Gå til innhold

Advarsel bruktmarked.


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg er ute og snurrer litt nå , men har en liten stygg bismak i munnen for øyeblikket.

 

Jeg har annonsert på bruktmarkedet etter et Pci-Express skjermkort , og idag fikk jeg mail fra en som nettopp hadde lagt ut ett skjermkort for salg.

 

Prisforlangende : 2000,-

 

Jeg spurte han om han kunne sende kortet umiddelbart hvis jeg kjøpte det , og ja , det skulle gå kjempefint.

(All korrespodanse var via email.)

 

Mens jeg ventet på kontonummer for å betale han på forskudd brukte jeg tiden til å se på annonsen han hadde lagt opp.

Der var etternavnet annerledes enn i emailene jeg fikk fra han.

Sjekka opp tlf.nummeret som var oppgitt , der fikk jeg samme navn som i emailen , og adressen var langt nord i landet.

 

Spurte han om dette , samt hvor han var ifra.

-Oi , nå er det fiksa. Fikk jeg fortalt , samtidig fortalte han at han var ifra Bergen.(jaha...)

 

Da jeg ble litt mere skeptisk spurte jeg om at han kunne sende pakken i oppkrav istedet , først var han negativ , men da jeg refererte til at jeg bare hadde positive karakterer på QXL var det greit.

 

Ba han sende pakken fort som fy og sende meg sendingsnummer.

 

Bekreftelse på at pakken var sendt og sendingsnummer fikk jeg i mail 30min senere.

 

Sendingsnummeret får jeg ikke treff på inne hos posten.

 

 

Begynte å lese igjennom mail historikken så slo det meg at jeg ikke hadde oppgitt noen adresse til han , iallefall ikke som jeg kan se eller huske! :ohmy:

 

Sendte han en mail nå med spørsmål om hvilken adresse han sendte pakken til... :dontgetit:

Den hadde han sendt hjem til foreldrene mine.

 

Meeen , synes d lukter litt svidd av dette , kan også nevne at vedkommende ikke helt hadde gramatikken i orden , men jeg bruker sjelden å la en god handel gå i vasken av den grunn.....

 

EDIT: Ting ordna seg.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ALDRI BETAL PÅ FORSKUDD!

 

Beklager caps, men har lest så mange historier her om folk som har blitt lurt. Oppkrav hjelper ikke heller, om de sender murstein har du allerede betalt for det. Ikke alle postkontor er så gira på å la deg åpne før du henter pakken...

 

Jeg bruker å la mavefølelsen bestemme om jeg betaler forskudd eller ikke.

Har gått bra i 10++ handler.

Er jeg skeptisk ber jeg om postoppkrav og åpner pakken før jeg betaler den nede på postkontoret.

(Ikkeno problem sålenge du forklarer situasjonen)

 

Skulle det være en murstein inni da så sendes pakken i retur uten at jeg taper noe.

 

Men i dette tilfellet tror jeg ikke det blir noen pakke i d hele tatt. :ermm:

 

Og btw , hvis man ikke skal betale forskudd , og ei heller ikke kjøpe brukt i oppkrav , hvordan skal man få pakken da?

Hente den?

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Det er dessverre mange "idioter" på bruktmarked som prøver å lure folk. Jeg har selv solgt mange ting der og jeg sier til folk at de må gjerne sjekke opp mitt navn og adresse og eventluelt ringe meg hvis de lurer på noe.Hardware.no burde laget et system her for de som bruker bruktmarked. at vi f.eks må registrere oss og at hardware sjekker oss , et eller annet sånt.gjør ikke meg noe om jeg må registrere meg hvis jeg f.eks skal ligge ut noe for salg.

Lenke til kommentar

Det er ofte en liten trygghet i hvis brukeren er registrert på forumet(med en god del skrevne innlegg) , har tlf.nummer som er registrert , og virker seriøs på email.

Sjekker også om hvilken type email vedkommende bruker.

blir mindre skeptisk om det er en telenor adresse enn f.eks hotmail.

 

 

Kjøpte 2stk rambrikker av en aktiv forumbruker , han sendte meg tilogmed rambrikkene før jeg hadde betalt dem!

Ålreit type! :yes:

Endret av dkvam
Lenke til kommentar

Kanskje hw.no burde lage en light-versjon av samme system som QXL bruker for å sette karakterer på folk? Dvs at man har et system der man kan etter endt handel sette en positiv eller negativ karakter, samt en liten kommentar, på hvordan man syns handelen gikk. Både kjøper og selger må være registrert her på forumet med navn, adresse, etc.

Lenke til kommentar

Selv har jeg bare solgt ting via bruktmarkedet to ganger, et grafikkort og en CPU, og aldri kjøpt noe. Hver gang jeg har solgt noe har jeg faktisk forhåndssendt varen og fått betalt først når den har vært hentet og testet. det synes jeg bare er fair, og jeg ville uansett aldri finne på å selge noe som var så dyrt at jeg ikke tålte tapet over nett anyway.

Lenke til kommentar
Kanskje hw.no burde lage en light-versjon av samme system som QXL bruker for å sette karakterer på folk? Dvs at man har et system der man kan etter endt handel sette en positiv eller negativ karakter, samt en liten kommentar, på hvordan man syns handelen gikk. Både kjøper og selger må være registrert her på forumet med navn, adresse, etc.

Det har de jo....

Lenke til kommentar
Bekreftelse på at pakken var sendt og sendingsnummer fikk jeg i mail 30min senere.

 

Sendingsnummeret får jeg ikke treff på inne hos posten.

 

 

 

Husk på at sendingsnr. kan bli reg. først dagen etter hos Posten, i de aller fleste tilfeller flere timer etter at pakken er levert inn...

Lenke til kommentar
Det er ofte en liten trygghet i hvis brukeren er registrert på forumet(med en god del skrevne innlegg) , har tlf.nummer som er registrert , og virker seriøs på email.

Dette er noe av det første jeg sjekker når jeg vurderer å kjøpe noe på bruktmarkedet. Er det en person med 0 innlegg dropper jeg som oftest hele greia.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
Er jeg skeptisk ber jeg om postoppkrav og åpner pakken før jeg betaler den nede på postkontoret.

(Ikkeno problem sålenge du forklarer situasjonen)

 

Er det mulig og få gjort det på postkontoret? Selv om mann forklarer de på posten situasjonen???

Det har jeg gjort, og det gikk.

Lenke til kommentar

:hmm: Det er jo kjekt å vite at mann kan gjøre det.

For hvis mann finner en vare mann har lyst til å kjøpe så kan mann be/spørre selgeren om mann kan få den sendt på postoppkrav og da sjekke varen på postkontoret og hvis ikke varen er det mann har "kjøpt" så kan mann bare sende den tilbake. Er det selgeren som skal betale hvis du ta ikke vil ta imot varen og sender den tilbake?. Eller er det inkludert i postoppkravet? eller hvordan funker det?

Lenke til kommentar

Først, jeg kjøper ALDRI av noen med disse gratis-ha-så-mange-du-vil-e-mail-addressene.. (Hotmail,etc)

 

nr. 2; Korrekt språkbruk i annonseteksten, enkle grammatiske feil er helt greit, men feil på specs er en no-no.. Det skal/bør heller ikke være for mye specs i annonsen, f.eks kopiert fra produsentens hj.side.. Enkel og grei annonseside med den infoen man trenger..

 

nr.3; Tlf. nr. som er skrevet opp SKAL være registrert på selgerens navn.

 

Ikke for å prøve å si at denne fyren svindler, men her er et eksempel på en jeg aldri ville kjøpt av..

 

Sapphire X 850 XT PE PCI-E

 

Ingen tlf. forskuddsbetaling, hotmail addresse... Som sagt, ikke pga. at jeg mener personen er en svindler, bare fordi han lager så dårlig annonse.. :ermm:

Lenke til kommentar
Først, jeg kjøper ALDRI av noen med disse gratis-ha-så-mange-du-vil-e-mail-addressene.. (Hotmail,etc)

 

nr. 2;  Korrekt språkbruk i annonseteksten, enkle grammatiske feil er helt greit, men feil på specs er en no-no..  Det skal/bør heller ikke være for mye specs i annonsen, f.eks kopiert fra produsentens hj.side..  Enkel og grei annonseside med den infoen man trenger..

 

nr.3; Tlf. nr. som er skrevet opp SKAL være registrert på selgerens navn.

 

Ikke for å prøve å si at denne fyren svindler, men her er et eksempel på en jeg aldri ville kjøpt av..

 

Sapphire X 850 XT PE PCI-E

 

Ingen tlf. forskuddsbetaling, hotmail addresse...  Som sagt, ikke pga. at jeg mener personen er en svindler, bare fordi han lager så dårlig annonse..  :ermm:

Neida jeg er ingen svindler :D

 

Her er forøvrig fra min qxl konto.

 

27 positive kommentarer

1 nøytrale kommentarer

0 negative kommentarer

 

Den nøytrale var fra en som mente det var røyklukt av en støydempingsmatte som han forøvrig fikk med gratis :!:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...