg meg medskyldig i deres overgrep og tilogmed drap på egne ansatte. Og ikke minst hvordan de tar seg til rette bl.a. i India... Jeg vil snu på det du sier, og heller si at å ELSKE noe slikt ville IKKE være videre positivt eller bra for meg!

 

Jeg ELSKER frihet, og HATER det motsatte. Jeg er egentlig litt overaska over at det er så få andre som deler dette synspunktet.

 

At jeg er ganske alene om å mene at store bedrifter eid av noen få rikinger er udemokratisk, var mer som venta. Jeg er altså Sosialist (med sterke anarkistiske sympatier).

 

Jeg mener dessuten at selv "høyrefolk" bør omfavne GNU/Linux. GNU-lisensen løser et av deres store problemer med et monopol eller nesten-monopol, som man har i Microsoft. Men likevel klarer de altså det motsatte. Nemlig å gi Microsoft enda er enormt viktig område å kontrollere, jeg tenker da på DRM hvor de har 90% av markedsandelene allerede.

 

Det som er så tragisk er at våre folkevalgte ikke selv forstår dagens teknologi. Derfor ser de heller ikke konsekvensene teknologien kan få. Hvordan kan de da tjene våre interesser? Slik som tilfellet (etter min mening) er med DRM. Og enda værre, med patent på programvare. Vinneren blir den eller de med de beste lobbyistene: bl.a. Microsoft. Bare trist :cry: Det værste er at jeg ikke ser noen enkel løsning på dette problemet :no:

 

I mine øyne er GNU-lisensen en glede for alle!! Untatt tilhengere av totalitære regimer.

Lenke til kommentar
Å gi et enkelt svar på det spørsmålet, er ikke bare bare. Å hate noe(n) er meget komplekst og hardt sagt, og jeg tror det bare er tre ting jeg hater på denne jorden, Microsoft, USA og Coca-Cola Company.

Du hater USA, MS og CC-company, men ikke pedofile, Saddam Hussain, Josef Stalin, Adolf Hitler, Mussoline, Kim Il Jong, bøddel- og drapsmaskinslederne for Kina o.s.v.

 

Tror ikke du vet hva hat innebærer, og jeg tror aldri MS kan gjøre noe som gjør at folk kan hate de.

For det forste har multinasjonale firmaer som microsoft coca cola og flere liv paa samvittigheten. Samt at de fleste despoter du nevnte var dod for jeg var fodt. Saa hvis det er semantikk du vil diskutere saa tar jeg gjerne opp dette.

 

saa til selve saken. Jeg hater ikke MS eller noe annet firma, men jeg blir kraftig provosert over at disse firmaene hemmer utviklingen med sim monopolisme. Jeg betviler ikke at utvikling av produkter koster penger og at dette skal selskapene tjene inn igjen. Problemet, slik jeg ser det, med en del selskap slik som microsoft, er at de snur fra aa tilby onskede produkter til en riktig pris, til aa bare tenke profitt. Deriblant ved aa bruke sin okonomiske makt til aa hindre andre. Og ogsaa aa bruke andre ufine midler. Skulle jeg ha begrunnet det jeg sier ovenfor gjores dert best i en lengere avhandling noe jeg ikke vil belemre dette forumet med.

Lenke til kommentar

For det forste kan du dokumentere at Saddam drepte 300 om dagen. og hvis du kan dokumentere det regner jeg med at vi snakker om det systemet han ledet og ikke han personlig

For det andre vil det i dag, vaere relativt uprolmatisk aa sorge for at alle i verden hadde nok mat. Vaart okonomiske system sorger for en avskaling paa over 100 millioner i aaret som folge av sult eller underern'ringssykdommer. Av de store firmaene er microsoft storst og hvis de f.eks staar for 1 promillie av dette blir det ca 300 om dagen.

 

Til slutt vil jeg si som jeg gjorde i mitt forste innlegg jeg hater ikke windovs og ikke despotene som var nevnt heller, kansje mest fordi jeg ikke kjenner noen av dem personlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...