Gå til innhold

Litt om Linux fan sitt hat mot microsoft.


Anbefalte innlegg

Etter jeg har lest dette igjennom flere ganger så følte jeg at denne passet best i linux seksjonen.

 

 

Låg å funderte i natt på en ting.

Microsoft VS Linux fans.

 

Hvorfor er det slik at _ALLE_ (av de som jeg har møtt på og snakket med) som kjører Linux hater Microsoft over alt på jord.

Hva er det med det?

Oki. Kan være enige i at Microsoft er litt crap anngående operativsystem og lukket kildekode.

Men de har faktisk greid å gjøre seg verdensdominerende på sitt område med tanke på at alle kjenner til Microsoft(Windows) og blir kjørt mye.

De har eit operativsystem som faktisk de fleste kan med. Alt av programmer pleier som regel å fungere helt fint å installere/bruke uten å kunne så mye.

MEN. Når nå skjer så pleier det å være uforklarlig feil men får...

 

Og Microsoft? Jo de har faktisk greid å lage ting som er bra...

Xbox, Pc mus, tastatur osv.

Har enda min Microsoft Intelli explorer 3.0 som jeg kjøpte noen dager etter den kom ut.

Og den lever som bare det.

Er det noe de kan så er det hardware. (Software for den del og)

 

MEN. Hovedpointet er... Hvorfor hater så og sei alle Linux fans microsoft ?

Stengt kildekode? Ja den kan jeg være med på.

 

Men nå folk hater Microsoft UTEN grunn bare fordi de er "wannabe"

Har flere venner/folk jeg har møtt på som faktisk ikkje har hatt lyst å røre i pc musa. De sjems over at jeg hadde Xbox.

 

De vil bare ha noe å skylde på.

 

Har dere noen kommentarer til dette?

 

btw. Jeg kjører selv Linux Slackware på serveren og Windows Xp på min pc (På grunn av bluetooth muligheter med min Siemens SX1.

Og jeg liker ikkje lukket kildekoden. Men liker microsoft på alle andre punkter.

 

Btw.. Viss noen av dere vil skrive slikt som:

"oh. Linux rule jo windows. Microsoft er noe dritt" uten å gi noen gode grunner. Vennligst ikkje svar.

Skrev denne posten her på grunn av jeg ville høre med Linux folket.

 

Hilsen XeLix

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kjører 100% linux på 6 av 8 PC-er i huset, og har en spilleboks med win xp og win2k og en oc-boks med win2k.

 

Kan vel ikke si jeg har et så altfor stort hat mot M$, er bare et par ting de har implementert i operativsystemene sine som jeg synes er litt kjipt mht. valgfrihet. Da tenker jeg selvfølgelig på Internet Explorer og Windows Media Player.

 

Dette er programmer en vanlig PC-bruker benytter svært ofter, og siden det allerede finnes dugandes programmer til den bruk implementert i Os-et kvier folk seg for å laste ned andre (og muligens bedre) alternativer.

 

Det er vel alt, også var det det med at så godt som all programvare koster penger og er umulig å modifisere (lukket kode), noe jeg til tider ergrer meg temmelig mye over når ting ikke vil fungerer som jeg vil det skal.

Lenke til kommentar
Kan vel ikke si jeg har et så altfor stort hat mot M$, er bare et par ting de har implementert i operativsystemene sine som jeg synes er litt kjipt mht. valgfrihet. Da tenker jeg selvfølgelig på Internet Explorer og Windows Media Player.

Ah Enig der. Glemte å nevne den delen i første postet. På en måte så er det bra det er implementert i operativsystemet.

Med tanke på foreldre og folk som ikkje kan så mye om valgmuligheter.

 

Men Microsoft burde sluppet en egen versjon med litt mer muligheter.

 

Viste denne tråden nettopp til "wannabe" og han sa bare: Omfg. Microsoft suge jo.

 

Kansje på tide for meg å skaffe meg nye venner :p

Lenke til kommentar

Eg brukar linux fordi eg synest at operativsystemet er bedre enn det microsoft produserar, at det er gratis er heller ingen ulempe.

I tillegg gjev det meg bedre kontroll operativsystemet, enn eg fekk når eg køyrde windows.

Eg hatar ikkje microsoft, men synest dei prioritera feil ved å sette funksjonalitet foran sikkerheit, i tillegg likar eg ikkje den dominerande posisjonen microsoft har idag.

 

Det var nokon av grunnane:)

Lenke til kommentar
Eg brukar linux fordi eg synest at operativsystemet er bedre enn det microsoft produserar, at det er gratis er heller ingen ulempe.

I tillegg gjev det meg bedre kontroll operativsystemet, enn eg fekk når eg køyrde windows.

Eg hatar ikkje microsoft, men synest dei prioritera feil ved å sette funksjonalitet foran sikkerheit, i tillegg likar eg ikkje den dominerande posisjonen microsoft har idag.

 

Det var nokon av grunnane:)

Det der var uvanligt... En som bruker linux OG som ikkje hater microsoft generelt og kan faktisk forklare hvorfor :D

 

Kom på en ting til når jeg satt her. Kom på å huske når jeg var 14 år.

Var selv en linux wannabe. Og da hatet jeg Microsoft på grunn av alle gjor det. Og jeg var liksom i gjengen da.

Og å ha bluesceen som wallpaper og seie at man savner bluescreen når man satt i linux .. Da var man liksom kongen på hauen. :no:

Lenke til kommentar
*snip*

Hvorfor er det slik at _ALLE_ (av de som jeg har møtt på og snakket med) som kjører Linux hater Microsoft over alt på jord.

Hva er det med det?

Oki. Kan være enige i at Microsoft er litt crap anngående operativsystem og lukket kildekode.

Men de har faktisk greid å gjøre seg verdensdominerende på sitt område med tanke på at alle kjenner til Microsoft(Windows) og blir kjørt mye.

De har eit operativsystem som faktisk de fleste kan med.

*snip*

Nå er det slik at de fleste GNU/Linux-brukere ikke hater programvare laget av Microsoft, men de hater å bruke programvare laget av Microsoft, av den grunn at det veldig upraktisk, tungvint og at det setter deg ned til idiotnivå (du skal ikke forstå logikken i dette her, du skal bare trykke OK).

Microsoft har komt så langt pga. god amerikansk businesstaktikk (les. svindel, kjøpe opp andre, ta retten til noe som ikke er sitt, god markedsføring, lobbyvirksomhet og FUD)

Endret av ratix
Lenke til kommentar

Jeg hverken hater MS eller er noe åpen kildekode-fantast. Jeg begynte fordi jeg var nysgjerrig på noe nytt, og jeg likte/liker ikke at MS, eller andre, dominerer markedet så mye.

 

Etterhvert som jeg brukte Linux mer synes jeg det var bedre, mer stabilt og lettere å administrere. Eneste ulempene jeg kan se med det, er at verden er tilpasset MS, men noen må jo bryte den onde sirkelen ;).

Lenke til kommentar
Kom på en ting til når jeg satt her. Kom på å huske når jeg var 14 år.

Var selv en linux wannabe. Og da hatet jeg Microsoft på grunn av alle gjor det. Og jeg var liksom i gjengen da.

Og å ha bluesceen som wallpaper og seie at man savner bluescreen når man satt i linux .. Da var man liksom kongen på hauen. :no:

Det kalles å være fjortis, og det er ikke så uvanlig i fjortenårsalderen.

Lenke til kommentar
Og Microsoft? Jo de har faktisk greid å lage ting som er bra...

Xbox, Pc mus, tastatur osv.

Har enda min Microsoft Intelli explorer 3.0 som jeg kjøpte noen dager etter den kom ut.

Og den lever som bare det.

Er det noe de kan så er det hardware.

Tja, halo hacket på xboxen til en kompis, alle kompisene som har intelli muser klager over de, blir fort ødelagte osv... Så jeg vil ikke kalle det som bra hardware...

Lenke til kommentar
klager? nja. kan være enig at 4.0 versjonen av intelli var faktisk noe som de aldri burde lansert. Alle vennene mine leverte de tilbake :p

Men 3.0. mmmmmm :p

Jeg skjønner ikke at gamere syter så mye om en mus, jeg har brukt denne i tre år nå og kommer aldri til å bytte, selv om den ikke har 8 knapper, tre scrollehjul, svever 20mm over musematta eller har et versjonnummer av type X.0 (M-BJ67B).

Lenke til kommentar

Å gi et enkelt svar på det spørsmålet, er ikke bare bare. Å hate noe(n) er meget komplekst og hardt sagt, og jeg tror det bare er tre ting jeg hater på denne jorden, Microsoft, USA og Coca-Cola Company.

 

That said, let's take Microsoft. Grunner til å mislike Microsoft finnes i hopetall. Det er arroganse overfor brukerne sine, det er vanskeliggjøring av konkurranse, det er måten de opptrer på i forhold til patenter og søksmål, og det er dette med å ta åpne formater som er gode, endre små ting så de blir inkompatible med de originale for så å låse de ned.

 

Det er veldig mange ting som man hører om, blant annet kampen mot "IP", samarbeid med Claria og så mye annet. Hvis man leser /. daglig, får man et lite inntrykk over noe av det Microsoft pusler med.

 

Jeg orker ikke skrive så mye mer, men du kan jo lese litt på denne siden:

Why I hate Microsoft

Lenke til kommentar

Synes denne siden summerer opp alt som er galt med MS og Windows ganske godt.

 

Bruker selv Linux og Windows på min PC, Windows blir bootet opp kanskje 1 gang om dagen for litt spilling og ellers er det linux.

Kan innrømme at Windows XP er ganske stabilt og lett å bruke, stabiliteten er mest som følge av implementasjonen av ekte minnebeskyttelse (som andre har hatt i snart 20 år) og det er lett å bruke for bestemor på 50 år, derimot bare knotete og dumt for noen som liker ekte kontroll.

 

Sikkerhet, mange hevder at Windows har mest virus fordi det er størst, hvorfor er det nesten ingen virus/utnyttelser for apache som er en av de største webserverene i verden?

 

Skal ikke si noe om MS sin HW da jeg ikke har prøvd noe fra de.

 

EDIT: drange_net kom før meg med link til siden, min er den lange versionen.

Endret av operaman
Lenke til kommentar
Å gi et enkelt svar på det spørsmålet, er ikke bare bare. Å hate noe(n) er meget komplekst og hardt sagt, og jeg tror det bare er tre ting jeg hater på denne jorden, Microsoft, USA og Coca-Cola Company.

Du hater USA, MS og CC-company, men ikke pedofile, Saddam Hussain, Josef Stalin, Adolf Hitler, Mussoline, Kim Il Jong, bøddel- og drapsmaskinslederne for Kina o.s.v.

 

Tror ikke du vet hva hat innebærer, og jeg tror aldri MS kan gjøre noe som gjør at folk kan hate de.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er en større andel av Windowsbrukere enn *nixbrukere som hater Microsoft. (Tenker da på hjemmebrukere.)

 

Det som er så kjekt med GNU/Linux, *BSD osv er at de ikke er styrt av bedriftsøkonomi, og trenger dermed ikke bruke sleipe triks for å tjene penger.

Endret av Egil.B
Lenke til kommentar
Tror ikke du vet hva hat innebærer, og jeg tror aldri MS kan gjøre noe som gjør at folk kan hate de.

Ifølge hyperdicionary.com er hat en følelse av mislik som er så sterk at det fører til handling. I drange_nets tilfelle kan det eksempelvis være at han velger å boikotte varer fra USA, Coca Cola og MS' produkter. Jeg vet ikke hva han synes om Hussein osv, men hat er så sterkt nettopp fordi det fører til handling.

Jeg kan for eksempel ikke si at jeg hater Hussein, for han har aldri påvirket meg sterkt nok til at jeg har gjort en handling som utrykker hat mot vedkommende.

Lenke til kommentar

Hater og hater. Det er vel mer det at jeg får psykiske problemer når Windows ikke gidder oppføre seg :)

 

Seriøst. Jeg bruker GNU/Linux, men hater ikke MS. Derimot har jeg sterke negative følelser mot Windows serien, untatt win2K som er ... akseptabel. Men MS er ikke bare Windows. Jeg syns faktiskt at Office pakka er bra. Access er noe av det beste MS har lagt, IMHO.

 

Jeg trur mye av MS "hatet" kommer av at MS nå er blitt etablert som det nye Evil Empire av hacker samfunnet, noe som drypper ned på alle linux wannabes ol. Det er kewl å slenge dritt om MS, som det en gang var med IBM.

 

Interessant nok er et av Windows store problemer også en "styrke". Total bakoverkompabilitet, eller ihvert fall forsøket på det. Jeg syns det er litt arti da ...

Lenke til kommentar
Ifølge hyperdicionary.com er hat en følelse av mislik som er så sterk at det fører til handling. I drange_nets tilfelle kan det eksempelvis være at han velger å boikotte varer fra USA, Coca Cola og MS' produkter. Jeg vet ikke hva han synes om Hussein osv, men hat er så sterkt nettopp fordi det fører til handling.

Jeg kan for eksempel ikke si at jeg hater Hussein, for han har aldri påvirket meg sterkt nok til at jeg har gjort en handling som utrykker hat mot vedkommende.

Tror ikke noen født og oppvokst i Norge føler hat for Saddam Hussein heller for den saks skyld, bare synes det var litt rart å hate noe forholdsvis uskyldig som MS og CC-company og ikke alt mulig annet rart her i verden. Men nok off-topic. Jeg lar det ligge, det er ikke politikk-forum det her ;). Beklager min avsporing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...