Gå til innhold

Litt om Linux fan sitt hat mot microsoft.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du dokumentere at MS har drept flere enn Saddam Hussein? Altså ca 300 om dagen.

Jeg ser ikke helt relevansen her.

Om Saddam drepte et hundretalls mennesker relativt ofte, er det da greit om Microsoft, McDonalds eller Coca-Cola tar livet av et par mennesker?

To gale gir ikke èn rett.(Fritt og råttent oversatt)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt relevansen her.

Om Saddam drepte et hundretalls mennesker relativt ofte, er det da greit om Microsoft, McDonalds eller Coca-Cola tar livet av et par mennesker?

To gale gir ikke èn rett.(Fritt og råttent oversatt)

Nei, men hvis jeg ikke misforstod, sa han vel at MS og CC hadde like mye blod på hendene. For det andre ser jeg ikke at andres rikdom automatisk fører til andres fattigdom. De viktigste grunnene til fattigdom er U-hjelp (at vi har gitt de fisk uten å lære de og fiske) og korrupte regimer. Å beskylde MS og CC Company for drap er litt søkt. Da er jeg også medskyldig i drap. Akkurat som Egil "Drillo" Olsen, kapitalistkommunisten.

Lenke til kommentar
I mine øyne er GNU-lisensen en glede for alle!! Untatt tilhengere av totalitære regimer.

Er ikke GPL å iakta som et totalitært regime, da du blir pålagt å kun bruke GPL, ikke alternative lisenser som f.eks CCDL, MITL eller BSDL? Det "antatte" totalitære med GPL tjener ihvertfall til sin funksjon, nemlig spredning av fri programvare, men hva om det ikke er ens hensikt?

For meg går det i BSDL, fordi jeg vil spre min idè, heller enn å pålegge folk å holde seg til fri programvare. Siden jeg bruker BSDL, kan tilhengere av fri programvare bruke min programvare som fri programvare, og de som vil bruke den kommersielt til kommersielt bruk. Jeg får spredd min idè, og da er jeg fornøyd. Jeg blir glad hvis noen finner min kode god nok til noe som helst bruk, og hvis jeg da får min kode implantert i et kommersielt produkt, vet jeg at min kode er god nok til å tilfredstille et marked, som vil drive min utvikling enda lenger fremover.

En morsom ønsketenkning er å utvikle et godt stykke programvare som blir integrert i en større kommersiell suite, for å så få jobbmulighet på aktuelle bedrift (selv om dette er meget, meget usannsynelig). Og siden det er BSDL, er det fortsatt fri programvare, og folk (brukerbasen) kan bidra med å forbedre programvaren. Senere, når jeg blir rundt 40, kan jeg ta meg en feire og leve på en hyper-optimalisert og fullautomatisert versjon av min (populære) programvare, utviklet for det produktive miljø; sippe billig Cider fra Bunnpris i haugevis, mens jeg tenker på min neste kjempesuksess.

 

Hvis jeg hadde utviklet større projekter, ville jeg gått mer i Theo de Raadt sin holdning; en effektiv, men egoistisk holdning til softwaredesign, som både tjener en selv (for det meste) og en aktuell brukerbase av programvaren.

 

The first thing to recognize about OpenBSD is that there are about 80 developers and we do OpenBSD for ourselves only. Lots of other people use OpenBSD, but we use it for ourselves. It’s just for ourselves—and that means I want OpenBSD to run on everything I’ve got. I want OpenBSD to work no matter what things come along in the future. This means that we have to have an outside community that will help us with supporting new devices and new technologies. We can’t be too ‘fringe.’ So that means we have to have a user community. But we have a user community only because it benefits us, ourselves.

 

Then along come all of our users, and it turns out that many of our users are much like us; they have the same needs as us. We don’t particularly care that they have the same needs, but it’s sort of cool.

 

The result is that we end up with additional support because of them. Some of them write device drivers, or some of them create pressure against vendors and then things become free. And in the end, the whole goal is that we can keep on running on stuff that is completely open so that we can see it so that we can check it.

Lenke til kommentar
Er det noen som har sagt at MS og CC begår drap fordi de har peng? CC har drept fagforeningsledere i Colombia og forurenser drikkevann i India, bl.a.

Joda, kapitalismen og paranoiaen fra USA har krevd liv det også. Elementer av dritt vil du finne over alt, enten det gjelder CC's forurensing i India eller Sovjets forurensing på Kola-halvøya. Føler likevel at MS og CC er litt mer forhatt fordi de har mye penger. Har aldri hørt noe utpreget "hat" mot Apple. Jeg tviler sterkt på om de hadde vært noe bedre om de hadde vært like strategisk smarte/heldige som MS og opparbeidet samme markedsmonopol.

 

Må legge til at jeg selvfølgelig ikke er så begeistret for at MS utnytter monopolsitiasjonen sin, akkura like misfornøyd med det som at SAS gjør det.

Lenke til kommentar
Er ikke GPL å iakta som et totalitært regime, da du blir pålagt å kun bruke GPL, ikke alternative lisenser som f.eks CCDL, MITL eller BSDL? Det "antatte" totalitære med GPL tjener ihvertfall til sin funksjon, nemlig spredning av fri programvare, men hva om det ikke er ens hensikt?

Du står fritt til å bruke GPL/LGPL-programvare(=fri programvare) som du vil. Jeg spør deg heller hvilken frihet du savner i GNU GPL/GNU LGPL?

 

Som du selv sier fungerer de fint til spredning av fri programvare. Jeg ser ingen grunn til at en tilhenger av fri progamvare skal hjelpe andre å lage ufri programvare. Sorry. Det finnes ikke noe totalitært i det.

 

GNU/Linux er posix-kompatibelt, slik at en overgang fra GNU/Linux til BSD bør gå helt greit. Jeg kan ikke se at GNU skulle ha noen interesse overhode i å brenne denne broen. Mao. ingen tvinger deg til å bruke GNU/Linux, og dersom du skulle bruke GNU/Linux, er du IKKE bondefanget, slik man fort blir når man bruker komersielle alternativer, f.eks. fordi GNU-programvare lar seg kjøre på BSD.

 

Dersom du derimot ikke er tilhenger av fri programvare, men ønsker å bidra med en idé/program til offentligheten, er BSD-lisensen et naturlig valg. Selv om jeg tillater meg å være uening med deg.

Lenke til kommentar

Forskjellen på GPL og et totalitært regime er at man faktisk kan velge om han har lyst til å bruke programmer lisensiert under GPL. Ingen har rett til å nekte noen å utgi egne programmer under GPL, men heller ingen har rett til å tvinge folk til å bruke GPL. Det er derfor uproblematisk for GPL å eksistere uansett hvilket økonomisk system landet føyer seg etter. Det jeg finner problematisk er at staten bruker programmer fra Microsoft når det finnes åpne alternativer alle kan skaffe uten å betale for det (eller bryte loven). Det kalles pengesluk og urettferdige fordeler for Microsoft.

Lenke til kommentar
Mod parent post +5 insightful!

 

Jeg er 100% enig i hva Kristian2 har uttalt i sin forrige post.

Jippi, en venn!! og takk. Noen burde ringe de som stod bak maktutredningen og si i fra. Ikke at jeg har lest den da. Kanskje det står noe om det der allerede...

 

Ang. Coca-Cola, så var vel det inspirert av at du nevnte det tidligere, så cred til deg for den.

WAR IS PEACE

FREEDOM IS SLAVERY

IGNORANCE IS STRENGTH

Nå kom jeg på at jeg må lese ferdig boka, Takk :)

 

EDIT: Maktutredningen er sikkert ikke noe å spare på likevel da... (Måtte bare si det, klødde skikkelig :roll:)

Endret av Kristian2
Lenke til kommentar
Kan du dokumentere at MS har drept flere enn Saddam Hussein? Altså ca 300 om dagen.

For det første, er tallene om antall dødsfall som Saddam står bak høyst diskutable. Først og fremst fordi disse tallene baserer seg på at Saddam har skylda for at FN gjennomførte en handelsblokkade mot Irak. Det kan absolut diskuteres...

 

Ved hjelp at tall-triksing kan man få til det utroligste. Og man kan sikkert skrive noen milioner dødsfall på Microsoft også... MEN DET SKAL VI IKKE! DETTE ER OF TOPIC! :roll:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Unnskyld meg, men hva faen har saddam med linux og windows å gjøre?

 

EDIT: Kan vel si min mening når jeg allerede er her.

Jeg er fan av linux, men hater fremdeles ikke m$. Det eneste jeg ikke liker med m$ er fremgangsmåten de har. Skal ha monopol på alt, patenter på den minste detalj (feks emoticons.. *sukk*). Anbefaler alle i denne tråden til å se filmen Pirates of Silicon Valley, som handler om hvor m$ og apple stod i begynnelsen. Microsoft stjal mye fra apple og derfor kom de først ut. Hadde de ikke komt først den ene gangen så hadde vel alle "hatet" steve jobs i dag. Hvem vet? ;)

 

EDIT2: Så stille det ble.... :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
I mine øyne er GNU-lisensen en glede for alle!! Untatt tilhengere av totalitære regimer.

Er ikke GPL å iakta som et totalitært regime[... lot of crap ...]

Nei, GPL tillater faktisk bare enhver person de rettighetene man normalt ville hatt hadde det ikke vært på grunn av kapitalismen.

 

La meg forklare det med CC-SH-AL istedenfor, eller noe som ligner. Jeg skriver en bok og utgir den under nevnte lisens. Takket være kapitalismen har ingen lov til å gjøre spesielt mye med mitt verk, er vi enig?

 

La oss da si at vi hadde hatt et totalt anarki. Verken mer eller mindre. Jeg skriver en bok, og gir den ut. Hvem som helst har da rett til å modifisere, kopiere og videreformidle boken. Hvis noen finner det for godt å oppdatere, rette eller oversette innholdet og videreformidle det, vil det i den anarkistiske verden ikke være noe som hindrer noen i å gjøre det samme.

 

GPL sikrer den friheten man ville hatt, hadde det ikke vært for mange utviklingshindrende lover.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...