Gå til innhold

Skjermbilder fra Longhorn


Anbefalte innlegg

Virus virker om det er et sikkerhetshull de kan utnytte eller at en bruker kjører en .EXE fil med administrator-rettigheter.

 

Er ikke standardbrukeren i Windows administrator da? Og de fleste (nei, jeg snakker ikke om jobbnettverk der de har en administrator) lar den vel være det.

 

Dette går på sikkerhetshull og liten eller ingen forståelse for fornuftig databruk.

 

Som jeg sa, en meget stor andel av PC-brukere kommer alltid til å forbli uvitende uansett hva vi gjør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At standardbrukeren i Windows er adminitrastor er rett og dumt, det har jeg ingenting å si imot. Men at folket kommer å forbli uvitende er noe som vil skifte, opplæring i fornuftig pcbruk er noe som har delvis kommet i læreplan i diverse klasser (fra 4 klasse og oppover) og det vil bli mer og mer normalt å få fornuftig IT-bruk i skolen ettersom dette er noe som har kommet for å bli og blir mer og mer viktig.

 

Men det er viktig å se fremtiden i dette også, jeg tror og håper at Longhorn kommer til å være det jeg og mange andre ønsker. F.eks bedre sikkerhet og bedre visuell opplevelse samt forbedrede søkefunksjoner som bruk av metatags.

Longhorn kan bli det man ønsket XP å være, kanskje de har tatt lærdom av det.

Lenke til kommentar
JBlack, er enig i det meste bortsett fra at brukervennlighet er ikke å redigere innstillinger via en tekstfil og det med HW klokka er jo ikke relevant for noe som helst, vi lever i CET / GMT + 1.

 

Selvsagt er det brukervennlig å kunne redigere innstillinger i en tekstfil. Av flere grunner:

 

1. Jeg kan for eksempel sitte på en web-broweser, logge meg på en server via f.x MindTerm SSH, og derfra bruke en tekstbasert editor til å gjøre endringer i oppsettet på maskina.

 

2. Det gir konsistens. Alt oppsettet er samlet på ett sted, og tilgjengelig på en og samme måte. Ingen vits i å lete gjennom GUI-grensesnitt etter akkurat den funksjonen du ønsker

 

3. Det gir mulighet for å søke. Tekstbaserte konfigurasjonsfiler kan man søke i.

 

4. Det gjør det enkelt å ta backup av oppsett. Kopier bare filene. Noe som ikke funker i fremtiden, kjør en diff og se hvor oppsettet er endret.

 

Når det gjelder HW-klokka, så er det en utrolig sinnsykt dum mangel. I hvertfall for oss som har mer enn ett OS innstallert. Når det er endringer mellom sommer og vintertid, hvilket OS skal foreta endringen, dersom HW-klokka er lokal tid? Dersom begge OS er satt opp til å endre automatisk, så må man endre manuelt tilbake igjen. Dersom kun ene er satt opp til å endre, så må man boote det OS'et bare for å få riktig klokka. Ikke noen big deal, men bare så ufattelig irriterende teit.

 

 

Men kan du fortelle meg hvilke fordeler man har vet det fleksible GUIet? Man kan ha så mange fordeler osv. som man ønsker seg, men likevel må det være en større grunn enn at det bare er der. Man må ta i bruk funksjonalitet som har relevanse for massene, og Linux har mye funksjonalitet, men massene vet ikke om det og har ikke sjangs å bruke det produktivt.

Hvorfor relevanse for massene? Jeg er mest interessert i relevanse for de enkelte brukerne. Som sagt, brukervennlighet er subjektivt. Hva som er brukervennlig for en person, er ikken ødvendigvis brukervennlig for andre.

 

Og her kommer en fordel som alle raskt kan ta i bruk inn. Det er at de enkelte brukerne kan velge mellom flere oppsett og utseende som passer deres bruk. Man slipper unna 'one size fits all'-politikken til MS.

 

Og en viktig ting for meg personlig er, som nevnt, godt integrerte virtuelle skjermer. Jeg klarer meg rett og slett ikke uten. Jeg har prøvd en håndfull løsninger til Windows, men de funker rett og slett dårlig.

Lenke til kommentar
Virus virker om det er et sikkerhetshull de kan utnytte eller at en bruker kjører en .EXE fil med administrator-rettigheter.

 

Er ikke standardbrukeren i Windows administrator da? Og de fleste (nei, jeg snakker ikke om jobbnettverk der de har en administrator) lar den vel være det.

Stemmer det. Og enda verre er at mange spill funker ikke uten admin-rettigheter. Dermed så må man enten ha admin-rettigheter hele tiden, eller sitte å switche frem og tilbake mellom brukerne om man skal gjøre forskjellige ting.

 

Både tungvindt og usikkert.

Lenke til kommentar

Tekstbasert konfigurering er noe massene ikke bryr seg om og ønsker ikke å lære heller, de er vant med klikk-klikk,kjør og selv om det tar lengre tid er det tingen å gå for. For min del kunne gjerne hatt muligheten for begge to, men ved tanke på hjemmebrukere så er det ikke bruk for det.

 

Kan hende at jeg "bitcher" mye om hva som massene bryr seg om, men det er det som er relevant angående generell bruk av Windows.

 

Microsoft har ikke spesielle interesser ang. Windows enn å tjene penger, og da går dem for hva massene ønsker siden det gjør alt billigere enn å finne på noe som et mindretall vil bruke og enda er det mange som sverger til Windows på sin arbeidstasjon selv om Linux og Mac er et reellt alternativ. Personalisering var noe som XP prøvde på men aldri fungerte noe grunnet dårlig utvalg av offisielle skins som skulle være en "skikkelig god feature" til XP på den visuelle siden, synd dette aldri slo an.

Lenke til kommentar

hmmm. man kan da få virus selv om man ikke er Admin da. det har jeg erfaring med faktisk. i XP. nja, Virus utnyter vel ikke akkurat sikkerhetshull de da. Virus er jo kommandoer som kjøres på datamaskiner. f. eks så kan virus legge inn filer som skader maskinen om man ikke har et Oppdatert Antivirusprogram inne. er ikke alle virusene som er like skadelige da men.

Lenke til kommentar
For de som lurer på om longhorn kommer til å kreve mye av maskinvare... Svaret er nok ja.

 

Les første post i denne tråden for informasjon om hva Longhorn vil bringe:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?threadid=136813

Latterlige høge, men tiden beveger seg tydligvis fremover i denne verdenen også. Blir ikkje noe problem å kjøre på min fremtidige maskin :whistle: Men tror en del vil holde seg til Xp i noen år til etter release.

Lenke til kommentar
Latterlige høge, men tiden beveger seg tydligvis fremover i denne verdenen også. Blir ikkje noe problem å kjøre på min fremtidige maskin :whistle: Men tror en del vil holde seg til Xp i noen år til etter release.

For det første: Det står absolutt ingenting om hvor innleggsforfatteren har fått "systemkravslisten" fra. For alt vi vet kan han ha funnet på systemkravene kun for å skremme brukere bort.

 

For det andre: Er egentlig "systemkravene" altfor høye? Hvis dette er riktig:

 

Longhorn uses a lot of memory, but it uses it for a very good reason. Longhorn actually doesn't even have loading times when you're using Explorer, Internet Explorer or any other Windows component.

 

For example, you can keep the Windows Desktop loaded and play a game at the same time, or if you have a fast system run both in split screen.

 

(noe det selvfølgelig ikke er sikkert det er)... mener jeg faktisk at de høye systemkravene ikke er altfor gale.

Lenke til kommentar

Laste ting inn i minnet for at det skal gå fortere å starte er noe som burde være valgfritt, og ikke bare gjelde MS egne programmer. Dette er bare et sleipt triks fra MS for å ta opp konkurransen med Mozilla/Netscape og Opera.

 

IE blir raskere, og brukerne må betale for det ved å kjøpe mer minne.

 

På den annen side, bare legg Opera/Mozilla til i oppstartsekvensen, så starter det også automatisk når man logger seg på. Og man kan bruke det umiddelbart....

Lenke til kommentar

This is just a pathetic skim to make you buy more hardware and software. As cool as it sounds, who the hell needs a freaking 3D desktop? Today, click click Word opens – click click a game starts. Why make it more complicated? Personally, I'll avoid Longhorn as much as I can.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...