Gå til innhold

Advarsel bruktmarked.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Skjønte egentlig det var deg snekker`n...  :!:

 

Men annonsen her på bruktmarkedet er allikevel sinnsyk dårlig...

Skjønner egentlig ikke din sterke motvilje mot at annonsør benytter en "Hotmail-konto"(gratis mailbox). Hva er begrunnelsen din der?

Mange av oss har opptil flere mailkonti som benyttes avh. av bruk (jobb, privat, "hobby", salg etc..)..

Hotmail (korrekt brukt.. og ikke nødv.gratis) er faktisk *langt* bedre enn en online-konto f.eks. (med tanke på "spam".. Hint: Filter)..

Når det gjelder "cut&paste" av uinteressante specs fra produsent er jeg dog enig med deg.. Det er da mye bedre å legg inn en URL/Link til produsentens specs... Det kan også være en ide å legge en link til en positiv review/test...

Å ikke oppgi tlf.nr. kan være greit for å slippe "bullshit talk" isf. "money talk".. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke i mot hotmail eller no sånt, men skal du fremstå seriøs, i mine øyne ihvertfall, så bør du presentere en som man kan slette på dagen og bare få en ny... Er mange gratis e-mail tilbydere som er mer gnien på kontoene.. Der du kanskje ikke får ha flere en 1-3..

 

 

 

Og tlf trenger ikke nødvendigvis å stå i annonsen, men bør absolutt oppgis ved et eventuelt salg/kjøp..

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Er egentlig ikke i mot hotmail eller no sånt, men skal du fremstå seriøs, i mine øyne ihvertfall, så bør du presentere en som man kan slette på dagen og bare få en ny... Er mange gratis e-mail tilbydere som er mer gnien på kontoene.. Der du kanskje ikke får ha flere en 1-3..

Ser ikke helt hvordan å ha en gratisleverandør som bare lar deg ha 1-3 kontoer skal være mer troverdig, er jo bare å veksle mellom slike "kresne" leverandører hvis du føler for det..

 

Og hvordan skal disse leverandørene finne ut hvor mange kontoer du har, forresten? Er jo bare å registrere under falskt navn og dynamisk ip.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget.)

Lenke til kommentar

Sier ikke at noen av mine forslag garanterer at du ikke blir jukset, men du får ihvertfall en pekepinn om personen bak ønsker å fremstå seriøs..

 

Jeg skjønner at mange liker å bruke hotmail kontoer, men jeg ønsker å se en "seriøs" mail konto.. Jeg har som sagt en egen konto som brukes ved salg på nett(bruker selvsagt ikke hovedmailen grunnet spam etc.. ) og man luker ut en god del svindlere med denne taktikken..

 

Ingen garanti, men bare et tips..

Lenke til kommentar
:hmm: Det er jo kjekt å vite at mann kan gjøre det.

For hvis mann finner en vare mann har lyst til å kjøpe så kan mann be/spørre selgeren om mann kan få den sendt på postoppkrav og da sjekke varen på postkontoret og hvis ikke varen er det mann har "kjøpt" så kan mann bare sende den tilbake. Er det selgeren som skal betale hvis du ta ikke vil ta imot varen og sender den tilbake?. Eller er det inkludert i postoppkravet? eller hvordan funker det?

Det skal ikke være mulig å få åpnet pakken på postkontoret før den er utkvittert og betalt. Det har ikke postfunksjonæren lov til å gjøre. Det skal heller ikke være mulig å sende en pakke som har vært utlevert og åpnet i retur. Dvs i retur på den måten at avsender må betale returportoen. (Dvs på samme måte som om pakken ikke hadde vært hentet). Dersom man tenker seg om, skjønner man at det må være slik.

På den annen side, ville nok jeg - dersom jeg var postfunksjonær - tatt sjansen på å ta tilbake en pakke med murstein i, som var betalt 3000 kr for..... Gitt at den var åpnet på skranken slik at jeg så det. Jeg tror ikke avsender av en slik svindelpakke ville vært så frekk at han klagde på det....

Lenke til kommentar

Til deg/dere som krever telefonnummer i annonse, full adresse og ikke liker gratis-mailer:

 

Personlig legger jeg ALDRI ut mitt private mobilnummer, ei heller min private mailadresse i annonser. Mailadresser som ligger ute på nett kan du banne på at du får mye spam på. Jeg hater også innpåslitne fjortiser som skal prute på alt man skal selge over telefonen.

 

Først når det ser ut til å bli handel, eller handelen er i boks oppgir jeg mitt mobilnummer og e-postadresse jeg kan kontaktes på i ettertid hvis kjøper får problemer.

 

Når det gjelder selgere med veldig dårlig gramatikk, så gjelder det å følge magefølelsen. QXL har jo en veldig god deal med karaktersystemet slikt. Desverre må jeg nok innrømme at personer med et typisk ikke-norsk navn og dårlig gramatikk ofte gir dårlig magefølelse, selv om alle slike personer jeg har vært borti når det gjelder kjøp og salg har vært veldig hyggelige og oppført seg eksemplarisk.

Lenke til kommentar

Er som sagt ingen problem at du ikke vil oppgi en seriøs mailadresse... Det er bare det at du ikke får solgt noe til meg..

 

Og jeg sa i et senere innlegg at du ikke nødvendigvis trengte å oppgi tlf i annonse, men ved kontakt så skal tlf oppgis og da SKAL du stå som eier av tlf..

Og har aldri sagt at hele adressen skal oppgis..

Lenke til kommentar
, men ved kontakt så skal tlf oppgis og da SKAL du stå som eier av tlf..

Hvordan har du tenkt å sjekke at folk står som eier av tlf da? Jeg står som eier av mitt eget telefonnummer,men du finner det ikke ut da jeg er reservert mot opplysningstjenester. Så fremt du ikke jobber hos min Teleleverandør,så finner du ikke ut av det.

Lenke til kommentar
Hvordan har du tenkt å sjekke at folk står som eier av tlf da?

Vel, da vil du antagelig for veldig mange ikke anses som en man kan stole på i og med du skjuler deg, akuratt som de som insisterer på og ha skjult nummer i mange tilfeller aldri vil få noen til og ta telefonen i og med man regner med at de som har slikt ikke er av interesse og kaste bort tiden på, det er ditt problem og ergo en bagatell for oss andre.

Lenke til kommentar
, men ved kontakt så skal tlf oppgis og da SKAL du stå som eier av tlf..

Hvordan har du tenkt å sjekke at folk står som eier av tlf da?

Hva hvis det oppgitte telefonnummeret ikke er et telenorabonnement? Hvis jeg ikke husker feil, er det kun telenorabonnenter som automatisk kommer inn på telefonkatalogen.no (jeg skriver "automatisk", fordi jeg vet det er mulig å registrere seg selv på telefonkatalogen.no, med f.eks et Netcom-abonnement). Fins det andre steder man kan sjekke?

Lenke til kommentar
Skjønte egentlig det var deg snekker`n...  :!:

 

Men annonsen her på bruktmarkedet er allikevel sinnsyk dårlig...

Da jeg så annonsen (før jeg leste resten av tråden) anntok jeg det var en luring som skulle utgi seg som Snekker`n for å gi annonsen mer troverdighet, noe hotmail addressa bidrog sterkt til. <- jeg ville aldri ha vurdert å kjøpe av denne personen engang...ikke slik annonsen er der... Mulig jeg er para. da...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

jaja , nesten litt pinlig...

 

Tross i min skeptiske innstilning til denne selgeren fikk jeg han til å sende kortet.

(Dvs , han hadde allerede sendt en pakke til der mine foreldre bor , pakksporing virket ikke)

 

Var nede på postkontoret , fikk lov til å åpne pakken før jeg betalte , og hva så jeg der.... jo , et XFX 6800GT 256MB PCI-express... :blush:

 

Har kjørt det en tur igjennom Aquamark og 3dmark03 nå(11690 3dmarks)

 

Eneste jeg har å utsette er at han sa det fulgte med org.kvittering.

Det som fulgte med var kvittering på at han engang i tiden hadde hentet ut pakken

for 3900,- :mad:

 

Jaja, greit likevel da , bra kort til 2000kr :thumbup:

Lenke til kommentar

Også var det noe med å ikke rope "ulv, ulv" så ofte da. Den kvitteringen du fikk var nok det som avsender hadde, den fikk han når han hentet pakken. Så det skal du ikke klage over.

 

Når det gjelder at postoppkrav er mer sikrere er dette feil. Posten tar ikke på seg ansvar hvis du har fått en murstein, dessuten har man ikke lov til å åpne pakker før de er betalt ut. Sikreste måten å betale på er faktisk med Visa\ Mastercard (eller andre kort) fordi da får man som regel pengene igjen når man ikke har fått varen etter x antall dager pengene har blitt trekt fra kontoen.. (dette skjer ikke automatisk).

Lenke til kommentar
Også var det noe med å ikke rope "ulv, ulv" så ofte da. Den kvitteringen du fikk var nok det som avsender hadde, den fikk han når han hentet pakken. Så det skal du ikke klage over.

 

Joda , det er dette med ulv ulv.

MEN når han sender pakken uten å fått adresse av meg første gangen , OG oppgir et ugyldig pakkesporingsnummer til meg , da begynner jeg å bli kritisk.

SAMTIDIG som navn ikke stemmer imellom brukerprofil og tlf. nummer.

Rekk opp hånden den som ikke synes det lukter ugler i mosen da...

 

Når han oppgir at et XGX 6800GT m org. kvittering selges så forventer jeg å få den kvitteringen som butikken som solgte kortet sendte med.

Ikke en kvittering fra posten som henviser til at han har blitt 3900,- fattigere.

Skulle det bli noe galt med dette kortet har jeg ingen butikk å henvende meg til!

 

Så jo , jeg klager over kvitteringen ja. Skulle bare mangle.

 

Når det gjelder at postoppkrav er mer sikrere er dette feil. Posten tar ikke på seg ansvar hvis du har fått en murstein, dessuten har man ikke lov til å åpne pakker før de er betalt ut. Sikreste måten å betale på er faktisk med Visa\ Mastercard (eller andre kort) fordi da får man som regel pengene igjen når man ikke har fått varen etter x antall dager pengene har blitt trekt fra kontoen.. (dette skjer ikke automatisk).

 

VISA? Mastercard?

VI snakker om handel imellom privatpersoner her! Ikke noen bedrift med web-side.

 

Jeg forklarte situasjonen ovenfor det lokale postkontoret , og jeg fikk lov til å åpne pakken med funksjonæren som vitne.

(Kan ikke garantere at alle godtar dette da.)

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Synest at det har blitt en tendens til at folk har hengt ut folk som selger ting på bruktmarkedet som svindel, mener at folk iallefall må gi dem en ukes tid før en begynner å poste svindel...

 

Først et nettspor blir ikke alltid registrert samme dag, av og til dagen etter, forskudd er som regel like safe som postoppkrav hvis folk gidder å ta seg tid til å sjekke opp hvem de handler med, Ved postkontoret har en mulighet til å åpne pakker kun hvis de som jobber der er greie å ha med å gjøre.. Jeg bruker ofte å hente norgespakker (ikke oppkrav) og så leverer jeg hentelappen noen dager etter uten at det er noe problem, Oppkrav får jeg åpne før jeg gir fra meg pengene og det synest jeg er greit..

 

Men uansett slutt å poste svindel før det er fakta, utrolig mange som blir hengt ut på forumet her og som det viser seg at det ikke er svindel. Hvis dere er så utrolig redd for å bli svindlet så handle på komplett,netshop eller noen andre nettsjapper eller bruk tiden før betaling/bestilling for å sjekke om faktiske personen eksisterer..

 

Rscue

Lenke til kommentar
Også var det noe med å ikke rope "ulv, ulv" så ofte da. Den kvitteringen du fikk var nok det som avsender hadde, den fikk han når han hentet pakken. Så det skal du ikke klage over.

 

Joda , det er dette med ulv ulv.

MEN når han sender pakken uten å fått adresse av meg første gangen , OG oppgir et ugyldig pakkesporingsnummer til meg , da begynner jeg å bli kritisk.

SAMTIDIG som navn ikke stemmer imellom brukerprofil og tlf. nummer.

Rekk opp hånden den som ikke synes det lukter ugler i mosen da...

 

Når han oppgir at et XGX 6800GT m org. kvittering selges så forventer jeg å få den kvitteringen som butikken som solgte kortet sendte med.

Ikke en kvittering fra posten som henviser til at han har blitt 3900,- fattigere.

Skulle det bli noe galt med dette kortet har jeg ingen butikk å henvende meg til!

 

Så jo , jeg klager over kvitteringen ja. Skulle bare mangle.

 

Når det gjelder at postoppkrav er mer sikrere er dette feil. Posten tar ikke på seg ansvar hvis du har fått en murstein, dessuten har man ikke lov til å åpne pakker før de er betalt ut. Sikreste måten å betale på er faktisk med Visa\ Mastercard (eller andre kort) fordi da får man som regel pengene igjen når man ikke har fått varen etter x antall dager pengene har blitt trekt fra kontoen.. (dette skjer ikke automatisk).

 

VISA? Mastercard?

VI snakker om handel imellom privatpersoner her! Ikke noen bedrift med web-side.

 

Jeg forklarte situasjonen ovenfor det lokale postkontoret , og jeg fikk lov til å åpne pakken med funksjonæren som vitne.

(Kan ikke garantere at alle godtar dette da.)

Men hvis du er så utrolig redd for å bli lurt og du absolutt vil ha kvittering så kan du vel handle på en nettbutikk selv, du kan også ta kontakt med selgeren for å forhøre deg om hvor det har blitt kjøpt og under hvilket navn..

 

Så kan du kontakte stedet for å få kvittering..

 

 

 

 

RScue

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...