Gå til innhold

Skjermbilder fra Longhorn


Anbefalte innlegg

Vil selv tørre å si at jeg har noenlunde peiling på linux (vært innom mandrake, Redhat, Slackware og Debian). Mye dumt som blir sagt her om både Linux og Windows.

 

- Ja, Linux kan konfigureres uhorvelig mye mer enn Windows.

- Nei, Linux er ikke mer brukervennlig enn Windows. Det kan bli det, men er ikke det. Hvor mange tusen programmer følger ikke med en standardinstallasjon av Linux? Blir ett hav av programmer å velge mellom for en vanlig Ola Nordmann. Og derav er ikke Linux stort mer sikkert enn Windows heller for en vanlig bruker.

- Ja, Linux kan bli mer sikkert enn Windows, om man kan å bruke det. (Bruker for min del Debian som server til diverse tjenester)

- Installasjon av programmer i Linux er ikke så enkelt som dere skal ha det til, skjønt det har blitt bedre m.t.p. rpm og pakkesystemet til Debian. Men plutselig så får du en pakke som ikke passer med kernelen eller hva det måtte være (Trust me, opplevd det både hos meg og hos kompiser). Og da må man til med å bytte kernel, og da blir det enda mer kluss..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får håpe vi kan kjøre windows 2000 tema også på Longhorn!

Jeg har ivertfall ikke bruk for transparante menyer, glossy knapper, og jalla skygger på alle mulige knapper og knotter.

 

Edit: leif

WORDS!

 

Xp/Longhorsn skal brukes ikke synes! Da skal det være stabilt og kreve yderst lite av maskinen!

 

Spill er til før å nytes!

Lenke til kommentar

Kjedelig! Ser ut som XP med plastisk kirurgi.

Hadde kanskje tenkt at de gjore noe mer radikalt med designen, men nei da.

De bruker alt for lite tid på imaget til Longhorn. Å kutte ned på tiden de har til og gjøre det ferdig Longhorn er heller ikke noe bra.

 

*tenker* Hvorfor kan ikke spillprodusenter og programmrere bytte til Linux eller Mac?! *tenker* :nei:

Endret av Colossus
Lenke til kommentar

Jeg synes ting blir altfor glossy.

 

Virker som ting er forsøkt å etterapes etter mac men mislykkes nok en gang. Svart er pent hvis det gjøres på riktig måte. Som sagt, alt virker glossy og shiny.

 

Design er smak og behag og derfor er mange uenige i min påstand.

Lenke til kommentar

Longhorn kan kjøre både 2000 og XP look. Installasjonen var enkel og grei... Startmenyen har fått et "tekstfilter" for enkel tilgang på det programmet du trenger..

 

Mye er likt XP, enda.. (når du logger deg av PC-en kommer du til XP pålogging.. !!!

Navigeringen i mapper er forbedret ( forskjellig)

 

Tror nok jeg kommer til å bytte når den tid kommer, og det er nok drivere..

 

NB: Longhorn har SATA drivere så en slipper det under installasjon..

Lenke til kommentar

Hvor mange tusen programmer følger ikke med en standardinstallasjon av Linux? Blir ett hav av programmer å velge mellom for en vanlig Ola Nordmann.

Dette spør hvordan man har installert distroen, tar man full install så får man mye.

Installasjon av programmer i Linux er ikke så enkelt som dere skal ha det til, skjønt det har blitt bedre m.t.p. rpm og pakkesystemet til Debian. Men plutselig så får du en pakke som ikke passer med kernelen eller hva det måtte være

De fleste distroer har pakkesystem som forenkler prossessen med å installere programmer. Dette gjøres da med en enkel kommando. At du har hatt noe små problemer med kernelen ser jeg ikke på som relevant da dette kan ha flere grunner til at det ikke fungerte.

Lenke til kommentar
Hvor mange tusen programmer følger ikke med en standardinstallasjon av Linux? Blir ett hav av programmer å velge mellom for en vanlig Ola Nordmann.

Det er ikke alle Linux-distribusjoner der det er inkludert fem programmer for hver oppgave. Ta Ubuntu som eksempel; her er det et fint lite programutvalg som passer til de fleste.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Bukervennlighet er subjektivt. Personlig synes jeg brukervennligheten til Linux langt overgår den til Windows. Årsaker til det er:

 

- Mer fleksibelt GUI. Spesielt med virtuelle desktopper som en velintegrert del av systemet

- Et godt CLI. Mange oppgaver løses mer effektivt med noen kjappe kommandoer. Og scripts for å løse automatiske oppgaver

- Bedre oversikt. Alt av konfigurering kan stort sett gjøres med en teksteditor. Og man finner stort sett alt (med unntak av kernelen) under /etc

- Man slipper å bytte user hver gang med skal utføre oppgaver som kremer administratorrettigheter

- Alle installering, avinstallering og oppgradering av programvare gjøres med en utility. Også tredjeparts programvare

- Slipper stress med virussjekkere, firewalls (har en enkel ekstern for inngående i routern), spyware-sjekkere osv.

- Man kan ha hw-klokka til GMT, og alikevel vise lokaltid. Det kan utrolig nok ikke XP! :roll:

 

 

Så hva som er mest brukervennlig er i høyeste grad subjektivt. Linux innbyr til noe mer fikling til tider. Men jeg har vært borti ganske mange vanlige brukere, som har vært uten PC og mail i lange tider fordi deres brukervennlige Windows har sluttet å samarbeide... pga. virus eller andre grunner.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

JBlack, er enig i det meste bortsett fra at brukervennlighet er ikke å redigere innstillinger via en tekstfil og det med HW klokka er jo ikke relevant for noe som helst, vi lever i CET / GMT + 1.

 

Men kan du fortelle meg hvilke fordeler man har vet det fleksible GUIet? Man kan ha så mange fordeler osv. som man ønsker seg, men likevel må det være en større grunn enn at det bare er der. Man må ta i bruk funksjonalitet som har relevanse for massene, og Linux har mye funksjonalitet, men massene vet ikke om det og har ikke sjangs å bruke det produktivt.

Lenke til kommentar
Men kan du fortelle meg hvilke fordeler man har vet det fleksible GUIet? Man kan ha så mange fordeler osv. som man ønsker seg, men likevel må det være en større grunn enn at det bare er der. Man må ta i bruk funksjonalitet som har relevanse for massene, og Linux har mye funksjonalitet, men massene vet ikke om det og har ikke sjangs å bruke det produktivt.

 

Stort sett alt du kan gjøre i Linux kan du gjøre i Windows og visa versa. Jeg har ikke sett noe program som gjør noe man BARE kan gjøre i linux... Det som får meg til å bruke Linux er at du kan gjøre alt det du kan i Windows, uten at du trenger å betale penger for det... F.eks, skulle du redigere bilder i Windows måtte du betale for Operativsystemet og programmet(Photoshop f.eks)... i Linux betaler du 0 for OS'et og 0 for programmet(Gimp f.eks)

Lenke til kommentar

hei. selv synes jeg ikke Longhorn ser så bra ut. blir jo ikke så mye forandring utseende messig enn det XP er. dessutten tenker jeg på hvordan My Computer og Explorer vil se ut. utifra bildene jeg har sett så ser det jo helt for jævli ut. dette håper man virkelig på at kan slåes av. jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å holde meg til Windows 2000 i noen år til. Lenge siden jeg har brukt XP og jeg kan ikke si jeg savner XP. jo nyere Windowsversjoner som kommer ut jo mere ressurskrevende blir de. dette fordi at Microsoft av en eller annen grunn, hiver inn så mye dritt ekstra som de fleste desktopbrukere IKKE trenger. det er vel et av problemene til Microsoft. at de hiver inn så mye dritt.

 

forresten: jeg synes ikke det er så vanskelig å finne andre datamaskiner i samme nettverk med Windows 2k og XP jeg. går ganske glatt. men seff. det er jo ikke noe som er så enkelt som å finne maskiner i samme nettverk om man bruker Linux da :D (spesielt Slackware :D)

bare man konfiguerer Brannmur og Windows riktig så er det ikke noe hokkus pokkus og finne andre datamaskiner i samme nettverk.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på ekstra funksjonalitet som f.eks virtuelle desktop. Jeg har ikke noe problem å betale for Windows, jeg liker det og har brukt det i evigheter og jeg er også bundet av programmer som jeg bruker. Kan man Photoshop bruker man ikke tid til å lære seg noe annet, det har man ikke tid til og for det meste ikke lyst heller.

 

Det må være meget spesielle grunner for å bryte vaner som er godt opparbeidet. Man får Windows med de fleste kjøpmaskinene hos Elkjøp osv (burde vært valgfritt). HP, Dell osv. får så mye rabatt at Windows er nesten gratis, de kunne god levert Linux, hadde ikke gjort meg mye, men det må en generasjon eller utrolig stor opplysning til folk generelt for at Linux skal være et reelt alternativ til Linux i ferdigpc-segmentet.

 

Support er noe som har stor betydning for pcsegmentet, f.eks kjøper du en maskin hos f.eks Elkjøp regner du med at dem har support for det også. Elkjøp generelt har ansatte som er grønn på slikt og Linux ville bare blitt et helvete for dem, dumt ja, men en realitet. Har tro på at Linux kan komme med SuSE og Novell om de lager god support i landene de ønsker å få solgt i.

 

Virus og spyware er noe som ganske enkelt forekommer av at folk ikke vet hva dem gjør, jeg unnskylder ikke Windows, men likevel er det brukerene i de fleste tilfeller som har skylda (familie med unge tenåringer og lavere). Skal ikke si at IE trenger en real overhaling. De burde være opplæring i fornuftig bruk og vanlige feller når man kjøper en PC, e-Borger / noen moduler av Datakortet 4.0 burde være standard på skoler.

 

Til de som ikke liker utseende på Longhorn:

 

Vent litt til, dette er en pre-beta versjon og brukeren kunne godt ha hatt en fæl skin ved tanke på fargene. Det skal være mulig får å slå av theme som i XP ettersom de som ikke har godt nok skjermkort ikke kan bruke det uansett. Ressurskrav som øker er noe som er rett og slett naturlig, ny funksjonalitet og forbedret visuell opplevelse krever mer og det er som spill. Om de hiver dritt inn i Windows eller ikke er subjektivt, men større valgfrihet ønsker jeg.

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Virus og spyware er noe som ganske enkelt forekommer av at folk ikke vet hva dem gjør, jeg unnskylder ikke Windows, men likevel er det brukerene i de fleste tilfeller som har skylda (familie med unge tenåringer og lavere). Skal ikke si at IE trenger en real overhaling. De burde være opplæring i fornuftig bruk og vanlige feller når man kjøper en PC, e-Borger / noen moduler av Datakortet 4.0 burde være standard på skoler.

 

Verden vil aldri slippe opp for folk som ikke vet hva de gjør. Dermed er Linux-distribusjoners standardoppsett en bedre løsning, ettersom dette ikke tillater endring av systemfiler som vanlig bruker.

Lenke til kommentar

Systemfiler kan ikke bli endret i Windows XP, Windows XP finner og skriver tilbake disse filene om de merket at det er noe som har skjedd. Noen systemfiler kan nok blir endret på men ikke de mest kritiske, dessuten er System Restore noe man kan bruke når slikt har gått galt, dessverre vet ingen om den.

 

Standardoppsett fra Linux er kanskje ikke en bedre løsning enn Windows utenom sikkerheten, og det er noe jeg håper MS har lært av og skal forbedre i Longhorn. De problemene vi diskuterer her er også bare relevant til hjemmebrukerne, i arbeidslivet er det ikke slike problemer så lenge de har en bra administrator.

Lenke til kommentar
Systemfiler kan ikke bli endret i Windows XP, Windows XP finner og skriver tilbake disse filene om de merket at det er noe som har skjedd. Noen systemfiler kan nok blir endret på men ikke de mest kritiske, dessuten er System Restore noe man kan bruke når slikt har gått galt, dessverre vet ingen om den.

 

Hvorfor virker da virus? Få virus er av typen som skriver over hjemmemappen (Mine Dokumenter-mappen) din. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...